Kirjoittaja Aihe: 307 - Johdon läpivienti konetilasta matkustamoon  (Luettu 7234 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jalat

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 307 - Sisätilanlämmittimen johdon läpivienti


Kirjoittelin tuonne kuinka 307 pösöön saa kätevästi läpiviennin virtajohdolle ilman reikien poraamista. Pari kuvaakin löytyy:

http://www.sportpug.com/spforum/index.ph?board=6;action=display;threadid=18550&start=0

Lainaus
Okei löytyi se läpivienti sitten. Pistetään tähän muillekin tiedoksi.

Konepellin kun avaa niin sieltä löytyy läpivientitulppa akun vasemmalta puolelta aika alhaalta. Sen näkee kyllä taskulampun kanssa. Tiiviissä paikassa ainakin 2 litraisessa bensakoneessa, joten jos olet paksuranteinen, niin vaikeata tulee ottaa tulppa pois käsin. Itse otin sen siten että hyvä ote leathermanista ja niiden pihdeillä nyppäsin tulpan pois. Siis konehuoneen puolelta käsi moottorin päältä pujottaen.

Sisäkautta nimittäin tämä kumitulppa ei näy, koska se tulee suoraan kaasupolkimen taakse. Sisäkautta johdon pujottaminen on helpompaa. Kaasupoljin on kiinni siinä pellissä, niin sen kaasupolkimen kiinnikkeen oikealta puolelta pääsee sormellakoittamaan sinne taakse. Siinä takana on se pehmeä sisä"kumimattoverhoilu" ja kun sormella painaa, huomaa että siihenkin on tehty puolipyöreä läppä, jonka läpi voi sormen painaa. Sen jälkeen sieltä sormella tuntuukin se läpivientikolon pellinreuna, mikäli on kumitulpan ottanut ensin pois. Voi olla että sen kumitulpan saa täältäkautta työnnettyäkin ulos, mutta itse en näin tehnyt. Ajattelin että jos se kumitulppa putoaa jonnekin hukkaan koneen syövereihin tai muualle.
Sisäkautta onkin sitten helpompi pujottaa virtakaapeli konehuoneen puolelle.



Sitten konehuoneen puolella muistaa tehdä kumitulppaan sopiva pieni reikä mistä tiiviisti se virtajohto menee läpi. Turha edes yrittää pitää kumitulppaa siinä reijällä samalla kun pujottaa virtajohtoa. Irti vaan se tulppa ja sitten johto läpi. Lopuksi tulppa pujotetaan johtoa pitkin reijän hollille ja itse ainakin ristipääruuvimeisselillä sain tökittyä tulpan paikalleen. Itse laitoin reijästä 15mm2 virtakaapelia, mutta varmasti 35mm2 ellei isompikin siitä reijästä mahdu.

Virran otin samalla tavalla kuin tässä kuvassa, eli sulakeboksiin menevästä ruuvista, johon menee akusta plus-johto. Tosin tuon punaisen virtajohdon vedin sulake-boksin oikeassa alareunassa näkyvästä lovesta ulos ja boksin oikeata reunaa pitkin tuonne kuvan oikeaan yläreunaan, jossa laitoin virtajohdon väliin tulevan sulakerasian nippusiteellä huopaan kiinni. Huopa näkyy kuvassa ihan oikean yläreunan mutterin vasemmalla puolella. Kun sopivan ylös sen sulakerasian laittaa, niin auton oman sulakeboksin kansikin aukeaa tarvittaessa muitta mutkitta. Kuvat eivät siis ole omia kuvian, joten siksi tässä kuvassa on virtajohdon sulake laitettu akun suojamuoviin kiinni. Melkein väitän että oma viritykseni on tyylikkäämpi. Virtajohdon sulakkeelta virtajohto jatkuu akun takaa läpiviennistä sisälle.



Oma vahvistin takakontissa on RMS 240W, joten tuo 15mm2 paksuinen virtajohto riittää hienosti.

Auton sisällä vedin virtajohdon keskikonsolin takaa apukuskin puolelle. Siellä kankaista verhoilumattoa ylhäältä ravottamalla löytyi sellainen ura, jota pitkin paksun virtajohdon saa menemään auton reunalle, ilman että jalka-maton alle tulee sellaista kohoumaa johdon vuoksi.

Ovien kohdalla lattian muovilistat lähtee ihan nyppäämällä ylöspäin irti. Eivät hajoa nyppäämisestä. Ei pelkoa. Muovilistojen alta löytyy kourut, joihin saa johtoja laitettua nätisti. Sitten lopulta takapenkin ali takakonttiin.

Maajohdon laitoin ruuvilla pulttiin, joka löytyy takakontin verhoilun alta melkein kontin pohjan rajasta sieltä oikean takalampun läheltä. Takaluukun takaosan muovilista pitää irroittaa ylöspäin nyppäämällä. Se lista joka menee takaluukun lukkomekanismin molemmin puolin. Se kun on irti, niin sitten sitä huopaverhoilua pitää ravottaa sieltä oikean takalapun luota. Sieltä löytyy ruuvi, joka pitää jotain puskuria tms kiinni. Ruuvi tulee pultin yli about 2cm ja on kirkasta metallia. Itselläni siinä valmiina ollut mutteri oli kevyessä maalissa, joten siitä mutterin päältä hioin maalia pois. Siihen mutterin päälle maajohdon kiinnike ja toinen mutteri päälle kireälle. Hienosti maadotta.

Herätejohdon vedin virtajohdon kanssa samaa reittiä, eli apukuskin puolelta. Herätteen otin auton manka iso-adaptersta ryöstöliittimellä helposti. Iso-adapterin ostin biltemasta muutamalla eurolla. Ido-adapteri piti olla mallia joka kääntää jatkuvan virran ja virtalukolta tulevan virran ristiin. Pösöjen "ominaisuus" ilmeisesti.

RCA-johdon vahvarille vedin kuskin puolelta samalla tapaa listojen ali.

En ole koskaan aikaisemmin asennellut autohifiä ja koko tuohon operaatioon meni noin 3-3,5h kun varovasti koitti tehdä, ettei riko mitään  Ja tuohon aikaan sisältyy subbari-kotelon ja vahvarin ruuvaus kiinni takapenkkien taakse ja vahvarin säätöjen asettaminen.

Vahvistimen johtojen ja rca-johtojen kytkemisjärjestys ja ohje löytyi powersetin sivuilta. Muuten voi kärväyttää mankan maafoliot kun vahvistin koittaa maadottaa rca-piuhoja pitkin mankalle. --> tuloksena että vinkunaa kuuluisi radiosta.

Myös vahvarin gain-asetuksien ohjeen katsoin powersetiltä, ettei tule heti poltettua subbaria hajalle.

Toivottavasti tästä selostuksesta oli jollekin apua.