Kirjoittaja Aihe: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)  (Luettu 29921 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #15 : 15.02.2011, 00:39:56 »
Niin eikö XU-koneissa voi kampiakselia lukita vauhtipyörän päästä lohkosta läpi, niinkuin muissa PSA:n tekeleistä? Ainakin XUD, HDI ja EW sarjat lukitaan vauhtipyörän päästä.

Voi lukita, muttei varsinaisesti 'läpi' tapilla, vaan lukitus voidaan tehdä käynnistin kehälle hammaslukitustyökalulla.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #16 : 15.02.2011, 00:55:58 »
Eikös siten saa varsin hyvänkin tarkkuuden? Kammen kaula on vaakatasossa, ja männän liike on suurta/aste. Iskun pituus on 86 mm, joten kaulan kiertämän "kehän pituus" on 540,4 mm. Kaulan ollessa vaakatasossa (mäntä puolivälissä), vastaa kaulan 0,5 mm:n liike n. 0,34o kiertoa, ja mäntä sitten liikkuu tällä alle puolen asteen kulmamuutoksella kutakuinkin, vaiko täsmälleen, saman verran. Tuollaiset suuruusluokaltaan (edes karkeasti) 0,5 mm:n heitot suuntaansa pitäisi olla helppo mitata työntömitalla. Samalla osa männistä liikkuu saman verran päinvastaiseen suuntaan, joten ero kaksinkertaistuu jo millin luokkaan. Ja tuollaiset 0,34o:een suuruusluokkaa olevat virheet ei tunnu missään.

Korjauksena tuohon aiempaan viestiini, että yksiköt olivat väärin, pitäisi olla cm. Joten imunokka lukittuna mäntien asemassa oli eroa 4,5 mm. Matemaattisesti ei taida ihan noin yksinkertaista olla männän aseman määrittäminen. Ensin kannattaa varmaan ottaa huomioon, että 86 mm liike tapahtuu 180 asteen liikkeelle, joten tuon kehän pituus puolittuu. Wikipediastä näyttäisi löytyvän kaavat, mutta tarvittaisiin lisätietoja laskujen tekemiseen, ainakin kiertokangen pituus: linkki

Itse en ainakaan löytänyt startin takana olevan reiän läpi lukitusreikää vauhtipyörästä. Tutkin nokka-akselin ajoitusreiän ollessa lähimaastossa vauhtipyörää, mutta ei ollut ainuttakaan reikää. Muissa kohdissa vauhtipyörää kyllä oli reikiä kahden (saattoi olla kolmenkin) reiän ryhminä. Vauhtipyörä 'väärässä' asennossa?

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #17 : 15.02.2011, 02:36:39 »
Äkkiseltään ajatellen se on juuri niin helppoa kuin esitin:

-Vertasin kammen liikettä koko kierrokseen kehämatkaan, en iskun pituuteen --> saat kampiakselin kulman muutoksen/toleranssin. Tämä ei vielä liittynyt iskun pituuteen "mitenkään" tässä vaiheessa, vaan se lähinnä antoi tiedon, kuinka mitättömästä kulmaheitosta jo tällöin puhutaan (kun mäntä 0,5 mm puolivälin yläpuolella).

-Kammen pituus ei vaikuta mitään: kammen ollessa suurella tarkkuudella vaaka-asennossa, liikkuu kammen kaula (differentiaalisen pienellä heilutuksella edestakaisin) ainoastaan ylä-ala-suunnassa. Se kaula ei siis liiku yhtään poikittaisessa suunnassa iskusuuntaan nähden. Selvyyden saat, kun lasket paljonko sinin arvo vaihtelee välillä 89,66o...90,34o, käytin tässä selvyyden vuoksi samaa toleranssia kuin aiemmassa esimerkissä. Oikea vastaus on 1-sin (90,34o) = 0,0000176. Muunnettuna XU10:n milleiksi se on siis 0,0015 mm, eli ei yhtään. Koska mäntä ei liiku sylinterissä sivusuuntaan, eikä kammen kaulakaan tässä kampiakselin asennossa (ei siis yleisesti ottaen missä kammen asennossa tahansa), liikkuvat mäntä ja kammenkaula kuin yhtenä puuna ylös-alas-suunnassa saman matkan, sillä kaulahan liikkui poikittaissuunnassa iskuun nähden vain 0,0015 mm, kun ylöspäin mentiin 0,5 mm, eli 330-kertainen matka.

