Kirjoittaja Aihe: 406 - Kansitiiviste (HDi)  (Luettu 9206 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

yamaha1100

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
406 - Kansitiiviste (HDi)
« : 27.10.2008, 20:49:51 »
Auto: 2001 406 2,0 HDi 110 (80 kW, automaatti-ilmastointi).

-01 hdi tekee painetta jäähdytysjärjestelmään ja pukkaa nesteitä paisuntasäiliön korkin kautta kartanolle.. Todennäköisesti kannentiiviste vuotaa..? Kyselin uutta kannentiivistettä, mutta ongelmana on että pitäs tietää tiivisteen paksuus eli"lovisuus"..

1 lovi 1,30 mm
2 lovea 1,35 mm
3 lovea 1,40 mm
4 lovea 1,45 mm
5 lovea 1,50 mm

Mikähän lie alkuperäisenä... ??? Onko kannen pultit ns.venyviä et pitääkö ne uusia? Onko kokemuksia vastaavista remonteista?
Nykyiset: 406 V6 -00 152Kw, 406 Hdi -01 80kw
Entiset ranskikset: 406 2.1Td -97 80Kw, Laguna 2.0s -99 102Kw

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #1 : 27.10.2008, 21:21:37 »
Paksuuden ratkasee reikämäärä. Sen näkee tiivisteestä kun puhdistat kannen oikeasta reunasta (Vaihteenpuoleisesta päästä) pitäis se löytyä. Tiivisteen lippa jossa reijät makaa kynnyksen päällä. Ainakin sitten näet, kun kansi on irti. Pultit kannattee vaihtaa ja kannen suoruus tarkistaa, myös venttilien hionta olis paikallaan. Jos haluaa homman tehdä varman päälle.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #2 : 28.10.2008, 03:42:22 »
Mikäli joudut tekemään/teettämään sylinterikannen tason oikaisun, niin painota koneistamossa tiivisteen olevan MLS tyyppinen -> kumipinnotteinen monikerroksinen teräs(jousi)tiiviste. Sylinterinkannen tasopinta siis hiottava. Pinnankarkeuden (Ra arvo) oltava siis (muistaakseni) <3.2 um.

Alkuperäisen tiivisteen paksuuden voinee esim. moottorikoneistamo tarvittaessa mitata (mikrometrillä). Heiltä saanet hankituksi myös oikeanpaksuisen ts. tilaavat sen kun tiedossa kansitasosta poistetun materiaalin paksuus jne.

Kannenpultit on aina uusittava.

yamaha1100

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #3 : 29.10.2008, 21:25:15 »
Nonni nyt on kansi pöydällä ku pari iltaa kävin reuhaamassa tallissa 8).. Kolmos syltyssä näytti olevan vuoto kohta suoraan neste kanavaan.. Muutaman satikan syöny alumiinia n.20mm leveydeltä päättyen siihen neste kanavaan.. pitäsköhän kansi plaanata eli onko kannen tasopinnalle annettu tolerannsia ts.onko kannentiiviste sen verta "elastinen" et pitäs paineet sylinterissä?
Nykyiset: 406 V6 -00 152Kw, 406 Hdi -01 80kw
Entiset ranskikset: 406 2.1Td -97 80Kw, Laguna 2.0s -99 102Kw

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #4 : 29.10.2008, 21:39:46 »
Olen kuullut, että korkeapaine polttoaineputket tulisi uusia..pitääkö paikkansa?

Tällainen asiaan liittyvä keskustelu löytyi:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23773.msg116682#msg116682
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #5 : 30.10.2008, 01:11:35 »
Muutaman satikan syöny alumiinia n.20mm leveydeltä päättyen siihen neste kanavaan.. pitäsköhän kansi plaanata eli onko kannen tasopinnalle annettu tolerannsia ts.onko kannentiiviste sen verta "elastinen" et pitäs paineet sylinterissä?

Kertomasi perusteella joudut tasopinnan oikaisemaan. Toki metallitiivistekin hieman tasomaisuus toleranssia sallii, muttei enää tiivistä mainitunlaista 'paikallista eroosiota'.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 595
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #6 : 29.01.2012, 18:12:05 »
Tuli tehtyä kyseinen homma, tässä vinkkejä seuraaville kokelaille:

IRROITA

Tyhjennä jäähdytysneste
Irrota akun - napa
Irrota apulaitehihna
Irrota kampiakselin hihnapyörä
Irrota jakopään suojakopat sekä jakohihna
Tue moottori alta ja irrota jakopään puoleinen kannake
Irroita jakopäässä oleva alumiininen koneen kannattimen runko
Irroita polttoaineputket suuttimien päästä sekä korkeapaine pumpulta
Irroita ECU:n liittimet sekä ruiskusuuttimien liittimet
Poista jakotukki
Irroita ilmansuodatinkotelo
Vauhtipyörän puolella on muovinen veden poistotankki, missä termostaattikin on. Löysää sen pultit ja siirrä sitä ulospäin niin paljon kuin saat. Moottorin takana on jäykkä vesiputki sen "sisällä", tarkasta moottorin takaa että se on vapaana.

