Kirjoittaja Aihe: 406 - Helmapellit ruosteessa  (Luettu 105585 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kumpta

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #60 : 13.03.2010, 17:47:14 »
Vielä tänään tutkittiin toistapuolta. Aivan täynnä tavaraa. Helpointa kun ottaa puu kalikan ja sillä kolistelee, tuntee kyllä heti onko täynnä vai ei. Se on kyllä satavarmaa jos siellä tavaraa peli on jo menetetty.

artsi

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #61 : 08.04.2010, 20:02:05 »
Eikös tohon tullut lakimuutoskin, ettei merkkihuollossa käymättä jättäminen katkaise takuuta? Ei tossa takuukirjassa musta ainakaan ollut mainintaa, että pitäisi käydä jossain tarkastuksessa.

Autouutiset

Lainaus
Tiettävästi vain Peugeotin koritakuu säilyy, vaikkei autoa huollettaisikaan Peugeot-merkkiliikkeessä.

tompsakka

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #62 : 02.06.2010, 17:52:00 »
Auto: 1996 406 2,0 (XU10J4R, ilmastointi).

Vuotta takaperin kirjoittelin katsastajan lyönneen vasemman helman taka päästä hakkunsa läpi. Korjautin tuon ihan nyrkkipajalla, hitsasivat helman alapäähän L-mallisen kantin peltiä reilut puoli metriä. Hinnaksi tuli 380 euroa.

Tänä vuonna eri katsastaja löikin sitten etupäähän helmaan kolon. Eli tuhoon tuomittu koko helma. Taitaa olla piakkoin pästävä tuosta eroon. :-\

Keskustelua kun lueskelin niin aika monella on mennyt tuo vasemman puoleinen juuri ensimmäisenä, mistähän johtuu? Vai luinko väärin...

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #63 : 02.06.2010, 21:29:56 »
Itsellänikin meni vasemmalta puolelta puolen metrin pätkältä helma vaihtoon viime syksynä. Oikean puoleinen taasen tuntuu ihan kovapeltiseltä. Kumma juttu. ???
MB E250 cdi

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #64 : 27.06.2010, 19:58:42 »
Auto: 1998 406 1,8 (16-ventt.).

Heh, aloin tuossa availemaan vasenta helmaa pienen ruostevaurion takia ja mitä löysinkään: ruostereiän tuntumasta noin 15 cm pätkä kittiä. Mitäköhän edellisellä omistajalla on ollut ajatus tuota tehdessään. Jatkan hiontaa huomenna ja ruostuneen pellin poistoa... Toivottavasti saa edes ehjää peltiä jossain vastaan, johon hitsata uusi paikkapala.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #65 : 27.06.2010, 20:45:58 »
Ilmeisesti tarkoituksena on ollut vain saada ruosteet äkkiä (ja halvalla) piiloon ja auto seuraavalle omistajalle.

Mieleen palaa faijan kanssa tehty koijaus reilut kymmenen vuotta sitten. Auto oli Renault 19 Chamade, ja peukalon pään kokoiset ruostereiät kummallakin puolella takapyöräkotelon alaosassa. Ukko laittoi 10 pennisen täytteeksi ja minä Plastic paddingia päälle. Sitten vihreää metallihohtomaalia päälle ja auto äkkiä liikkeeseen vaihtoon ;D.
MB E250 cdi

jartsa70

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #66 : 28.06.2010, 15:06:02 »
Omastani kanssa uudemmankerran tutkin noita helmoja ja vasemmalta takaa ainakin ääni oli sellainen että joko on kovaa peltiä taikka hiekkaa täynnä.

Samalla tutkailin noita tiivisteitä jotka on tuossa ovien alareunassa kynnyskotelossa kiinni muovinastoilla niin niitten välistä kyllä mielestäni pääsee pölyä menemään helman sisälle. Ainakin tuossa ei ole täysin tiivis se sauma että pitäis pölyt ulkopuolella. Varsinkin jos jokin niistä nastoista puuttuu niin siitä pölyä ainakin menee. Rakoa näytti olevan ja hiekkaa korin ja tiivisteen välissä. Pitänee tiivistää sauma jollakin aineella.

