Kirjoittaja Aihe: 406 - Kansitiiviste (HDi)  (Luettu 14988 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #45 : 11.08.2017, 19:30:56 »
Linkin takaa löytyvä mötikkä on polttoainelinjan paineensäädin.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #46 : 12.08.2017, 00:27:49 »
Tämmöseen liittyvänä oon itekki sitä aatellu. Pumpun tiivistesatsin laitoin jo tilaukseen ja varmaan uusin tuon paineanturinki kun senkin jalka on mehivä ja lisäks vois lievästi viallisena vaikuttaa kulutukseen hiukan vaikkei koneen käyntiä muuten kiusaiskaan tai heittäs herjaa tauluun.. tämmöstä joskus luki jossain, ehkä jopa tällä voorumilla? vai oliko niin että jollain oli vuotava tuo anturi ja sen vaihdolla kulutus putos takas normaaliks?

Kaikki muut työt arvelin tehhä ite mutta kannen hilikkeineen roudaan kuopioon venttiilipajalle niin saavat kahtoo siellä että tarviiko venttiileja, ohjareita, kumeja yms huoltaa samalla ja plaanaustarve selviää siellä myös..

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #47 : 13.11.2017, 20:20:14 »
Nyt on hommat sillä mallilla että perunankeittokuvake on taulussa niin usein kiusaamassa että laitoin tilaukseen yläpään tiivistesatsin, kannenpultit, kuningaspultin, jakohihnasetin, turbon asennus-sarjan ja kannentiivisteenkin otin samaan pakettiin nykyisen paksuisen ihan siltä varalta että jos sattus niin hyvä munkki että menis ilman oikasua. Tuossa on varmaan kaikki mitä tarviin ja ehkä jotakin liikaakin mutta ei heiluta budjettia juurikaan niin varalta otin. Korkeepainepumppuun on jo tiivistesatsi hyllyssä ja pressureregulator on matkalla sekin.

Nestettä ei vaadi lisää kuin hyvin harvoin vaikka tuo valo palaakin kun se syttyy millon mitenki ja kun korkin aukasee jäähtyneenä kovan pihauksen kera niin aina on nestettä näkyny ja lisää ei oo paljoo menny vaikka ylävesiletkusta puristellen on ilmakuplia kuulunukki termarin ja syylärin välilllä. Neste kiertää konneessa normaalisti ja lämmöt pysyy hyvin kabiinissa niin oma tulkinta on että ylimmäräset kaasut painuu termarin läpi syylärin yläosaan ja paisariin ja se nestetason alhasuusmerkkivalo syttyy aina kun on kaasukupla paisarissa oottamassa että korkin paineraja aukee. Merkkivalo reagoi esimerkiks kaasun pohjaan painamiseen syttymällä ja sammumalla.

Reinzin ja Elringin välillä arvoin nuiden tiivisteosien suhteen tovin mutta päädyin sitten Elringiin kun joissakin keskusteluissa hiukan mollattiin Reinzin nykylaatua. Molemmat merkit on ilmeisesti keskimäärin laadukasta kampetta.. jakohihnasetti tulee mallia Gates.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #48 : 14.11.2017, 09:56:43 »
Laita listalle myös vesipumppu. Itse ostin koko tiivistesatsin että sain myös kampiakselin stefan vaihtoon. Varmista että tiivisteissä on mukana termarilotelon takaosasta lähtevän putken O-rengas, minulta se puuttui.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #49 : 14.11.2017, 19:57:19 »
Tuo o-rengas oli hyvä tieto.

Vesipumppu on noin 60tkm ajettu toista vuotta vanha niin arvelin antaa mennä tuolla pumpulla seuraavaan hihnanvaihtoon asti kun mitä oon hodareihin jokahihnoja vaihellu niin koskaan ei oo vesipumppu ollu vuotavana ja hyllyssä on tälläkihetkellä yks 120tkm pyöriny pumppu joka ei uudesta eronnu noin sormituntumalta.. Termarin unohin mainita tuossa edellisessä viestissä eli sekin menee vaihtoon tottakai ja nesteet, öljyt+kaikki suotimet.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #50 : 18.11.2017, 17:23:14 »
NYt on kansi pöydällä :)
noin 8h meni purussa kun rauhassa ajatuksen kanssa purin että saa vielä läjäänki joskus. Auto on vain pukeilla eli alla maaten piti purkaa pakari,turbo ja muutama juttu konnen takkaa. Imu ja pakosarjatki purin paikaallaan ollessa vaikka oisivat varmaan sopineet kannen kanssa ylöskin mutta otin varman päälle että sain yksin nostettua kannen pois käsivoimin..

Selvästi oli kireyseroja kannenpulteissa havaittavissa rannetuntumalta kun availin vähitellen vastapäivään kirimisjärjestyksessä niitä. muutama oli suorastaan "löysällä" verrattuna muihin joita ei normiräikällä meinannu saada auki vaan piti käyttää pitempää vääntiöö.

