Kirjoittaja Aihe: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)  (Luettu 22232 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keijokos

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 177
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #30 : 20.04.2014, 18:01:31 »
No tietysti jos nokat on irti olleet voi jo olla pielessä mutta tarkoitin että ne on oikein aluksi niin eihän se mihinkään muutu ellei hampaiden paikka vaihdu.

Capricorn

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #31 : 21.04.2014, 08:16:43 »
Itse itselleni vastaten. Sain löysättyä hihnaa sopivasti ja ääntäminen loppui. Minun tapauksessani ajoitus oli kohdallaan ensimmäisessä kiristyksessä. En kyllä löysännytkään kiristintä ihan löysälle vaan sen verran että sain kiristintä hieman liikautettua.

jaapperi

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #32 : 27.07.2014, 01:43:37 »
Auto: 1999 406 2,0 HDi 110.

Tein itse jakorempan kyseiseen autoon, Autodatan ohjeiden mukaisesti. Laitoin lukitustapit ennen vanhan remmin irrottamista. Kun olin vaihtanut vesipumpun ja uuden remmin niin otin tapit pois, ja pyöritin moottoria 8 kierrosta. Sen jälkeen laitoin tapit uudestaan ja totesin jaon olevan kohdallaan. Laitoin loputkin osat paikalleen ja käynnistin auton, mutta auto ei käynyt kaikilla ja putkesta tuli valkoista savua. Tämän jälkeen jaon tarkistus suoritettu ainakin 20 kertaa, ja aina vaan käy samalla lailla. Peugeot-huollot nostanut kädet pystyyn. Osaako joku sanoa, missä vika?

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #33 : 27.07.2014, 22:45:06 »
Olihan kampiakselin lukitus, starttimoottorin takaa 8mm tanko vauhtipyörän reiässä?

jaapperi

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #34 : 28.07.2014, 02:25:59 »
Joo kyllä oli, ja kun laitoin ensiksi vauhtipyörän tapin, niin nokkapyörän tapin reikä oli kello 8. Ja lisäystä ekaan viestiin,
Autosta katsottu vikakoodit läppärillä, ja mitään sähköistä vikaa ei löytynyt.

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 510
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #35 : 28.07.2014, 09:42:55 »
Niin totta kai nokka pitää olla oikealla kierroksella, että on ajoitusasemassa.
Peugeot 607 3.0 manual '01

jaapperi

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #36 : 28.07.2014, 13:10:25 »
Niin se on oikeas kohdas. Koska kun vahna remmi otettiin pois, niin sitä ei oo pyöritelty kun lukitustappi oli kiinni.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 801
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #37 : 31.12.2016, 21:20:53 »
Auto: 2001 406 2,0 HDi 110.

Vaihdoin jakohihnan kiristysrullineen ja vesipumppuineen. Edellinen vaihto oli tehty Saksassa 10 vuotta sitten kilometreillä 89 tkm. Nyt mittarissa 242 tkm. Silti jakohihna ja kaikki rullat ja vesipumppu olivat täysin moitteettomassa kunnossa. Inan osat Sparetosta 90 e.

Auto mennyt 5 vuotta niin vähillä korjauksilla, ettei voi juuri enempää autolta vaatia.

Tim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #38 : 27.11.2017, 17:29:43 »
Auto: 2003 406 2,0 HDi (80 kW).

Startin takana oleva 8mm kampiakselin lukitusreikä. Ei löydy. Vaihdan nokkahihnaa ja haluaisin löytää kampiakselin lukituksen starttimoottorin takaa. Ei kyllä löytynyt. Starttikin oli vaikea löytää, mutta löytyi moottorin etuosasta alhaalta. Startin jakopään puolella alhaalla on ilmaletkun kiinnike. Siellä en havainnut sitä 8 mm reikää. Onko se reikä moottorin lohkossa vai vaihteiston puolelta vauhtipyörälle? Pitäisikö ilmanpuhdistimen kotelo irroittaa vai onko se auton alla?

Kyllähän se kiilaura nokkahihnan hammaspyörässä, joka sekin meni  :-\vaihtoon, osoittaa jotakuinkin klo 11, mutta kun ei voi olla varma, koska hihnahan venyy hieman. Tosin Haynesin kirjassa ura osoittaa ohjurirullaan, mutta mielestäni se oli hieman vasemmalle siitä. Tietäisiköhän kukaan näiden kanssa pelannut sen tapin paikan ranskattaren käynnistimen takana alakerrassa. Vaikka ikää on, niin kaikkea ei vielä ole kokenut.

