Kirjoittaja Aihe: 405 - Lämmityslaitteen puhallin toimii vain täydellä teholla  (Luettu 5897 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pösöreijo

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 405 - Lämmityslaitteen puhallin toimii katkonaisesti
Arkistoitu ohje: 405 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
Arkistoitu ohje: 405 - Lämmityslaitteen puhallin toimii vain täydellä teholla (ohjainyksikkö)



Ongelma:

Auto: 1988 405 GR 1.6.

Lämmityslaitteen puhallin toimii vain täydellä teholla, eli on/off tyyliin. Haulla löysin juttua mm. hiilien vaihtamisesta moottoriin, mitenkähän tämä toimenpide tapahtuu? Mitenkä puhaltimesta saa sen siipiosan irti? siinä akselissa ei näyttäny olevan minkäänlaista lukitusta tms.

Ratkaisu:

Noniin vanha puhallin on nyt taas täydessä iskussa. Releestä oli menny kärjet, siksi ei toiminut edes täysillä. Vaihdoin nuo transistorit uusiin, kiitos Benkulle linkistä, tuo MJ11015 malli toimii hyvin.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Siipiosa on kiinni painamalla akseliin. Irroittelin tuon joskus tukemalla akselin pään miltei samankokoista tappia vasten ja varovasti siipiosaa irtipäin nitkutellen.

Puhaltimen liukulaakerit kannattaa samalla rasvata, saattaa alkaa myöhemmin ulisemaan.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Lämmityslaitteen puhallin toimii vain täydellä teholla, eli on/off tyyliin. Haulla löysin juttua mm. hiilien vaihtamisesta moottoriin, mitenkähän tämä toimenpide tapahtuu? Mitenkä puhaltimesta saa sen siipiosan irti? siinä akselissa ei näyttäny olevan minkäänlaista lukitusta tms.

Mikäli puhallin toimii vain täydellä nopeudella, on vika hyvin suurella todennäköisyydellä säätöyksikkössä (etuvastus):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6583.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5421.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=21903.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=18559.0

Mikäli taas puhallin toimii vain satunnaisesti, voi vika olla myös kuluneissa puhaltimen moottorin hiilissä ja johtoliitoksissa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6603.0
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 11:51:24 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Herwood

  • Vieras
Niinkuin Tonilind tuossa mainitsi niin jos puhaltimesta vain puuttuu nopeusalueita, niin vika on mitä varmimmin etuvastuksessa. Toinen vaihtoehto on se säädinvipu.
Etuvastus taas yleensä on erikseen tuulettimen kanavassa eikä sitä varten tarvitse ottaa moottoria edes irti.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Tuolla kerrotaan että vastus on moottorissa kiinni. Eli ilmeisesti tarkoitetaan tuota transistoria, jonka vaihtamalla pitäisi alkaa toimimaan taas muutkin kuin täysi nopeus.

Lämmityslaitteen puhaltimen nopeudensäätöyksikön sijainti 405:ssä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=6583.msg111456#msg111456
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 11:50:55 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Mistäspäin kojetaulua tuo täyden nopeuden kytkevä rele löytyy? Välillä pyörii vajaanopeudella hetken, vaikka nopeudensäädin on täysillä. Auto Mi16x4 vuodelta 1990, ja varustettuna termostaattiohjatulla sisäilman lämmönsäädöllä.

309:ssä rele oli samassa paketissa säätöyksikön kanssa, mutta 405:ssä näin ei taida kuitenkaan olla? Sijainti voi myös riippua autosi vuosimallista (taitaa olla 1. mallisarjaa, mikäli oikein aiempia viestejä tulkitsin).
« Viimeksi muokattu: 04.06.2009, 19:57:15 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

pösöreijo

  • Vieras
Nonii, tuli muutama tunti ropattua. Irrotin vanhasta puhaltimesta siipipyörän ja käpistelin elektoniikkaosaa, eipä sille mitään oikeen voinut tehdä, sökö mikä sökö.

Suurin osa ajasta hukkaantui säätövipuyksikön ja sitä ympäröivän kehyksen irroittamisessa. Tuo säätimen takana oleva piirilevy vastuksineen on eheä, eli vika on varmuudella siinä puhaltimen elektroniikkaosassa, myös tässä "uudessa" puhaltimessa. No, katsastuksesta tuo nyt menee läpi kun puhaltimessa on tarvittavat 2 asentoa, on/off.

Aiemmin mainitsemani pätkiminen loppui kun poistin liittimistä hapettumat ja kiristin ne.

"Uudesta" puhaltimesta mikä on nyt käytössä ei lähtenyt siipiosa irti vaikka miten väänsi ja hakkas. Täytyy tässä talvi-iltojen ratoksi yrittää näpräillä tuo vanha puhallin täyteen toimintakuntoon, moottori siinä on kunnossa. Siinä lienee transistorien lisäksi myös se täystehon mahdollistava rele paskana, kun ei toimi liittimen kautta lainkaan. Harmillisesti tuo piirilevy on niitattu kiinni eli menee hajottamiseksi väkisin jos haluaa osia vaihdella levylle.

pösöreijo

  • Vieras
Tässä kuvat tuosta elektroniikkaosasta. Tässä kuvassa näkyy tuo tehotransistori 2N6287 (FW26025A):



Transistorit BC547 ja BC337 releen vieressä:



Bebekin sivuilta vilkaistuna BC547 ja BC337 10snt/kpl, tuota 2N6287 ei löydy, lähin vastaava lienee 2N6052 joka on tosin 12A kun tuo originaali 20A, hinta 1e. Täytyy porata tuo piirilevy seuraavaksi irti tuosta rivasta ja tutkia juotospuolelta levyä.