Kirjoittaja Aihe: 306 - Ajo-ominaisuuksien parantaminen  (Luettu 2151 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mmik

  • Vieras
306 - Ajo-ominaisuuksien parantaminen
« : 23.04.2017, 18:40:18 »
Auto: 1998 306 1,6 XR (VF37BNFZE32597630, TU5JP, DAM 8036/09.11.1998, 330 000 km).

Maantienopeuksissa vetelee välillä aikas reilustikin. Ja nyt on mietinnässä mitä kaikkea uusaan (lähinnä) etupäähän ennen aurauskumien säätöön viemistä. Katsastusmies mainitsi syksyllä, että kannattaa tulevana kesänä vaihtaa kuskinpuolen alapallonivel. Voiko tuo alapallonivel olla pääroolissa tuon vetelyn suhteen?

Minkä verran väljät 'koiranluut' vaikuttavat käytökseen? Yksi mysteeri on myös puslien kunto. Itsellä ei ole hajuakaan miten suuri työ on rueta niitä vaihtamaan ja auttaako se edes tuohon vaivaan.

Raidetangon päät ovat uudet ja iskarit on vaihdettu reilu 4 vuotta sitten.

Pikaisella haulla uraherkkyys taitaa olla myös noiden 306:n ominaisuus ei välttämättä vika.

Sitäkin olen ihmetellyt, että jos tönäisee kunnolla perästä jommalta kummalta sivulta, niin esiintyy sellaista 'hyllymistä'. Voiko taka-akselin suhteen / pyörien ripustuksen suhteen tehdä mitään?

Auto on muutoin ihan hyvässä kunnossa, niin mielestäni alustan osiin kannattaa investoida.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 306 - Ajo-ominaisuuksien parantaminen
« Vastaus #1 : 23.04.2017, 18:56:45 »
Noilla kilometreillä ja jos itse tekee sekä autoa meinaa vielä pitää pidempään laittaisin kaikki suoraan uusiksi. Etupään nivelet, puslat ja taka-akselin kannatinkumit saa alle 250 euroon. Hieman työläs urakka uusia kaikki, mutta sittenpä on alusta kunnossa taas pitkään.

Kuluneet tapään puslat ja vioittunut laakerointi tekevät jonkinmoista epämääräisyyttä ajoon.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01