Auto: 1999 406 2,0 GW (EW10).
Tuli käyteltyä parin viikon seisonnan jäljiltä tuota 406:sta farmaria (ew10 -99). Siinä sitten radiota kuunellessa rupesin ihmettelemään mitenkäs tuo ilmastointi ei suostu taas vaihteeksi toimimaan. Kerkesin ottaa jo läppärin esille ja ruveta käynnistelemään diagnoosi softaa, kun huomasin että rupeaa moottorin lämmöt lähentelemään punaista aluetta
. Laitoin auton sammuksiin ja kokeilin testerillä ohjata jäähdyttimen puhallinta (varustettu yhdellä puhaltimella): ei tapahtunut mitään. Purin sitten maskin pois ja mittailin, että jännite tulee ohjauksen aikana puhaltimelle. Kokeilin vielä kytkemällä lampun (H7)) puhaltimen pistokkeeseen: lamppu paloi molempia nopeuksia ohjatessa.
Puhallinmoottorin vastus näytti ääretöntä, joten otin puhaltimen irti keulalta. Puhallin pyöri käsin normaalisti, mutta laakerointi antoi jonkin verran ääntä.
Pihinä ihmisenä purin sitten moottorin osiksi, josko siihen saisi vielä "käyttötunteja lisää. Tässä mallissa siivikko kiinni ristipää ruuvilla ja vasenkätisellä kierteellä. Takakannen aukaisun jälkeen (vasaralla ja puukolla saumaan) näkyi syy miksi puhallin ei pyörinyt: osa hiilistä jumitti, kuten muutkin ovat näköjään huomanneet. Pesin moottorin puhataaksi hiilipölystä jatarkistelin osia. Hiiliä näytti olevan yli puolet jäljellä, eikä kollektorikaan näyttänyt mahdottoman kuluneelta. Ainoastaan tuo siivikon puoleinen kuulalaakeri oli väljän oloinen ja rahisi kuivana. Koitin katsella josko laakerista olisi löytynyt numeroa(ei näkynyt)), mutta jouduin tönärillä mittailemaan. Laakerin kooksi sain 10x26. Tässä vaiheessa laakeri oli vielä paikoillaan joten leveyttä en saanut mitattua, mutta pikainen googletus ja sopiva laakeri 6000 2rs. Laakerin hain sitten biltemasta (41412).
Vanhan laakerin purin pois hajoittamalla pölysojan ja poistamalla kuulat laakerista. Moottorin peltikuori tuskin olisi pysynyt muodossaan jos olisi painanut akselin suoraan pois. Laakerin ulkokoolin poistin käyttämällä ruuvipenkkiä (köyhän miehen prässi) ja sopivia hylsyjä apuna. Akseliin jääneen sisäkoolin poistossa käytin dremelin katkaisulaikkaa. Varmaan löytyisi järkevämpiäkin tapoja koolin poisottoon, mutta homma hoitui näinkin. Vanhan poiston jälkeen kasaus oli helppo homma. Uusi laakeri ensiksi moottorin peltikuoreen ja sitten kollektori paikoilleen. Tässäkin apuna ruuvipenkki. Kannattaa sitten mitata kuinka paljon akselia näkyy, kun laakerille ei ole "vastetta" johon painaa. Takakannessa on vain liukulaakeri, joten siihen rasvaa ja paketti takaisin kasaan. Moottori pyöri aiempaan verrattuna paljon äänettömämmin
. Kuvista voi sitten päätellä moottorin sielun elämää
[ylläpito on poistanut liitteen]
[ylläpito on poistanut liitteen]
[ylläpito on poistanut liitteen]
[ylläpito on poistanut liitteen]
[ylläpito on poistanut liitteen]
[ylläpito on poistanut liitteen]