Kirjoittaja Aihe: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (anturi)  (Luettu 67035 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tomppa

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault
Arkistoitu ohje: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (jarruvalokytkin)
Arkistoitu ohje: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (ohjausyksikkö)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault


Ongelma:

Auto: 2003 307 SW 2,0.

Kesken ajon auto alkoi ilmoittamaan varoituksia: ESP/ASR not functioning ja ABS Fault. Lisäksi polttaa varoitusvaloja. Ei toimi enää ABS eikä luistonesto. Ajoin parkkiin ja parin tunnin päästä lähdin uudelleen ajamaan, vikaa ei tullut ja pääsin kilometrin päähän ajon jälkeen, mutta sitten tuli uudelleen. Enää ei kuittaantunut edes sammuttamalla ja uudelleen käynnistämällä. Ei ole tätä aiemmin tehnyt tuota.

Ratkaisu:

Vikakoodit kertoi, että oli jatkuva vika vasemman eturenkaan ABS-anturissa. Tarkemmassa syynissä selvisi, että anturin johdossa oli hapettunut liitin. Liitin vaihdettu ja vikakoodit nollattu.

Stanu

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (anturi)
« Vastaus #1 : 02.01.2008, 22:06:36 »
Tuo vika tuli suoralla tiellä, nopeutta oli 60km/h. Mittasin nuo anturit paikoillaan ollessaan, en ole mitannut, tuleeko pulssia tms. kun ei ole laitteita.

Ne anturit eivät ole induktiiviantureita. Ihan turha mitata resistanssia niistä, pahimmillaan vain rikkoo ne huonolla yleismittarilla. Itse pulssikehä on pyöränlaakerissa.

wilbert

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (anturi)
« Vastaus #2 : 15.09.2008, 16:51:51 »
Ongelma:

Auto: 2002 307 SW 1,6.

Auto ilmoittaa ABS Faultia. Jarrut raksuttavat kuivalla asfaltilla kevyesti, kun jarruttaa.

Ratkaisu:

Ongelmaan auttoi ABS-antureiden puhdistaminen.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (anturi)
« Vastaus #3 : 20.09.2008, 19:29:13 »
Mitä ne anturit ovat elleivät induktiivisia, onko keksitty joku halvempi ratkaisu? Ainakin vanhemmissa voi vastusmittauksella helposti todeta, onko anturissa/johdossa katkos.

Uudemmissa käytetty Hall-antureita.

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (anturi)
« Vastaus #4 : 20.09.2008, 21:15:32 »
Eikö sen "Hall-jännitteen" kuitenkin voi mitata? Muistaakseni luokkaa 1 V.

Anturipiirissä ei ole sellaista kuin "Hall-jännite", kyseenen on "anturikomponentin sisäinen" jännite, jolla ei ole tekemistä anturipiirin jännitteen (ts. loogisen nollan ja ykkösen jännitetasot) kanssa.

Huomioithan tämän vastaisuudessa. Satunnainen (auto -tai anturitekniikasta tietämätön) lukija kenties neuvosi perusteella ryhtyisi etsimään lisätietoa Hall-jännitteen mittaamisesta ja pieleen menisi.

Hall-anturi on kytkin, tyypillisesti vetäessään päästää läpi syöttöjännitteen (-häviöt), joka on tyypillisesti esim. 12, 5 tai 3,3 volttia.

Tokihan anturipiirin jännitteen ja myös komponentin kytkeytymisen (1/0) tasot voi mitata pulssikehää (ts. rengasta) pyörittäessään.

radiaani

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (anturi)
« Vastaus #5 : 11.09.2009, 15:48:08 »
Ongelma:

Auto: 2003 307 SW 2,0 HDi FAP (ESP).

ESP/ABS-vikaa on ilmaantunut satunnaisesti ajoon lähdettyä eikä vika ole enää satunnainen. Jarrutuntuma on alkuun "pehmeä" ja ABS aktivoituu turhaan pienillä nopeuksilla kevyessäkin jarrutuksessa. Vikatilaan siirrytään 45-50 km/h:n vauhdissa, jonka jälkeen jarrut toimivat normaalisti. Vikailmoitus nollautuu, kun moottorin sammuttaa.

Brittipalstojen mukaan anturin alla muhiva ruoste on usein kasvattanut takapyörän anturin ja pulssikehän välin liian suureksi. Onkohan tätä vikaa ollut Suomessa ja kuinka iso välin pitäisi olla?

