Kirjoittaja Aihe: 406 - Takapään aurauksen säätötangot  (Luettu 19770 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juha_1

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #45 : 08.08.2014, 22:42:47 »
Auto: 1999 406 1,8 (16-ventt., 8BLFYE, 212 000 km).

Kiitoksia neuvoista. Leima tuli toisella yrityksellä. Huollossa tekivät samalla nelipyöräsuuntauksen. Oli oikean puolen takapään aurauksen säätötanko ollut niin väljä, että piti vaihtaa samalla että suuntauksen sai tehtyä. Koko homma maksoi yhteensä tangot, jarrupalat ja -levyt töineen suuntauksen kera noin 445 euroa.

Colt

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #46 : 14.11.2017, 19:08:57 »
Auto: 2002 406 GW 2,0 (16-ventt., 8ERFNF/270).

Miten ihmeessä aurauksen säätötanko voi mennä poikki ykskaks?

Mulla meni kuskin puolelta. Huomasin kun auton takapää alkoi vatkata kuin lambada-tanssin opettajalla lantio. Ihmettelin ensin että oliko rengas jääny löysälle renkaidenvaihdon yhteydessä. Sitä sitten tarkistelin tuolla pimeässä kylätiellä. Köröttelin hissukseen kotiin kun matkaa oli jäljellä vain pari kilsaa.

Ei muuta ku tunkilla perä ylös ja ihmettelemään. Tällainen sieltä sitten löytyi.

Motonetistä sitten ne kalliimmat tangot ja ajattelin että vaihdetaan samalla kertaa molemmat. Hajoneessa puolessa menikin 5 tuntia turatessa ulkona kun jengat korkkas mutterin alta ja joutui miettimään ja pajottamaan. Toinen puoli olikin sitten helpompi. Näemmä toi hajonnut oli heppoisempi ja eri valmistajan kuin tuo ehjä puoli. Profiili hieman eri ja pallon alapuolella tapissa oleva reikä oli kuusiokolo kun taas tuo parempi puoli oli torxilla.

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #47 : 14.11.2017, 23:20:07 »
Eipä ole tuonlaisesta aikasemmin kuullut. Tietäis valmistajan, niin vois ottaa yhteyttä. Kyllä se nivelet ruukaa noissa kulua väljäksi turhankin aikasten yleensä. Liekkö siinä karkastunut hitsaussauman vierestä ja katkennut. ? Omituinen juttu.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #48 : 15.11.2017, 07:08:18 »
Kyllähän takaraidetanko saattaa kestää jopa 100-150tkm, useita vuosia. Siinä ajassa ehtii muodostumaan kuvassakin näkyvää pistesyöpymää joka pienentää akselin poikkipinta-alaa, seurauksena kuvan kaltainen väsymismurtuma.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Colt

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään aurauksen säätötangot
« Vastaus #49 : 15.11.2017, 17:35:24 »
Tuo katkennut tanko oli sellainen joka ohenee sinne mutikan juureen, josta on hitsattu nippuun. Tuossa Motonetin kalliimmassa 29,90 eur versiossa ei ollut vastaavaa kavennusta. Samoin tussa katkenneessa on pallonivelen lukitusreikä (vai millä pirulla sitä kutsuisi) kuusiokololla kun tuossa Motonetin versiossa torxilla.