Kirjoittaja Aihe: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin  (Luettu 9209 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

drinkalot

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 566
308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« : 26.08.2017, 10:50:14 »
Auto: 2015 308 SW 2,0 BlueHDi GT.

Autossa on vakionopeudensäätimessä ominaisuutena se mukautuminen edelläolevan nopeuteen, mikä on mukava ominaisuus, mutta jotenkin tämä tuntuu toimivan hiukan omituisesti. Ohjekirjan mukaan mukautumiseen ei käytetä jarrua vaan pelkkää moottorijarrutusta. Moottorijarrutus kuitenkin käyttäytyy eri lailla silloin kun se seuraa edelläolevaa autoa ja kun auto säätää nopeutta esim kun se alkaa kiihtyä liikaa alamäessä. Alamäessä auto osaa laittaa pienempää silmään jotta moottorijarrutus tehostuu, mutta toista autoa seuratessa se ei näin ikinä tee, vaan heittää koko vakkarin pois päältä jos moottorijarrutuksen teho ei sisällä olevalla vaihteella riitä.

Kuuluuko tämän todella toimia näin? Onko saatavissa päivitystä tms.?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #1 : 26.08.2017, 16:50:29 »
Siis vakkarihan menee joka tapauksessa pois päältä jos kaikesta huolimatta ajautuu liian lähelle edellä ajavaa, onko sulla etäisyys säädetty kuinka moneen sekuntiin?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

308GT20

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #2 : 27.08.2017, 09:14:10 »
Auto: 2015 308 SW 2,0 HDi GT (automaatti, käyttöönotto 5/2015).

Valitettavasti kuuluu toimia juuri noin. Oli melkoinen pettymys kun omasta autostani aikanaan huomasin.

Oletko jo kerennyt kokeilemaan vakionopeudensäädintä sen verran kylmillä keleillä, että vaihteiston momentinsäädin ei lukkiudu "moottorijarrulla"? Minulla heittää vakionopeudensäätimen pois päältä pienessäkin alamäessä, kun moottorin kierrokset tippuvat nollaan momentinsäätimen luistaessa. Tämä onn toinen ärsyttävä ominaisuus josta on  vaikea uskoa, että on ominaisuus.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #3 : 27.08.2017, 09:50:16 »
Minkälaista nopeuseroa tuo sitten pystyy hallitsemaan? Tarkoitan siis jos ajaa esim. 85km/h jonoon joka etenee 75km/h, niin tippuuko vakkari pois päältä ja toimii vasta sitten kun on täsmännyt oman nopeuden jonoon ja laittanut vakkarin uudestaan päälle? Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun olen tässä sopivaa 308:ia kyttäillyt, niin osaa koeajolla sitten testailla  ::)
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #4 : 27.08.2017, 10:53:30 »
Mulla ei ole kokemusta tosta vakkarin pois tippumisesta, päällehän se ei mene jos on liian lähellä edellä ajavaa. Sen sijaan siitä on että pulkka tyrkkää pienempää sisään jos vauhti alamäessä kasvaa liikaa, siitä on taloudellinen ajo kaukana kun aletaan jarrutella alamäessä, käytännössä ei tule käytettyä vakkaria liian ruuhkaisessa, liukkaalla tai kovin mäkisessä maastossa, käytännössä ihminen säätää paremmin, tarkemmin ja taloudellisemmin nopeutta. Noin mitä vakkarilla muuten tulee ajettua niin en ole huomannut mitään autoon liittyvää ongelmaa nopeuden säätelyssä, voi heittää nopeudeksi vaikka 115 km/h, nopeus on säätynyt itsestään 80-115 km/h mallikkaasti. En tiedä mikä on nopeuden alaraja mistä toi etäisyys mittaus toimii, vai onko edes mitään rajaa. Niin ja se etten ole huomannut ongelmaa johtuu varmimmin käyttötavasta, tarkemmin käyttämättömyydestä laitteelle hankalissa tilanteissa.

