Kirjoittaja Aihe: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)  (Luettu 17037 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Soittimo

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #45 : 07.08.2015, 08:24:06 »
Auto: 1998 406 2,0 (AL4-automaattivaihteisto).

Tervehdys.

Osallistun minäkin nyt tähän keskusteluun mikäli joku tätä ketjua vielä lueskelisi.

Mulla laatikossa oli aikaisemmin ongelmana juurikin se kuvatunkaltainen "jysähtely", tämä katosi aikalailla kokonaan kun vaihdoin öljyt. Edellinen oli iolmeisemmin uskonut öljyn määrään laadun sijaan. Poistin sieltä n, 4,2 l tavaraa ja lisäsin 2 l ja peugeotin ohjeistuksen mukaisesti oli täynnä...

Jysähtely siis hävisi, mutta tuo turbiinin luistaminen ei kyllä loppunut, mielestäni paheni.

Puhun siis turbiinista, oletan että se on se, noita englanninkielisiä kaavioita lueskellen olen tällaiseen päätelmään tullut.

Auto tekee siis sitä että kaasua polkiessa veto ei välity akselistoon, konepellin alta alkaa vaan lisääntyvässä määrin kantautumaan kabiiniin suhinaa, voimakasta suhinaa. suhina lisääntyy välittömässä suhteessa kaasun polkemiseen, mutta kierrokset reagoivat vasta nopeuden nousuun. Auto siis käyttäytyy aivan kuin kytkinvikainen manuaali... Mikäli kaasua polkee rajummin "ampuu" "kytkimen" auki, ja seurauksena on vain metelin lisääntyminen.

Tutkimisella aloin epäilemään tuota automaatin öljynpaineanturia, jollekin tehnyt saman tempun ilmeisemmin ja tullut tämän vaihtamalla kuntoon?

Mikäli tästä kokemuksia löytyy niin ottaisin mielelläni vastaan, kun ei umpimähkää viitsisi ryhtyä tilaamaan 140e osaa jos se ei ole rikki... Varsinkin kun huomio ettei auto ollut kovin kallis.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #46 : 25.11.2015, 10:11:02 »
Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi Executive (automaatti, 413 000 km).

Eilen laatikko alkoi ryppyilemään, eteenpäin lähtö ei tahdo onnistua, on kuin jokin luistaisi mutta kun vauhtia saa, alkaa homma toimimaan paremmin. Pakki toimii kutakuinkin normaalisti. Mitään vilkkuvaloja ei ole eikä pikaisesti testerillä katsottuna vikakoodejakaan, myös laatikon paine on liki ohjearvoa. Ainut vikakoodi oli ESP virhe jarruvalokytkimestä ja se oli myös rekisteröitynyt laatikon puolelle. Laatikolle ei ole tehty kuin öljynvaihdot 50tkm välein sitten 130000 km:ssa tehdyn lootan vaihdon, välillä on nykinyt mutta sekin on hävinnyt itsekseen. Tämä vika tuli ennakkovaroitusta.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #47 : 03.12.2015, 15:48:34 »
Päivitystä edelliseen.
Vaihdelaatikossa oli ykkösen/pakin panta poikki. On kuulemma melko tavanomainen vika mutta Power Matic Vantaalla korjasi nopeasti.

#timo#

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #48 : 04.12.2015, 07:17:38 »
Pelkkä pannan vaihto, tekivätkö muuta? Mitä oli kustannukset ja kauanko kesti?

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #49 : 04.12.2015, 09:32:43 »
Panta ja suodatin vaihdettiin. Hinta on sopimuksen mukaan, mutta kuten kirjuutin korjaamoarvostelu kohdassa, kohdillaan oli kun homma kesti viitisen tuntia, siis laatikko oli pajalla sen ajan.

arsca

  • Vieras
Vs: 406 - Automaattivaihteiston toiminta (AL4)
« Vastaus #50 : 04.12.2015, 14:49:13 »
Auto: 1997 406 2,0 SV (XU10, automaatti).

Mikä laatikko on tässä autossa? Ja onko tässä esim. Huohotinta mistä voisi laittaa RVS-laatikkoaineen? Konsolissa on D-R-N-3-2-1 ja ne lumihiutale + S. Onko mittatikkua tai voiko jälkiasentaa?