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #67 : 30.06.2010, 21:08:49 »
Ja helma paikattu siltä osin , missä reikä oli . Molempien puolien kotelot katsottu samalla tähystyslaitteella ja oikea hyvässä kunnossa . Millä aineella nuo kotelot kannattaisi käsitellä , varsinkin tuo vasen helmakotelo ?? Ulkopuolen kaava oli seuraava : hitsaussaumojen hionta , pohjamaali , kittaus ja hionta , massaus , pohjamaali ja hionta, auton väri ja lakka .

Mokkis

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #68 : 01.07.2010, 02:41:51 »
Ei millään pahalla, mutta melkoista hifistelyä. Näinkin vanhassa autossa tuo ruoste on jo itsestäänselvyys. Tietenkin jos autosta meinaa vielä jotain rahaa saada, on tarpeellista koijata tulevaa ostajaa. mutta eiköhän se ole aika selvää näin vanhoissa autoissa että joistain kohtaa löytyy hieman ruostetta. Onhan se hieman ikävää että ruosteettomina pidetyistä peugeoteista löytyy ruostetta, mutta mistäkö autosta ei löytysisi? Oma -89 405 oli täysin ruosteeton aina siihen viimeiseen käyttövuoteen 2008, jonka jälkeiset 2 seisontavuotta taivasalla ovat kyllä tehneet ihan selvää koko autosta. Se on ihan läpiruostunut nyt viimeinkin. Ajattelin ajattaa sen pelkän liikennevakuutuksen voimin kotiseudulle Pohjois-Karjalaan, mutta ruostevauriot ovat sitä luokkaa ettei sitä uskalla ajaa edes täydellisen sairasvakuutuksen turvin.

Joten nuo korjailut tuntuvat lähinnä tuulimyllyjä vastaan taistelulta ellei meinaa kusettaa juta kuta...

Ainiin ja olihan omassakin -99:ssä jotain kupruilua havaittavissa. En huolestu vielä... pientä ruostetäplää on ollut havaittavissa mitkä on lähteneet hinkkaamalla pois maalipinnasta. Ei mitään hanjua mistä aiheutuneet, mutta enpä itkisi verta vaikka olisi helmat täysin ruosteessa tuon ikäisessä lotjassa. Sain itse ainakin todella halwalla aikoinaan. 3000e 165tkm ajetusta ei ole paha, vaikka ikää olikin jo se 10v.
« Viimeksi muokattu: 01.07.2010, 02:45:48 kirjoittanut Mokkis »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #69 : 15.07.2010, 19:26:03 »
Ja helma paikattu siltä osin , missä reikä oli . Molempien puolien kotelot katsottu samalla tähystyslaitteella ja oikea hyvässä kunnossa . Millä aineella nuo kotelot kannattaisi käsitellä , varsinkin tuo vasen helmakotelo ?? Ulkopuolen kaava oli seuraava : hitsaussaumojen hionta , pohjamaali , kittaus ja hionta , massaus , pohjamaali ja hionta, auton väri ja lakka.

Paljaat peltipinnat on aina suojattava ruostumiselta tavalla tai toisella. Parasta olisi toki ruiskuttaa myös sisäpuolelle pohjamaali ja pintamaali ja sen päälle kotelonsuoja-aine, mutta käytännössä kotelorakenteisiin ja saumoihin voi olla vaikea päästä ruiskuttamaan maalia (tosin esim. ruostesuojausruiskulla ja kotelonsuoja-ainesuuttimella voi yrittää). Hitsausalueen ulkopuoliset osat (ne, jotka eivät kuumene liikaa) voi toki maalata etukäteen ja hitsattavatkin kohdat voi etukäteen käsitellä ns. hitsauspohjamaalilla, joka tuotteesta riippuen kestää vaihtelevasti hitsauksesta syntyvää lämpöä (näissä maaleissa on kokemusteni mukaan suuria eroja niin käyttävyydessä, kestävyydessä kuin päällemaalattavuudessakin). Jollei hitsauksen jälkeen pysty sisäpintoja suojaamaan maalilla, niin sitten ainakin huolellisesti kotelonsuoja-aineella.

