Kirjoittaja Aihe: 405 - Sammuu heti käynnistyksen jälkeen  (Luettu 4019 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juv

  • Vieras
405 - Sammuu heti käynnistyksen jälkeen
« : 05.12.2007, 17:16:38 »
Ongelma:

Auto: 1993 405 SRi ( XU10J2, Magneti Marelli 8P).

Muutama viikko sitten tuli ostettua itselleni ensimmäiseksi autoksi 93 vuoden 405 Sri, joka on toiminut moitteetta muuten, mutta etenkin näin kylmällä käynnistys ja käynnissä pysyminen on yhtä tuskaa. Auto starttaa kyllä heti ensimmäisellä yrittämällä normaalisti, mutta kierrokset tippuvat samantien ja auto sammuu. Seuraavilla kerroilla ei enään käynnistykään ilman kaasun antamista (jota ei ilmeisesti saisi ruiskukoneiden kanssa tehdä?) ja sammuu heti, jos jalan ottaa pois kaasulta. Tämänlainen vika ilmenee jo 6 tunnin seisomisen jälkeen, kun auto on ollut -5 asteen pakkasessa. Pienen lämmityksen ja ajomatkan jälkeen pelaa taas aivan normaalisti. Jos auto on ollu sähkötolpassa kiinni lämmityksessä, niin mitään ongelmia ei ole.

Ratkaisu:

Eilen sain vihdosta viimein aikaseksi putsata tuon tyhjäkäyntimoottorin. Se todellakin oli aikas likainen ja jumissa, se moottorin varressa oleva liikkuva osa (kara) oli aivan jumissa, mutta crc:llä putsauksen jälkeen alkoi pelittämään. Nyt ainakin tämän päivän on toiminut niinkuin pitääkin: käynnistyy todella hyvin, ei minkäälaisia merkkejä sammumisesta eivätkä kierrokset ole enään seilanneet.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Sammuu heti käynnistyksen jälkeen
« Vastaus #1 : 07.12.2007, 09:41:04 »
Tyhjäkäyntimoottori/lisäilmaluisti kannattaa varmaan tarkistaa. En tuosta FL-405:sesta tiedä sen tarkemmin, mutta kuulostaisi vähän siltä ettei kone anna "ryyppyä" kylmänä.

Kuullostaa ihan samanlaiselta kuin mun 405 kun nyppäsin siitä lisäilmaluistista piuhan kokonaan pois, eli olisko piuha irti tai systeemi täysin juntturassa asentoon suljettu?

No tolleenhan sen saa ainakin testattua, kone kylmänä starttiyritys, piuha irti ja kokeilee uudestaan startata. Jos ei käytös muutu (oli sitten piuha kiinni tai ei) niin tyhjäkäyntimoottori on sökö/jumissa likaisuuden vuoksi.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Sammuu heti käynnistyksen jälkeen
« Vastaus #2 : 08.12.2007, 00:25:31 »
Hmm, en oikein löydä yhtäläisyyksiä tuosta kuvasta verrattuna omaan moottoriini... Eikös tuo XU9J4 ole käytössä Mi16 malleissa ja 2.0 Sri:ssä XU10J2 vai mitenkä?
Omani on paremminkin alla olevan kuvan kaltainen, noin suurinpiirtein siis. Ei ole nyt tähän hätään kuvaa juuri omasta moottorista, mutta sellaisenkin voin tarvittaessa napata.

Vuosimallista 1993 lähtien 405 SRI:ssä on käytetty XU10J2-konetta Magneti Marelli 8P-moottorinohjausjärjestelmällä, jossa tyhjäkäyntiä säätää ns. tyhjäkäyntimoottori. Se sijaitsee tuossa viestisi kuvassa kaasuläppäkotelon yläosassa, imuilmaputken yläpuolella (neljä johtoa). Näkyy paremmin tämän viestin kuvassa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=12115.msg79730#msg79730

Lisätietoa esim. tyhjäkäyntimoottorin puhdistamisesta löytyy hakutoiminnolla.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 05:15:35 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info