Kirjoittaja Aihe: 406 - Hehkurele ja hehkutulpat (diesel)  (Luettu 6189 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

burgen

  • Vieras
406 - Hehkurele ja hehkutulpat (diesel)
« : 29.10.2008, 11:10:22 »
Olisiko 406 1.9TD -96 mennyt tuo hehkurele kun auto käy kylmänä epätasaisesti hetken sekä myös tuo hehkun merkkivalo palaa hehkuttaessa vain hetken ja käykö noista. Motonnetillä olevista releistä kumpi
406 Hehkuaikarele 1,9TD jos PSA-nro 5981.25/.31/.38
406 Hehkuaikarele 1,9TD jos PSA-nro 5981.19

Releessä lukee Valeo 7350682

hannujuhani

  • Vieras
Vs: 406 - Hehkurele ja hehkutulpat (diesel)
« Vastaus #1 : 29.10.2008, 11:49:32 »
Epäilisin ensimmäisenä hehkutulppia. Ne ovat kulutustavaraa.

t: hannujuhani

burgen

  • Vieras
Vs: 406 - Hehkurele ja hehkutulpat (diesel)
« Vastaus #2 : 29.10.2008, 12:12:03 »
Miten hyvin onnistuu tuo hehkutulppien vaihto yksi näyttäisi ainakin oleva tuolla syöttöpumpun takana aika pienessä välissä 

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Hehkurele ja hehkutulpat (diesel)
« Vastaus #3 : 29.10.2008, 19:27:35 »
Todella ahdasta on niiden kahden pumpun taaksen jäävän hehkun osalta mutta kun on monenlaista 12mm lenkkiä ja kiintoavainta ja magneettia yms. välinettä niin kyllä siitä kärsivällisyydellä selviää.

Jos hehkutus aika on selkeästi lyhyempi kuin tavallisesti voi vika olla moottorin lämpötunnistimessa. Kokeileppa hehkuttaa kahdesti peräkkäin ja käynnistää vasta sen jälkeen ja jos käynti on tasaista niin vika ei todennäköisesti ole hehkuissa. Voi myös ottaa lämpötunnistimesta johdon irti jolloin kone luulee olevansa kylmä ja hehkutusajankin pitäisi olla normaalin pitkä.

burgen

  • Vieras
Vs: 406 - Hehkurele ja hehkutulpat (diesel)
« Vastaus #4 : 30.10.2008, 10:41:29 »
Kokeilin tuota useampaa hehkutusta peräkkäin kone lähtee heti käyntiin mutta käy jonkin aikaa epätasaisesti joten vika varmaan on noissa hehkutulpissa pitää vaihtaa ne tässä viikonloppuna. Joutuuko tuosta purkamaan mitä ylimääräistä jotta päässeen noihin hehkuihin helposti käsiksi.

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 406 - Hehkurele ja hehkutulpat (diesel)
« Vastaus #5 : 30.10.2008, 11:12:36 »
Kokeilin tuota useampaa hehkutusta peräkkäin kone lähtee heti käyntiin mutta käy jonkin aikaa epätasaisesti joten vika varmaan on noissa hehkutulpissa pitää vaihtaa ne tässä viikonloppuna. Joutuuko tuosta purkamaan mitä ylimääräistä jotta päässeen noihin hehkuihin helposti käsiksi.

Kuinka pitkä aika on "käy jonkin aikaa epätasaisesti"?
Kun itselläni on ollut 1 hehkutulppa poikki, niin se hieman pitkittää starttia, mutta kun kone käynnistyy, niin epätasaista käyntiä on vain muutama kampiakselin kierros. Voisiko syy olla suuttimissa? Kannattaisiko kokeilla suuttimien puhdistuskemikaalia polttoaineen sekaan? Itse juuri tein sellaisen ja se paransi koneen käyntiä varsinkin tyhjkäynnillä.

burgen

  • Vieras
Vs: 406 - Hehkurele ja hehkutulpat (diesel)
« Vastaus #6 : 30.10.2008, 11:58:16 »
Kuinka pitkä aika on "käy jonkin aikaa epätasaisesti"?
Kun itselläni on ollut 1 hehkutulppa poikki, niin se hieman pitkittää starttia, mutta kun kone käynnistyy, niin epätasaista käyntiä on vain muutama kampiakselin kierros. Voisiko syy olla suuttimissa? Kannattaisiko kokeilla suuttimien puhdistuskemikaalia polttoaineen sekaan? Itse juuri tein sellaisen ja se paransi koneen käyntiä varsinkin tyhjkäynnillä.

