Kirjoittaja Aihe: 206 - Vikakoodi P1110 (TU3)  (Luettu 8065 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Marek

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 125
  • 508 SW HDi163
206 - Vikakoodi P1110 (TU3)
« : 09.10.2016, 19:28:27 »
Auto: 2005 206 1,4 (TU3, KFW).

Vikakoodi P1110 aiheutti hylkäyksen katsastuksessa.

Katsastus lapun mukaan kyseessä olisi "Plusoikosulku - lambda-anturi lämmityspiiri (lohko 2, anturi2)" mutta oman ELM327 skannerin mukaan "Intake air temperature (IAT) sensor (D/C) open/short"

Tänään sitten mittailin tuossa MAP-anturissa olevaa IAT anturia. Käytin ohjearvoida Autodatan diagnoosia. Mittasin vastuksen komponentista sekä jännitettä auton käydessä ja virrat päällä. Arvojen puolesta kaikki OK. Hieman outoa kuitenkin ole, että ELM327 näytti anturin mittaamaksi lämpötilaksi 18-22C ulko-ilman ollessa 7C. Moottori oli suunnilleen kylmänä ja anturin mittaama arvo oli sama vaikka otti anturin ulos imusarjasta.

Onko mahdollista, että anturi voisi heittää noin 10C asteella vai voisiko kuitenkin moottori säteillä lämpöä sen verran? Vai etsinkö nyt vikaa ihan väärästä paikkaa ja syy onkin tuo konttorin ilmoittama lambda?

Autossa ei sinällään mitään oiretta ole, mutta joskus kylmäkäynnistyksen yhteydessä tyhjäkäynti seilaa ensimmäiset 10 sec.
508 SW HDi163, 207SW VTi90, Peugeot MTB
ex. 407 SW HDi136 JBL, 206 TU3JP, 306 TU5JP x2

weezer

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P1110 (TU3)
« Vastaus #1 : 14.01.2017, 15:37:23 »
Auto: 2005 206 1,4 (TU3).

Moi, ihan sama homma juuri tällä viikolla. Miten tässä hommassa kävi sulla?

Tuolla englanninkielisillä sivuilla sanotaan että "coil pack" (mikäköhän tuo on?) pitää vaihtaa sagemista bougicordiin, tyyppivika, sekoittaa keskusyksikön toimintaa ja aiheuttaa mm. epätasaista tyhjäkäyntiä, joka on mulla kyllä oireena.

Mutta en tiedä alanko vaihtamaan, kävin motonetillä nollaamassa tuon koodin. Tuleekohan tuosta vielä isoja ongelmia jos jättää sagemin osan vaihtamatta?

TEMP_ARKISTOON

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 206 - Vikakoodi P1110 (TU3)
« Vastaus #2 : 16.01.2017, 11:51:53 »
Tuolla englanninkielisillä sivuilla sanotaan että "coil pack" (mikäköhän tuo on?) pitää vaihtaa sagemista bougicordiin, tyyppivika, sekoittaa keskusyksikön toimintaa ja aiheuttaa mm. epätasaista tyhjäkäyntiä, joka on mulla kyllä oireena.

"Coil pack" kuulostaa sytytyspuolayksiköltä. Aiheeseen liittyen: 206 - Käyntiongelmat kostealla ilmalla.
« Viimeksi muokattu: 16.01.2017, 13:28:56 kirjoittanut cone »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

weezer

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P1110 (TU3)
« Vastaus #3 : 16.01.2017, 13:05:55 »
Samat speksit kun aloittajalla, sama vikakoodi joka nyt siis nollattu.

Katsotaan meneekö uusinnassa katsastuksesta vai pitääkö ryhtyä tosissaan säätämään.

Jukeli78

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P1110 (TU3)
« Vastaus #4 : 24.08.2017, 20:44:32 »
Auto: 2005 206 1,4.

Laitoin obd kiinni niin antoi juurikin tämän saman P1110 koodin. Nollasin ja ei ainakaan heti tullut uudestaan... onko muilla tullut takaisin kun ketju jää vähän kesken.

weezer

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P1110 (TU3)
« Vastaus #5 : 25.08.2017, 13:36:32 »
Moikka.