Ulkopuoliset osat: happopohjamaali, mahdollinen kittaus (happopohjamaalin päälle sopivalla kitillä tai sitten kittaus ennen pohjamaalausta; suositukset vaihtelevat, usein kitataan paljaalle peltipinnalle), pohjamaalaus (vaikka hiomapohjamaalilla), pintamaalaus (esim. kestävällä epoksimaalilla), kiveniskumassaus (ja tarvittaessa vielä pohjamaalaus) ja pintamaalaus. Kiveniskumassan allekin siis suosittelen jotain pohjamaalia kestävämpää maalia, koska massa ei välttämättä kuitenkaan kiinnity riittävän hyvin pinnalle ja voi irrota/kulua pois, jolloin pohjamaalattu pinta lähtee helposti ruostumaan. Työvaiheita on siis riittävästi ja niistä monien välissä pinta myös puhdistetaan rasvanpoistoaineella.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #70 : 19.08.2010, 06:18:36 »
Ruostesuojaus yleensä estää tuollaisen. Tässähän investoinnin ajankohta vain siirtyy ja muuttuu suojaamisesta hitsaamiseksi, jos ei autoa ei ole suojattu uuden karheana  ;). Ikävä tosiasia, mutta M.O.T.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benelli

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #71 : 19.08.2010, 14:40:34 »
Eipä tuossa omassakaan 406:ssa vasen helma ollut kovin kaksisessa kunnossa, kun kesällä jouduin sen uusimaan. Kuskin kohdalta oli ruostunut läpi ja vahvassa ruosteessa koko helman matkalta. Helmaa aukaistessa tuli aikamoinen läjä hiekkaa ja muuta paskaa esille. Niin auto -00 ja kilometrejä takana 270 tkm.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #72 : 19.08.2010, 21:45:17 »
Eikö kukaan jolla on ongelma tosiaan ole kysynyt maahantuojan kantaa asiaan, kun autossa on kerran takuu? Tästä ainakin minä aloittaisin asian.

Niin, toisen mallisarjan autoissa on ainakin periaatteessa se ruostumattomuustakuu voimassa (vai oliko se vain 10 vuotta?). Ironista, että ne ruostuvat tuplapituisesta takuusta huolimatta ilmeisesti nuoremmassa iässä.

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #73 : 19.08.2010, 21:53:13 »
12 vuotta takuu. Eikä tästä nyt kyllä vielä voi vetää johtopäätöstä, että kaikki 406:t ruostuvat helmapelleistä, omani on ainakin virheetön.

Alf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 406 - Helmapellit ruosteessa
« Vastaus #74 : 20.08.2010, 09:46:27 »
Heinäkuussa on 2003:sta käytetty Pörhöllä kuvattavana. Kukkia puskee vasempaan helmaan edessä ja takana. Lisäksi maalikuprua  on ilmestunyt vasemman takaoven alalaitaan ja etuoven etulaitaan. Maalinpaksuusmittarilla on tarkastettu ettei ole ylimaalattu. Paperit on pistetty maahantuojalle, mutta eipä ole ainakaan vielä vastausta kuulunut. Soittelen perään syyskuulla.

Jos vastaus on tänä vuonna negatiivinen, niin tätä samaa rumbaa pitää jatkaa vuosittain, kunnes 12 v on täynnä. Ei tule kestämään 5 v tuo helma ehjänä, jos taudin vauhti on se mikä nyt on ollut. Ruostumattomuustakuuhan on "puhkiruostumattomuustakuu"  ;D.
Köyhän miehen aristokatti 406 2.0 ST Executive GW 12/2003