Auto: 1998 406 2,0 (AL4-automaattivaihteisto).
Tervehdys.
Osallistun minäkin nyt tähän keskusteluun mikäli joku tätä ketjua vielä lueskelisi.
Mulla laatikossa oli aikaisemmin ongelmana juurikin se kuvatunkaltainen "jysähtely", tämä katosi aikalailla kokonaan kun vaihdoin öljyt. Edellinen oli iolmeisemmin uskonut öljyn määrään laadun sijaan. Poistin sieltä n, 4,2 l tavaraa ja lisäsin 2 l ja peugeotin ohjeistuksen mukaisesti oli täynnä...
Jysähtely siis hävisi, mutta tuo turbiinin luistaminen ei kyllä loppunut, mielestäni paheni.
Puhun siis turbiinista, oletan että se on se, noita englanninkielisiä kaavioita lueskellen olen tällaiseen päätelmään tullut.
Auto tekee siis sitä että kaasua polkiessa veto ei välity akselistoon, konepellin alta alkaa vaan lisääntyvässä määrin kantautumaan kabiiniin suhinaa, voimakasta suhinaa. suhina lisääntyy välittömässä suhteessa kaasun polkemiseen, mutta kierrokset reagoivat vasta nopeuden nousuun. Auto siis käyttäytyy aivan kuin kytkinvikainen manuaali... Mikäli kaasua polkee rajummin "ampuu" "kytkimen" auki, ja seurauksena on vain metelin lisääntyminen.
Tutkimisella aloin epäilemään tuota automaatin öljynpaineanturia, jollekin tehnyt saman tempun ilmeisemmin ja tullut tämän vaihtamalla kuntoon?
Mikäli tästä kokemuksia löytyy niin ottaisin mielelläni vastaan, kun ei umpimähkää viitsisi ryhtyä tilaamaan 140e osaa jos se ei ole rikki... Varsinkin kun huomio ettei auto ollut kovin kallis.