Kirjoittaja Aihe: 406 - Öljypohjan tiivistys  (Luettu 7770 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
406 - Öljypohjan tiivistys
« : 20.07.2007, 19:17:56 »
Kannattaako tuota öljypohjan tiivistettä niin hirveästi muualta kysellä, tuskin se Automaassakaan ihan hirveästi maksaa? Saat ainakin kunnollisen tiivisteen.

Tiivistettä kannattaa kysyä Peugeotilta ja citikalta.
Peugeot 3008 hybrid

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Öljypohjan tiivistys
« Vastaus #1 : 21.07.2007, 10:14:03 »
Mikäli auto varustettu tehdasilmastoinnilla (riippumatta XU moottorin tyypistä) on moottorin öljypohja materiaaliltaan alumiinivalua. Alumiinisen öljypohjan yhteydessä ei käytetä erillistä tiivistettä, peltisen öljypohjan tapaan, vaan tiivistys hoidetaan tiiviste liimalla.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Öljypohjan tiivistys
« Vastaus #2 : 24.07.2007, 02:09:08 »
Myöskään peltisen öljypohjan yhteydessä ei käytetä tiivistettä vaan pelkästään massaa. En edes muista koska olisin viimeksi nähnyt Peugeotin öljypohjan välissä tiivisteen. Lienee joskus 80-luvun puolella.

Ainakin XU10J2 moottorien yhteydessä (-95 mallivuoteen asti ?) erillistä massa/paperitiivistettä on tehtaalla asennettu.

Herwood

  • Vieras
Vs: 406 - Öljypohjan tiivistys
« Vastaus #3 : 24.07.2007, 08:06:39 »
Ainakin XU10J2 moottorien yhteydessä (-95 mallivuoteen asti ?) erillistä massa/paperitiivistettä on tehtaalla asennettu.

-94 306:ssa sellaista ei ollut ja kun kävin Automaalla kyselemässä sanoivat, että ko. laitteessa kuuluukin olla massalla, mutta kyllä tiivisteenkin saa.

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Öljypohjan tiivistys
« Vastaus #4 : 20.03.2008, 20:17:31 »
Auto: 1997 406 1,8 (XU7JP4).

Tiputtelee öljyä öljypohjan tiivisteestä, joka on laitettu uusiksi vuonna 2007. Mikäköhän massa siinä pysyisi? Pohja oli pöydällä ja mitattiin reunat, jotka olivat suorat eikä reunat olleet kuopalla mistään kohdin? Massa ei taida pysyä siinä, vaikka auto oli yön kuivumassa ilman öljypohjaa ja kaikki reunatkin käytiin läpi puhdistusaineen kanssa.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 406 - Öljypohjan tiivistys
« Vastaus #5 : 20.03.2008, 20:25:46 »
Uusi tiiviste öljypohjaan, molemmin puolin tiivisteliiman kanssa kiinni. Sillä lailla olen saanut jopa 405:sen öljypohjan pysymään vuotamatta. Liimana käytin DP300:sta ja annoin sen kuivua hetken, "nahkoittua" ennen kiinni laittoa. Sitten vielä joku hetki, olisko ollut ½-1 tuntia ja vasta sitten öljypohjan pultit oikeaan momenttiin.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 406 - Öljypohjan tiivistys
« Vastaus #6 : 20.03.2008, 20:28:43 »
Sellaista tiivistemassaa, joka on tarkoitettu moottoreihin yms korkeisiin lämpötiloihin. Esim. Wurthin punaista (310??) massaa tai bilteman tuotteen 36194 tapaista...
Peugeot 3008 hybrid

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 406 - Öljypohjan tiivistys
« Vastaus #7 : 20.03.2008, 20:31:05 »
Jos jostain saat Innotec:in mustaa tiivistesilikonia, käytä ihmeessä sitä. Toimii myös varmasti. Sen kanssa ei yleensä käytetä muuta tiivistettä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Öljypohjan tiivistys
« Vastaus #8 : 20.03.2008, 21:19:59 »
Tiivisteaineen valinnassa kannattaa huomioida, ettei se saa sisältää aineita, jotka pilaavat lambda-anturin. Itse olen kahdesti käyttänyt autotarvikeliikkeen suosittelemaa Permatex Ultra-Black -tiivisteainetta tapauksissa, joissa öljypohjan ja lohkon välissä ei käytetä massatiivistettä, vaan pelkkä tiivisteainetta:

http://www.permatex.fi/09/liimat_ja_tiivisteaineet.html

405:n XU10J2-koneen tapauksessa tuo toimi ilmeisesti ihan hyvin (en tosin ole päässyt tarkistamaan lopputulosta nyt yli puolen vuoden ajon jälkeen kaverin autosta). 306:n XU7JP2-koneen kohdalla tein tiivistyksen mielestäni todella huolellisesti (vanhat tiivistejämät täysin pois pinnoilta, puhdistus rasvanpoistoaineella, riittävästi ja tasaisesti tiivisteainetta, kiristys oikeaan momenttiin ja vuorokauden kuivumisaika), mutta ihan täysin tiivistä siitä ei tullut syystä tai toisesta. Ihan tyydyttävä lopputulos kyllä, mutta hieman huohottaa öljyä parista paikasta siltä puolelta, joka on jatkuvasti öljyn pinnan alapuolella. Ei kuitenkaan niin paljon, että öljypohja likaantuisi tai tiputtaisi öljyä kuten aiemmin...

