Kirjoittaja Aihe: 406 - Jäähdytysnestevuoto  (Luettu 10768 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mokkis

  • Vieras
406 - Jäähdytysnestevuoto
« : 25.03.2010, 19:08:03 »
Auto: 1999 406 GW 2,0 (2. mallisarja, EW10J4, BE4R-vaihteisto).

Noniin, paljastui siis heti edellisten megaremonttien perään uusi vakava vika.

Ihmettelin ensin kun pienillä talvipakkasilla alkoi flekti huutamaan ja auton sisätilaan tulvi vain jääkylmää ilmaa. Lämmintä ilmaa alkoi kumminkin tulemaan pidemmän ajon jälkeen, tai sitten ajettaessa motarin ramppiin. Autossa on ennenkin muuttunut lämmin ilma kylmään hetkellisesti ramppeihin ajettaessa ennen.

No tajusin sitten etsiä ongelmaa ensin jäähdytysjärjestelmästä ja sinne pitikin lorottaa kerralla 1.5 litraa, jotta sen sai taas täyteen. Tämä oli vasta toinen kerta viimeisten 35tkm aikana kun sinne on pitänyt lisätä mitään, eli eihän se sieltä mihinkään häviä ilman vuotoa. Siinä oli huoltamon mieskin avuliaana tarkistamassa, josko olisi jopa kansipahvi rikki. Nimittäin auto syö aika paljon öljyä ja korjaamolla on aina väitetty vuodon olevan venttilikopan tiivisteissä, jotka kuitenkin on nyt vaihdettu. Siitä huolimatta öljyä häviää ja paljon. Noh, öljyn seassa ei kuitenkaan ole jäähdytysnestettä (huh). Mutta jäähdytysneste tuntui hieman niljakkaalta. Sormi kuitenkin kuivasi helposti eikä jäänyt öljyiseksi, joten oletan ettei pahin katastrofi ole tapahtunut.

Täytettyäni säiliön, ajoin huoltamolta kotiin ja lämpömittari alkoi seilmaamaan ihan omiaan. Lämmöt nousivat hyvin nopeasti peruslämpöön, mutta saattoivat sitten pudota hetkessä alle 70 astetta ja sitten taas tappiin. Flekti ei kuitenkaan lähtenyt enää päälle ja lopulta alkoi tulla ihan hyvin lämmintä ilmaakin. Kotona parkissa sitten tiirasin sinne säiliöön ja sinnehän ne oli kadonneet. Lorotin 0.5l lisää ainetta tankkiin eikä pintaa ollut vieläkään näkyvissä. Kaupunkiajoa oli ehkä sellainen 20km.

Autoon on tehty 2000km sitten jakopääremppa, jossa vaihdettiin myös uusi vesipumppu.

Luin, että vuoto voi mahdollisesti olla useimmiten lämpötila-anturin tiivisteessä, mutta missähän tämä sijaitsee? Säilön täytettyäni, yritin tiirailla alas josko siellä näkyisi selkeä tiputus, mutta pohja oli loskan vuoksi niin märkä, ettei mitään selvää voinut havaita. Ainakin moottoritilasta katsottaessa kaikki letkut olivat kuivia lukuunottamatta pohjapanssarien ja levyjen pintaa, jotka voivat olla märkiä ihan vaan loskasta.

Eli tässä on varmaankin 2 eri vikaa. Lämpimän ilman asentoläppä ei toimi ja jäähdytysnesteet katoaa jostain ja sitä katoaa paljon. Ongelma alkoi kuin veitsellä leikaten, joten jotain on kai pettänyt ihan urakalla.

Onneksi on edes kylmä kevät. :-\

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #1 : 25.03.2010, 19:30:15 »
Kotona parkissa sitten tiirasin sinne säiliöön ja sinnehän ne oli kadonneet. Lorotin 0.5l lisää ainetta tankkiin eikä pintaa ollut vieläkään näkyvissä.

Jos et avannut yhtään ilmausruuvia lisätessäsi nestettä järjestelmään jossa oli noinkin suuri vajaus, niin saat ajella aika kauan että se nesteen lisäily loppuu. Tuli nimittäin koettua jäähdytysnesteiden vaihdon yhteydessä.

Mokkis

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #2 : 25.03.2010, 19:36:05 »
Tuo on totta, sillä en suorittanut ilmausta. Nähtävästi vuoto on kuitenkin aika merkittävää.

Tai olisikohan vuoto päin vastoin niin pientä, että se vaihdettu pumppu vuotaisin hitusen ja vajausta tuli riittävän paljon vasta nyt. Pumppu nimittäin irrotettin vielä toisen kerran korjaamolla, koska apulaitehihnan kiristin runkoineen piti vaihtaa ja tämän jälkeen se hihna ei näyttänyt kulkevan ihan suoraan, vaan yksi rullista on hieman kuin eri tasolla hihnan kulkusuuntaan nähden ja aiheuttaa sivuttaissuuntaista liikettä.

