Kirjoittaja Aihe: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)  (Luettu 19380 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #45 : 27.03.2011, 15:15:35 »
http://www.forum-auto.com/pole-technique/section12/sujet415349.htm

Tuollainen hihnaa jännittävä, hihnan ominaisvärähtelytaajuuden vs. jännitys selvittävä mittalaite kannattaa rakentaa - jos/kun haluaa varmistua - pienin muutoksin. Tuon mitääntekemättömän ruuvisäädön tilalle tunnettu massa, jolla hihnaa jännitetään eli esim. kierteetön tanko/holkki kiristyslukituksella.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 595
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #46 : 27.03.2011, 17:37:35 »
Olenko ymmärtänyt oikein, että SEEM-yksikköä ei voi muuntaa suoraan millään kaavalla hertseiksi? Voisi mielenkiinnosta kokeilla DW10 ja EW10 koneiden hihnojen kireydet tietokoneella, kun tuli vaihdettua hiljattain.
404, Expert, C5
2CV4

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #47 : 27.03.2011, 18:02:32 »
Lisäyksenä aiempaan viestiini: jos oikein ymmärsin ranskalaisia foorumikeskusteluja ja yrityksen historiaa, niin yritys One-Too on tavalla tai toisella entinen SEEM. Siten myös taipumaa mittaava tuote One-Too Newten lienee sama tai ainakin lähes sama tuote kuin jokin SEEM C-Tronic:n versioista.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #48 : 27.03.2011, 18:10:10 »
Olenko ymmärtänyt oikein, että SEEM-yksikköä ei voi muuntaa suoraan millään kaavalla hertseiksi? Voisi mielenkiinnosta kokeilla DW10 ja EW10 koneiden hihnojen kireydet tietokoneella, kun tuli vaihdettua hiljattain.

Lue noiden linkkieni sisältöä (esim. Claviksen sivusto ja sen laskuesimerkit). Esim. Continentalin FAQ:ssa toki sanotaan, ettei yksiköitä voi muuntaa, mutta toisaalta moni muu lähde neuvoo muunnoksissa. Seemit näyttävät kuitenkin jollain tavalla muuntuvan newtonmetreiksi ja ne puolestaan hertseiksi? Ilmeisesti kaavan avulla tehty muunnos Nm->Hz ei kuitenkaan ole täysin täsmällinen, mutta riittävän tarkka kuitenkin. Joku noista paremmin ymmärtävä ja asiaan tutustunut osannee kertoa enemmän. Korjatkaa toki mahdollisia virheellisiä käsityksiäni. :-)

Ainakin mitattava hihnaväli vaikuttaa tuloksiin, joten sen vuoksi esim. kahdelle eri moottoreille, joiden hihnoille on ilmoitettu kummallekin kireydeksi 30 Seem-yksikköä, voidaan ilmoittaa toisistaan selvästi poikkeavat Hz-lukemat. Esimerkkinä Renaultin ilmoittamat arvot (Googleen hakutermiksi "NT 3247A Renault"):

Moottori E7J 601: 30 Seem/144±5 Hz
Moottori E7J 780: 30 Seem/162±5 Hz

Osa netissä näkyvistä muunnoksista on voitu saada aikaan mittaamalla samaa kiristettyä hihnaa eri laitteilla.

Vaikkei virallisia arvoja olisikaan tiedossa, niin ennen vanhan hihnan irrotusta sen kireys voidaan mitata. Uusi tulisi sitten kiristää käsittääkseni hieman kireämmälle. Kai tuokin tarkkuus voi riittää ainakin niissä tapauksissa, joissa hihna ei joudu niin kovalle rasitukselle. En kuitenkaan suosittele kuin omalla vastuulla.