Epätasainen käynti on noin 5-10s ja tämän tekee vain kylmällä moottorilla ei lämpimänä eikä myöskään jos auto on ollut lohkolämmittimessä

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Hehkurele ja hehkutulpat (diesel)
« Vastaus #7 : 30.10.2008, 16:27:29 »
Kyllä se sitten kuullostaa hehkutulpalta, voi tietysti olla ilmavikaakin. Joskus suuttimilta lähtevät paluuletkut rupeaa vuotamaan ilmaa ja silloin se sylinteri jonka letku vuotaa lähtee käyntiin vasta vähän muita pyttyjä myöhemmin.

Hehkujen vaihtoon tarvii useampi erilainen 12mm avain. Paikka on niin ahdas ettei yhdellä avaimella välttämättä pääse kääntämään tulppaa kuin muutaman asteen ja tämän jälkeen on jatkettava toisella avaimella. Jos onnistut yhdellä avaimella niin pistä palautetta minkä valmistajan semmoinen avain on. Tieltä saa purettua oikeastaan vain niitä johtoja ja sen ahtopaineputken.

Karvis

  • Vieras
Vs: 406 - Hehkurele ja hehkutulpat (diesel)
« Vastaus #8 : 30.10.2008, 17:58:04 »
Kyllä se sitten kuullostaa hehkutulpalta, voi tietysti olla ilmavikaakin. Joskus suuttimilta lähtevät paluuletkut rupeaa vuotamaan ilmaa ja silloin se sylinteri jonka letku vuotaa lähtee käyntiin vasta vähän muita pyttyjä myöhemmin.

Hehkujen vaihtoon tarvii useampi erilainen 12mm avain. Paikka on niin ahdas ettei yhdellä avaimella välttämättä pääse kääntämään tulppaa kuin muutaman asteen ja tämän jälkeen on jatkettava toisella avaimella. Jos onnistut yhdellä avaimella niin pistä palautetta minkä valmistajan semmoinen avain on. Tieltä saa purettua oikeastaan vain niitä johtoja ja sen ahtopaineputken.

Jos tuon 406:n 1,9td mosa on samalainen kuin 306:ssa, niin mitään ei tarvitse purkaa edestä pois. Ainoa oikeasti pirullinen paikka on juuri tuo pumpun takana oleva tulppa, sen irroitukseen paras työkalu on nivelletyllä päällä oleva räikkälenkki. Lenkin pää 90o:n kulmaan ja sitten vääntää hyvillä pihdeillä sitä avainta, itse käytin Würthin lenkkiä ja Knipexin pihtiä ko. hommaan ;)

Tämmöiset erikoistyökalut ;D



nollakuutonen

  • Vieras
Vs: 406 - Hehkurele ja hehkutulpat (diesel)
« Vastaus #9 : 30.10.2008, 18:56:22 »
Meidän 306 ja expertissä oli myös käynnistys ongelmaa, mutta paikalliselta citikka korjaamolta sain vinkin että kannattaa vaihtaa ensin se tulppien välinen yhdys johto. Siinä johdossa on puristus liittimet ja ne hapettuvat ajan saatossa. Vaihdoin kumpaankin autoon sen johdon ja ongelmat loppuivat... eikä maksa kuin muutaman euron alkuperäisenä. moottorina 1,9td.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Hehkurele ja hehkutulpat (diesel)
« Vastaus #10 : 31.10.2008, 09:20:23 »
Toi nivelletty räikkälenkki voi olla eri hyvä tossa hommassa, eipä ole tullut mieleen. Täytyy pistää hankinta listalle.