Kirjoittaja Aihe: 306 - Mittaristovalaistus ei toimi  (Luettu 1777 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jerealppilasta

  • Vieras
306 - Mittaristovalaistus ei toimi
« : 30.07.2014, 13:34:10 »
Auto: 1999 306 1,6 (farmari, ilmastointi, vakionopeudensäädin).

Morjens.

Rakas autoni omaa jos jonkunsortin ominaisuutta, mutta tämä ongelma alkaa näin iltojen pimetessä häiritsemään. Itse mittaristo toimii, varoitusvalot/merkkivalot/matkamittari myöskin, mutta taustavalot ei sitten millään. Ei auttanut polttimoiden vaihto, enkä juuri muuta uusavuttomana osaa tehdä.

Joku mainitsi Peugeot-foorumilla, että 306:n ajovalot pitäisi syttyä automaattisesti käynnistettäessä, mutta minulla näin ei ole koskaan käynyt, vaan olen alusta asti ne laittanut päälle viiksestä. Siitä tuli mieleen, että jospa kaikki autoni helposti havaittavissa olevat sähköviat johtuukin jostain samasta syystä, joten luettelen viat mitä tiedän:

- Mittariston taustavalot ei toimi
- Ajovalot eivät syty käynnistettäessä (viiksestä kääntämällä toimii pitkätkin)
- Peruutusvalot ei toimi (polttimot on ok. muuta en osaa sanoa)
- Lämmityslaitteiden taustavalot eivät toimi

Toivottavasti vika olisi ääliönkin korjattavissa, koska muuten auto on ihan kelpo. Mennyt aina läpi katsastuksesta ei vuoda litkuja yms. Insinööri tosin moitti peruutusvaloista, mutta ei tuomitse. Kallista remonttia sille ei enää kuulemmma kannata teettää liikkeessä, kun tulee kalliimaksi kuin itse auton arvo.

Kiitos teille näin etukäteen kun jaksoitte lukea toisen harmeista.
- jere

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Mittaristovalaistus ei toimi
« Vastaus #1 : 30.07.2014, 15:33:05 »
Vika löytyy sulakerasiasta. Todennäköisesti sulakerasian sisältä löytyy piirilevy josta on mennyt muutama juotos.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=56236.0

Sinun tapauksessa saattaa olla että noista juotoksista voi olla jokin muukin mennyt. Suosittelen ottamaan kolvin ja tinaa käteen, sulatat jokaisen juotoksen ja lisäät hieman tuoretta tinaa joukkoon.

Jerealppilasta

  • Vieras
Vs: 306 - Mittaristovalaistus ei toimi
« Vastaus #2 : 30.07.2014, 17:32:33 »
Arvoisa zees90, onko millainen operaatio irrottaa tuo sulakerasian sisältä löytyvä piirilevy?

-jere

zees90

  • Vieras
Vs: 306 - Mittaristovalaistus ei toimi
« Vastaus #3 : 30.07.2014, 23:53:24 »
Ei ole paha.
1. Kuskin jalkotilasta otat sen sulakerasian näkyville, sen molemmin puolin oli muistaakseni lukitus vivut, vai oliko vain vasemmalla puolella, sitten siirrät sitä jompaan kumpaan suuntaan, jolloin itse sulakerasia lähtee irti.
2. Irroitat sitten kaikki liittimet sulakerasian takaa, liittimet ovat värikoodattuja, ja sulakerasian takaseinässä, liittimien ympärillä on vastaavat värimerkinnät.
3. Seuraavaksi kuva sulakkeista, helpottaa takaisinlaittaessa. Irroitat kaikki sulakkeet.
4. Otat pari pientä meisseliä, joiden avulla raottelet sulakerasian ympäriltä löytyviä lukkonipsuttimia. Huom! VAROVAISUUS, ovat kohtuullisen helppoja menemään rikki.
5. Tämän jälkeen piirilevy onkin jo näkyvissä ja irroitettavissa.
6. Kolvailet juotokset.
7. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Itsellä meni aikaa noin 3 tuntia koko operaatiossa. Tosin tein itse ilman ohjeita, joten joutui hieman tuumailemaan miten lähtee irti.