Yritin etsiä netistä kopioita kaupallisten laitteiden mukana toimitettavista taulukoista, mutta tuloksetta. Harmi, ettei kukaan esimerkiksi korjaamolla tai laitteita myyvässä yrityksessä työskentelevä tai alan oppilaitoksessa opiskeleva ole laittanut tietoja jakoon... ;-)

Tilausta olisi myös helppokäyttöisyydessään kaupallisten laitteiden tasolla olevalle open source -ohjelmistolle, joka hoitaisi mittauksen (nauhoituksen), sen analysoinnin ja yksikkömuunnokset ja muut laskutoimitukset sekä sisältäisi kattavan tietokannan kireysarvoista. Ohjelmisto voisi toimia myös puhelimessa, jolloin sitä olisi kätevämpi käyttää (mutta toisaalta rajoittaisi käyttäjäkuntaa tarpeettoman paljon vain tiettyjen puhelinmallien omistajiin).
« Viimeksi muokattu: 27.03.2011, 18:49:38, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 510
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #49 : 27.03.2011, 19:19:18 »
Otitko hihnasuojuksen yläosan pois alakautta vai miten?

Juu, yläkautta tulee pois ilman isompaa väkivaltaa. Polttoainehöyryjen kierrätyssäiliölle menevä letku pois pidikkeestään ja mahtuu. Asentoa joutuu hieman hakemaan ja polttoaineletkuja pitää hieman taivuttaa, mutta mahtuu kuitenkin tulemaan pois.

Lainaus käyttäjältä: Benkku
Tuohon taajuuden mittaukseen PL:lle vinkkinä, jos/kun mittausjärjestelmä mahdollistaa - rajoita mitattava kaista ja vahvista 50-150 Hz alue. Käytä suuntaavaa mikrofonia.

Epäilin itse myös samaa, että käyttämäni mittamikrofonit eivät ole riittävän suuntaavia. Tavallinen halpis pc-mikki olisi siis toiminut paremmin tässä operaatiossa. Spektrianalyyseristä oli kyllä rajattu 20-200 Hz alueelle havainnoinnin helpottamiseksi. Taajuutta ei vain pystynyt erottamaan pohjakohinasta. ToniL:n linkki vaikuttaa pätevältä, tarviikin tutkia tarkemmin ja testata ääniraidalla, jonka nauhoitin jännitetystä apulaitehihnasta (irrallaan).

edit: ToniL:n linkissä oleva tapa toimii. Nauhoitetaan useampi hihnan rämpäytys. Äänitiedosto avataan spektrianalyyserillä ja valitaan jokin yksittäinen rämpäytys. Suoritetaan Fourier muunnos l. FFT spectrum analysis, jolla saadaan signaalin ominaistaajuudet näkyviin. Tarviipa tällä keinolla vielä tarkastaa hihnan kireys jossain välissä.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2011, 19:53:00, kirjoittanut PL »
Peugeot 607 3.0 manual '01

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #50 : 27.03.2011, 20:13:38 »
Minkälaisiin lukemiin Benkku kiristää hihnan jos saa kysyä?

Otsikon mukaisen moottorin hihnan luokkaa 90 Hz kireyteen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #51 : 27.03.2011, 20:17:52 »
edit: ToniL:n linkissä oleva tapa toimii. Nauhoitetaan useampi hihnan rämpäytys. Äänitiedosto avataan spektrianalyyserillä ja valitaan jokin yksittäinen rämpäytys. Suoritetaan Fourier muunnos l. FFT spectrum analysis, jolla saadaan signaalin ominaistaajuudet näkyviin.

Mainitsemani pianon viritysohjelma (Frequency Tuner) tekee tuota reaali-ajassa, eli näyttää jatkuvasti sointitaajuutta, kutakuinkin niin kauan kuin vaimenematonta värähtelyä esiintyy.

