Kirjoittaja Aihe: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus  (Luettu 18676 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 009
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #75 : 08.09.2017, 23:19:45 »
Pojalle tilasin eBaysta step-up konvertterin joka nostaa 12 VDC (9-26 VDC) syöttöjännitteen 28 VDC tasolle. Regoloitu laite, joten syöttöjännitteen vaihteluista riippumatta ulostulo pysyy tasaisesti 28 voltissa, eikä pudonnut 170 W:n kuormallakaan enempää kuin 0,1 V. Tuolle on syöttö suoraan alkulta, kuitenkin siten että sulakkeen kautta syötetään releelle, jota ohjataan muistaakseni valokatkaisijalta. Tuo on asennettuna autoon, jossa on H4 polttomot, joten lisäksi on auton omalta pitkien valojen johdolta releohjaustoisiopuolelle ohjaamaan syötetäänkö virtaa lyhyille vai pitkille valoille. Kytkentä on tehty siten, että auton alkuperäiset H4-kannat ovat olemassa ja vain toiselta puolelta on siitä otettu nuo releohjaukset. Tarvittaessa eli esim. jos tuo konvertteri vikaantuu, voidaan palauttaa 12V sähköt valoille vain vaihtamalla polttimot ja kytkemällä ne alkuperäisiin kantoihin.

Nelivaloilla varutettuun kytkentä olisi vaan vähän erilainen eli kun lyhyet päällä, niin ohjataan virta tuolle konvertterille ja ulostulon puoelle auton alkuperäisen pitkänvalon johdolta ohjaus releelle, joka toimii konvertterin ulostulopuolella pitkien releenä. Kaksi relettä tuon konvertterin lisäksi tarvitaan ja nelivaloille pitää ottaa vähän jykevämpi konvertteri. Toki nelivaloille pitänee myös olla vähän jykevämpi konvertteri, sillä 280 W ei riitä. Noista kiinalaiten tolenransseista ja mitoituksista kun ei aina niin tiedä, niin otettiin tuohon 2x70W systeemiin tuo 280 W konvertteri, kun polttimon maksimiteho on Osramin mukaan todellisuudessa 83W, vaikka nimellisteho onkin 70W ja tuntui että vähän täytyy toleranssia jättää valmistajan ilmoittamaan, ettei mennä ihan ylärajoilla. Kohtahan tuo kaksi vuotta on käytössä ollut, eikä ainakaan vielä ole hajonnut.

Pojalle ilmestynyt pihaan uutta kaluasta ja kuulemma farkku-eemeliin pitäisi vastaava rakentaa ja siinä on myös "samassa" umpiossa lisäpitkät, joiihin olisi myös tarkoitus laittaa tuollainen kytkentä. Taitanee tarvita kaksi erillista konvertteria, kun virtamäärät kasvavat sen verran suuriksi noin monen valon kanssa.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

megaman

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 218
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #76 : 09.09.2017, 00:55:23 »
Onnea matkaan...
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 009
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #77 : 09.09.2017, 12:42:49 »
Ei näissä ole mitään onnella tekoa, vaan asennukset pitää tehdä asiallisesti, niin ongelmia ei ole. Riittävän vanhassa kalustossa ei ole edes turhia palaneiden polttimoiden kyttäyksiä sun muuta vihellintä, joka alkaisi vikakoodeja lykkäämään ja vikavaloja polttamaan, toisin kun uudemissa, joihin minkään muutoksen tekeminen on paljon haastavampaa. 80-luvun kantti kertaa kantti Volvossakin on jo palaneiden polttimoiden merkkivalo(t), mutta ne on sentään kovin perinteistä tekniikkaa ja helposti ohitettavissa. Pösön 406 on myös sen verran vanhoillinen, että siihne tälläiset pikkumodaukset onnistuu heittämällä.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

megaman

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 218
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #78 : 11.09.2017, 11:09:05 »
No kyllä siinä varmaan onnellakin on osansa. Hämmästelen sitä, että joku näkee noin paljon aikaa ja vaivaa valojen parannukseen ja lopputuloksena tieliikeennelaittomat valolaitteet. Onnea tarvitaan, että ei tienpäällä joudu ratsiaan.  :)
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 355
  • Jotenkuten
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #79 : 11.09.2017, 12:05:28 »
Ei oo noita ratsioita ainakaan liian tiuhaan 30 vuoden aikana kerran kysytty ajokorttia jasiinä kaikki.
Pösö expert 1.9TD -00, C5 break 1,8 -03,Honda GL1800 Airback/Navi, Mantis, muistot 2CV4 -72, 2CV6 -82

megaman

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 218
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #80 : 11.09.2017, 12:28:38 »
Meillä on auto pysäytetty ja Trafin tarkastusinsinööri kävi auton läpi haalarit päällä tiensyrjässä vesisateessa. Poliisimies meni autoon sadetta pitämään.
Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 009
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #81 : 11.09.2017, 22:58:10 »
No kyllä siinä varmaan onnellakin on osansa. Hämmästelen sitä, että joku näkee noin paljon aikaa ja vaivaa valojen parannukseen ja lopputuloksena tieliikeennelaittomat valolaitteet. Onnea tarvitaan, että ei tienpäällä joudu ratsiaan.  :)

Täysin lailliset ovat, toisin kuin kaikenmaailman xenon-viritykset, joten mitään onnea ei tarvita. Vielä 406:den aikaisissa UNECE R48 dokumenteissa ei puhuttu halaistua sanaa siitä millä jännitteellä umpiot on hyväksytty. Itseasiassa vasta R48 rev 6, päivätty 14.6.2010 mainitsee ensimmäisen kerran valaisimen hyväksyntädokumenttien mukaisen jännitteen ja kieltää muun kuin hyväksynnän mukaisen käyttöjännitteen käyttämisen annettujen toleranssien rajoissa. Siis jopa 508:ssa (ainakin pre-fl) saa vielä muuttaa valojen käyttöjännitettä ja valaisin pysyy silti täysin hyväksyntöjen mukaisena.
Peugeot 508 GT HDI 204 FAP A -11 | Peugeot 208 Allure VTi 82 Urban Vintage -12
Verkossa: Suvikumit-blogi: 150 % parempi näkyvyys & Nokian Hakkapeliitta R2 235/45R18 tosielämän rengastestissä

megaman

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 218
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: 406 - Ksenonvalojen jälkiasennus
« Vastaus #82 : 12.09.2017, 11:56:54 »
Täysin lailliset ovat,

Ihmettelen, jos on laillinen. En viitsi enempiä väitellä, mutta voin sanoa, että eivät todellakaan ole.  ;)
Voltit ei niinkään kiinnosta vaikka olis voimavirtaa, mutta kun polttimon sähköteho ylittää laissa määrätyn, se riittää.
Se että polttimo on hyväksytty raskaalle kalustolle, ei tee siitä henkilöautolle sallituksi. Lisäksi umpion referenssiluku ei pidä muutoksen jälkeen enää paikkaansa, jos polttimo vaihdetaan tehokkaammaksi.

Mutta eipä haittaa silti mua, ajetaan millä parhaaksi NÄHDÄÄN.




Siinä synkkä kuva viime jouluaatolta Coupeen pienillä vakiolinsseillä ja uusilla Osramin D1S NB Unlimitedeillä. Ladon seinä erottuu jopa 400m päästä.
Silti Boxerissa ehkä vielä parempi tuo 4-valo systeemi halogeenein.


Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500, ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309