Ratkaisu:

Sieltähän se vika löytyi: anturin kiinnityspinnan alle kertynyt ruoste oli vääntänyt anturin liian etäälle pulssikehästä. Kun ruosteen sai pois, niin välys laski 3-4 mm:stä 1-2 mm:in ja anturi alkoi toimia. Eipä ole ABS/ESP sen koommin oireillut.

Anturin kiinnitysruuviin pääsee käsiksi pyöränpultin reiän läpi ilman, että jarrulevyä tarvitsee irrottaa. Ei kannata yrittää kovin heikolla avaimella. Kiinnityspinnan puhdistaminen tosin voi olla hiukan vaikeaa levyä irrottamatta. Kannattaa siis puhdistaa antureiden kiinnityspinnat, kun jarrulevyn vaihto on ajankohtaista.

jarijarf

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (anturi)
« Vastaus #6 : 30.09.2009, 15:50:07 »
Ongelma:

Auto: 2003 307 Wagon 1,6 HDi (66 kW).

ABS Fault -valo alkoi palamaan pian määräaikaishuollon jälkeen. Kyseinen huoltoliike ei kuitenkaan pystynyt tarkistamaan boksin tietoja, koska tarvittavia laitteita ei ollut. Seuraavaksi auto tarkastukseen autosähkömiehelle. Diagnoosi: oikean takapyörän ABS-anturi rikkoutunut. Uusi käynti parin viikon päästä ja anturin vaihto. Autoa ehdittiin ajaa noin 10 km, niin sama hälytys tuli uudestaan.

Uusi tarkistus samaisella autosähkömiehellä ja diagnoosi oli: oikean takapyörän ABS-anturi. Kiireiden takia vian etsintä jatkui parin viikon kuluttua uudelleen. Kaikenlaisia mittauksia tehtiin, joten pian vaihtoehdoiksi jäi vain joko ABS-boksi tai viallinen magneettikehä pyöränlaakerissa. Kun takapyörän antureiden johdot yhdistettiin ristiin, voitiin todeta, että vika todellakin on magneettikehässä (saatu diagnoosi: vasemman takapyörän ABS anturi rikkoontunut).

Ratkaisu:

Kuntoon tuli. Huolto tapahtui jälleen samaisella autosähkömiehellä. Edellisellä kerralla oltiin päädytty vialliseen pulssikehään, joten uusi takapyörän laakeri/napa oli hankittu jo etukäteen. Tällä kertaa käytössä oli kuitenkin vielä tietokone, joten ei muuta kuin johdot kiinni auton boksiin ja testaamaan livenä. Oikean takapyörän signaalivirhe oli prosentuaalisesti yli 50 prosenttia, joten ei ihme, että hälytystä tuli.

Joten ei muuta kuin laakeri vaihtoon, joka oli suhteellisen simppeli homma. Vaihdon jälkeen sitten testaamaan. Yllätys oli melkoinen, kun 300 metriä ajettuani ABS Fault iski jälleen. Ei muuta kuin takaisin korjaamolle asiaa ihmettelemään. Yhdistettiin kone taas auton omaan diagnostiikkaan ja baanalle. Tällä kertaa oikean takapyörän signaalivirhe oli noin viisi prosenttia, mutta ei mielestämme hälyyttävä.

Koska vanha anturi nyt vielä sattui olemaan tallella, päätimme asentaa vanhan anturin uuden tilalle. Parin minuutin homma ja taas uudestaan baanalle - signaalivirhe parantuu kahteen prosenttiin, jonka jälkeen ei tullut enää minkäänlaista hälytystä.

Siinä jälkeenpäin sitten tuumailimme, että mahtaako olla kovinkin yleistä, että kyseiset uudet anturit voivat olla jo uutena viallisia. Lopullinen vika siis oli pulssikehässä. Pieni testaus rautalangan pätkällä ennen uuden laakerin asennusta havainnollisti pulssikehän magneettisuuden eroavaisuuden uuden ja vanhan välillä.

Yksi asia ihmetytti myös testattaessa noita signaalivirheitä tai yleensäkin auton diagnostiikkaa ajaessa. Aina, kun nopeus nousi yli 10 km/h:ssa, auton diagnostiikka katkaisi yhteyden testiboksiin. Turvallisuussyistä?

radiaani

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (anturi)
« Vastaus #7 : 18.10.2009, 18:04:56 »
Itselläni oli vastaava vika, joka korjaantui sillä, että nakuttelin ABS-anturin kiinnityspinnan puhtaaksi ruostemoskasta. Itse anturissa ei ollut vikaa.

