Kirjoittaja Aihe: 607 - Antipollution system defective (EW12J4)  (Luettu 15379 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 475
Vs: 607 - Antipollution system defective (EW12J4)
« Vastaus #15 : 05.09.2012, 09:50:30 »
Tuossa tallennuksessa on mukana muutama kilometri moottoritiellä 80 km/h. Eikö silloinkaan imuilman lämpötila laske lähelle ulkoilmaa (18 astetta eilen)? Mistä mitataan sitten jäähdytysveden lämpötila? Mittariston mittari näytti normaalia 90 astetta, mutta tallennuksessa 115-120.

Tein uuden tallenteen (on vielä vanhalla romukoneella), jossa aloitin tallentamisen ennen auton käynnistystä. Auto oli seissyt koko yön ja ulkolämpötila oli ollut koko yön ja aamun melko tasainen 15 astetta. Kuitenkin jo ennen käynnistämistä sekä imuilman että jäähdytysveden lämpötila oli PP2000 mukaan 39 C. 15 minuutin työmatkalla jäähdytysvesi nousi 39->120 ja imuilma nousi aluksi hiukan yli 40 asteen, laski moottoritiellä takaisin 40 asteen paikkeille ja lopun hitaamman osuuden ja parkkeerauksen jälkeen oli yli 50.

Onko normaalia tuollainen 24 asteen poikkeama odotettuun lämpötilaan?

Taas tuli noin kilometrin välein noita P0138-pareja, vaikka toinen lambda näytti "järkeviä". Ilmeisesti ei ole mielekästä vaihtaa lambda-anturia?
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 475
Vs: 607 - Antipollution system defective (EW12J4)
« Vastaus #16 : 05.09.2012, 10:31:37 »
Serviceboxin diagnosointipalvelujen ilmaisessa betaosiossa on "Ratkaistu tapaus. Moottorin itsediagnoosin merkkivalon syttyminen ja "Päästönestojärjestelmän toimintahäiriö" -viesti ilman toimintahäiriötä" ja ratkaisuna ohjelmiston päivitys: "Ohjainyksikön ohjelmistoversio ei ole ajan tasalla. Tee Expert-välilehden avulla ohjausyksikön kaukopäivitys".

Tuossako ratkaisu? Mitähän tarkoittaa tuo "ilman toimintahäiriötä"? Mullahan ei ole ajossa havaittavia häiriöitä, mutta noita virhekoodeja piisaa.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Antipollution system defective (EW12J4)
« Vastaus #17 : 05.09.2012, 11:18:12 »
Onko normaalia tuollainen 24 asteen poikkeama odotettuun lämpötilaan?

Ei ole, mahdollisesti vikaa liittimissä. Kokeile - irroita moottorinohjaimen liitin ja kiinnitä se pari kertaa.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 475
Vs: 607 - Antipollution system defective (EW12J4)
« Vastaus #18 : 05.09.2012, 18:54:05 »
Tyhmä kysymys, missä se moottorinohjain ja sen liitin on? Moottoritilan oikean reunan suojamuovin alta löytyi sulakerasia, mutta ei siellä ollut kai muuta kuin sulakkeita ja reileitä. Onko ohjain sitten se akkukaapeliitoshärpäkkeen ja sen alla olevan pellin alla oleva valumetallinen aika pieni (lompakon kokoinen) osa? Sinne ei oikein pääse käsiksi purkamatta tuota metallikoteloa, jonka katossa se on kiinni.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 475
Vs: 607 - Antipollution system defective (EW12J4)
« Vastaus #19 : 07.09.2012, 11:17:50 »
Tänään aamulla katsoin lähes kahden vuorokauden seisomisen jälkeen lämpötilat. Nyt oli sekä imuilma että jäähdytysvesi 30 astetta. Yöllä oli lämpötila noin 8 astetta eli virhettä 22 astetta. Pitää viikonloppuna irrotella tuota moottoriohjaimen liitintä, mutta jotenkin tuntuu vaikealta uskoa, että kosketushäiriö vaikuttaisi noin identtisesti kahteen eri anturiin. Vai voisiko maakaapelin huono kontakti sekoittaa molemmat (ja samalla kaikki muutkin anturit!)? Nuo lienevät NTC- tai PTC-vastuksia. Onko niille vastusarvoja jossain?

Ilmanpaineeksi tuo näytti 983 mbar, vaikka Ilmatieteenlaitoksen mukaan tuolloin oli 1002 mbar ja auto oli sammuksissa n. 12 m merenpinnan yläpuolella (tuolla pitäisi olla 1000,5 mbar). Onko tuollainen epätarkkuus normaalia?
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Antipollution system defective (EW12J4)
« Vastaus #20 : 07.09.2012, 11:34:30 »
NTC-vastuksia molemmat, samoilla sähköisillä arvoilla.
http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?p=2144#p2144

Ilmatieteen laitoksen ja autosi ilmanpaineen arvon mittauspisteiden välillä lienee eroa. Johtopäätöksiä mittausarvojen erosta ei siis kannata vetää - anturi on tehtaalla kalibroitu. Mikäli arvossa olisi todellista virhettä, niin korkeintaan anturin syöttöjännitteen (+5.0V) eroavaisuuden ja AD-muunnoksen mahdollisen epätarkkuuden takia. Toki mahdolliset ylimenovastukset liititimissä vaikuttavat, mutta uskoakseni mittausarvo on erittäin lähellä todellista ilmanpainetta ajoneuvon imusarjan mittauspisteessä.

