Auto: 1999 406 GW 2,0 (2. mallisarja, EW10J4, BE4R-vaihteisto).
Hyvät ohjeet kyllä, mutta eipä lähtenyt liikkeelle autotalliviritelmillä. Sattui löytymään kaikki tarvittava, mutta loppui voimat ja työkalut alkoivat pettää ennenkuin hela alkoi liikkua, joten jäi tekemättä. En usko, että M12 pultti olisi kestänyt enää paljoa enempää voimaa muutenkaan. Miten paljon voimaa olette joutuneet käyttämään että olette saaneet sen helan liikkeelle?
Niin ja paljonkohan ehjän helan kuuluisi antaa periksi? Ulkoisesti ihan ehjät nuo vanhat helat, mutta aika löysän tuntuiset. Sen pultin avulla sitä pystyi helposti liikuttelemaan ja uusi tuntui paljon jäykemmältä. Vaihtokunnossa siis?
Ongelma tuli nyt aiheelliseksi kun sulien tultua on alkanut takapää nitisemään todella kovasti. Heti jos tulee pakkanen niin nitinät lakkaa. Ennen se oli niin päin, että kovilla pakkasilla alkoi yksi iskareista oletettavasti narskua, mutta tämä on sellaista aika äänekästä ja ärsyttävää jatkuvaa nitinää. Arvelin josko kyseessä olisi joku hela, mutta mikä?
Katselin siinä samalla sitä toista tukivarttakin, joka lähtee takaolka-akselisista etuakseliin päin. Olka-akselin puolella ne kiinnityspulttien välissä ulos näkyvät kumit on aika huonossa hapessa. Repeilleet ja sitten se runkoon ylös toisesta päästä kiinnittyvä hela oli todella löysä. Se, mikä tulee kolmella pultilla pohjan kattoon erillisenä mötikkänä kiinni.
On kyllä niin ärsyttävä ääni, että pakko löytää syyllinen ja korjata. Ja onhan tuo auton peräpää aika eläväinen, vaikka olen kokeillut todella korkeita renkaanpaineita.