Anturin kiinnitysruuvi on epäsymmetrisesti kiinnityspinnan reunassa. Kun toisen reunan alle kertyy ruostetta, niin anturin toinen reuna (ja itse anturielementti) siirtyy etäämmälle pulssikehästä (vrt. lautakeinu). Kun etäisyys on liian suuri, niin anturi ei saa riittävää magneettisignaalia ja näyttää olevan rikki.

Näppärä huoltomies pääsee vaihtamaan anturin irrottamatta jarrulevyä. Silloin kiinnityspinnan ruosteita tosin on hiukan vaikea poistaa. Jos ruosteita ei poisteta, niin epäilen, että vika saattaa uusiutua piankin.

manyga

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (anturi)
« Vastaus #8 : 21.12.2009, 20:27:50 »
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 2003 307 Wagon 1,6.

Nyt talven aikana on ilmennyt omassa autossani sellainen vika, että ABS Fault -valo syttyy jossain vaiheessa palamaan. Voiko vika olla oikeasti vain siinä, että olisi joku osa ruosteessa/likainen? Toissa kesänä taisi sateen jälkeen tulla sama virheilmoitus ja soitin silloin heti huoltoon, mutta meinasivat, että on vain joku kosketushäiriö, kun sammui uudelleen käynnistettäessä.

Valo ei syty tietyssä nopeudessa, vaan ihan mielivaltaisesti. Nyt pakkasilla on sitten ihan vakio, että syttyy ensin, kun käynnistää ja ajamaan lähdettäessä sammuu syttyäkseen välillä muutaman kilometrin, välillä useamman, jälkeen uudelleen.

Osa 2:

Sen verran on muutosta tuohon alkuperäiseen tilanteeseen, että nyt ABS Fault ja ABS-valo tulevat heti, kun virran laittaa päälle. Kun lähtee ajamaan, niin valo sammuu ihan hetkeksi, ja jos sinä aikana jarruttaa ihan normaalisti, niin ABS täryyttää niin kuin olisi muka lukkojarrutus. Muutaman kymmenen metrin jälkeen ABS-valo taas syttyy ja ilmoitus ABS Fault tulee näkyviin, ja jarrut toimivat taas "normaalijarruina" ilman ABS:ää.

Ratkaisu:

Vikakoodien luku antoi varsinaiseksi virheeksi oikeanpuoleisen taka-anturin. Oikean puolen taka-anturi on nyt vaihdettu ja kaikki toimii hyvin.

radiaani

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (anturi)
« Vastaus #9 : 28.12.2009, 21:05:51 »
Mielivaltaisesti ajon aikana syttyilevä ABS-valo viittaa siihen, että jokin ABS-anturi antaa heikkoa signaalia: välillä toimii ja välillä ei. Yhtenä mahdollisena syynä tähän on liian suureksi kasvanut etäisyys anturielementin ja pyörän magneettikehän välillä. En tiedä paljonko ilmaraon 307:ssä pitäisi olla, mutta Hall-anturivalmistajat suosittelevat 1-2 mm ilmarakoa.

Etenkin takarenkaissa anturin kiinnityspinnan alle kertyvä ruoste pääsee vääntämään anturia liian kauas magneettikehästä. Etäisyys on melko helppo tarkistaa silmämääräisesti irrottamalla takapyörä ja katsomalla suoraan ylhäältä jarrulevyn taakse. Itselläni ABS oireili 3-4 mm raolla, mutta sama anturi toimii mainiosti 1-2 mm raolla.

ABS-anturissa ei ole mitään kuluvaa, mutta johdotus kai voi vioittua ja magneettikehän magnetointi voi heikentyä ajan mittaan.

Makej

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (anturi)
« Vastaus #10 : 11.10.2010, 00:45:49 »
Ongelma:

Auto: 2002 307 2,0 HDi (247 000 km).

ABS-valo syttyy vähän ajan päästä siitä, kun lähden liikkeelle. Joskus syttyy jo heti, kun auton käynnistää. Ensin kuuluu bling-ääni ja sitten merkkivalo syttyy kojelautaan. Kun katkaisen virran, niin merkkivalo sammuu ja kun käynnistän ja ajan, niin noin muutaman kilometrin päästä syttyy uudestaan. Vaihdoin sen jarruvalokytkimen, mutta ei auttanut. Kytkin maksoi vain 7,40 e.

Ratkaisu:

Vasemman takapyörän ABS-anturi oli rikki. Vikakoodit lukemalla vian aiheuttaja selvisi. Sen verran oli vielä selkkausta, että tarvikeanturi oli väärä ja sopiva osa piti hakea merkkiliikkeestä (40 e).

terri

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (anturi)
« Vastaus #11 : 03.04.2011, 20:39:20 »
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 2004 307 SW 1,6 (TU5JP4, 133 000 km).

