Kirjoittaja Aihe: 406 - Jäähdytysnestevuoto  (Luettu 15410 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #30 : 31.12.2016, 18:54:42 »
Auto: 1996 406 2,0 (ei ilmastointia).

Huomasin pari viikkoa sitten että jäähdytysnestettä katoaa n. desin muutamassa päivässä. Valutti moottoritilan pohjamuovin päälle nestettä. Tässä -96 mallisessa on paisuntasäiliö jäähdyttimen yhteydessä ja onneksi Motonetista löytyikin laadukas Nissens -merkkinen juurikin samanlainen jäähdytin. Kävin siis ostamassa sen ja 5l punaista jäähdytinnestettä sekä 5l tislattua vettä.
Tänään oli sopiva päivä asennuksille kun oli hyvä ilma ja lämpötila plussan puolella.


Vanha jäähdytin olikin jo "ihan valmis".


Toinen pääty.


Lämpötilan anturin otin vanhasta jäähdyttimestä.


Nissens. Tanskalaista laatua. Alkuperäinen oli Valeon valmistama.


Vanhat klemmarit vaihtuivat aris klemmareihin.


Valmis asennettavaksi.


Yläosan mustan suojamuovin sain vanhasta syyläristä hyödynnettyä. Pieniä asioita..


Valmis.

Suoritin järjestelmän huuhtelun pelkällä vedellä kun olin laittanut uuden jäähdyttimen paikoilleen. Kävin ajamassa autolla n. kymmenen kilsan lenkin ja laskin sitten vedet ulos.
Vasta tämän jälkeen kaadoin uuden jäähdytysneste seoksen sisälle. Avasin ilmausruuvia hieman ja annoin auton käydä tyhjäkäyntiä samalla kun lirutin pikkuhiljaa jäähdytysnestettä paisuntasäiliöön. Piti aina hetken odottaa että termostaatti aukeaa jotta sai järjestelmään lisättyä nestettä.

TEMP_ARKISTOON
MB E250 cdi

Jappe-406

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #31 : 05.12.2017, 22:41:39 »
Auto: 2000 406 2,0.

Morjens.

Alkoi kesken ajon lämmöt heittelemään 90-110 välillä. Kotona kunhan kone oli viilentynyt ajattelin ensimmäisenä katsoa jäähdytysnesteet. Kurkkasin paisuntasäiliöön ja se oli aivan tyhjä. No ajattelin lisätä nestettä sinne, mutta ne tulikin sitten suoraan jostain läpi ja auton alle tuli vain lammikko. Lammikko tuli poikittaissunnassa aikalailla keskelle autoa ja pitkittäissuunnassa pikkuisen eturenkaiden takapuolelle. Mitä nyt koneen päältä näin, oli moottorin alaosa märkä paisuntasäiliön puolelta kuten sen alla pohjapanssari. Itse paisuntasäilöön ei nestettä jäänyt näkyville ollenkaan, eli kaikki tuntui tulevan läpi jostain (vähän nestettä kuulosti letkuissa olevan, kun niitä puristellessa kuului nesteen pulpatusta). Itse kun en autoista nesteiden tarkastamista ja lisäämistä enemmän juurikaan ymmärrä, niin mikä olisi asiantuntijoiden veikkaus viasta? Meinasin lähipäivinä nostaa auton ilmaan, niin mitäköhän kannattaisi tarkistaa vian paikallistamiseksi? (ei haittaa vaikka vääntää ohjeen rautalangasta, paremmin vaan menee ehkä perille tällaiselle urpolle autojen suhteen ;D)

Niin, ja uskoltaakohan tuolla muuten parin kilometrin matkaa nosturille ajella...? Sen jälkeen kun lämmöt alkoi seilaamaan, tuli ajettua vielä noin 20 km jo. Kone toimii ihan normaalisti eikä pidä mitään erikoista ääntäkään.

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista.