Vikakoodi ei tullut takaisin mutta yks juttu mikä saattaa liittyä koodiin on jäähdyttimen tuulettimen anturin eli ns flektin toimimattomuus joka ilmeni kesällä. Normaalisti ainakin omassa 206 pösössä lämmöt ei hirveesti nouse sinne 90 c paikkeille paitsi tosi lämpimällä tosi ruuhkassa :) Lorotteli sitte heti jäähdytysnestettä ku meni vähänki eli 95 missä tuulettimen pitäis mennä päälle, nää anturiviat tosi yleisiä luki jossain lontoon kielen peugeot-palstalla.

Anturit meni vaihtoon, osia saa maahantuojalta.

Mutta kuten todettua, tää on arvailua. Nyt autossa on jo seuraava vika :)

Axevilhelm

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P1110 (TU3)
« Vastaus #6 : 08.01.2018, 16:03:42 »
Auto: 2006 206 1,4 Trendy.

Sama koodi mulla, ja pitäis perjantaina katsastaa. Olen saanut nollattua, eikä ainakaan heti palaa, mutta vähän ajan päästä saattaa taas ilmestyä. En ole asiaa sen enempää tutkinut. Brittiläinen Peugeot-sivusto antaa sellaisen kuvauksen kuvauksen kun "Intake air temperature (IAT) sensor (D/C) open/short." Eli imuilman lämpöanturi. Ota nyt tästä sitten selvää, jos katsastajan mukaan kyseessä on "Plusoikosulku - lambda-anturi lämmityspiiri (lohko 2, anturi2)", kuten aloittajan viestissä.

Onko kukaan saanut mitään suurempaa varmuutta tästä asiasta? Jos ei, niin kai sitten nollaan mahdollisesti palanneen vikakoodin katsastusaseman pihassa, ja toivon ettei palaa seuraavan puolen tunnin aikana ;)

Mutta oishan se vika tietty hyvä saada paikallistettua, jos autossa nyt sellainen on.

EDIT: Tällaisen kuvauksen löysin, kun juuri seurasin kuvauksessa ollutta linkkiä: "For Sagem S2000, as fitted to TU engines; Check the MAP sensor, (dual function sensor), for oil contamination, usually oiled up after engine over filled with oil." Eli onko kyseessä yhdistetty IAT- ja MAP-anturi? Toisaalta kaasuläppäkotelossakin näyttäisi googlattujen kuvien perusteella oleva imuilman lämpöanturi. Sen voisin paikallistaa omassa autossani, ja putsata sen liitin. Yllättävän usein vika tuntuu olevan liitinten syöpyneissä kontaktipinnoissa, itse osien sijaan.

Axevilhelm

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P1110 (TU3)
« Vastaus #7 : 09.01.2018, 15:28:03 »
Jatkan vielä aihetta: Brittifoorumilta kävi ilmi että joissakin malleissa IAT-anturi on oma komponenttinsa siinä kaasuläppäkotelon alapuolella, kun toisissa se on yhdistetty MAP-anturin kanssa. Niissä mallleissa, joissa on erillinen IAT-anturi, on kuulemma metallinen kaasuläppäkotelo, ja MAP-anturin liittimessä on kolme johdinta. No, tutkin sitten omaa autoani: kaasuläppäkotelo on kovaa muovia, ja MAP-anturin liittimessä on neljä johdinta, eli kyseessä on monitoimianturi. Kun sen irrottaa, eron huomaa siinä, että pelkässä MAP-anturissa on reikään työnnettävän painetunnistimen päässä pelkkä aukko, kun monitoimianturissa sen päässä on kartionmuotoinen häkkyrä, joka suojaa ja pitää sisällään lämpötila-anturin. Ja todentotta, öljyinenhän se on. Olettaisin että öljy on tullut venttiilikopan ja imusarjan yhdistävästä alipaineletkusta. Näin voi ilmeisesti käydä, jos öljyä on liikaa, ja nyt muistelisinkin että viime huollon jälkeen öljyn taso oli hivenen yli max-tason. Seuraavaksi voisin koittaa putsata anturia, josko sen jälkeen koodi ei enää palaisi.
« Viimeksi muokattu: 09.01.2018, 15:37:40 kirjoittanut Axevilhelm »

weezer

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P1110 (TU3)
« Vastaus #8 : 19.01.2018, 15:45:37 »
Saiko Axelvilhelm noilla etsimillään ohjeilla koodin poistettua pysyvästi eli putsauksella? Menikö läpi katsastuksesta

