Kirjoittaja Aihe: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)  (Luettu 28550 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #15 : 14.12.2011, 20:31:06 »
Eipä tuo kiristysproseduuri ole aivan yksinkertainen, esimerkkinä 2 litrainen XU -moottori: linkki

Korjausohjeen perusteella myös DW10 -moottorissa kiristys tapahtuu kolmivaiheisesti, kireyksien ollessa 98, 54 ja 51-57 SEEM nokkapyörien välistä mitattuna. Ensimmäisessä vaiheessa laitettava (esi)jännitys on siis huomattavan suuri, lähes kaksinkertainen, verrattuna lopulliseen hihnankireyteen. Jos asentaja tekee vain ensimmäisen vaiheen, jää hihna liian kireälle. Ohjeessa on erikseen mainittu oikean kireyden tärkeydestä, jotta hihna ei pidä ääntä tai rikkoonnu ennenaikaisesti.

radiaani

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #16 : 21.12.2011, 01:41:46 »
Kyllähän se hihna mitä todennäköisemmin on liian kireällä tai **asennuksessa muu moka**, jos se ääntää. Ei sitä mitenkään voi pitää normaalina, että uusi hihna pari vuotta jollottelee.

Sellaistakin ihmettä tässä pääsi todistamaan, että juuri asennettu HDI:n nokkahihna kuulosti lähinnä nauhahiomakoneelta. Ilmeisesti kiristin oli jotenkin kierossa tjsp, jolloin hihna ohjautui sivuun ja mm. pureskeli suojakoteloon raon, josta remmi näkyi moottorin käydessä.

Siihen nähden, että hihnarempan väitetään kestävän esim. neljä tuntia, niin pajalla oli jakopää kokonaan auki ja hihna käsissä hämmästyttävän nopeasti: auton palaamisesta pajalle alle tunnissa, josta puoli tuntia piti mennä mekaanikoiden palaamiseen lounaalta...

Automies125

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #17 : 21.03.2013, 20:14:10 »
Auto: 2002 406 GW 2,0 HDi 110 ST Executive.

Tein tässä tänään omaan HDi:hin jakopää remontin. Auto käy eikä sammuile eli toimii täysin normaalisti. Käy niin kuin ennenkin remonttia, mutta autosta hävisi kiihtyvyys/vedot, tuli suoraan sanottuna laiska paska. Mistä moinen voisi johtua? Konehuoneesta piti purkaa joku johtoboksi, jossa oli johtoja liitetty yhteen. Voisiko olla mahdollista, että joku olisi sieltä löystynyt/irronnut tai sitten joku anturin pistoke tai anturi olisi löystynyt? Itse en epäile, että jako olisi sekaisin. Eihän se edes kävisi.

Tähän, jos saisin jotakin vinkkejä, mistä se voisi johtua. Ei tahdo enää viitsiä ajaa sillä, kun ei meinaa kiihtyä. :D

TEMP_ARKISTOON

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #18 : 22.03.2013, 17:47:49 »
Syytä epäillä että jako ei ole kohdallaan.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

tolari

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #19 : 22.03.2013, 17:58:53 »
Katsoppa turbon letku, se pieni letku joka tulee jakopään puolelle lähelle lohkoa. Vaikea havaita. Mulla lähti kerran irti remontin yhteydessä ja oli hiukan laiska.

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #20 : 22.03.2013, 18:20:38 »
Se pieni letku, joka tulee jakopään puolelle lähelle lohkoa. Hän tarkoittaa hukkaportin painekellolle menevää 6 mm letkua  ;D

tolari

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #21 : 22.03.2013, 20:24:52 »
Juuri näin!

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #22 : 22.03.2013, 21:43:52 »
Ilmamäärämittari/anturin kunto, kannattee tarkistaa myös.