Sitten siihen oikasuun. Kannen tasopinnassa näkyy selvästi värieroa/palokarstaa niiltäosin missä on ollu vuotoa. Voisko sen tiivistepinnan kiillottaa kevyesti vaikka 1000 vesihiomapaperilla ja sitten mitata heitojja ja tsekata onko sen laatusia syöpymiä että vaati oikasua? Gasket removerilla ja karhunkielellä tms meinasin putsia lohkon ja varmaan kannenki pinnan ekaks..

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #51 : 18.11.2017, 22:39:36 »
Juu ei siinä mtn karstoja ollukkaan, tiivistejämät kiusas silmää. Putsattu pinta on suora eli viivaimen alle ei mene missäänkohtaa edes 0.1mm liuska, tosin viivotin ei yllä ihan koko kannen yli pituus-suunnassa mutta pitäsin suhteellisen luotettavana mittauksena. Venttiilejä en saanu irti kun yleismallin työkalu ei käynykkään tuohon. Onkos tässä ihan normaalisti purettavat venttiilit muutenkaan kun semmosta kiilasysteemiä en hokassu siitä päästä mitä joskus nähny?

Mittaukset on tehty vain pitkittäin ja poikittain kannasten kohdilta. Vinottain ei saa kun viivain kantaa hiukan venttiileihin.
Vähän tässä arveluttaa tuo pinta kun ns liekkirenkaat on painannu pienet kuvat joka sylinterin kohdalle ja keskimmäisten rintapellinpuoleinen kuvajainen tuntuu "monttuna"  kun kynnellä vetää yli. Viivaimella kun kahtoo niin ehkä ihan vähä näkyy valoa siinä kohtaa läpi mutta rakotulkin ohuttakaan liuskan kärkee ei saa siihen menemään. Onko tuo nyt semmonen "syöpymä" mikä pitäs oikasta vai ihan normaalia meinikiä? vesikanaviin meneviä syöpymiä en huomannu...

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #52 : 19.11.2017, 10:34:05 »
Nukutun yön jälkeen löyty niistä venttiileistä ihan normaali lukitus.
Avaukseen pitää hommata tuommonen työkalu kun yleismalln suora käpälä ei yltäny venttiilin jousilautaseen.

http://m.motonet.fi/fi/tuote/765042/Venttiilijousipuristin-OHC-10

Pitää vielä hommata pitempi viivain ja hienompi rakotulkki kun nykyisessä on 5satkua pienin. Kokeilin vielä tuollaki niin ei edes yritä missään kohtaa mennä viivaimen ja tasopinnan väliin. Kunhan saan venttiilit pois ja pinnan kunnolla puhtaaks niin voin ladata kuvan tänne...

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #53 : 21.11.2017, 18:46:42 »
Juu purkasin venttiilit ja putsasin pinnan lopullisesti. Lopputulos oli että koneistamoon piti kiikutella kun sen verran syvät oli ne liekkirenkaan painaumat ja kahdella kohtaa oli renkaan painauman vierellä pistemmäsisiä syöpymiä ja tiivisteestäkin näki että siitä kohtaa oli vuotanut. En kehtaa ottaa riskiä että heti kohta alkaa vuotamaan uudestaan niin vein kuopion venttiilipajalle oikastavaks..

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #54 : 21.11.2017, 20:48:05 »
Tein kanssa tuollaisen remontin ja koneistamossa sanoivat ettei tarvitse muuttaa kannentiivisteen reikämäärää. Nyt on liikenteessä eikä venttiilit kolahda kanteen. Pikkasen kovempi puristus tietysti on mutta mitäs siitä. Toki voihan reikämäärää muuttaa kunhan kysyy koneistamosta neuvoa. Jossain autoissa on niin tarkalla ettei venttiilit ota kanteen, ehkä hdi ei ole niitä koneita.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #55 : 21.11.2017, 23:47:18 »
Juu niin ne mullekki tuumas että entinen paksuus käy kun venttiilitkin hiotaan niin niidenki korko muutuu. Kuulemma jos lohkosta oikastas niin silloin pitäs Hdi:ssä muuttaa tiivistettäkin.. Kysyin muuten että miten usein tämän mallin kansia niillä käy ja onko mitään teoriaa että mikä aiheuttaa niin kuulemma sillointällöin oikovat mutta ei voi sanoa että ois mikkään epidemia.
Se mikä aiheuttaa on heidän mielestä pulttien venyminen. Ajan oloon venyvät ja kansi alkaa resonoida ja lopulta "hölkkästä" paikallaan rintapeltiinpäin painotellen mikä leipoo tiivistettä ja aiheuttaa lopulta vuodon ja tyypillisesti on liekkirenkaiden kuvat kannessa voimakkaasti niinku minunki tapauksessa oli ja rintapellinpuoli vuotokohta ja pultit löysemmällä sieltä. Venttiilipajan teoria voi olla hyvinkin paikkansa pitävä tai ainakin oikeilla jäljillä...