Koko tämä remppa johtuu siitä, että apulaitehihnapyörä alkoi pyöriä tyhjää ja vaihdan nyt kaikki palikat samantien.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 709
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #39 : 27.11.2017, 17:50:37 »
Sieltä se löytyy moottorilohkosta startin takaa, on ahdas paikka. Helpoiten löytää ensimmäisellä kerralla kun irroittaa ensin startin. Tuohonhan on olemassa sellainen vänkkyrätappi joka sopii paikalleen vaikka starttia ei irroittaisikaan.
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 186
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #40 : 27.11.2017, 18:23:11 »
Alapuolelta katsottuna startin taakse näkyy reikä lohkossa.  Toimiva "vänkyrä" tehty 6mm kuusiokoloavaimesta l=170 mm

ikiteekkari75

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 269
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #41 : 27.11.2017, 20:03:53 »
Mistä hihnan luistaminen johtui? Kiristin, hihnapyörä vai laturi jumissa?

Tim

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #42 : 27.11.2017, 22:31:57 »
Hihnapyörä löysällä. Laturi on vaihdettu, mutten heti sitä muistanut , kun olen vaihtanut niitä kahteen autoon. Ohjaus jäykkeni, katsoin konehioneeseen ja näytti iskevän kipinää laturista ja hihna pysähteli, vaikka kipinät tulivatkin hihnapyörältä, joka karkasi kiilaa vasten. Irroitin hihnan ja ajoin akun varassa, ei se oikein ääntäkään pitänyt, mutta hihnapyörän sisäosa kului suuremmalle säteelle. Nokkahihnapyörässähän on uloke sisäpuolella, joten se ei irtoa, koska hihnan reuna painaa sitä sisäänpäin ja hihnahan nojaa muovikoteloihin ulkolaidalla. Siihen nokkahihnan hammaspyöräänkin tuli kulumaa ja on muuten tosi tiukassa. Ruuvimeisseleitä väliin yläpuolelta kuumennusta kuumailmapuhaltimella, sitten ohentaa ulosvetäjän tarttujat rälläkällä, laittaa paikalleen ja aina vähän tiukaten ja kuumentaen irtoaa. Stefaan tuli jälki toisesta meisselistä, tilattu on 29€, hammaspyörä 59€,alkuperäisosia.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #43 : 27.11.2017, 22:36:14 »
Ota Polttoainesuodatinkotelo ja sen alumiinijalka lohkon kylestä irti niin alkaa reikä näkymään startin kupeessa eli on starttia perästäpäin katsomalla noin kello yhdeksässä siinä vasemmallapuolen huohotinputkilähdön alapuolella/vierellä. Lisäks se moottorinohjausboxi ja koneen päällä oleva johtosarja lähtee aika helposti roikkumaan keulan päälle tai jonnekkin muualle sivuun eestä häirihtemästä. Ohjausyksiköstä pitää irrottaa yks liitin ja boxin sisällä on yksinäinen laattaliitin myös joka pitää avata kun osa siitä sarjasta jää lokarin päälle paikalleen ja osa käännetään sivuun. hoksaat kyllä kun vähän mietit purkaissa.

Itellä on lukkotappina hiukan ohennettu 8mm pultti kun sinne lukkoreikään ei millään menny edes 8mm poran varsi niin otin sorvissa pikku siivun veks 8mm pultista ja hitsasin sen rassin pätkään jonka taivuttelin semmoseen muotoon että on helppo pujotella se tappi paikalleen sen avulla..

Ekan kerran lukihin vauhtipyörää alapuolelta kurkkimalla ilman isompia purkajaisia mutta nyt jo usseemman hihnan vaihtaneena oon todennu että suodatinkotelo, jalka ja johtosarja lähtee vartissa eestä niin paljo mieluumin kurkin sitä reikää jalkojen päältä yläpuolelta kun rähmällään auton alla maaten. Koneen pyörityskin onnistuu helpommin räikällä ja jatkovarsilla kun seisoo lokarin kohalla ja samalla työntää tappia reikään+pyörittää konetta räikällä..
« Viimeksi muokattu: 27.11.2017, 22:42:27, kirjoittanut savonhumu »

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 801
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #44 : 27.11.2017, 22:43:31 »
8 mm kierretangosta on helppo taivutella oikea työkalu.