Kirjoittaja Aihe: 406 - Kytkin täristää  (Luettu 13877 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

saksaj

  • Vieras
406 - Kytkin täristää
« : 28.10.2009, 18:47:57 »
Auto: 1999 406 2,0 HDi (2. mallisarja).

Liikkeelle lähdettäessä pakilla tai ensimmäisellä vaihteella sekä toiselle vaihteelle vaihdettaessa kytkintä nostettaessa täristää, onko muuta mahdollisuutta kuin että kytkin menossa? Jos niin ilmeisesti useamman sadan euron homma? Katselin aiempia viestiä aiheesta, törmäsin termiin "paineasetelma", mitä tarkoittanee?

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #1 : 28.10.2009, 21:22:28 »
Täristääkö ajossa vai vaan edelläkerrotulla tavalla ? Auton kilometrit kiinnostaisivat myös,koska tuossa 250-300 tkm:n paikkeilla menee useimmiten kytkin vaihtoon . Kytkinremontissa vaihdetaan kokopaketti : kytkinlevy,asetelma,painelaakeri ja  sitten korjaamosta paljon kiinni , että meneekö päivässä .

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #2 : 28.10.2009, 21:56:04 »
HDi:n kaksoismassavauhtipyörä saattaa myös olla vaihtokunnossa. Jos kytkin ei luista, niin tärinä voisi viitata siihen. Tilalle voi vaihtaa kiinteän vauhtipyörän, joka on halvempi mutta välittää enemmän värinöitä.

Paineasetelma on se kytkinpaketin isoin osa, joka jousivoimalla painaa kytkinlevyn vauhtipyörää vasten kytkinpoljinta nostettaessa ja irrottaa painettaessa painelaakerin välityksellä.

Kannattaa uusia aina ja poikkeuksetta kytkinrempan yhteydessä koko paketti ellei välttämättä halua uusia osia yksi kerrallaan. Työkaverin bensakoneisesta 307:sta meni 240 tkm kohdalla kytkin uusiksi, neljä lautasjousta poikki paineasetelmasta, ei oikein irrottanut enää...

saksaj

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #3 : 29.10.2009, 11:32:42 »
Ajettu on yli 330 tkm. Varasin tänään ajan kytkimen vaihtoon, koeajossa totesivat että täristää mielenkiintoisesti eli ravistaminen ei ole tasaista mikä voi viitata kaksoismassavauhtipyörän vaihtotarpeeseen. Ei täristä muuten ajossa, eikä mielestäni luistanut kokeillesani kiihdyttää isolla vaihteella matalalilla kierroksilla. Eli vaikuttaisi tosiaan siltä että 1000 ekeä menossa kytkimen ja vauhtipyörän vaihtoon, mutta selviää kunhan aukaisetvat laatikon (kytkin + vauhtipyörä, kiinteä sellainen, yhteensä yli 800 euroa).
Kommentti siitä että kiinteä vauhtipyörä  välittää enemmän värinöitä kiinnostaa, onko ero merkittävä, kannattaako harkita kalliimman erillisen kaksoismassavauhtipyörän laittamisesta, ja paljonkohan semmoinen maksaisi. Luulen että valitsen kyllä sen kiinteän joka tapauksessa, vaikka hyvästä ajettavuudesta ei toisaalta haluaisi luopua mutta rajansa kaikella.

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #4 : 29.10.2009, 13:26:47 »
Kommentti siitä että kiinteä vauhtipyörä  välittää enemmän värinöitä kiinnostaa, onko ero merkittävä, kannattaako harkita kalliimman erillisen kaksoismassavauhtipyörän laittamisesta, ja paljonkohan semmoinen maksaisi. Luulen että valitsen kyllä sen kiinteän joka tapauksessa, vaikka hyvästä ajettavuudesta ei toisaalta haluaisi luopua mutta rajansa kaikella.

Ei ole henkilökohtaista kokemusta paljonko käytännön eroa noilla on ajettavuuden kannalta. Tuskin erityisen paljoa. Lähinnä mitä noista on lueskellut, niin kiinteän vauhtipyörän kanssa varoitellaan mahdollisesta vaihteiston kestoiän lyhenemisestä. Tosin sekin on yksilöllistä, riippuu käytöstä ja mainitsemillasi kilometreillä tuskin enää mitään väliä.