Irroita vesiputket:
kaikki siitä muovisesta poistotankista, mistä äsken mainitsin
EGR:n lämmönvaihtimesta, näistä toinen menee sisätiloihin, irroita se tulipellistä

MOOTTORIN alta:
Irroita turbon tuloöljyliitin sekä paluuöljyliitin
Irroita turbon kannattimesta kaksi pulttia lohkosta

Irroita venttiilikoppa
Löysää kannenpultteja, ks vaikka alfamerista ohjeet
Irroita kaikki muut mitkä ovat kannessa kiinni.


POISTA KANSI
Tässä on apuna esim. moottorinnostin. Varo naarmuttamasta pintoja!
Irroita vanha kannentiiviste

Puhdista molemmat pinnat kiiltäviksi sekä puhtaiksi. Älä käytä metallilastaa yms. Varo myös työntämästä roskia yms. vesi/öljykanaviin!
Tarkasta kansi! Metalliviivoittimella yms. noin suoruus sekä katso ettei ole syöpymiä.

LAITA KANSI TAKAISIN
Väliin uusi tiiviste tietty. VARO NAARMUTTAMASTA PINTOJA, ahdas on!
Laita laadukkaat kannenpultit. Alfamerissa esim. kiristysohjeet.
ITSE KIRISTIN:
20nm
60nm
220astetta
Ohje löytyi kannentiivisteestä. Huomioi oikea kiristysjärjestys, ohje löytyy alfamerista tai kannentiivisteestä.

Turbon tuloöljyletkussa on pieni suodatin sisällä, puhdista se.
Muuten kasaa käänteisesti. Laita myös uusi venttiilikannen tiiviste.

Huomioi:
Kun kantta lasketaan, tarkasta, että turbon kannake menee oikeaan väliin koneen takana. Menee helposti vetoakselin väärälle puolelle.

Tarkasta muovista vedenpoistotankkia laittaessa, että koneen takana jäykkä vesiputki menee tankin "sisään". Myös tähän tankkiin uusi tiiviste ja vaikkapa vähän tiivistesilikoonia pintoihin.

Vaihda öljyt! Uudet jäähdytysnesteet sisään ja ilmaus.

Koeajolle, tarkkaile nesteiden pysyvyyttä!

TEMP_ARKISTOON
« Viimeksi muokattu: 29.01.2012, 23:37:39, kirjoittanut ToniL »
404, Expert, C5
2CV4

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #7 : 29.01.2012, 22:05:19 »
Lainaus
...vaikkapa vähän tiivistesilikoonia pintoihin...

Ei mitään tiivistemassaa pintoihin. O-rengastiivistys ei toimi suunnitellusti, jos tiivisteeseen tai pesään lisätään mitään ylimääräistä tiivistemassaa. Todennäköisesti alkaa jossain vaiheessa siis vuotamaan, tiivistepalon palasen joutuessa o-renkaan ja vastinpinnan väliin.

Pesä ja vastinolake puhdistettava ennen asennusta hyvin. O-renkaan voi voidella esim. jarrukumirasvalla.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 595
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #8 : 29.01.2012, 23:32:11 »
Ok, hyvä tietää. Kyseessä ei ollut varsinaisesti o-rengas, vaan "peltilevy" tyyppinen tasotiivistin. Toinen taso alumiinia ja toinen muovia. Muovipinta oli melko epätasaisen oloinen, siksi päädyin kevyesti laittamaan tuota.
404, Expert, C5
2CV4

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 072
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #9 : 24.02.2016, 13:33:09 »
Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi Executive (DW10ATED, automaatti).

Osaako kukaan kertoa missä kohdin sijaitsee nuo lovet DW10ATED koneen kansipahvissa?
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #10 : 27.02.2016, 14:34:48 »
Muistelen että ovat etureunalla vasemmalla.
http://www.sgpetchparts.co.uk/peugeot/406-saloon/1999-2004-diesel-2.0-HDi-110-bhp/Head-Gasket-4553.html

Tuossa kuvassakin näyttäs se loviuloke olevan siellä?

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 072
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #11 : 27.02.2016, 15:57:36 »
Kiitos, löysin jo ne lovet, ne on melko keskellä edessä, näkee hyvin kun osaa katsoa.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #12 : 27.02.2016, 17:18:29 »
Pääasia että löyty :) Onko tiivisteenvahto edessä? Itellä justiisa samanlainen rakkine mutta manuaalilootalla, ajettu vasta 234tkm eli saapas nähdä tuleeko tässäki joskus eteen tuo hommeli vielä..

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 072
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #13 : 28.02.2016, 10:32:53 »
Vaihdetaan tiiviste samalla kun jakopää uusitaan, on hukannut jäähdytinnestettä noin 3-4 desiä kuukaudessa kun on lyhyttä ajoa, matka-ajossa ei hävitä nestettä.
Mulla on jo 420 tkm mittarissa.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #14 : 29.02.2016, 13:36:13 »
Ootko kokeilu laittaa rättiä paisarin korkin ympärille kun sillä saapi pienenki ylipaineen aiheuttaman purskahuksen näkösälle..

Saattaa mennä pelkällä tiivisteen vaihdolla kun nuin rauhallisesti vielä oirehtii... Itellä kun oli aikanaan -00 Hdi:ssa tiivistevika, niin alkuun sai lisätä kerran kuussa tai harvemmin ja pikkuhiljaa se siitä paheni, kunnes oli jo sitten pakko vaihtaa tiiviste..