Kirjoittaja Aihe: 307 - Vanne- ja rengaskoot  (Luettu 53835 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jalat

  • Vieras
Vs: 307 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #15 : 18.12.2008, 08:45:17 »
Ainakin omassa 2.0l bensa 307:ssa (vm2003) on 15" peltivanteet talvivanteina ja vielä alkuperäiset. Puhutaan siis vanhakoppasesta 307:sta.

PalMikko

  • Vieras
Vs: 307 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #16 : 18.12.2008, 10:09:00 »
Ainakin omassa 2.0l bensa 307:ssa (vm2003) on 15" peltivanteet talvivanteina ja vielä alkuperäiset. Puhutaan siis vanhakoppasesta 307:sta.

Joo, yksi ratkaisun avaimista on tuo kysymys peltivanteesta.
Levypyörä on sen verran ohuempaa materiaalia että se sopii huomattavasti helpommin.

Rengasliikkeessäkin sanoivat että olen ensimmäinen asiakas miesmuistiin joka kyselee vakiokokoa PIENEMPÄÄ vannetta...

Taitaa olla keski-iän tuomia muutoksia ajattelussa, ei kiinnosta tuning pätkääkään vaan arki-autossa mahdollisimman mukava ja äänetön liikkuminen.

antsu

  • Vieras
Vs: 307 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #17 : 18.12.2008, 10:17:57 »

Taitaa olla keski-iän tuomia muutoksia ajattelussa, ei kiinnosta tuning pätkääkään vaan arki-autossa mahdollisimman mukava ja äänetön liikkuminen.

Kokemuksesta voin sanoa, että niin se menee ;D Kun ei tarvitse enää osoittaa kenellekään ulkopuoliselle mitään, niin voi panostaa mukavuuteen.

Minä ostin uuteen autoon kyllä uudet aluvanteet ja uudet kitkarenkaat, mutta tehtaalta tulleet kesärenkaat pantiin aluille ja kitkat pelleille. Sanomattakin on selvää, että vannekoko ei muuttunut ja renkaat ovat 65-sarjaa.

Myöskään stereoiden vaihtorumbaa en ole enää harrastellut. Sitä hommaa oli aikoinaan riittävästi kun autoissa ei edes ollut radioita vakiona.

artsi

  • Vieras
Vs: 307 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #18 : 18.12.2008, 14:59:02 »
Jostain muistan lukeneeni että jos autossa on ESP niin se pitäisi koodata uudelle rengaskoolle ? Muistaako joku
paremmin onko näin ja missä raja menee ?

Tuolla ainakin on keskustelua aiheesta.

PalMikko

  • Vieras
Vs: 307 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #19 : 18.12.2008, 15:02:59 »
Jostain muistan lukeneeni että jos autossa on ESP niin se pitäisi koodata uudelle rengaskoolle ? Muistaako joku
paremmin onko näin ja missä raja menee ?

Noo, eihän rengaskoko sinänsä ESPn toimintaan vaikuta, järjestelmä mittaa pyörien pyörimisnopeuksia jne, ei se tiedä (eikä välitä) että mikä on rengaskoko.

Se siinä kyllä on, että eri akseleilla (eikä samallakaan muutenkaan) saisi käyttää eri vierintäkehältään erilaisia renkaita.
Järjestelmästä riippuen ESP sallii renkaille muutaman prosentin luiston, ja eri vierintäkehien eron järjestelmä tulkitsee luistoksi ja ryhtyy säädettyihin toimenpiteisiin.
Käytännössä moottori tiputetaan tyhjäkäynnille.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #20 : 18.12.2008, 16:05:27 »
Noo, eihän rengaskoko sinänsä ESPn toimintaan vaikuta, järjestelmä mittaa pyörien pyörimisnopeuksia jne, ei se tiedä (eikä välitä) että mikä on rengaskoko.

Se siinä kyllä on, että eri akseleilla (eikä samallakaan muutenkaan) saisi käyttää eri vierintäkehältään erilaisia renkaita.
Järjestelmästä riippuen ESP sallii renkaille muutaman prosentin luiston, ja eri vierintäkehien eron järjestelmä tulkitsee luistoksi ja ryhtyy säädettyihin toimenpiteisiin.
Käytännössä moottori tiputetaan tyhjäkäynnille.