Tuleekohan tästä seuraavaksi taistelua korjaamon kanssa.

Mokkis

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #3 : 29.07.2010, 23:15:42 »
Päivitystä vähän tähän ongelmaan.

Eli tosiaan ajelin vaan normaalisti autolla ja lisäilin viikottain puolesta litrasta jopa litraan vettä, riippuen ajokilometreistä. Vajaa kuukausi sitten vaihdoin öljyt joutessani, kun oli jo ainakin yli 15tkm tullut ajeltua noilla Mobil1 täyssynteettisillä. Vaihdoin merkkiä Shell Helix Ultraan, 5w40, kuten mobilitkin. Lähdin siitä sitten pidempään kesälomareissuun ja tuhannenkaan kilometrin jälkeen ei tarvinnu lisäillä vettä. Nyt on ajeltu jo yli 2000km eikä nesteet vaan katoa.

Voin vakuuttaa, etten ole tehnyt autolla yhtikäs mitään muuta kuin vaihtanut öljyt ja ajellut menemään ja nimenomaan öljyjen vaihdon jälkeen jäähdytysnesteiden katoaminen lakkasi!

Moottorin ajottainen nytkyminen on myös lakannut kokonaan näiden uusien öljyjen jälkeen. Jakopään/venttiilikoneiston luota kuuluva voimakas rolina sen sijaan ei ole kadonnut mihinkään.

Oli tosiaan huono kokeilu tuo Mobil1. Aikaisemmalla 1.6 Gli 405:llä meni 450tkm kevyesti kun autossa käytettiin vain juuri Shell Helix Ultraa öljyinä, ei koskaan mitään muuta.

Olisi kiva kuulla joltain teknisesti valistuneemmalta että miten tämä on mahdollista? Mitä ihmettä voi olla tapahtunut? Vuotamista kesti sen verran pitkään, että nesteet ovat tällä hetkellä lähestulkoon puhdasta vettä. Onko ruoste paikannut mahdollisen vuodon? Nesteet pitää ainakin vaihtaa ennen pakkasia, mutta ei uskaltaisi hirveästi tehdä mitään ettei ala uudestaan vuotamaan...

pesoo406

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #4 : 30.07.2010, 08:20:39 »
Tarkistapa aivan perusteellisesti alavesiletkujen kunto, itsellä kokemusta hitaasta pikku vuodosta pykineestä alavesiletkusta. Uusin kokemus on hdi kohdalla kannessa koneistusreiän sulku plommiin on muodostunut  erittäin pieni ruostereikä josta neste vajosi pikkuhiljaa ei juuri vuotoa huomannut kuin että oli aivan vähän kostea juuri tuon plommin keskelätä, lämmin kone ehti kuivattaa enimmän pois. Hätä korjaus on tietenkin huoltoasemilta saatava jäähdyttimen paikkausaine voi hävittää vuodon pitkäksi aikaa. Tämän käytöstä on montaa eri mieltä joten harkinnan mukaan.

tth

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #5 : 30.07.2010, 11:08:57 »
Itse kokeilin hätäkorjauksena paikkausainetta vuotavaan jäähdyttäjään ja lopputuloksena oli vain entistä pahempi vuoto, joten noihin täytyy kyllä suhtautua varauksella eikä vuoto saa olla kovinkaan suuri.

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #6 : 30.07.2010, 21:22:26 »
Omakohtainen kokemus jäähdytysjärjestelmän vuodosta = sisälle ei tule lämmintä ilmaa ja nestettä katoaa johonkin ?? Vaihdettiin sitten osia esim : termostaattikotelon kansi , letkut käytiin läpi , nesteet ilmattiin moneen kertaan WTF ?? Kunnes tammikuussa käytin auton jakopään remmin vaihdossa ja siellä sitten vika paljastui = vesipumppu ollut alkuun jo viallinen ja sen takia lämmöt karanneet harakoille . Uudet osat ja lämpöä alkoi tulla eri tavalla ..

Bigmama

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #7 : 04.08.2010, 20:36:18 »
Auto: 1996 406 1,8 ST.

Samaa vikaa eli lämpömittari välillä seilaa, käy 90 kympissä ja laskee 70-80 välille. Aloin tarkistamaan nesteitä ja paisuntasäiliö oli ihan tyhjä. Sain lorotella sinne ainakin 0,5-1 litran verran nestettä. Monta asiaa on käynyt mielessä: kansipahvi, syyläri vuotaa vai voiko olla jokin letkuvuoto?