Ainoa ongelma on motarilla porukka jotka tulee heti eteen hyvin pienellä nopeuserolla, automatiikka pudottaa herkästi nopeutta. Kaksi sekuntia voi tuntua lyhyeltä väliltä, mutta etelä-Suomen ruuhkaisilla moottoriteillä siitä voi vain haaveilla, käytännössä vain rekan perässä saa roikkua rauhassa kahden sekunnin päässä, muuten valtaosa ajaa oikealla kaistalla alle sekunnin välillä, vasemmalla väliä ei pysty mittaamaan enää kellolla, metrit on järkevämpi mitta, aamuruuhkassa 2-20 m on ihan normaali väli täysin riippumatta onko nopeutta 80 vain 130 km/h. Usein vasemmalla kaistalla ajetaan koko matka ja mielellään niin pienellä välillä ettei oikealta sovi väliin, ja vaikka sopisi niin väli vedetään kiinni jos vilkun pistät päälle.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2017, 10:56:41 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Premium

  • Vieras
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #5 : 27.08.2017, 13:51:10 »
Jarruttaako vakkari jarruilla alamäessä? Moottorijarrutuksessahan polttoaineensyöttö katkeaa jos kierroksia on tarpeeksi. Oman erimerkkisen autoni perusvakkari osaa ohjata vain moottoria.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #6 : 27.08.2017, 13:53:50 »
Ei jarruta, automaattijarrutus ohjautuu ilman vakkariakin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #7 : 27.08.2017, 18:30:24 »
Oletko jo kerennyt kokeilemaan vakionopeudensäädintä sen verran kylmillä keleillä, että vaihteiston momentinsäädin ei lukkiudu "moottorijarrulla"? Minulla heittää vakionopeudensäätimen pois päältä pienessäkin alamäessä, kun moottorin kierrokset tippuvat nollaan momentinsäätimen luistaessa. Tämä onn toinen ärsyttävä ominaisuus josta on  vaikea uskoa, että on ominaisuus.

Yritätkö sanoa, että sinun 308 SW GT HDI 180 sammuttaa moottorin alamäissä ja vaihteisto vaihtaa vapaalle?

Vaihde päällä momentinmuunnin ei voi luistaa niin paljon että moottorin kierrokset voisi pudota nollaan (=moottori on sammuksissa). Oman rajallisen kokemukseni mukaan HDI 180 ei kyllä luistata momentinmuunninta moottorijarrutuksella, ennen kuin nopeuden ollessa niin alhaisen, että luistattaminen on välttämätöntä moottorin pitämiseksi käynnissä. En myöskään ole havainnut vakionopeussäätimen menevän pois päältä kuin tosi pienissä nopeuksissa (ja edellä menevän olessa "liian" lähellä). Olikohan 34 km/h mittarinopeudessa (tai sen alittuessa), kun vakionopeussäädin kytkeytyy pois. Muistelisin, että tässäkin on ihan Pösöille normaali 40 km/h raja-arvona milloin vakionopaussäätimen saa kytkettyä päälle.

empee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #8 : 27.08.2017, 19:59:11 »
Edellisessä autossani 308:ssa adaptiivinen säädin tuntui aluksi hienolta, mutta ajanmittaan se rupesi tympimään, enkä sitä enää käyttänyt.
Vakkari sinällään toimi hyvin, eikä ilman sitä enää pärjäisikään  :)
NYT: C5 Aircross PT 180 Shine EAT8 A /2020,
Exät: 3008 II PureTech 130 Allure A /2017, Peugeot 308 II 1,2 Puretech 130 A /2014, 308SW Sport THP 156 A /2010 + 17 muuta ranskalaista, 3 saksalaista, 2 japanilaista, 3 Fiatia ja 1 Messerschmitt

MacKiipeli

  • Vieras
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #9 : 27.08.2017, 22:04:57 »
Minkälaista nopeuseroa tuo sitten pystyy hallitsemaan? Tarkoitan siis jos ajaa esim. 85km/h jonoon joka etenee 75km/h, niin tippuuko vakkari pois päältä ja toimii vasta sitten kun on täsmännyt oman nopeuden jonoon ja laittanut vakkarin uudestaan päälle? Ihan mielenkiinnosta kyselen, kun olen tässä sopivaa 308:ia kyttäillyt, niin osaa koeajolla sitten testailla  ::)

Motarilla kun asettaa adaptiivisen vakkarin 130 km/h ja sitten edessä ajavat hidastavat 100km/h tai alle, alkaa järjestelmä vilkuttamaan sitä nopeusasetusta eikä enää tee moottorijarrutusta. Eli 30 kmh nopeusero on maksimi mitä tuo hyväksyy. Ei kuitenkaan heti siinä tilanteessa putoa kokonaan päältä.

