Ymmärtääkseni Peugeotin ohjeistuksessa (merkkihuolloille) kuitenkin käytetään sitä kireysmittaria, vai onko asia muuttunut?
C-Tronic-mallisia SEEM:n (Sud Est Electro Mecanique) valmistamia laitteita pitäisi edelleen virallisten ohjeiden mukaan käyttää niissä tapauksissa, joissa ei käytetä automaattikiristintä eli kireys on itse säädettävissä. Jos joku korjaamo ei näin tee, on se heidän asiansa, mutta itse en tällaista merkkiliikkeeltä hyväksyisi, vaikka asentaja olisi sitä mieltä, että hänen "näppituntumansa" on hyvinkin pitkälle kehittynyt. Kuitenkin asentajasta riippuen hihnan kireys voi vaihdella selvästi.
Elektroniset mittalaitteet ovat ainakin periaatteessa helppokäyttöisiä. Esim. Gatesin laitteessa siihen syötetään hihnaa vastaava koodi, hihna napautetaan värähtelemään ja mitataan anturilla kireys (anturia pidetään n. senttimetrin päässä hihnasta). Laite ilmoittaa hihnan kireyden, jonka jälkeen kireyttä pitää tarvittaessa säätää uudelleen. Käytännössä joissakin tapauksissa kireyttä voi joutua säätämään ja tarkistamaan useita kertoja ennen kuin se on juuri oikea.
Vastaavia laitteita löytyy myös muilta valmistajilta (esim. SKF TensiCheck, Facom DT.Hertz, One-Too Diapaz/Diapaz Mini/Newten, Continental/Contitech Conti BTT Hz ja Clavis). Laitteiden mittaustapa vaihtelee eli kun esim. valmistajien Gates, Clavis, Facom ja One-Too (Diapaz/Diapaz Mini) nykyaikaisemmat laitteet mittaavat hihnan värähtelytaajuutta, niin vanhemmat Seem, SKF ja One-Too Newten mittaavat hihnan taipumaa. Taajuutta mittaavat laitteet lienevät helppokäyttöisempiä varsinkin ahtaissa tiloissa, koska niissä riittää, että mittauspää viedään tietylle etäisyydelle hihnasta, kun taas taipumaa mittaavissa mittauspää pitää kiristää kiinni hihnaan. On olemassa myös täysin mekaanisia taipumaa mittaavia laitteita (esim. Facom DM.16).
http://philippe.boursin.perso.sfr.fr/pdgdist.htm (mm. yksikköiden vastaavuuksista, Seem/Nm/Hz)
http://philippe.boursin.perso.sfr.fr/res/courrops.xlshttp://www.honestjohn.co.uk/forum/post/index.htm?t=18875http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/index.htm?t=95352#m1048157http://www.autodata-online.com/uk/tbinfo.pdf (
https://web.archive.org/web/*/http://www.autodata-online.com/uk/tbinfo.pdf)
http://home.arcor.de/stfahldieck/ebay/tensicheck.pdfhttp://www.gates.com/europe/index.cfm?location_id=1196http://www.gates.com/europe/file_display_common.cfm?thispath=Europe%2Fdocuments_module&file=TB_032_E9_ABDS_hihnavauriot.pdfhttp://www.one-too.com/English/garage.phphttp://www.clavis.co.uk/Tension%20Meters.html (myös laskelmia)
http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/werkstatt/produkte_hilfen_btt_en.html (PDF-tiedostoissa on taajuusarvoja myös Peugeot-moottoreille)
http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/werkstatt/produkte_hilfen_btt_fi.htmlhttp://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/autofahrer/faq_en.htmlhttp://mehanika.ru/forums/column/conti_grm/ (BTT Hz testissä, käännöskone auttaa ymmärtämään)
http://mustautop.e-monsite.com/pages/tension-courroie.htmlVanhempi taipumaa mittaava Contitech-mittari BTT (laitteesta on olemassa myös uudempi malli BTT II):
http://www.contitech.pl/docs/BTT_instructions.pdfItselläni on ollut suunnitelmissa ostaa Gates STT-1 tai vastaava, mutta mietin vielä vaihtoehtoja (muut laitteet ja tietokoneen avulla suoritettava mittaus). Halvin ulkomailla näkemäni uuden STT-1:n hinta on n. 250 e, kun Suomessa yleinen hintataso liikkunee edelleen 600 euron paikkeilla. Laitteita näkee aina välillä myynnissä eBay:ssä.