Toimintaperiaatteeltaan tuo kaksoismassavauhtipyörän tarkoitus on tasoittaa vääntömomentin vaihtelusta aiheutuvia kuormituspiikkejä varsinkin pienillä vaihteilla ja kierroksilla ajettaessa. Nopealla selailulla löysin LuK:n sivuilta kuvauksen moisen rakenteesta:
http://www.luk.com/content.luk.de/en/products/clutch_systems_new/zms_new/zms_lv_new/zms_lv_new.jsp

saksaj

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #5 : 04.11.2009, 11:03:08 »
Vielä tuosta kaksoismassavauhtipyörän vaihtamisesta kiinteään, merkkiliikkeessä ilmoittivat että he voivat vaihtaa sen kiinteään pienemmässä dieselissä (66 kw) mutta 80kw koneeseen heidän varaosaluettelossa ei edes mainita kiinteää mallia. Kuulemma isompi kone vaatii kaksoismassavauhtipyörän jotta kytkin kestäisi?
Mutta ilmeisesti tuo kiinteä kuitenkin laitettavissa myös 80kw malliin?, ainoana haittana  siis se että kytkin saattaa olla hieman lyhytikäisempi (kytkimen ikä tietty riippuu ajotavasta ja varsin rauhallisena kuskina en olisi omalla kohdallani mitenkään huolissani). Ja tietty, kuten tth kirjoittikin, lämpimänä ollessa voi vaihdelaatikko välittää värinöitä enemmän tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla.
Nyt on alkanut täristää välillä myös kytkimen ollessa pohjassa, pitää minimoida ajot ennen ensiviikon rempaa. Uskoisin että sekä kytkin että vauhtipyörä menevät molemmat vaihtoon, mutta sittenhän sen näkee, ja tosiaan vähänkään huonokuntoista kaksoismassavauhtipyörää ei kannata takaisin laittaa koneeseen.

anselmi

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #6 : 04.11.2009, 17:50:07 »
On laitettavissa. Vaihdatin juuri kaksoismassavauhtipyörän tilalle kiinteän paketin. Valeolta löytyy kytkinpaketti, numero 835001. Merkkiliikkeessä tästä mainitsivat.

everton

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #7 : 04.11.2009, 18:51:48 »
Motonetistä näyttää löytyvän kytkin-vauhtipyöräpaketti (kiinteä) 499e. Ja Ebaystä sama paketti briteistä 306euroa, kuvissa ainakin Valeon osat.

saksaj

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #8 : 14.11.2009, 02:40:14 »
Jep, kytkin remppa tehty!. Itse kytkin oli kunnossa, jonkin verrran kulunut tietenkin näillä kilometreilla. Mutta kaksoismassavauhtipyörä oli kaput, jousto puoliskoja kierrettäessä vaikutti olevan ok, mutta laakerit kuluneet (näin käsitin) aiheuttaen väljyyttä "syvyyssuunnassa", heilui melko runsaastikin. Rutina olikin melkoista jos peruutteli lievään ylämäkeen (pitihän sitä vielä kokeilla korjaamolle viedessä ;D).

Rapiat viisi tuntia korjaus kesti, tilatun kiinteän vauhtipyörän sijasta korjaamolle oli tullut kytkinpaketti (LUG) kaksoimassapyörällä, joitain kymppejä tuli maksamaan kiinteään verrattuna enemmän hyvityksenkin jälkeen, mutta ok kun korjausaikakin mielestäni kohtuullinen. Muine varaosineen hintaa rempalle tuli toista tonnia (ei siis merkkiliike, siellä olisi tullut puolikas lisää).

Jälkikäteen mietin antoikohan vauhtipyörä merkkejä hajoamisesta jo kesällä: vetäessäni täyttä puukuormaa peräkärrillä (kaksoisteli) alkukiihdytyksissä (hillityissä kuitenkin) auto tuntui tekevän heijjausliikettä tai nykivän edestakaisin (kuormaus oli kyllä tasainen klapikuormassa), mutta myöhemmin matkalla tätä ei ilmennyt, ei mitään ylimääräisiä ääniä. Tai vaihtoehtoisesti mietin voiko raskaiden kuormien veto pistää vauhtipyörän koville (tottakai näillä kilometreillä luonnollista luonnollistakin "poistumaa").

Mutta nyt taas pelittää aivan entiseen malliin, ajonautinto taas vertaansa vaille!