Tuonkin piti olla juuri oikeaa ainetta, joten saako noista millään täysin tiiviitä? Parempiakin aineita saa suositella (hyvin perusteluin).
« Viimeksi muokattu: 22.10.2013, 17:47:28 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Öljypohjan tiivistys
« Vastaus #9 : 04.03.2009, 17:51:48 »
Onko jollekin selvinnyt, onko XU7JP4:ssä öljypohjassa erillistä tiivistettä? Peltinen öljypohja, ei ilmastointia. Ilmeisesti öljypohjan saumasta vuotaa (varmistellaan kun keretään). Auto-artikkelin 406-listassa on ylimalkaisesti vaan öljypohjan tiiviste 5 eur, ei moottorista sen enempää. Venäläisessä varaosakuvassa ei ollut eroteltu mitään tiivistettä. Joten Würthin punaistako vaan laitetaan...?

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Öljypohjan tiivistys
« Vastaus #10 : 04.03.2009, 18:07:17 »
En usko että on tiivistettä, jos peltikoppa säilyy hyvänä irroitettaessa niin wurthin mustaa massaa väliin ja kiinni. En kyllä usko että vuotaa öljypohjan välistä, eihän vaan ole jompi kumpi stefa vuodon aiheuttaja?

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Öljypohjan tiivistys
« Vastaus #11 : 04.03.2009, 18:19:38 »
En usko että on tiivistettä, jos peltikoppa säilyy hyvänä irroitettaessa niin wurthin mustaa massaa väliin ja kiinni. En kyllä usko että vuotaa öljypohjan välistä, eihän vaan ole jompi kumpi stefa vuodon aiheuttaja?

Ainakaan hihnan puolelta ei ole vuotanut paria pisaraa enempää (hihnaa vaihtaessa selvisi). En muista että vauhtipyörän suojapeltiä irroittaessani olisin kiinnittänyt huomiota poikkeukselliseen öljymäärään toisessakaan päässä. Täytyy puhdistaa vielä ja katsoa mistä se kana pissii, tuntuu vaan että öljypohjasta. Mitä eroa on Würthin mustalla ja punaisella, paitsi että mustaa pitäisi ostaa, ja punaista on valmiina hyllyssä? Punaista panin vaihteiston päätykopan alle kun kiristin pääakselin mutterin.

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 406 - Öljypohjan tiivistys
« Vastaus #12 : 04.03.2009, 21:44:40 »
Nuissa tiivistemassoissa on eroja, ainakin lämmön/pakkasen kestoissa, kemikaalien ja öljyn keston suhteen. Ne on tässäkin tapauksessa ratkaisevia. olen käyttänyt paria merkkiä Foxenal RTV-345 ja a.r.t Gasket seal niissä on hyvät edellämaintut ominaisuudet. Lämpötila-aluekin -60c-+345 c. Eli meidän oloihin mainio. Eli jos sen Wurtin punainen on öjynkestävä ja lämpötila-alue riittävän laaja, niin eikun laittaan vaan.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Öljypohjan tiivistys
« Vastaus #13 : 24.03.2009, 22:01:32 »
Kävin katsomassa moottoria alapuolelta ja pyyhin öljyjä pois. Näyttäisi vuoto olevan tuolla kytkimen puoleisessa päässä. Vaikea on kyllä varmasti sanoa tuleeko öljy öljypohjan välistä vai kampiakselin tiivisteeltä. Joka tapauksessa vauhtipyörä on puhdas. Voiko stefa vuotaa niin, että vauhtipyörä ei sotkeennu, mutta moottori ja muutkin paikat pohjan alla ovat aivan öljyssä?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Öljypohjan tiivistys
« Vastaus #14 : 24.03.2009, 23:48:18 »
Öljy leviää ajon aikana tehokkaasti joka paikkaan, joten vuodon paikallistamiseksi kannattaa puhdistaa paikat huolellisesti ja jo lyhyen ajon jälkeen katsoa uudelleen, josko vuotokohtaa olisi helpompi löytää, kunnei öljy ole ehtinyt levitä vielä liian laajalla alueelle.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info