Siitä sinun mittauksesta näki jo erittäin hyvin, että heittoa oli melko reilusti, 4,5 mm. Kun ajoitat koneen niin, että mäntien tasot ovat suurinpiirtein millin sisällä, pitäisi koneen olla niin hyvin ajoitettu kun se vaan voi olla, vai onko jollain parempaa tietoa?
« Viimeksi muokattu: 15.02.2011, 02:42:43 kirjoittanut MJ »

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #18 : 15.02.2011, 09:50:20 »
Oletuksella että kammen pituus ei vaikuta, määritin graafisesti kulmakertoimen välille 82,5 - 97,5 astetta, tämän linkin kuvasta 8. Tulokseksi sain 0,833 % / aste, joka muutettuna iskunpituudelle 86 mm tekee 0,72 mm / aste. Tällä tuloksella kampiakseli on 3,125 asteen päässä oikeasta asemasta, kun imunokka oli lukittuna.

Tämä olisi kyllä kokolailla halpa ja helppo tapa saada jako kohdalleen, tarvisi tilata vain lukitustyökalu vauhtipyörälle (koko sarja ~35e), jolla välttyisi myös startin irrottamiselta. Löysin myös peugeotlogicin ohjeen, jonka mukaan hihnapyörän kiilauran pitää osoittaa kohtisuoraan lohkossa vasemmalla olevaan pulttiin, linkki. XU7JP4:ssähän on samanlainen hihnapyörä kuin XU10J4R:ssä, service boxin jakohihnan vaihto-ohjekin on yhteinen. Näillä eväillä aseman saisi varmaan määritettyä kokolailla tarkasti?

Voiko vulkanoinniltaan pettänyt hihnapyörä aiheuttaa ongelmia? Mitään ylimääräistä värinää tai ääntä en apulaitehihnasta ole havainnut auton ollessa käynnissä. Liitteenä huono kuva hihnapyörästä.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2011, 10:26:27 kirjoittanut PL »

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #19 : 15.02.2011, 11:38:16 »
Ymmärtääkseni XU moottoreiden ajoitusmerkki kampiakselilla on asemassa jossa kaikki männät on samalla korkeudella siis keskellä sylinteriä, näin sen voi ajoittaa jos haluaa mutta omalla vastuulla kun on muistinvaraista taas tämä tieto ja itse en koskaa ajoita konetta näin vaan jos on epäilystä ajoituksesta niin mäntä yläkuolokohtaan, imuventtiili 0,8mm auki ja pako saman verran niin ajoitus on taatusti riittävällä tarkkuudella kohdallaan.

Hienosäätö sitten tehopenkissä jos jotain kiinnostaa hierominen.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #20 : 15.02.2011, 11:49:43 »
1-sin (90,34o) = 0,0000176. Muunnettuna XU10:n milleiksi se on siis 0,0015 mm, eli ei yhtään. Koska... kaulahan liikkui poikittaissuunnassa iskuun nähden vain 0,0015 mm, kun ylöspäin mentiin 0,5 mm, eli 330-kertainen matka.

Kyllähän tuohon yöllä äkkiä tekemääni laskelmaan tuli vähän virhettä. Oikea sivusiirtymä kammenkaulalle 0,5 mm:n nousulla taitaisi olla 0,0029 mm, ja vastaava kulma 0,666o. Pystyliike siis n. 172-kertainen sivuliikkeeseen nähden, itse asia ei kuitenkaan juuri muutu, kun pysytään 90o kammen asennon lähellä. Tarkkuus riittää varmasti hihnanvaihtoon.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #21 : 15.02.2011, 13:31:19 »
Löytyy myös XU10J4R:stä em. kaltainen säätö nokkapyöristä.

Katsoin ServiceBoxista, ja tuo näyttää riippuvan moottorin iästä. Numerosta 07609 alkaen niitä ajoitusruuveja nokka-akselilla ei enää ole. Asia tuli siksi mieleen, että kurkistaessani viime vuonna 605:n (valmistusaika loppuvuoden puolella -98) jakopäätä, ei siellä näkynyt niitä ruuveja. Kampiakselillakin näyttää kuvassa olevan kiila, eli eikö näissä uudemmissa moottoreissa ole enää mitään muuta ajoitussäätöä kuin hihnan oikealle hampaalle laitto?

