Tuo "pot pot" ei taida kuitenkaan kuulua asiaan. Tyhjäkäynnin vaeltelu sen sijaan ainakin omassa autossa on tavanomaista. Onko pakoputki kunnossa?
Kuvailemasi ääni saattaa johtua ns. 'venttiilien kantamisesta'. Tähän voi olla syynä mm.
- yhden tai useamman venttiilin varsi 'takertelee' ohjaimeen
- paininkuppi takertelee kansivaluun
Vaihtoehtoisesti venttiilin istukka (= seeti kannessa) / -lautasen tiiviys huono - yleensä kulunut seeti tai venttiilin lautasen istukkapinta. Jolloin kaasutiiviys on huono.
Myös häiriöt sytytysjärjestelmässä tai polttoaine/ilma seoksessa voivat aiheuttaa moisen äänen.
Pienessä määrin tämä on nykymoottoreissa normaalia, johtuen adaptiivisesta seoksen säädöstä ns. laihaan päähän.
Mikäli sinusta tuntuu, että jotain vikaa on, niin suosittelen ensiksi...
- Luetuttamaan vikakoodit l. onko esim. misfire tapahtumia rekisteröitynyt.
- tarkistamaan sytytystulpat ja puola(t).
- mitata lambda-anturin signaalia oskilloskoopilla ja katsoa onko jännite/käyrämuoto työtahdeissa samankaltainen.
- kuunnella kuuluko venttiilikoneistosta epäsäännöllistä / epämääräistä kolahdusta l. suunnilleen samaan tahtiin/sykliin sen pakotahdin takaisin imaisun kanssa, josta mainitsemasi ääni todennäköisesti aiheutui.
- mittaamaan sylinterien ohivuodot.
- suuttimien sumutustesti / tuottojen mittaus.
Hytkyminen tyhjäkäynnillä viittaa epätasaiseen kampikulmamomenttiin työtahtien välillä eli jo(t)kin sylintereistä ns. tekee puuttellisesti työtä.
Toki voihan hytkymisen aiheuttaa myös rikkoontunut voimansiirtopaketin kiinnitys/vaimennin, kumihela tmv.