406 helman ruosteen aiheuttaa todennäköisimmin koteloon jostakin pääsevä maantiepöly, joka kostuessaan hautoon helman mädäksi. Asiaa vielä lisää kotelon keskelle pistehitsattu "sivutörmäyssuoja" joka saattaa jopa olla galvanoimatonta peltiä.
Tuskin se nyt mitään "peltiä" on, vaikkei myöskään ihan viimeisimmän osaamisen terästäkään. Joka tapauksessa itsekin tarkistin tänään omani ja kuskin puolelta on b-pilarin molemmin puolin pehmeitä kohtia massapinnan alla. Apparin puoli tuntuisi toistaiseksi olevan kovaa. Täytyy kai mennä leimalle heti kun ikkuna aukeaa, ettei katsastusmies hoksaa...
Minä kun ostin ranskalaisen mm. sen takia, että pääsisi eroon noista hitsaushommista
Sama juttu, pösöllä olen ikäni ajanut ja ani harvoin olen hitsaamaan joutunut, yksi syy ja se viimeinen niitti miksi 406:t lähtee meidän pihasta.
Pellistä en osaa sanoa muuta kuin sen mitä omin silmin näin, Se on suht paksua, normaali koripeltia paksumpaa ehkä uutena ollut 1mm ja ainakin tässä yksilössä mitä hitsailin se oli yltä päältä ruosteessa ja mikäli se olisi tehtaalla ollut sinkitty niin se tuskin olisi yläosistaan ruostunut.
Ruostumisen asteen voi päätellä niistä pistehitsi jäljistä siinä keskellä helmakoteloa. Jos ruostetta ei ole niitä jälkiä ei juurikaan huomaa tai saa ainakin tarkasti etsiä. Mitä enemmän ruostetta on kahden pellin väliin päässyt sitä enemmän ne pisteet sieltä alkaa pullottamaan.