Tässä kohtaa lienee tarpeellista kysyä että minkä suuntaiseen liikkeeseen ESP pyrkii puuttumaan? Vaikuttaako renkaan kehämitta mitään? Aivan, ESP yrittää muuttaa tarpeen tullen sivuttais suuntaista liikettä johon vaikuttaa kehämittaa huomattavasti enemmän renkaan profiili. Jokainen voi itse käydä koittamassa missä nopeudessa 65 sarjalainen alkaa taittua alle ja missä nopeudessa 55 sarjalainen tekee saman. Ero on muuten aivan järkyttävän suuri.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PalMikko

  • Vieras
Vs: 307 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #21 : 18.12.2008, 16:44:09 »
Sivuluisto on sivuluisto, siinä renkaan profiili on mitätön tekijä.

Paljon suuremmat erot luistoissa on ympäristötekijöillä, eli siis kelillä.

Esimerkiksi pehmeällä lumella leveä ja matala rengas lähtee pienemmän pintapaineen takia herkemmin luistoon kuin kapeampi ja korkeampi profiili.

Ja niissä olosuhteissa luistot ovat todennäköisempiä ja niissä eniten korjattavaa, verrattuna pitävään kestopäällysteeseen jossa kuvaamaasi renkaan taittumista tapahtuu.


BacWooZ

  • Vieras
Vs: 307 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #22 : 18.12.2008, 17:16:22 »
Jokainen voi itse käydä koittamassa missä nopeudessa 65 sarjalainen alkaa taittua alle ja missä nopeudessa 55 sarjalainen tekee saman. Ero on muuten aivan järkyttävän suuri.


Markkinamiesten kusetusta. Huomattavasti suurempi tekijä on renkaan rungon jäykkyys.

BacWooZ

  • Vieras
Vs: 307 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #23 : 18.12.2008, 17:21:11 »
Oma lukunsa on se, että mm. 207 mallissa on myös 283 mm levyt mutta 15" vanteet!
Siihen tehtaan mukaan asia on ok, muttei 307:aan!



PSA:lla on noita n. 283mm levyjä (ja satuloita) ainakin kolmea eri mallia. Niissä on jonkin verran eroavaisuuksia vanteiden sopivuuksien kanssa. Yleensä peltivanteet on malliltaan ahtaampia kuin aluvanteet. Tai oikeastaan pikemminkin aluvanteista löytyy sellaisia malleja joissa tilaa on huomattavasti enemmän kuin keskivertovanteissa.

Peugeot 307 SW

  • Vieras
Vs: 307 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #24 : 05.04.2009, 15:49:44 »
Olisi kaverilla myynnissä Xantian tummat aluvanteet uusilla renkailla. Pitäisi olla sama jako. Kokoa tosin järkyttävät 17" 235/45. Aikamoinen kivireki varmaan tulisi jos nuo alle laittaisi? Myös vetelyä urissa luvassa?
Pitäisikös auto muutoskatasastaa jos nuo laittaisi alle? Nyt siis 15".
Mimmonen operaatio tuo katsastus käytännössä on ja maksaako jotain?


KariM

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
Vs: 307 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #26 : 06.04.2009, 15:46:04 »
Olisi kaverilla myynnissä Xantian tummat aluvanteet uusilla renkailla. Pitäisi olla sama jako.

Xantian vakiovanteen ET on facelift-mallissa 8, ja vanhemmassa 15 (vai 18?). Taitaa olla liian ulkonevat 307:aan?
Berlingo 1.6 e-hdi 2015

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #27 : 07.04.2009, 07:08:28 »
Xantian vakiovanteen ET on facelift-mallissa 8, ja vanhemmassa 15 (vai 18?). Taitaa olla liian ulkonevat 307:aan?

Jep, 307:an ET on luokkaa ~30
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Peugeot 307 SW

  • Vieras
Vs: 307 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #28 : 18.04.2009, 20:46:55 »
Kellään kokemuksia 17" vanteista ja toki renkaista myös tälläisessä autossa?

Mikä 17" koko olisi lähellä tuota nykyistä 15" kokoa, noi niinkuin kokonaisuudessaan. Ei tulisi turhaan kovin isoa mittariheittoa.

15" on nyt 195/65
passeli 16" olisi 205/55?
passeli 17"?

wilbert

  • Vieras
Vs: 307 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #29 : 18.04.2009, 21:30:08 »
taisi olla 215/45. Ilmeisesti /50 käy myös. Jostain netin syövereistä löytyy taulukoita kyllä oikeilla hakusanoilla.