TEMP_ARKISTOON

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #32 : 06.12.2017, 10:08:13 »
Todennäköisesti joko syyläri vuotaa tai sitten se litteä metalliputki, joka kiertää koneen vasemmalta puolelta syyläristä moottorin taakse auton runkoa pitkin. Se voi vanhemmiten ruostua puhki.
Toivottavasti vika olisi syylärissä, koska se on erittäin helppo ja nopea itsekin vaihtaa. Yläpäästään se on kiinni vain kahdella pikalukituksella ja ala- ja ylävesiletkun irrottamalla sen saa kätevästi nostettua pois ja uuden tilalle. Tein aika tarkkaan vuosi sitten vastaavan operaation silloiseen -96 malliseen 406.
Moottoritilan muovi saattaa uittaa jäähdytysnestettä jolloin sen vuodon paikantaminen on hankalampaa.
Ilmaus on 406 melko aikaa vievää puuhaa. Ainakaan itse en ole koskaan onnistunut kerralla sitä ilmaamaan, vaan nestettä kannattaa pitää muutaman viikon ajan takaluukussa mukana valmiiksi sekoitettuna ja sitten vähän väliä lisätä kun sitä menee järjestelmään.
Motonetista saa laadukkaita Nissensin valmistamia syyläreitä. Samalla kannattaa vaihtaa letkujen liittimet kunnollisiin kierrettäviin aris liittimiin.
MB E250 cdi

Jappe-406

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #33 : 06.12.2017, 12:37:38 »
Kiitoksia vastauksesta. Syyläri ainakin näyttää hyväkuntoiselta, eikä sen lähettyvillä missään alapuolella näkynyt vuotanutta nestettä. Pahoin pelkään että on vuoto on jossain muualla, koska nestettä näytti olevan syyläristä katsoen juuri toisella puolella moottoria. No kunhan saa auton nosturilla ylös ja pohjapanssarin irti niin ehkä sitten näkee tarkemmin. Jos auto nyt kestää ajella hallille asti... ??? Onkos muuten tuo metalliputki joka syyläriltä menee koneelle ihan suoraan auton alta nähtävissä kun pohjapanssari on irti, vai joutuuko purkamaan jotain muutakin?

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #34 : 06.12.2017, 14:52:08 »
Sen näkee yläpuoleltakin. Alavesiletku yhdistyy siihen. Se on moottoritilaa katsottaessa vasemmalla reunalla alhaalla.
MB E250 cdi

Jappe-406

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #35 : 06.12.2017, 20:51:47 »
Vielä en autoa nosturille ajanut, mutta kävin päältä päin katselemassa. En kyllä itse millään löytänyt mistään päin metallisia putkia mitkä olisi liittyneet jäähdytysjärjestelmän letkuihin. Eli vaikuttaisi tällaiselta järjestelmältä joka löytyi toisesta keskustelusta: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=40184.0     (406 (2. mallisarja), INJECTION EW10J4 AND BVM AND 4 DOORS SALOON/EST). Syylärin alaosasta lähti kaksi letkua, toinen meni suoraan paisuntasäiliöön ja toinen koneen kylkeen. Vuotanutta nestettä näytti olevan ainoastaan paisuntasäiliön puolella koneen kyljessä olevan mustan muovisuoja alaosassa sekä sen alla auton pohjapanssarissa. Siitä koneen kyljessä olevasta suojasta nappasin kuvan työntämällä käden ohjaamon ja koneen välistä. Onko vesipumppu itseasiassa juuri tuossa paikkeilla ja vuoto olisi sieltä?

Jappe-406

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #36 : 07.12.2017, 23:47:31 »
No niin, nyt on käyty nosturilla nostamassa auto ilmaan ja katseltu auton alta tilannetta. Ja vahvistui vaan tuo aiempi epäily vesipumpusta vuodon lähteenä. Nimittäin auton ollessa käynnissä, vuoti nestettä aivan norona tuon edellisen viestin kuvassa näkyneen mustan muovikopan ja koneen välisestä raosta. Ja tuohan taitaa olla jakopään koppa jonka alla on vesipumppu. Tuolla kohdin moottoritilaa ei mielestäni mitään jäähdytysjärjestelmän letkujakaan ole,  eli ei taida rikkinäisen vesipumpun lisäksi paljon muita vaihtoehtoja jäädä... Jollain tavalla onneksi hallilta kotiin ajaessa pysyi nesteet sisällä, koska kun hallilla laittoi paisuntasäiliön täyteen nestettä, pysyi lämmöt kotiin ajaessa tasan 90 asteessa. Nyt sitten vaan varaamaan aikaa korjaamolle vesipumpun ja samalla jakohihnan vaihtoon, muuta ei toivottavasti tarvitse uusia. Pelottaa jo paljonko korjaamo töineen pelkästään noiden vaihdosta veloittaa ??? Kun ei tämän hintaluokan autoon viitsisi aivan hirveitä summia enää tuhlata... ::)

