Kirjoittaja Aihe: 407 - Panoraamakatto (farmari)  (Luettu 20146 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juha12

  • Vieras
407 - Panoraamakatto (farmari)
« : 27.02.2010, 14:01:29 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 HDi.

Panoraamakattoa suljettaessa kuului rusahduksia ja etummainen paneeli irtosi muista, pari valkoista muoviklipsiä irtosi myös ja tipahti auton lattialle. Olisiko millainen homma korjata eli liittää paneelit takaisin toisiinsa, joutuuko purkamaan katon verhoilun kokonaan? Näyttäisi että pari paneeleista on pois niitä ohjaavilta kiskoilta.

Klipsisarja, pieni valkoinen muoviklipsi joka yhdistää paneleita maksaa reilut 60 e. Jos paneleita on päässyt vääntymään, puhutaan sitten satojen eurojen laskusta. Kattoverhoilun joutuu purkamaan kokonaan, jotta paneleihin pääsee käsiksi eli aika työläs homma.

Tämän jutun luinkin, mutta kiinnostaisi itse korjata kuitenkin eikä viedä huoltoon:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17467.0

mmohlin

  • Vieras
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #1 : 25.03.2010, 17:23:54 »
Auto: 2005 407 SW 1,8 Esplanade (EW7J4).

Mulla sama juttu, en takuulla maksa sen korjaamisesta yli kahtatuhatta euroa. Kerro mielellään jos keksit/saat tiedon halvemmasta ratkaisusta.

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #2 : 10.08.2010, 08:04:07 »
Auto: 2007 407 SW 1,6 HDi.

Olen laittanut lamelin takaisin paikalleen kun oli takareuna karannut alumiinikiskojen päälle eikä näinollen ottanut seuraavaa lamelia mukaan.

Kattoverhoilun joutuu ottamaan alas, mutta sermistä ei tarvitse ottaa kuin takaosasta neljä ruuvia auki. Ne mitkä pitävät muovikiskoisen 'lamelivaraston' kuosissaan. Lamelit ovat 'irrallaan ja pinossa' kun katto on kokonaan auki. Siitä pinosta eteenpäin kulkeva lameli ottaa kaverin kyytiin. Lamelien alla on molemmin puolin jousi nostamassa seuraavaa lamelia tyrkylle. Peruuttamalla lameli ihan taakse onnistuu takareunan laittamaan kiskoille kun muovikiskoja saa levitettyä. Samalla on helppo laittaa nuo valkoiset muovit paikoilleen.

Työssä tarvitsee kaveria kun lameleita laittaa uriin, kun tarvitsee liikutella lameleita edestakaisin.

Työn tekemiseen meni aikaa 2 - 3 tuntia, mutta nyt kun tietää mitä tekee ja mitä ei tarvitse tehdä niin varmaan 1 - 1,5 tuntia riittää.

Tässä jotain vinkkiä mitä tehdä. Lisäohjeita voin kirjoitella jos tarvitaan. :)
Nyt 2008 Allure PureTech 130 EAT-8 ja Citroen Jumper 2.2 Hdi 120  - ex 2008 Active e-Hdi92 2Tronic, 2008 Active Vti82, 407 SW 1,6Hdi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

Kapa.

  • Vieras
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #3 : 10.08.2010, 16:44:15 »
Auto: 2006 407 SW 1,8.

Miten kattoverhoilu lähtee siisteiten alas ja miten sen saa takaisin? Peugeot-huollossa nimittäin sanottiin eilen katsomatta, että pari tuntia töitä ja pari tonnia euroja, kun kattoverhous pitää uusia. Elikkä pitääkö paikkansa moinen?

Kiitoksia tosi paljon tiedoista.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #4 : 11.08.2010, 16:18:54 »
Peugeot-huollossa nimittäin sanottiin eilen katsomatta, että pari tuntia töitä ja pari tonnia euroja, kun kattoverhous pitää uusia. Elikkä pitääkö paikkansa moinen?