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #8 : 04.08.2010, 21:30:15 »
Jos jäähdytysjärjestelmän ilmausta ei ole tehty oikein, niin nestettä saa lisätä useasti.

yamaha1100

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #9 : 04.08.2010, 21:48:12 »
Mnulla katosi nesteet juuri kannen ja lohkon välisestä "kanavasta". Ei voi sanoa, että kansipahvi olisi ollut rikki vaan hiljalleen alkanut vuoto syönyt kannen tiiviste pintaan kanavan josta paineet pääsi purkaantumaan jäähdytysjärjestelmään.itse kansi"pahvi" joka on tässä hdi pösössä peltiä oli ehjä. Itsellä ainakin on hodarissa merkkivalo joka ilmoittaa vajaasta jäähdytinneste tasosta...sen mukaan oli sitten helppo arvailla jokohan on on mehut vähissä..eikö kaikissa variaatioissa?
Nykyiset: 406 V6 -00 152Kw, 406 Hdi -01 80kw
Entiset ranskikset: 406 2.1Td -97 80Kw, Laguna 2.0s -99 102Kw

Solikka20

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #10 : 14.09.2010, 08:52:27 »
Auto: 1998 406 3,0 V6 (ES9J4).

Mulla olis ongelma V6-koneen kanssa, jäähdytysjärjestelmä vuotaa ihan reilusti, muutaman sadan kilsan välein saa lisätä 0,5-1 litraa nestettä. Pahentunut pikkuhiljaa, termari vaihdettiin kun lämmöt seilaili, no, se saatiin kuriin, mutta neste katoaa edelleen. Lämpöä pukkaa normaalisti, vuoto on jossain moottorin keskellä, ehkä aavistuksen pelkääjän paikan puolella. Sammutettuna ei vuoda, eniten yleensä käynnistyksen jälkeen liikkeelle lähtiessä, itellä ei mahkuja nostaa autoa ylös ja alkaa tutkiin mutta olis kiva jos olis joku arvaus ennenkuin vie korjaamolle.

ATS

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 648
  • 406 Coupe Settant´ anni 1248 , vm. 2001
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #11 : 14.09.2010, 12:26:11 »
Ikävä kyllä , jos arvelemasi "vuodon" sijaintipaikka on tuo kohta , niin ei vaihtoehdoiksi taida jäädä muutakuin jompikumpi sylinterikannentiiviste. Niilläkohdilla kun ei ainoatakaan jäähdytysjärjestelmään kuuluvaa letkua/putkea kierrä.
Exät: 406 SV 3.0 -97 , 306 S16 -94, Datsun  240/260C-73 , 405GL-88 , 405Sri Wagon-90 , 2X205Xr-86 , 306Xr-93 ja tyttärellä 205RG-91 ,406 SV 2.0l -01
http://www.digipaper.fi/yhteishyva/5377/
sivu-15 juttua laiskasta 306 S16:sta.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 072
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #12 : 14.09.2010, 13:04:01 »
Mnulla katosi nesteet juuri kannen ja lohkon välisestä "kanavasta". Ei voi sanoa, että kansipahvi olisi ollut rikki vaan hiljalleen alkanut vuoto syönyt kannen tiiviste pintaan kanavan josta paineet pääsi purkaantumaan jäähdytysjärjestelmään.itse kansi"pahvi" joka on tässä hdi pösössä peltiä oli ehjä. Itsellä ainakin on hodarissa merkkivalo joka ilmoittaa vajaasta jäähdytinneste tasosta...sen mukaan oli sitten helppo arvailla jokohan on on mehut vähissä..eikö kaikissa variaatioissa?

Tässäkin tapauksessa lienee syynä ollut tehtaan kokoonpanovirhe. Tuon ikäisissä hodareissa, enemmälti sitikoissa, on ollut yhteisenä tekijänä kannenpulttien toisen rivin löysyys. Ilmeisesti robotti on jättänyt toisen rivin löysemmälle ja reilussa sadassatuhannessa kilsassa pahvi alkaa vuotamaan.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

ATF

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #13 : 14.09.2010, 13:08:42 »
Itselläni vastaavalla koneella olleessa automaatti 605:sessa vuoti kuvassa näkyvä letku nro 12. Kyseinen pätkä näyttäisi olevan sama myös 406 automaattilaatikolla varustetuissa moottoreissa. Termostaatin vaihdon suorittanut asentaja oli kiristänyt erään klemmarin pään hankaamaan suoraan letkua vasten.

(Kuvassa 406 ES9J4 - BVA jääähdytysjärjestelmä.)

ATS

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 648
  • 406 Coupe Settant´ anni 1248 , vm. 2001
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #14 : 14.09.2010, 13:18:24 »
Asiaa koskevan kirjoituksen kirjoittajan selostukseen viitaten: "vuoto on jossain moottorin keskellä, ehkä aavistuksen pelkääjän paikan puolella."

Ei ihan mielestäni tuon letkun kohta , vaikka vuotaisikin , ole se syyllinen tässätapauksessa.
Ja vikahan ilmeisimmin oli syynä miksi tuo termostaatti on vaihdettu , ja senjälkeen vain lisääntynyt.
Exät: 406 SV 3.0 -97 , 306 S16 -94, Datsun  240/260C-73 , 405GL-88 , 405Sri Wagon-90 , 2X205Xr-86 , 306Xr-93 ja tyttärellä 205RG-91 ,406 SV 2.0l -01
http://www.digipaper.fi/yhteishyva/5377/
sivu-15 juttua laiskasta 306 S16:sta.