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #56 : 22.11.2017, 22:35:11 »
Se mikä aiheuttaa on heidän mielestä pulttien venyminen. Ajan oloon venyvät ja kansi alkaa resonoida ja lopulta "hölkkästä" paikallaan rintapeltiinpäin painotellen mikä leipoo tiivistettä ja aiheuttaa lopulta vuodon ja tyypillisesti on liekkirenkaiden kuvat kannessa voimakkaasti niinku minunki tapauksessa oli ja rintapellinpuoli vuotokohta ja pultit löysemmällä sieltä.

Yritin laskeskella mitä yksi m12x1,5 pultti voisi painaa kantta. 10.9 lujuinen painaisi vajaat 7 tonnia ja kun niitä on 10kpl, niin vajaat 70 tonnia olisi puristusta tiivisteen päällä. Epäilen ettei kannen kaltevuus siinä paljoa paina mutta eihän sitä tiedä. Toyotan 2.2 litraisessa dieselissä on sellainen tyyppivika että terästiiviste tekee alumiinilohkoon ja alumiinikanteen syöpymää. 2.0 dieselissä ei sitä ongelmaa ole koska lohko on rautaa. Syyksi epäilen terästiivisteen erilaista lämpölaajenemiskerrointa. Eli kun teräs on alumiinin välissä, se jotenkin liikkuu hivenen ja alkaa puskemaan teflonia, vai mitä se pinnoite on, pois kuumimmista paikoista ja kun pinnoite vähenee, pääsee paine helpommin läpi. Kaikkein paras olisi jos kaikki osat olisi rautaa, ei 10kg lisäpainoa mitään haittaa.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kansitiiviste (HDi)
« Vastaus #57 : 25.11.2017, 17:10:26 »
Juu alko vörkkiin tämäki kone taasen. kahtena iltana kasasin ja eilen illalla sain ensisavut. Muuten meni homma ihan ok mutta korkeepainepumpun tiivisteasennus ei onnistunu kerralla eli eka käynti jäii lyhyeks kun pumppu ruikki naftaa allesa ja tietenki semmosen kannen välistä jota ei saa paikallaan purettua. Tuli nyt sitten kokeiltua että mitenkä onnistuu commonrailpumpun irrotus jakoa purkamatta.  ;D Olikohan käyttäjä SEL joka joskus sano että ruuvipuristimen avulla onnistuu ja niinhän se tosiaan oliki. Ylemmät jakohihnan kopat auki ja moottorinkannatin irti. lisäks ohjausboxin kotelo, polttoainesuodatin jalkoineen päivineen irti niin oli tilaa operoida. Varuiks ajoitin koneen tappien avulla ja sen jälkeen löysytin hieman pumpun hihnapyörän napamutteria ja vedin ulosvetäjällä sen irti kartiostaan mutteria vasten. Sitten puristimella vedin varovasti hammaspyörän kehän suuntaan pienen pänningin alumiinista runkoa vasten johonka kp-pumppukin on pultattu kiinni. Sitten kaks pulttia ja mutteri auki pumpusta niin sen sai vedettyä vaihteiston suuntaan irti pesästään ja hihnapyörä jäi puristimen pitämänä paikalleen. sitten vaan kasatessa varovasti pumppua paikalleen ja hihnapyörän napamutteria samalla höplälleen niin sinnehhän tuo meni ja hihnaki pysy jaollaan+kireydessään kun lopuks veivasin pari kierrosta kuningaspultista + kokeilin ajoituksen vielä uudestaan tapeilla 8)

Pumppuki alko pitämään kun asensin tiivisteet uusiks ja niiden kanssa täytyy olla todella huolellinen kun ne pesien pohjiin paineltavat pienet o-renkaat olivat kyllä paikoillaan nailonrikkojensa alla mutta kun se suutin tms kun laitetaan siihen päälle paikalleen ei ollut lupsahtanut kunnolla renkaan sisään vaan painanut sitä vain rutulle. Ratkasin tämän sillä että pujotin  asennusohjeen vastasesti o-renkaan ja nailonrikan suuttimen varrelle ja pikkutippa öljyä liukasteeks, sitten painoin koko hoidon pakettina pesäänsä niin tuli pitävä. Sama homma sitten suuttimen kannepuolen päähänki eli kansi painetaan paikalleen suuttimessa jo paikallaan olevia tiivisteitä vasten... lisäks siinä riittää sitä muutaki nippelia ja nappelia jotka pitää kasata oikein ja se kansi painetaan paikalleen jousta vasten eli ei pidä mennä purkaan niitä pumpun kansia ihan miten sattuu kun osat lentää pitkin pajan lattioita kun viimenen pultti aukee jos ei pidä samalla vastaan kädellä siitä kannesta. Netissä on hyviä räjäytyskuvia kun laittaa hakusanaks esim Bosch cp1 

https://www.google.fi/search?q=bosch+cp1&client=firefox-b&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwit59SAgdrXAhUGYpoKHQqZCroQ_AUICigB&biw=1280&bih=895#imgrc=aXq8uemFm06mCM: