Kirjoittaja Aihe: 406 - Jakohihnan kiristin (EW10J4)  (Luettu 3448 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

samup

  • Vieras
406 - Jakohihnan kiristin (EW10J4)
« : 16.05.2008, 21:44:03 »
Auto: 2000 406 2,0 ST (EW10J4, 99 kW).

Missä EW10-koneissa on jakohihnankiristys ns. automaattinen (jousi)? Itsellä on epäkeskokiristimellä. Ajattelin, että sattuisiko jousikiristeinen sopimaan tilalle?

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan kiristin (EW10J4)
« Vastaus #1 : 19.05.2008, 10:50:11 »
Mulla ainakin sen epäkesko kiristimen sisään oli rakennettu spiraalijousi joka jännittyi kiristäessä. Kun kiristin sitten on lukittu pultilla, se jousi jää jännitykselle ja pitää hihnan kireällä. Automaattikiristimen tunnistaa ainkin siitä, että rullan oikealta puolelta näkyy "viisari" joka näyttää esijännityksen määrän ja liikkuu kiristäessä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan kiristin (EW10J4)
« Vastaus #2 : 19.05.2008, 23:41:16 »
Kun kiristin sitten on lukittu pultilla, se jousi jää jännitykselle ja pitää hihnan kireällä.

Ei, vaan systeemi lukitaan kiinteäksi. Jousen tehtävänä on osoittaa sopiva hihnan esijännitys asennettaessa eli nuoli osoittaa hahloon jne. = paikka johon kiristin pultilla lukitaan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan kiristin (EW10J4)
« Vastaus #3 : 21.09.2008, 16:26:37 »
Pitääkö hihnan kiristys päivittää jossain vaiheessa löysäämällä kiristimen kiinnitysruuvit 120 000 km:n vaihtovälillä? Kuuluuko tämä toimenpide huolto-ohjelmaan?

Ei pidä ryhtyä "välikiristelemään", vaikka hihna käytön aikana tyypillisesti hiukan löystyykin. Siksi mm. käytetyille hihnoille (jos ne jostain syystä joudutaan irrottamaan ja uudelleen asentamaan) on määritetty alempi jännitysmomentti (koskee ainakin Seemtronic-mittarilla mitattavia).

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Jakohihnan kiristin (EW10J4)
« Vastaus #4 : 21.09.2008, 21:04:46 »
En ota varsinaisesti kantaa EW10:n jakohihnan kiristimen toimintaan, mutta se kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin XUD11BTE:ssa on (2.1 TD). Minun ymmärtääkseni kiristysjousi on aktiivinen vain asennuksen aikana. Kun kiristimen kaksi kiinnitysruuvia on kiristetty, jousi ei enää pääse elämään.

Ei lukita kiinteäksi EW-koneen kiristintä, se on aktiivisena koko ajan pitäen hihnan jättöpuolen aina oikealla kireydellä.