Mulla oli tullut takas koodi eikä tällä kertaa poistunut motomaatin vikakoodin poistajalla ennen katsastusta, antaa saman koodin kuin viimeksi mutta tekstillä P1110 Plusoikosulku - Lambda-anturi lämmityspiiri + koodin 1336.

Itsellä ollut myös öljyä ihan hitusen yli max rajan, nyt on puolessa välissä tikkua eli on joko roiskaissut tai syönyt öljyä..

Axevilhelm

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P1110 (TU3)
« Vastaus #9 : 20.01.2018, 14:19:07 »
Mistäköhän tämä nyt johtuu, että tuolle P1110-koodille näyttäisi olevan kahta eri tulkintaa: Lambda-anturi ja imuilman anturi? Voiko sama koodi viitata eri asioihin eri Peugeot 206 yksilöissä? Epäilen... Ainakin ne PSA-vikakoodiluettelot mitkä olen itse löytänyt, viittaisi imuilma-anturiin (IAT sensor). VW/Audin, sekä Volvon kohdalla taas kyseinen koodi viittaa Lambda-anturiin. Osa koodeistahan ovat valmistajakohtaisia. Aika vastuutonta katsastajalta lukea koodit, eikä vaivautua edes tarkistamaan mitä se kyseisen auton kohdalla tarkoittaa. Sitten mennään vaihtamaan virheetön lambda-anturi, ja jälkitarkastukseen, todetakseen että samaa koodia edelleen herjaa.

Esim tästä löytää koodien kuvaukset, myös merkkikohtaisesti: http://obdii.pro/en/model/peugeot

Itsellä koodi ei ole ainakaan vielä palannut, ja auto meni katsastuksesta läpi. Mutta ei se ennenkään ole heti palannut, niin kattellaan vielä.

weezer

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P1110 (TU3)
« Vastaus #10 : 23.03.2018, 21:48:35 »
Saaga jatkuu täällä päässä..

Eli koodit ei ole tulleet takaisin MAP/IAT tarvikeosan vaihdon jälkeen, mutta nyt ei mene sitten päästöistä läpi.

Ilmeisesti se olis sitten se lambda, joka täytyisi uusia seuraavaksi. Ilmeisesti siis se voi viitata moniin antureihin se mystinen p1110 koodi.
Nyt ei vaan enää anna sitäkään vaan muuten vaan ei päästöt toimi :)

Muilla vastaavaa kokemusta?

Axevilhelm

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P1110 (TU3)
« Vastaus #11 : 26.03.2018, 18:21:44 »
Mikä tarkemmin päästöissä mättää? Katsastusraportti varmaan kertoo, mitkä arvot ovat pielessä, ja kuinka paljon. Sen tiedon perusteella ehkä joku viisas voi heittää valistuneen arvauksen, mikä voisi olla syynä.

weezer

  • Vieras
Vs: 206 - Vikakoodi P1110 (TU3)
« Vastaus #12 : 04.06.2018, 14:39:39 »
Tämä ratkesi, eli ajaminen kolmosvaihteella moottoritietä seuraavaan päästömittaukseen auttoi, oli jäänyt palamatonta ainesta toimimattoman MAPin vuoksi.

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 206 - Vikakoodi P1110 (TU3)
« Vastaus #13 : 05.06.2018, 09:21:04 »
Millä aineella olette puhdistaneet tuota anturia? Tyttären autossa sama koodi P1110.
Nyt 2008 Allure PureTech 130 EAT-8 ja Citroen Jumper 2.2 Hdi 120  - ex 2008 Active e-Hdi92 2Tronic, 2008 Active Vti82, 407 SW 1,6Hdi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 206 - Vikakoodi P1110 (TU3)
« Vastaus #14 : 05.06.2018, 11:09:47 »
^ Kaasari cleaner spraylla ainakin.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...