Softan voi ladata tuolta...
www.frequencytuner.solcon.nl
« Viimeksi muokattu: 27.03.2011, 20:22:34, kirjoittanut Benkku »

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 595
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #52 : 27.03.2011, 21:23:45 »


Päteeköhän tämä SEEM-hz muunnostaulukko?
404, Expert, C5
2CV4

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 510
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #53 : 27.03.2011, 21:31:14 »
Yleispätevää muunnostaulukkoa ei voi tehdä, koska hihnan vapaa pituus, jolta värähtely mitataan, vaikuttaa ominaistaajuuteen. Kuten tuosta näkyy, 30 SEEM antaa kovin erilaisia taajuuksia moottorista riippuen.
Peugeot 607 3.0 manual '01

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #54 : 27.03.2011, 22:17:07 »
Yleispätevää muunnostaulukkoa ei voi tehdä, koska hihnan vapaa pituus, jolta värähtely mitataan, vaikuttaa ominaistaajuuteen. Kuten tuosta näkyy, 30 SEEM antaa kovin erilaisia taajuuksia moottorista riippuen.

Tuo oli juuri se Renaultin moottoreita käsittelevä taulukko, josta kirjoitin aiemmin:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=35362.msg230253#msg230253

Ostakaa tai lainatkaa joku Facomin, Contitechin tai One-Too:n laite tai pelkkä taulukkokirja, niin saadaan arvot selville. :-)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 510
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #55 : 17.05.2011, 12:55:17 »
Sain viimein tarkistettua hihnan kireyden. Sopivan softan etsimisessä kesti tolkuttoman kauan, kunnes löysin ilmaisen audacityn, jolla onnistuu kätevästi nauhoitus ja spektrianalyysi. Mikrofonina käytin logitechin usb -pöytämikrofonia, joka olikin oikein hyvä pitkän vartensa ansiosta.

Hihnan ominaistaajuudeksi sain ~75 Hz, mikä on service boxin ohjeen 32 - 40 Seem (66,5 - 78,9 Hz) rajoissa. Liitteenä vielä kuva spektrianalyysistä.
Peugeot 607 3.0 manual '01

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #56 : 28.09.2011, 14:09:53 »
Ohjelmasta "TensionCourroies.exe" saattaa olla apua (en ole kokeillut):

http://eric.bureau.free.fr/Outils/
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 285
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #57 : 29.04.2012, 13:39:25 »
Onko tietoa minkä verran remmi löystyy käytössä kulumisen/venymisen takia? Jos vanhasta remmistä mittaa tiukkuuden, niin meneekö pahasti metsään, jos vetää uuden remmin samaan tiukkuuteen?

Vai onko "remmi just oikeaan tiukkuuteen" -hifistely aivan turhaa? Onko sellaisia rikkoontumisia tiedossa, jotka olisivat johtuneet liian löysästä/kireästä remmistä?
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #58 : 29.04.2012, 14:26:53 »
Onko tietoa minkä verran remmi löystyy käytössä kulumisen/venymisen takia? Jos vanhasta remmistä mittaa tiukkuuden, niin meneekö pahasti metsään, jos vetää uuden remmin samaan tiukkuuteen?

Menee - hihna löystyy käytössä, joten vanhan hihnan jännitystilaa, et voi uuden asennuksessa perustana käyttää.

makzy

  • Vieras
Vs: 406 - Jakopään ajoitus (XU7JP4/XU10J4)
« Vastaus #59 : 15.10.2012, 18:55:18 »
Auto: 1998 406 2,0 (125 hv).

Kampiakselin hihnapyörän vulkanointikumi on pettänyt. Eli kampiakselin asentoa ei saa sitä kautta. Irrotin startin ja siellä alla on se reikä, mistä saa vauhtipyörän lukittua. Vauhtipyörässä on kaikkiaan 6 reikää, mikähän mahtaa olla oikea?

Nokathan on helppo laittaa, pultit vain reikiin. Pyörittelin moottoria ja yksikään reikä vauhtipyörässä ei sopinut siihen, että ykkösmäntä olisi ylhäällä. Vai pitääkö kyseinen moottori ajoittaa jotenkin erilailla kuin "normaali" moottori?