Kirjoittaja Aihe: 406 - 5. vaihde ei pysy päällä  (Luettu 11744 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jr86

  • Vieras
406 - 5. vaihde ei pysy päällä
« : 07.05.2009, 22:59:41 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5041.0

Auto: 1998 406 1,8.

Löytyykö yllä olevan linkin 405-viestiketjusta apu myös autooni, jossa on sama vika? Eli samalla tavalla pitäisi saada korjattua kun ei pysy 5. vaihde päällä kun veto lakkaa?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
« Viimeksi muokattu: 08.05.2009, 02:01:53 kirjoittanut Tonilind »
Peugeot 3008 hybrid

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #2 : 14.05.2009, 08:34:35 »
Hammaspyörissä ei helposti vikaa ole jos laatikko ei pidä poikkeavaa ääntä 5 vaihteella. 5 vaihteen synkroni laite voi olla kulunut kytkentä hampailtaan tai laatikon akselin pääty mutteri löysällä. Voi toki olla että myös hammaspyörässä kiinni olevat kytkentä hampaat voi olla kuluneet. Todella harvinaista se kuitenkin on. Myös moottorin kumityynyt kannattaa tarkistaa ettei moottori pääse liikkumaan liikaa ja näin nykäisemään vaihdetta pois.

Kannattaa ensin tarkistaa mikä mättää.
« Viimeksi muokattu: 14.05.2009, 08:40:05 kirjoittanut KTA »

Pasis

  • Vieras
Vs: 406 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #3 : 14.05.2009, 14:50:17 »

jr86

  • Vieras
Vs: 406 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #4 : 15.05.2009, 01:21:17 »
No itseasiassa katselin tuossa niitä hammaspyöriä kun sen kopan aukasin, siellä ei ainakaan ollu mielestäni yhtään mitään metalliroskaa, jota luulis olevan jos siellä olis pahasti kulumaa jossain. Mitä niitä pyöriä siitä näki, niin ei ne kuluneilta näyttänyt kyllä. Nyt on hankala selittää mutta, kuuluuko (ilmeisesti) juuri sen syncro paketin heilua yhtään siinä sisään (eli se setti mikä on siinä ulompana?) <---> ulos kun kädellä (suht kevyesti) painelee? Mulla liikkuu sisäänpäin se höskä siitä kullanväristen haarukkoitten välistä. En pystyny vielä aukasemaan sitä pakettia kun ei löytyny edes motonetistä sopivaa hylsyä,olihan se 28mm 12-nurkkanen? pitää käydä huomenissa tuontipalvelusta kysymässä,mistä olette löytäneet sen? Paljonkohan tuo pelkkä synkropaketti maksanee uutena jos ei käytettynä löydy ehjää?

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 406 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #5 : 15.05.2009, 08:11:38 »
Sama ongelma talvella. auto tosin oli xsara 1.8 16 valve -98. Kävin ensin kaikki muut mahdollisuudet läpi. Kun niistä ei ollut apua peltikoppa auki laatikon päädystä, ei vieläkään mitään. Pakisissa oli sopiva hylsy 28 /12 pää- ja kytkinakseli muttereiden irroitukseen ja siinähän se sitten näkyi . Kytkinakselin hammaspyörän kytkentähampaat kuluneet tai enenminkin taipuneet vinoiksi. Puhelimella osat tilatessa näytti että osat löytyy. Mennessäni noutamaan osia ilmeni ettei löyty juuri sitä kytkinakseli hammaspyörää jossa on synkroonille kytkentähampaat. Ei maahantuojalta ei tehtaalta. Pösön tilannetta en aikapulan vuoksi alkanut selvittelemään. Asensin 1,9 td laatikon ratasparin kun sellainenkin oli pakissa . Välitys on pidempi kuin alkuperäisillä, mutta ainakin pienellä kuormalla toimii aivan hyvin. Jos on tarve löytyy toinenkin samanlainen rataspari.

jr86

  • Vieras
Vs: 406 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #6 : 15.05.2009, 10:12:23 »
Joo olispa ollukkin noin helppoa että kontista löytyis hylsykin sopivasti :D mutta minä katson tilanteen huomenna, tänää pitää ettiä ennen töitä hylsy jostain...ja jos tarvihen ja nuo sinun rattaat käy tuohon niin katsellaan.