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #22 : 15.02.2011, 14:16:37 »
Aivan totta, Haynesin kirjassa on kuva molemmista nokkapyörätyypeistä. Myös keskeltä yhdellä pultilla kiinni olevassa mallissa on säätö. Uudemman hihnapyörän kanssa vaaditaan työkalu, jolla voidaan pitää hihnapyörää paikallaan pulttia irrotettaessa ja kiinnitettäessä.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #23 : 15.02.2011, 16:40:20 »
Uudemmissa säätö tapahtuu "levennetyn" kiilauran avulla, tai miksi sitä nyt sitten kutsuukaan. Eli nokkapyörän keskiössä on väljää ja sitä väljää käytetään hyväksi ajoittamisessa. Kun nokka-akselin hihnapyörän pultti kiristetään lukittuu nokkapyörä nokkaan.

Rakenne näkyy muistaakseni niissä tehtaan varaosakuvissa ainakin jotenkin.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #24 : 15.02.2011, 18:10:52 »
Tilasin kuitenkin uuden hihnapyörän ja jakohihnan. Alle 2v ja 20tkm ajettu (alkuperäinen) vesipumppu ja rullat kestävät varmasti minun vuotuisen 10tkm ajosuoritteen seuraavaan hihnanvaihtoon asti. Tilasin myös ebaystä vauhtipyörän lukitustyökalun (linkki) varmuuden vuoksi hihnapyörän/hihnan vaihtoa varten.

Jakohihnan kireyden aion mitata akustisesti, citroen-foorumilta löytyvän excel-pohjan mukaan (linkki). Service Boxin työsohjeessa mainitun hihnankireysmittarin Seem C-tronic 105.5 arvoja taulukossa vastaa kentät kireys2 ja ominaistaajuus f2. Taulukko on hieman rajoittava, koska suurin osa soluista on lukittu, mutta kunhan jakohihnan pituusmassan "säätää" omaa hihnaa vastaavaksi ja tukiväli on oikein, pitäisi homman toimia. Jakohihnan hammasväli on XU10J4R -moottorissa 9,525 mm (lähde), joka taitaa olla yleinen PSA:n moottoreissa. Pituuden voi siis suoraan laskea, eikä tarvi ottaa epävarmoja mittoja. Ilmoitan ketjuun uuden jakohihnan pituusmassan ja tukivälin pituuden, kunhan saan remontin tehtyä.

Apulaitehihnan ja hihnapyörän irrottamiseen löytyi myös hyvä ohje netistä, linkki. Vaikka ohje onkin diesel-moottoreihin, soveltuu se hyvin XU10J4R:ään, jossa ilmastointi ja automaattikiristin. Kiristysmomentti hihnapyörälle Service Boxin ohjeesta 120Nm.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #25 : 15.02.2011, 23:29:30 »
Eikös siten saa varsin hyvänkin tarkkuuden? Kammen kaula on vaakatasossa, ja männän liike on suurta/aste. Iskun pituus on 86 mm, joten kaulan kiertämän "kehän pituus" on 540,4 mm. Kaulan ollessa vaakatasossa (mäntä puolivälissä), vastaa kaulan 0,5 mm:n liike n. 0,34o kiertoa, ja mäntä sitten liikkuu tällä alle puolen asteen kulmamuutoksella kutakuinkin, vaiko täsmälleen, saman verran. Tuollaiset suuruusluokaltaan (edes karkeasti) 0,5 mm:n heitot suuntaansa pitäisi olla helppo mitata työntömitalla. Samalla osa männistä liikkuu saman verran päinvastaiseen suuntaan, joten ero kaksinkertaistuu jo millin luokkaan. Ja tuollaiset 0,34o:een suuruusluokkaa olevat virheet ei tunnu missään.

Juu, tarkkuus on hyvä, mutta muuten tuossa ajatuksessa on virhe. Kaulan kiertämän kehän pituus, on puolet iskun pituudesta.

Nopeimmin tuon tsekkkaa synkronihihnan puoleisesta päästä, kampi-akselin kiilauran suunnasta -> lohkon alatason suuntainen. Kampi-akselin synkronihihnapyörällä on XU-moottoreissa 21 hammasta, joten yhden hampaan virhekin (luokkaa 17 ast.) 'silmällä' nähtävissä.

