Auto: 1998 406 1,8 (8-ventt., XU7JB, 240 000 km).
Tuossa muutama viikko sitten tuli vaihdettua oikeanpuoleinen alapallonivel kun jo talvirenkaita vaihtaessa huomasin pientä välystä siinä ja ajossakin töyssyihin mennessä etupäästä kuului "klonk". Triidin kauhukokemuksia lukeneena tilasin etukäteen
pallonivelhylsyn ebaysta (Sealey SX027) ja hain
ulosvetäjän motonetistä (80-4023).
Nostetaan auton kulma pukille, rengas irti ja tukivartta kiinnipitävä mutteri irti, lähti helposti käsipelillä vääntämällä. Tämän jälkeen ulosvetäjän naputtelu paikalleen, irroitusöljyä saumaan ja 19mm lenkillä järkevästi (ei niin paljon kun lähtee, varmaan napsahtaa valettu työkalu rikki) kääntämällä jännitystä kartioliitokseen. Liitoksen ollessa vedossa vasaralla tukivarren silmukkaan ja irroitustyökaluun lyöntejä. Jos (kun
) ei irtoa heti niin voi kokeilla tässä triidissä annettua kikkaa, eli työkalu pois, toiselle silmukan puolelle kiinni moska ja toiselta puolelta lyöntejä vasaralla napakkaasti. Tämän jälkeen vetoa taas niveleen, naputtelua ja omassa tapauksessa ehkä noin vartin yrittämisen jälkeen kartio popsahti irti.
Seuraavaksi pitää kammeta tukivarsi irti nivelen tapista, tässä kohdassa kaverista on merkittävästi apua. Toinen vääntää tukivartta alapäin ja toinen liikuttelee olkavarsipakettia varoen vetämästä sitä auton sivusuunnassa, ettei vetari tule pois laatikosta (riski vain kuskin puolella?). Sitten lämpösuojan irroitus, irroitusöljyä väliin ja taltalla naputtelemalla & pihdellä nykimällä se lähti irti. Teräsharjalla rapsuttelemalla olkavarren kolmionmuotoiset lukituslovet kuran alta esiin ja vasaralla & taltalla naputtelemalla vanhan nivelen reunat huolellisesti pois. Reunat olivat ainakin omassa tapauksessani lyöty yllättävän reilulla kädellä loviin, aluksi epähuomiossa yritettiin siten, että ~puolet reunasta oli vielä lukituslovissa ja nivel ei hievahtanutkaan pyssyllä.
Erikoistyökalu vanhalla mutterilla tukevasti kiinni niveleen, pulttipyssyllä ja 35mm hylsyllä aikansa räpättäen nivel lähti kääntymään irti. Välissä piti kiristää muutamaan otteeseen mutteria, että erikoishylsy pysyisi tukevasti kiinni nivelessä. Pulttipyssy oli Hazetin "pikkuihme" 9012M, jolle luvataan kymmensenttisestä rungosta 1100Nm irroitusmomentti, kiinnitettynä Gernin pikkukompuraan. Gernissä ei riittänyt tuotto ja tuntui säädin/letku ahdistavan, mutta tästä selvisi pienellä odottelulla ja sillä, että antoi pyssyllä lyhyitä purskeita kun paine liipaisinta painettaessa on korkeimmillaan.
Kasattaessa putsailtiin teräsharjalla nivelen kolo ruosteesta, vähän rasvaa kierteisiin ja uusi nivel paikoilleen. Nivelen kiristysmomentti on 250 Nm, väännettiin se 210 Nm saakka momenttiavaimella ja sitten "vähän ekstraa" ja lukitusreuna reilusti taltalla loviinsa.
Lämpösuoja paikoilleen, samaiseen loveen lyömällä pysyy paikoillaan, tukivarren silmän putsaus, vänkäys paikoilleen ja uudella mutterilla kiristys (vain 45 Nm, jos vetää hampaat irvessä niin kartiota ei ota vuosien päästä enää millään irti
). Koko hommaan meni täysiltä amatööreiltä noin pari tuntia, eli oikeilla työkaluilla on ihan tehtävissä oleva homma. Merkittävä osa tuosta ajasta kului ihmettelyyn ja työtahti oli varsin leppoisa.
Vielä kuvat nivelestä & pyssystä, pesästä ja käytetystä kompurasta (lähti kuitenkin pikkugernillä irti
). Kakkoskuvassa näkyy myös hyvin, kuinka syvät ne lukituslovet ovat.