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #9 : 14.11.2009, 06:33:55 »
Jälkikäteen mietin antoikohan vauhtipyörä merkkejä hajoamisesta jo kesällä: vetäessäni täyttä puukuormaa peräkärrillä (kaksoisteli) alkukiihdytyksissä (hillityissä kuitenkin) auto tuntui tekevän heijjausliikettä tai nykivän edestakaisin (kuormaus oli kyllä tasainen klapikuormassa), mutta myöhemmin matkalla tätä ei ilmennyt, ei mitään ylimääräisiä ääniä. Tai vaihtoehtoisesti mietin voiko raskaiden kuormien veto pistää vauhtipyörän koville (tottakai näillä kilometreillä luonnollista luonnollistakin "poistumaa").

Kiinteällä vauhtipyörällä oleva 406 HDi 2.0 teki samaa heijausliikettä kiihdyttäessä isolla kuormalla kärry perässä. Joku arveli että kyse on ominaisuudesta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Pasha

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #10 : 14.07.2011, 20:12:34 »
Auto: 2000 406 3,0 V6 (ES9J4S).
 
Jatketaanpas tänne. Vaihdoin tuossa kytkin paketin auton (pösöltä tarvik paketti) niin pari viikkoa pelasi ihan oikein sitten alkoi taristämään, kun ykkösellä lähtee paikaltaan liikkeelle. Muuten vaihteet menee hyvin päälle ja ei ravista kuin paikaltaan liikkeelle lähtiessä. Kytkin on ilmattu uudestaan ja ei vain ala toimia.

Tänään sitten purin sille mallille, että huomenna saisi laatikon ottaa pois. Mitä tuolta voisi tarkastaa, että mikä siellä tökkii, kun ei toimi? Luultavasti painelaakeri ei liiku kunnolla, että ei irrota tasaisesti, niin itse veikkaisin... Mitäs gurut ois mieltä, että missä mättää? :)

Pasha

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #11 : 15.07.2011, 22:20:36 »
noohnii... Painelaakerihan se tökki kytkin akselilla et aiheutti huonon irroittamisen.. Kunnollinen puhdistu ja uudet oikeat graviittivaseliinit paikaleen ja takas niin  johan rupes irroittaan.. Sitten testi ajolle ja jumalaton bensan katku sisälle.. Auto tien sivuun ja kurkata auton alle,  bensaa valuu lorisemalla tankin alta..
nooh auto sammuksiin ja isäntä soittaa hinaamaan  auto kotia.. Tiesin jo heti et mistä on postanut kun kusee bensaa noin raakasti ja niinhän se oli et bensaletkunliitin oli lähtenyt irti bensapumpulta.. No Onneksi ei auto syttynyt palamaan tai no  onneksi ja onneksi oishan tuossa palovakuutus ollut, et eipä tuonyt ois hirveästi harmittanut.. Mut pää asia et Kytkin pelaa nyt 8) 8)

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #12 : 16.07.2011, 00:30:52 »
Auto: 2001 406 GW 2,0 HDi (284 000 km).

Onko raatilaisilla minkälaisia kokemuksia, kaksoismassapyörän kestävyydestä, eli paljonko on enimmillään ajettu samalla vauhtipyörällä? Mietin itse, kun mulla ajoittain ääntää painelaakeri, niin riittääkö pelkkä asetelman, levyn ja laakerin vaihto? Muuta häikkää ei ole tällä hetkellä, kun painelaakerin ajoittainen ääntäminen. Talvella oli liikkeelle lähtiessä lähes aina, siis nämä kaikki päivän eka ajoon lähtiessä.

yamaha1100

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #13 : 16.07.2011, 01:58:35 »
Minulla kilometrejä n.470tkm(-01 hdi 80kw), ja huoltokirjassa ei merkintää kytkimen vaihdosta. Tiedä sitten onko vaihdettu ja jäänyt merkkaamatta. Itse ajellu sen 100tkm ja kytkin pelannut moitteetta.

Pasha

  • Vieras
Vs: 406 - Kytkin täristää
« Vastaus #14 : 16.07.2011, 11:32:49 »
Eikös jossain ollut puhetta et kaksoismassa vauhtipyörä ois kestänyt jonnekin 300tkm nurkille..
Itse vaihtasin kaksoismassapyörän samalla kun uusisin kytkimen. kun onhan se paskamainen sitten ruveta jälki käteen uusin ku sen nyt vaihtaa samalla purkamisella. ???