Kirjoittaja Aihe: 406 - Spacerit (vanteiden sovituskappaleet)  (Luettu 4894 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

samitala

  • Vieras
406 - Spacerit (vanteiden sovituskappaleet)
« : 19.03.2007, 15:02:54 »
Mulla on 406 farmari, jossa -40mm madallus edessä ja takana, renkaat 225/45 r17. Renkaat ovat hiukan hölmön näköisesti liian sisällä ja ajattelinkin laittaa vanteen ja akselin väliin spacerlevyt, jotta saisin hiukan renkaat ulospäin. Mitä täytys ottaa huomioon kun ne laittaa. Muuttuuko aurauskulma, että täytyykö viedä nelipyöräsuuntaukseen? Entäs kuinkas paksut levyt uskaltaa laittaa? Jos jollain on kokemuksia, niin kertokaapas.

timmi306

  • Vieras
Vs: 406 - Spacerit (vanteiden sovituskappaleet)
« Vastaus #1 : 19.03.2007, 15:12:00 »
Itse en kyllä laittaisi. Vaihtaisin vanteita mielummin. Kuvittelisin ainakin, että pyöränlaakerit rasittuisi sitä enemmän, mitä paksumman palan sinne laittaa. Muistaisin kuulleeni, että isot vanteet lisää myös laakereiden rasitusta... ???

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Spacerit (vanteiden sovituskappaleet)
« Vastaus #2 : 19.03.2007, 15:35:24 »
23.10.1998: Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta
19.12.2002: Liikenne- ja viestintäministeriön asetus auton rakenteen muuttamisesta annetun liikenneministeriön päätöksen muuttamisesta

Lainaus
4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita.

Kannattaa siis huomioida myös asennuksen laillisuus.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

luukkonen

  • Vieras
Vs: 406 - Spacerit (vanteiden sovituskappaleet)
« Vastaus #3 : 19.03.2007, 19:29:28 »
Itselläni sama homma edessä ja ainoa minkä sinne hyväksyn niin pitää olla keskittävä, mutta niitä keskittäviä ei saa kuin 16mm paksuina joten pitää ostaa pidemmät pultit ja tehdä kaariin tilaa. ;D Tai ainoa mikä siellä ottaa kiinni on takapuskurin kiinnitys kohta sekin muovia.

10mm levitys per puoli olisi parhain, mutta niitä ei löydy keskittävinä ja jäähän tolla 16mm paloilla vielä huimat 4mm kaareen ja millihän riittää ;D

Niin ja tosiaan laittomattomathan noi on, mutta mikä ei olisi. ;D

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 406 - Spacerit (vanteiden sovituskappaleet)
« Vastaus #4 : 20.03.2007, 08:11:21 »
Muuttuuko aurauskulma, että täytyykö viedä nelipyöräsuuntaukseen? Entäs kuinkas paksut levyt uskaltaa laittaa? Jos jollain on kokemuksia, niin kertokaapas.

Aurauskulmahan ei muutu, kun vanteet liikkuvat vain ulospäin ja kulma ei muutu. Offsetin lisääminen liian suureksi voi lisätä vetelyä jarrutuksissa ja kiihdytyksissä eli ajettavuus voipi kärsiä.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

luukkonen

  • Vieras
Vs: 406 - Spacerit (vanteiden sovituskappaleet)
« Vastaus #5 : 20.03.2007, 09:50:26 »
Eli tuo 16mm on ehdoton maksimi jos siellä on vakio et vanteissa! 10mm on parempi kun ei tarvitse muovia leikellä vielä yhtään...

Stanu

  • Vieras
Vs: 406 - Spacerit (vanteiden sovituskappaleet)
« Vastaus #6 : 20.03.2007, 11:38:57 »
Ns. vanhanmallisen taka-akselin (106,205,206, 306, 405) saa kulumaan silmissä spacereillä tai ulospäin levittävillä vanteilla. Tulee hiukka liikaa vipuvartta akselin vakiolaakeroinnin kestettäväksi.  Paras mihin törmäsi muutama vuosi sitten, oli 106 GTI "hiukan" tuunattu. Levitetty, madallettu ja kaikki tehty isolla rahalla... Harmin paikka kun tuo taka-akselin laakerointi kesti yhden kesän ja huimat 3500 km.

En sano ettei tyylillä ole väliä, mutta kannattaa hiukan miettiä maksaako se vaivan...

ps. If it doesn´t run, chrome it.

samitala

  • Vieras
Vs: 406 - Spacerit (vanteiden sovituskappaleet)
« Vastaus #7 : 24.03.2007, 20:13:58 »
No niin nyt on kesäkumit jälleen alla ja taakse laitettu spacerit. Momon keskitetyt 16mm, maksoi pulttien kanssa 70 euroa. Kaikki tietysti ei mennyt kuten elokuvissa, joten jokaisesta pultista piti ottaa 5mm pois ja rautasahalla.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Spacerit (vanteiden sovituskappaleet)
« Vastaus #8 : 23.08.2007, 12:58:46 »
Mulla on 225/45/18" ET18 ja madallusta edessä yli 60mm ja takana varmaan +70mm ja raapii kiinni sekä edestä että takaa. Laitoin 5mm ei-keskittävät spacerit ja nyt sentään pystyy pienellä kuormalla ajamaankin, ettei ota kiinni edestä kuin täydet käännettäessä.

Sopivampi ET noille mun vanteille (ja kumeille) olisi ehkä ET10 tai jopa vähän pienempi.

Minkäkokoinen on ohuin keskittävä spaceri?
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93