Näitähän ei siis korjata vaan vaihdetaan aina uusi, siitä tuo hinta.

Miksiköhän ei vanhaa saisi takaisin siististi?

Koska ei saada silloin myytyä uusia kalliita osia. Meriselityksenä voisi olla vielä, että vanhan paikalleen laitolle ei voida antaa sitä 2 vuotta takuuta.

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #5 : 12.08.2010, 12:07:15 »
Kattoverhoilun saa ehjänä pois, kun on varovainen. Verhoilussa on n. 3 mm:n polyuretaanivaahtokangas (näyttää ainakin siltä) molemmilla puolilla.

Verhoilun irrotus kannattaa aloittaa ottamalla kahvat irti. Kuvassa olevat tapit otetaan pois alkuun, irtoavat vaikka pienellä ruuvimeisselillä. Kun molemmat tapit ovat irti ja kahva auki, otetaan myötäote molemmin käsin kahvasta ja nostetaan koko kahvaa ylöspäin (kohti kattoa), kunnes kuuluu napsahdus ja sitten kahva otetaan irti. Menee takaisin painamalla suoraan kohti kiinnikkeitä.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Aurinkolippa lähtee ottamalla muovitappi ensin pois ja kääntämällä lippa taaksepäin ja vääntämällä alaspäin. Lipan toinen tuki lähtee ottamalla sormin kehys irti ja sitten varsinainen tuki.


 
Tavaratilan katosta irrotin keskimmäisen muovin, mikä ainakin helpotti hommaa. Muovi on kiinni näillä nykyään niin suosituilla muovikiinnikkeillä. Nyt voi ottaa tiivistenauhan kattoikkunan reunoilta irti. Siinä on kaksi huullosta toinen metallireunusta ja toinen kattoverhoilua varten.

Jos tuntuu, että takasisävalot pitävät verhoilua kiinni (siellä on pehmuste lampun ja pellin välissä), niin ota irti vain lamppuosa. Lampun puoleisesta päästä ruuvarilla avittamalla lähtee ensin "lasi" ja sitten kulmasta ottamalla itse lamppukin. Lampun puoleisessa päässä on metallijousi, joka pitää lampun paikoillaan. Ota liitin irti (huomioi lukitus) ja jätä kehys paikalleen kattoverhoiluun. Samoin takana oleva koiraverkon kiinnitysluukun kehys saa jäädä paikoilleen.

Nyt kattoverhoilu ei ole enää kiinni kuin reunoiltaan ovien tiivisteiden ja muutamien muoviverhoilujen takana SEKÄ edessä olevan sisävalon ja sermin ohjauskytkimen alla. Itse en kokeillut, olisiko tuo etuosa saanut olla kiinni. Kannattaa kokeilla, niin voi selvitä vähemmällä. Tarvittaessa etusisävalopaneelin saa irti, kun tuulilasin puolelta sormenpäillä vetää paneelia alas päin. Kun katosta on tiivistenauha irti, voi verhoilua ruveta varovasti liikuttelemaan ja ujuttamaan reunoilta irti. En nyt muista, joutuiko takaovien takana olevia muoveja vähän löysäämään, jotta irrottaminen onnistuu. Tässä onkin paras itse tutustua tilanteeseen.

Toivottavasti ohjeista on apua, mutta jokainen tekee työn omalla vastuulla.

TEMP_ARKISTOON
Nyt 2008 Allure PureTech 130 EAT-8 ja Citroen Jumper 2.2 Hdi 120  - ex 2008 Active e-Hdi92 2Tronic, 2008 Active Vti82, 407 SW 1,6Hdi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

Kapa.