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #37 : 08.12.2017, 15:10:19 »
Ei se mitään hirveitä kustanna. Luokkkaa 350€ pitäisi osineen ja töineen olla. Luultavasti vedätetty vesipumpun vaihtoa aivan liian pitkään kun kerran noin pääsi käymään. Mutta nyt voi sitten hyvillä mielin seuraavat vuodet ajella ja lähteä pidemmällekin reissulle kun ei tarvi noiden puolesta murehtia.
MB E250 cdi

Jappe-406

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #38 : 08.12.2017, 18:58:57 »
Hyvä veikkaus hinnasta D`Artagnanin osalta tuo 350 euroa.  ;D Varasin korjaamon ajan ja sain hinta-arvion 370 euroa sieltä työlle + osille (vesipumppu sekä jakohihna sarja + uudet nesteet). Mutta aika lailla näyttää olevan eri korjaamoillakin ilmaa hinnoissa. Soitin nimittäin kolmeen paikkaan ja sain kolme eri hintaa. Tuo 370 oli selvästi halvin. Toinen oli 470 euroa ja kolmas 550 euroa.  :o Tuo mihin ajan varasin oli AD- ketjun korjaamo, kuten myös kalleimman arvion antanut korjaamo... Kolmas oli Autoasi-ketjun liike.

Colt

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #39 : 09.12.2017, 13:46:14 »
Jos yhtään työkalut pysyy käsissä, niin tuon tekee pihalla ihan itsekkin. Työkalusarja jakopään keskittämiseen/asentamiseen kustantaa noin 40 euroa ebaystä. Sitten jos jatkossa tuumaa ettei sarjalle ole käyttöä, myy sen eteenpäin.

Jappe-406

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #40 : 21.12.2017, 16:45:35 »
Nyt on pögön jäähdytysneste vuoto korjattu, mutta eihän se korjaus ihan ykkösellä sitten hoitunutkaan kuntoon... :-\ Ajan siis kun varasin korjaamolle ja ilmoitin mistäpäin jäähdytysnestettä vuoti, niin korjaaja oli sitä mieltä että vesipumppu vaihdettava sekä samalla tietysti jakohihna sarja.  Mutta kun korjaaja oli nämä vaihtanut, soitteli hän minulle ja sanoi että ei nestevuoto korjaantunutkaan, vaan syynä vuotoon olikin jakopään puolella kannessa ollut puhkiruostunut pakkasproppu! Tietysti hän ei tätä ollut huomannut ennen muuta remonttia... No nyt muutaman euron osa aiheutti reilun 400 euron remontin. Mutta olisihan tuo jakopää-remppa pitänyt tehdä joka tapauksessa parin vuoden sisään, joten ei se nyt ihan hukkaan mennyt...

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #41 : 21.12.2017, 23:55:05 »
Minäkin kattelin tuota sinun kuvaa mutta en kehannut äänen sanoa että eihän tuo ole sieltäpäinkään missä pumppu on. Mutta ajattelin että ihan hölmöksi täällä haukutaan jos semmoisen menee sanomaan. Ja ajattelin että tottapahan tietää mistä se tulee.

Jappe-406

  • Vieras
Vs: 406 - Jäähdytysnestevuoto
« Vastaus #42 : 22.12.2017, 18:08:06 »
Itse asiassa kuvassa näkyy jakopään muovinen musta suojakoppa , jonka alla on vesipumppu  ;) Pakkasproppu löytyy myös kopan alta piilosta. Kunhan suojakopan irroittaa, näkyy se on pumpun yläpuolella moottorinkannen kyljessä. Mielestäni korjaajan olisi tullut vuoto siitä huomata ennen jakopään ja pumpun vaihtoa kun kopan oli irroittanut, mutta enpähän jaksanut ruveta asiasta vänkäämään...