Ajossa autoon tulivat ESP- ja ABS-viat. Bussipysäkille pysähtymisen ja auton sammutuksen jälkeen se ei enää käynnistynyt. Startti ei ikään kuin lyönyt "päälle". Hetken ihmettelyn ja virtojen uudelleen sammutuksen jälkeen auto starttasi. Kotiin ajaessa ESP- ja ABS-varoitukset hävisivät hetkeksi, mutta palasivat uudelleen. Nyt asiaa ihmeteltyäni ja kokeiltuani mm. jarruvalon katkaisijan, huomasin eräässä vaiheessa auton käydessä ja käsijarrun ollessa päällä Handbrake-varoituksen, vaikka auto ei liikkunut. Ilmeisesti vika on jommassakummassa ABS-anturissa.

Nuo otsikon varoitukset (ESP/ASR ja ABS Fault sekä Handbrake on) olivat yhtä aikaa päällä, vaikka auto ei liikkunut.

Vikakoodeista löytyi ainoastaan: ABS5331, pyörintänopeus etuoikea, väärä. Handbrake-varoitus jäi selvittämättä.

Osa 2:

Antureiden alustat on puhdistettu. Erona aiempiin tapauksiin on, että ABS/ESP-valot palavat jatkuvasti eivätkä "resetoidu" millään.

Ratkaisu:

Oikeanpuoleinen etummainen ABS-anturi vaihdettiin, mutta ABS/ESP-valot paloivat edelleen. Vian aiheuttikin oikeanpuoleisen, etumaisen anturin poikki mennyt johto.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (anturi)
« Vastaus #12 : 05.04.2011, 14:52:56 »
Veikkaan käsijarruvaroituksen tulleen siitä, että pyörintänopeusanturi mittasi auton liikkuvan vaikkei näin oikeasti tapahtunut ja käsijarru oli kytkettynä. Tällainen varoitushan tulee ihan oikeastikin jos ajelet käsijarru päällä.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

mijav

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (anturi)
« Vastaus #13 : 05.05.2011, 18:51:16 »
Mistä on helpoin keino mitata ABS-anturin johdon kunto?

Hall-tyyppisen ABS-anturin (kuten tässä on) voi mitata niin, että laittaa sähköt päälle ja mittaa anturin yli jännitteen, joka pitäisi olla 12 V, jos piuhat ovat ehjät ja sitten, kun pyörittelee akselia, niin jännite laskee => ehjä. Käsittääkseni Hall-anturi on transistori (voi mitata yleismittarin diodi- tai hFE-alueella), jonka kanta on magneettivuoaktiivinen. ABS-yksikkö antaa anturille vakiovirran ja kun magneetivuo muuttuu, niin transistori alkaa johtaa, jolloin sen yli jännite laskee sitä enemmän mitä enemmän magneettivuo eli laakerin reunan magneetit liikkuu ohi.

xr307

  • Vieras
Vs: 307 - ABS/ESP/ASR-valo ja ABS/ESP/ASR Fault (anturi)
« Vastaus #14 : 17.08.2011, 21:10:41 »
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 2002 307 Wagon XR 1,6.

Rupesin rassaamaan jarruvalokatkaisijaa, koska ABS Fault -valo syttyi aika ajoin. Onko sillä vaikutusta anturin toimintaan? Jos jarrulevy on kulunut? Minulla tuli ABS Fault -ilmoitus näyttöön autoa käynnistettäessä eli auto ei liikkunut vielä. Valo sammui hetken päästä. Viittaako tuo juuri siihen katkaisin vikaan? On ajossakin syttynyt ja valo palaa siellä mittaristossa.

Osa 2:

Vikakoodit luettu tänään. Paperissa, jonka sain, lukee "Renkaan nopeusanturi vasen taka, kohtuuton signaali, jatkuva". Sitten tänään myöhemmin syttyi se valo, jonka mukaan käsijarru on päällä, vaikka ei ole ja STOP-valo vilkkuu. Näytössä lukee "Brake Fault".

Ratkaisu:

Vaihdoin jarrupalat taakse ja putsailin paikat sekä herkistelin ja tarkistelin. Nyt kaikki toimii. Jarrupalat olivat kuluneet linttaan eli yläreuna oli paljon ohuempi ja palat olivat ryytyneet kiinni. Loppui Brake Fault palamasta ja anturin vaihdolla korjaantui ABS Fault.