  • Vieras
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #6 : 12.08.2010, 15:51:24 »
Kiitoksia.Nyt herää kysymys että miksi pösö huollon ammattilaiset ei sais tota ehjänä pois ja takaisin.Kun tuntuu että juuri katonverhous on koko projektin kallein osa.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #7 : 12.08.2010, 15:57:20 »
Muistakaa pestä kädet hyvin ennen työn aloittamista tai sitten jotkin valkoiset suojahanskat käteen, ettei tule verhoiluun ikäviä jälkiä sormista.
Peugeot 3008 hybrid

mmohlin

  • Vieras
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #8 : 12.09.2010, 22:49:28 »
Olen laittanut lamelin takaisin paikalleen kun oli takareuna karannut alumiinikiskojen päälle eikä näinollen ottanut seuraavaa lamelia mukaan.

Kattoverhoilun joutuu ottamaan alas, mutta sermistä ei tarvitse ottaa kuin takaosasta neljä ruuvia auki. Ne mitkä pitävät muovikiskoisen 'lamelivaraston' kuosissaan. Lamelit ovat 'irrallaan ja pinossa' kun katto on kokonaan auki. Siitä pinosta eteenpäin kulkeva lameli ottaa kaverin kyytiin. Lamelien alla on molemmin puolin jousi nostamassa seuraavaa lamelia tyrkylle. Peruuttamalla lameli ihan taakse onnistuu takareunan laittamaan kiskoille kun muovikiskoja saa levitettyä. Samalla on helppo laittaa nuo valkoiset muovit paikoilleen.

Työssä tarvitsee kaveria kun lameleita laittaa uriin, kun tarvitsee liikutella lameleita edestakaisin.

Työn tekemiseen meni aikaa 2 - 3 tuntia, mutta nyt kun tietää mitä tekee ja mitä ei tarvitse tehdä niin varmaan 1 - 1,5 tuntia riittää.

Oisko kellään kuvia tästä työvaiheesta ja mielellään myös tarkemmat selitykset. :-) Jos joku teistä asuu pk-seudulla ja osaa tehdä tämän nopeasti, niin ilmotelkaa, pitäisi saada tehtyä kyseinen projekti ja olisi hyvä saada hieman apuja.

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #9 : 14.09.2010, 08:07:11 »
Itselläni ei ole kuvia tuosta lamelien takaisin laitosta, mutta homma selviää, kun pääsee näkemään systeemin. Minkälainen ongelma sermin kanssa on?
Nyt 2008 Allure PureTech 130 EAT-8 ja Citroen Jumper 2.2 Hdi 120  - ex 2008 Active e-Hdi92 2Tronic, 2008 Active Vti82, 407 SW 1,6Hdi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

mmohlin

  • Vieras
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #10 : 14.09.2010, 20:25:54 »
Eli kaikki paneelit, paitsi etummainen, ovat juuttunet "auki-asentoon", eli ainoastaan yksi paneeli liikkuu kun avaa/sulkee mekanismin.

/Marcus

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #11 : 14.09.2010, 21:01:07 »
Kulkeeko ensimmäisen lamelin takaosa ylempänä ts. poissa urasta? Itselläni auto on 2007 malli, joten systeemissä voi olla joitain eroja kuten tuossa  toisessa viestiketjussa mainittiin.
Nyt 2008 Allure PureTech 130 EAT-8 ja Citroen Jumper 2.2 Hdi 120  - ex 2008 Active e-Hdi92 2Tronic, 2008 Active Vti82, 407 SW 1,6Hdi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

mmohlin

  • Vieras
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #12 : 04.10.2010, 18:47:01 »
juu, se on kait noussu ylemmäs kuin muut paneelit, eli se laahaa melkein kiinni katossa...

Kapa.

  • Vieras
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #13 : 12.02.2011, 21:47:21 »
Oliko miten hankala kasata takaisin sitä kattoverhoilua?

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 407 - Panoraamakatto (farmari)
« Vastaus #14 : 14.02.2011, 07:58:54 »
Kasaaminen on helpompaa kun ei tarvitse enään arvailla rakennetta ;)
Nyt 2008 Allure PureTech 130 EAT-8 ja Citroen Jumper 2.2 Hdi 120  - ex 2008 Active e-Hdi92 2Tronic, 2008 Active Vti82, 407 SW 1,6Hdi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205