Tuo adaptiivisen vakkarin putoaminen pois päältä eri tilanteissa on kyllä pettymys mutta onhan se toisaalta hyvä että kuski pidetään hereillä tilanteissa jossa järjestelmä ei pysty riittävän turvallisesti toimimaan.

Itseäni enemmän ärsyttää se että vakkarin ylipäänsä saa päälle vasta 40 kmh alkaen. Tarttis tätä aika usein kehän ruuhkissa hitaammilla nopeuksilla.

Itse kyllä tykkään tästä joka tapauksessa ja käytän joka päivä. En enää osta autoa jossa ei ole adaptiivista vakkaria, eikä avaimetonta sisäänkäyntiä ja käynnistystä.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #10 : 27.08.2017, 22:19:53 »
Eri mieltä tuosta 40 km/h rajasta koska silloin yleensä vasta vaaditaan kuljettajalta paljon. Nopeusrajoitin on loistava mm 30 km/h alueilla ja paljon turvallisempi kuin "automaattikaasu".

308GT20

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #11 : 27.08.2017, 22:57:24 »
Yritätkö sanoa, että sinun 308 SW GT HDI 180 sammuttaa moottorin alamäissä ja vaihteisto vaihtaa vapaalle?

Vaihde päällä momentinmuunnin ei voi luistaa niin paljon että moottorin kierrokset voisi pudota nollaan (=moottori on sammuksissa).

Kylmällä vaihteistolla, kyllä. Momentinmuunnin tms luistaa niin paljon, että kiihdytykset kuulostaa vanhalta jenkkiautolta eikä moottorijarrutusta tapahdu, koska moottorin kierrokset tippuvat nollaan ja laatikko liikkuu ihan omaa elämää moottorista välittämättä. Ongelmaa tämän kanssa on ainoastaan vakionopeudensäätimen kanssa, sen kanssa kun kierrokset laskevat nollaan, hyppää vakionopeudensäädin pois päältä. Näytöllä näyttää täsmälleen samalta kuin jos KÄYTTÄJÄ laittaa itse viiksestä vakionopeudensäätimen pois päältä. Ei siis liity mihinkään ongelmaan kuten alhainen nopeus, lähellä oleva auto edessä, jarrutus tms.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #12 : 28.08.2017, 02:55:55 »
Siis moottori sammuu? Jos näin käy, niin varmaan ihan ymmärrettävää, että vakionopeussäädin hyppää pois päältä ja moottori todella sammuu, niin varmasti myös vaihteisto vaihtaa vapaalle, eikä luistata momentinmuunninta. Ymmärrät varmaan, että moottorin ollessa pysähdyksissä (=kierrokset nollassa) laatikko voi pitää vaihdetta päällä ja luistattaa momentinmuunninta, niin että auto liikkuisi. Tuollaisessa tilanteessa kone pyörisi väkisin mukana, vaikka momentinmuunninta luistatetaankin.

Kylmällä vaihteistolla momentinmuunninta luistatetaan, jotta saadaan laatikon öljyt nopeammin toimintalämpötilaan.

308GT20

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 55
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #13 : 28.08.2017, 07:02:01 »
Eli sinun mielestä on vika, että kierrokset laskee nollaan ajon aikana?

Jos näin on, on autostani löytynyt taas yksi takuuvika lisää :) Pitää varmaan alkaa kaupanpurkuun.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Adaptiivinen vakionopeudensäädin
« Vastaus #14 : 28.08.2017, 09:21:36 »
Jos auto liikkuessa sammuu ja kyseessä perinteinen automaatti, niin todellakin on vika. Moottorin pitäisi sammua vasta kun auto pysähtyy. Ainoastaan hybridit, manuaali e-hdi, sekä uudet(tulevat) 8-vaiheiset automaatit pystyvät sammumaan auton vielä liikkuessa.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97