Gates STT-1:
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Conti BTT Hz:
One-Too Diapaz Mini (Renaultin tarroilla, vuodelta 2005):
Pitää vielä miettiä, mikä vaihtoehdoista on yleiskäyttöisin. Parasta olisi, että laite näyttäisi kireyden suoraan hertseinä ja että sitä voisi käyttää kaikkien hihnavalmistajien tuotteiden kanssa. Gates STT-1:n osalta on vielä epäselvää, mitä laite itse asiassa näyttää ruudullaan (joitakin yksiköitä vai vain kuvaa kireyttä sanallisesti tai valo- ja äänimerkein), mutta todennäköisesti laitetta voinee käyttää vain valmistajan omien hihnojen kanssa, koska laitteeseen syötetään hihnan tuotekoodi tai vaihtoehtoisesti paketissa oleva nelinumeroinen luku, jos ohjeistukseen on tullut muutoksia (vanhemmissa versioissa oli vaihdettava piiri). Jos oikein käsitin, niin hihnan värähtelyyn vaikuttaa mm. sen paino, joka voi hieman vaihdella valmistajasta riippuen. Sitä en osaa sanoa, onko asialla merkittävää vaikutusta eli voidaanko käytännössä kuitenkin STT-1:llä mitata luotettavasti esim. Good Yearin hihnan kireys syöttämällä laitteeseen vastaavan Gates-hihnan koodi.
Gates valmistaa myös toista mittarimallia Sonic Tension Meter 507C (vanhempi malli 505C), joka käyttää valinnan mukaan yksikkönä hertsiä tai esim. newtonmetriä:
http://www.gates.com/brochure.cfm?brochure=2787&location_id=3539Laitetta voinee käyttää myös jakohihnojen kireyden määrittämiseen (myös mitattavan hihnavälin pituus pitää syöttää laitteeseen), vaikkei sitä kai erityisesti siihen markkinoida ja laitteen mukana ei todennäköisesti toimiteta mitään kireysarvoja.
Facomin DT.Hertz maksaa Suomessa n. 1000-1400 e ja ulkomailla halvimmillaan n. 600 e. Laite käyttää yksikkönä hertsiä ja mukana tulevassa kirjassa pitäisi olla lueteltu arvot eri käyttökohteisiin. Sama laite taitaa olla One-Too Diapaz Mini... Myös Contitech BTT Hz soveltuu valmistajan mukaan myös "muiden johtavien valmistajien" hihnoille. BTT Hz maksaa ulkomailla halvimmillaan n. 600 e ja se näyttää olevan sama laite kuin One-Too Diapaz, jonka hinta valmistajan sivuston mukaan on 449 e (sen mukana tosin ei toimiteta taulukkokirjaa, jota myydään erikseen 80 eurolla).
Ratkaisevaa laitteen valinnassa on, että laitevalmistaja toimittaa riittävän kattavan listan kireysarvoja eri moottorimalleille tai ne ovat muuten saatavilla.
Keskustelua tee-se-itse-ratkaisuista ja yksikkömuunnoksista:
http://www.forum-auto.com/pole-technique/section12/sujet368318.htmhttp://www.forum-auto.com/pole-technique/section12/sujet415349.htmhttp://www.forum-auto.com/pole-technique/section12/sujet494631.htmhttp://www.renault-laguna.com/forum/distribution-sur-v6-24v-t76.htmlhttp://home.comcast.net/~mmullen38/Beltadjust.htmlConti BTT Hz:n luettelopäivityksiä (ensimmäisessä mukana myös arvoja PSA-moottoreille):
http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/docs/Belt_Tension_Tester_Hz_update2008_de_en_fr.pdfhttp://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/docs/Belt_Tension_Tester_Hz_update2009_de_en.pdfhttp://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-ersatz/docs/ti/08_002_en.pdf