Automies125

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #23 : 23.03.2013, 11:12:20 »
Joo vika oli siinä pienessä letkussa tutkin työ kaverin kans sitä ja se letku löyty irrallaan sieltä. Se oli luultavimmin irronnut kun irrotin jakopää hihnan päällä olevan suojan. Jako ei voinut edes mennä poskelleen kun niin tarkasti merkkasin ja lukitsin nokka akselin pultilla ja eihän se edes kävisi jos jako olis menny sekasin. Nyt on kaikki hyvin vedot palasi takas ja ajamisen ilo myös kiitokset auttajille :)

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #24 : 24.09.2013, 17:37:00 »
Tällainen esimerkki (?) video löytyi 406 HDi:hin. En nyt ole ihan varma kaverin ammattitaidosta, kun vesipumpunkin vaihtaa niin, että nesteet tulee sitä kautta pihalle, mutta kokeneemmat voivat kommentoida lisää.

http://www.youtube.com/watch?v=k66VwGX4uGk
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #25 : 25.09.2013, 12:02:14 »
No sitä tulee kyllä ihan kunnolla vaikka alavesiletkusta yms. olisi nesteet laskenutkin ei siinä ole mitään ihmeellistä.

Tyhmyys tuossa videossa on se, että startti irroitetaan koska sitä ei tarvitse irrottaa mutta se tietty vaatii "erikoistyökalun" minkä saa n. 20 e:lla esim. Fixukselta tai sen voi helposti tehdä itsekin.

markohp

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #26 : 22.11.2013, 01:29:59 »
Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi.

Olen epätoivoisesti yrittänyt saada po. autosta kampiakselin hihnapyörää auki. Haluaisin varmistaa, että siinä on normaali oikeakätinen kierre?

Kysymys olisi jakohihnan vaihdosta. Tuossahan kampiakselin hihnapyörä on kiinni vain keskipultilla, ja kampiakselin ajoitusreikä (8 mm) vauhtipyörässä ja käynnistysmoottorin takana lokissa.

Olen yrittänyt saada pulttia auki puolen metrin varrella avaimessa, mutta kun 4-vaihde päällä ja jarrut kiinni, niin vaihteisto, ym. joustaa sen verran ettei naksahda auki. Myös pyöränpulteille tarkoitetulla paineilmatyökalulla ei onnistu. Siinä ei liene tarpeeksi tehoa. Pitää ehkä ottaa vauhtipyörän edestä alapelti pois ja kiilata vauhtipyörä kiinni. En ole uskaltanut lukita vauhtipyörää ajoitusreiästä, jos vaikka tappi katkeaa sisälle...

Tuota, juurikin saman asian kanssa ponnistelleena huomasin seuraavaa: HDi:n kone pyörii startilla myötäpäivään. Kampiakselin pultti avataan vastapäivään.

Laittamalla hyvän ja riittävän vahvan hylsyn kampiakselin pulttiin, sekä sitten tukemalla käytetyn vääntimen auton tukivarteen, saa starttaamalla kyseisen pultin huomattavasti helpommin auki kuin metrisillä vääntimillä. Tässä menetelmässä on huomioitava startin ylivoimainen vääntö, joka rikkoo niin pultit kuin avaimetkin, elleivät työkalut ole asianmukaisesti paikallaan ja riittävän hyvää laatua.

Yksin aika vaikeaa, mutta kaverin kanssa onnistuu yllättävän helposti. Surr... ja "kuningaspultti" on auki.

Capricorn

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #27 : 20.04.2014, 06:53:58 »
Vaihdoin tuossa omaani uuden jakohihnan ja meni hihna liian tiukalle, kun pitää ääntä. Onko hihnaa mahdollista löysätä ilman, että ajoitustapit on paikallaan?

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #28 : 20.04.2014, 13:24:57 »
Eihän se löysääminen ajoitukseen vaikuta

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #29 : 20.04.2014, 17:02:03 »
Voi vaikuttaa. Riippuen missä asemassa nokat ovat, voivat ne nytkähtää 'sivuun' nokasta melko helpostikin. Ja jos näin käy, eikä olla ajoitusasemassa, niin on astetta haastavampi homma asetella kamppeet oikealle jaolle. Valmistajan ohjeen mukaan tehdessä kampiakseli ja nokka-akselit ovat lukittuna aina kun hihnan kireytty muutetaan. Liian kireän hihnan tapauksessa nokka-akselien ajoitus voi olla jo hieman pielessä.
« Viimeksi muokattu: 20.04.2014, 17:05:56 kirjoittanut PL »