joakim

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 475
Vs: 607 - Antipollution system defective (EW12J4)
« Vastaus #21 : 07.09.2012, 12:14:29 »
Varsin tasainen oli ilmanpaine Ilmatieteenlaitoksen mittauspisteissä auton ympärillä (Espoo, Matinkylä): http://testbed.fmi.fi/history_browser.php?imgtype=pressure&t=15&n=10

Kyllä tuossa siis 17 mbar heitto on. Ei se tietysti kovin paljoa ole anturille, jonka pitää selvitä aika isosta painealueesta. Kotona on itsetehty, jonka heitto on alle 1 mbar ja samaan pystyy myös Bilteman sääasema.
607 2.2 -05 (09-) ja 605 ST Turbo -99 (03-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09)

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Antipollution system defective (EW12J4)
« Vastaus #22 : 07.09.2012, 12:35:45 »
Alle kahden prosentin virhe ilmanpaineen mittauksessa - kokolailla merkityksetön, takaisinkytkentä kuitenkin korjaa seossuhteen tavoite-arvoon.

Ilmatieteen laitoksen arvot ovat merenpinnan tasossa. 12 metrin korkeudella ilmanpaine (1002 mbar @ 0 m / 8 deg. C.) olisi 1000.54 mbar.

Anturin datalehti.
http://www.bosch-motorsport.de/en-US/literature/en-US/Pressure_Sensor_Air_PSA-B_Datasheet_51_en_2779709323.pdf
http://www.freescale.com/files/sensors/doc/data_sheet/MPX4115.pdf
« Viimeksi muokattu: 07.09.2012, 12:57:19, kirjoittanut Benkku »

LhassaBronze

  • Vieras
Vs: 607 - Antipollution system defective (EW12J4)
« Vastaus #23 : 27.11.2013, 22:34:41 »
Auto: 2002 607 2,2 Diamant (automaatti).

Täälläkin tuota AP-herjaa kylmäkäynnistyksen jälkeen jos on pakkasta. Luin koodit PP:llä ja seuraavat koodit tulivat: Moottorin tietokone, jatkuva vikatila. Puhallin ryhmä. Moottorin tietokone, jatkuva vika. Ilmansuihkutus pakopuolelle. Käyntiongelma.

Huomasin että pumppu ei pyöri jos on pakkasta, missä tämä tarkalleen sijaitsee 607:ssa ja onko purettavissa ts. voisiko olla jäässä? Tuo puhallinryhmävika lienee se matalamman nopeuden vastus, pyörii kyllä täydellä teholla. Pari viikkoa vasta ehtinyt tutustua tähän isoon pötköön joten vähän on  vielä systeemit haussa..

LhassaBronze

  • Vieras
Vs: 607 - Antipollution system defective (EW12J4)
« Vastaus #24 : 04.12.2013, 19:48:33 »
No niin, asiaa tutkittu ja tuo ilmapumppuhan sijaitsee kuskin puolen etulokasuojan etuosassa. Purkasin sen ja eipä sitä saanut elvytettyä, hiilet lähes loppu ja kollektoripintakin finaalissa. Käytetyn ostaminen vähän niin ja näin, olisiko kellään tietoa mistä uusi pumppu kohtuuhintaan? Merkkiliikkeessähän tuo maksaa jopa 600e, parin tonnin autoon hieman kyseenalaista.. ???


ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

alfa164

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: 607 - Antipollution system defective (EW12J4)
« Vastaus #27 : 04.04.2014, 13:21:40 »
Auto: 2001 607 2,2 (EW12J4).

Tänään syttyi engine antipolution system define ilmoitus ja moottorin kuva. Heti pitkän starttauksen jälkeen kun duunista lähdin. Auto reilun viikon ollut mulla ja aamulla lähtee aina nätisti käyntiin oli pakkasta tai ei ja samoin muutenkin päivän mittaan. Mutta aamulla kun ajaa duunin parkkikselle, niin 8h jälkeen monesti joutunut starttaamaan pidempäään (n:5sec) :D Voisikohan johtua ilman lämpenemisestä päivän mittaan? Mikäköhän vikailmoituksen sytytti,ja sammuuko valo itsestään, vai joutuuko käyttämään liikkeessä? Itse veikkaan,että palamatonta tavaraa pääsi putkistoon, tai jotain :) Ja akkujen kunto kysymysmerkki, kun oli patterit tyhjät ostohetkellä
Ex kaarat:rellut:clio 1.4.1.8 16v,safrane 2.2,2.5.R25x3.Alfat:gtv 2.0v6tb.166 2.5 sportronic.164ts x3.

alfa164

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 57
Vs: 607 - Antipollution system defective (EW12J4)
« Vastaus #28 : 04.04.2014, 16:44:34 »
Tunnin seisonta ja "vika" häipyi :)
Ex kaarat:rellut:clio 1.4.1.8 16v,safrane 2.2,2.5.R25x3.Alfat:gtv 2.0v6tb.166 2.5 sportronic.164ts x3.

Gotzer

  • Vieras
Vs: 607 - Antipollution system defective (EW12J4)
« Vastaus #29 : 04.04.2014, 17:53:16 »
Usein vian nollaantumiseen saattaa riittää noin 3.5min (tai vaan minuutin pari, en muista tarkkaa aikaa) odottelu, tai kunnes vasemman polven läheltä sulakeboxista kuuluu pieni *naks*. Se taas tarkoittaa että tietokone on sammuttanut itsensä kokonaan. Tätä naksausta odotellessa ÄLÄ koske yhtään mihinkään, tai tee mitään, älä edes hengitä :D Tällä tyylillä mä nollailen mun laatikon vikatilan aamuisin :D