jr86

  • Vieras
Vs: 406 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #7 : 17.05.2009, 11:56:08 »
Millä ihmeellä sen pätymutterin voi saada auki sieltä? Hain hylsyn ja hioin sen sopivaksi tuohon mutteriin, mutta ei se vaan mihinkää lähde siitä, pyörii vaan loota vaikka vaihde on päällä? Ei ainakaa luulis olevan itelläni löystyny se mutteri tässä tapauksessa kun ei aukikkaan lähde, ei vaan pysy 5-vaihde vedon lakatessa päällä :/

jr86

  • Vieras
Vs: 406 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #8 : 17.05.2009, 18:31:53 »
Poshuntiksi menee mutta kun ei vastauksia kuulu, kattelin niitä hammaspyöriä taas kerran tuossa mutta ne ei tosiaankaan näytä kuluneilta, siinä päässä kun on se synkro-laitos, niin se liikkuu edestakaisin jonkun 5mm, normaalia? Mutterikaan ei näyttäisi löystyneen, siitä pääteltynä kun kattoo niitä "lukko-uria" se ei näytä liikkuneen mihinkään, ja tosiaan ei sitä metallipölyä siellä näy. Konetta heiluttelin, mutta että heiluuko se liikaa niin en osaa sanoa, ei ne kumit ainakaan lösähtäny ole. Sitten missäs muualla vika voi olla? Siirtoakseleissa? Vois kertoo myös vähän että mistä voi todeta kun ei ole peugeotia tullu purettua ikinä vaikka joskus olikin toimiva 405 johon ei tarvinu kajota. Nyt siis kyseessä 406 -98 1.8 ja 4d Koneen tyypistä en tiedä?

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #9 : 17.05.2009, 20:51:37 »
Pääty mutterin voi kiristää lyömällä 5. vaihteen siirtäjän sokan pois ja tämän jälkeen kytkemällä kaksi vaihdetta yhtäaikaa päälle jolloin vaihdelaatikko lukittuu. Sokka on siinä kullan värisessä osassa. Synkrolaitteen kuuluu liikkua jonkin verran ja viitosvaihde kytkettäessä se liikkuu n.12mm jos nyt oikein muistan. Kytkentä hampaiden kuntoa ei pysty muuten tarkistamaan kuin ottamalla 5 vaihteen rattaat pois ja katsomalla miltä ne näyttää. Kun päätykoppa on irti niin kytke 5 vaihde ja katso liikkuuko synkro/kytkentä hyvin loppuun asti vai jääkö puolitiehen? Muita ohjeita ei oikein osaa antaa ilman että laatikko on käsillä.

jr86

  • Vieras
Vs: 406 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #10 : 18.05.2009, 16:35:57 »
Kyllä se synkro taitaa juuri sen 12mm liikkua kun vaihteen laittaa silmään. Eli miten saan 2 vaihdetta silmään, jotta loota lukittuisi? Saisi aukastua sen mutterin ja katottua ite ennenkun vien sen huomenna laakkoselle valohoitoon. Eilen viimeksi kun kateltiin sitä ja kasattiin takasin, niin tänään kun ajelin töihin, huomasin että perässä on hirveä savupilvi. Stoppasin kattomaan niin vaihteistoöljyä on tullu pihalle sieltä, voiko sitä saada liian täyteen jos auto on suorassa? Ja onko se täyttökorkki tuo kuvassa osoitettu?

« Viimeksi muokattu: 18.05.2009, 16:46:52 kirjoittanut jr86 »

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #11 : 18.05.2009, 16:45:00 »
Virallinen täyttö korkki se ei ole vaan huohotin mutta itse lisään aina öljyt sitä kautta, on mielestäni helpoin tapa. Öljyä kun laittaa 1,5-2 litraa niin mitään ongelmia ei pitäisi olla. Oletkohan laittanu kuinka paljon sitä öljyä?

Se siirtäjä joka vetää 5 vaihteen päälle on lukittu siirtoakseliin ihan tavallisella n. 4mm putkisokalla. Tämä sokka pois niin voit kytkeä 5 vaihteen ja minkä tahansa muun vaihteen päälle yhtäaikaa.
« Viimeksi muokattu: 18.05.2009, 16:53:05 kirjoittanut KTA »

jr86

  • Vieras
Vs: 406 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #12 : 18.05.2009, 16:57:03 »
Hmm, tuleekos laatikosta tuosta 5-vaihteen kopan kautta kaikki öljyt pihalle vai vain osa? Laskin tunkilla mahdollisimman suoraan auton kun valuttelin niitä pois sieltä, en ole laittanu yli 2 litraa ainakaan sinne lisää. Lisäksi laatikko oli jotenkin hiton kuuma  ??? Jos vain osa tulee ulos tuosta kautta niin taatusti olen laittanu liikaa...

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #13 : 18.05.2009, 17:13:25 »
Sen kopan irroituksella ei pitäisi paljoa tulla öljyä pihalle, sillä täyttö/tason tarkastustulppa on siinä päätykopan yhteydessä... Eli onkohan siellä nyt tupla-annos?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #14 : 18.05.2009, 18:36:43 »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info