EW-moottoreissa (ns. kiinteä kampipyörä) yhden hampaan virhe vieläkin suurempi, kampipyörän hammasluku 19. Säätyvällä kampipyörällä homma menee tarkemmaksi eli kampi-akselin asema tarkistettava lukitustyökalulla - jos/kun keskipultin joutuu hihnanvaihdon yhteydessä avaamaan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #26 : 15.02.2011, 23:33:23 »
Löysin myös peugeotlogicin ohjeen, jonka mukaan hihnapyörän kiilauran pitää osoittaa kohtisuoraan lohkossa vasemmalla olevaan pulttiin, linkki.

Väärin...

Virallisesti kiilauran suunta, samansuuntainen lohkon alatasopinnan kanssa.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2011, 23:38:19 kirjoittanut Benkku »

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #27 : 15.02.2011, 23:38:23 »
Juu, tarkkuus on hyvä, mutta muuten tuossa ajatuksessa on virhe. Kaulan kiertämän kehän pituus, on puolet iskun pituudesta.

Minä jo korjailinkin noita hajatelmia eli laskelmia vähän, mutten vielä tunnusta, että ajatuksessa olisi virhe. Minä siis en verrannut aluksi hommaa mihinkään iskunpituuteen, vaan kulmavirheeseen. 0,5 mm liikahdus kehällä eteenpäin jaettuna kehän kokonaispituudella ja sitten kerrottuna 360 asteella antaa kyllä sen kulman asteina, jonka akseli on pyörähtänyt tuolla nykäisyllä, vaikkei se olisi edes kampiakseli, eli siihen ei liittyisi mitään iskun pituutta. Ja jos se liikautus on siellä kaulan vaaka-asennossa, ja liike on hyvin pieni, niin mäntä liikkuu käytännössä juuri sen saman matkan ylös- tai alaspäin kuin se kaulakin.

Taage

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #28 : 02.03.2011, 13:14:32 »
Tuossa kesäautossa (usa) varmistin ykk ajotusmerkin paikkansapitävyyden näin: Hitsasin vanhaan sytytystulppaan noin 2cm:n tapin.Ruuvasin sen ykkösen tulpanreikään. Pyöritin kampiakselia myötäpäivään kunnes ykkösen mäntä otti tappiin kiinni. sitten merkki hihnapyörään "lohkon" merkin kohdalle.Sitten pyöritin kampiakselia vastapäivään kunnes mäntä otti tappiin kiinni.Ja merkki taas hihnapyörään. Tarkka ykk on hinhapyörän merkkien tasan puolivälissä.

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #29 : 25.03.2011, 23:29:11 »
Noniin, nyt on auto työn alla uuden hihnapyörän kera.

Speksejä:
136t hammashihna, pituus 1295.4 mm, massa 168.3g => pituusmassa 0,130 kg/m
Tukivälin pituus (välillä imunokan hihnapyörä - vapaarulla, kuten sbox ohjeessa) 250 mm

Service boxin jakohihnan vaihto-ohjeen mukaisia kireyksiä vastaavat ominaistaajuudet:
1. Vaihe (Pre-tensioning value for fitting the timing belt) 45 SEEM: 85,8 Hz
2. Vaihe (Belt fitting tension) 26 SEEM: 55,4 Hz
3. Vaihe (Checking belt tension) 32-40 SEEM: 66,5 - 78,9 Hz

Nämä arvot siis laskettuna edellisen viestini linkistä löytyvällä excel-pohjalla, johon hammashihnan pituutta muuttamalla säädetty pituusmassaksi oikea arvo 0,130 kg/m ja asetettu tukiväli oikeaksi. Katsotaan kuinka kiristäminen huomenna onnistuu näillä arvoilla.

Vauhtipyörän lukitustyökalusta piti sahata molemmista laidoista yksi hammas pois, jotta mahtui paikalleen ilman startin irroittamista. Oli tarpeellinen työkalu, koska jarrua vasten hihnapyörän pulttia avatessa kytkin luisti. Eikä mikään ihme, niin tiukassa pultti oli lämmittämisenkin jälkeen. Järeällä vääntimellä ja jatkovarrella lopulta antautui.