Kirjoittaja Aihe: 406 - Käyntihäiriö lämpimänä  (Luettu 3890 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vilkastus

  • Vieras
406 - Käyntihäiriö lämpimänä
« : 18.07.2010, 10:10:55 »
Auto: 1998 406 GW 2,0 (RFV, 325 000 km).

Oireet alkoivat kuumana päivänä (+33 varjossa) toissa viikolla. Auto seisoi työmaan pihassa 8 tuntia kuumassa auringon paisteessa. Aamulla ei mitään ongelmia, mutta kotiin lähtiessä käynnistyi vaivalloisesti, kävi huonosti ja hyytyi muutaman sadan metrin jälkeen täysin tehottomana tienvarteen. Ei vastannut kaasuun lainkaan. EI VIKAVALOA vielä. Lopulta ei enää edes käynnistynyt.

Illalla lähti käyntiin ennen hinausta, mutta kävi huonosti ja ei vastannut oikein kaasuun, tässä vaiheessa vikavalokin alkoi palaa. Vaihdettu kokeilumielessä map-anturi ja kaasuläpän asentotunnistin. Ei vaikutusta.

Tällä hetkellä vika on seuraava: Käynnistyy kylmänä ok, pientä hytkymistä havaittavissa tyhjäkäynnillä, kierrokset n 1200-1400 rpm. Vastaa kaasuun ja vetojakin tuntuisi olevan. Lämpöjen noustessa n. 65 asteeseen, vika valo syttyy ja käynti huononee. Kierroksia ottaa vain pintakaasulla hitaasti, jos painaa lapun lattiaan, hyytyy ja pätkii ja sammuu lopulta. Pintakaasulla kierokset saa nousemaan kuitenkin sinne 4000 rpm paikkeille ainakin. Ilmaputki otettu irti putsarin jälkeen, ei siis imutukosta. Kun kierrokset herkuttelee korkealle pintakaasulla ja avaa kaasun sitten täysin, kuuluu imuputkesta röpöttävä ääni, jotenkin vaikuttaa oudolta. Venttiili- tai nostajavika?

Aiempaa käyntihäiriöilyä alkutalvelta: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=41379.0

jrtu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 60
Vs: 406 - Käyntihäiriö lämpimänä
« Vastaus #1 : 20.07.2010, 00:04:47 »
Kun kierrokset herkuttelee korkealle pintakaasulla ja avaa kaasun sitten täysin, kuuluu imuputkesta röpöttävä ääni, jotenkin vaikuttaa oudolta. Venttiili- tai nostajavika?

Röpöttävä ääni johtuu polttoaineen puutteesta, jos imuventtiili vuotaisi, imusarjassa paukkuisi tasaisesti kierrosten mukaan.
Joku sähkövika, lämpöanturi, polttoainepumppu kaput, polttoainesuodatin tukossa? Vaihtoehtoja piisaa. Eli polttoaineen puutetta.
Peugeot 308 Sport 1,6HDi -08, BMW E61 520d -09
Entiset:Peugeot 406 ST HDi GrW -02, Mercedes-Benz S210 E220CDi A -02 Mercedes-Benz W124 220E -93,  Peugeot 306 XR 1.6 3d -94, BMW 525 TDSA Touring -98, Peugeot 605 SRi 2.0 -91, Peugeot 505 GTi 2.0 -87, Ford Granada 2.8 GLSi Aut. -78
Ex harrasteauto: Plymouth Belvedere II 318cid 4bbl -66

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Käyntihäiriö lämpimänä
« Vastaus #2 : 20.07.2010, 03:58:38 »
Noilla kilometreillä voisi olla hyvinkin polttoainepumppu jo loppu. Mittaa linjapaine moottorin käydessä, niin selvinnee siltä osin.

vilkastus

  • Vieras
Vs: 406 - Käyntihäiriö lämpimänä
« Vastaus #3 : 20.07.2010, 18:34:55 »
Aineen puutosta itsekin veikkailisin. Pa-pumppu on vaihdettu n. 40 tkm sitten, ad:n tarvikemalliin, voisiko olla jo loppu? Linjapainetta en ole mitannut, pitäisi kai sekin tehdä, hieman hankala järjestely vain toteuttaa. Pa-suodatin vaihdettu myös tänä keväänä, edellisen häiriön yhteydessä. Ainettakin pitäisi kyllä olla, 3/4 tankillista. Pumppu kyllä ainakin surisee tankissa, orkkis hyytyi pyörimättömäksi kokonaan kun lakkasi toimimasta. Pitänee koittaa mitata se paine tässä kun joutaa.

Mikä lämpöanturi on käynnin kannalta olennaisin? Taitaa olla 3 eri väriä lämpöantureilla, ruskea, vihreä, sininen tuossa.

Paineensäädinmutikkaa koitin testailla niin, että puristin polttoaineen paluulinjan luttuun pihdeillä auton käydessä, ei havaittavaa muutosta missään.

vilkastus

  • Vieras
Vs: 406 - Käyntihäiriö lämpimänä
« Vastaus #4 : 29.07.2010, 21:04:59 »
Jep jep. Tänään meinasin siirtää tuota käyntihäiriöistä tuossa pihalla, mutta eipä lähtenyt käyntiin. Huomasin ettei pa-pumppu surahtanutkaan, ei edes suoraan jännitettä tarjottaessa piuhaa pitkin tupakansytyttimestä. Eli pullakahvit menee polttoaineen linjapaineen mittausta ehdottaneille. Ammuin map-anturia, vaikka ois pitänyt ampua pa-pumppua, molemmat kun on vaihdettu uusiin n. vuoden aikana. Kestäviä nuo tarvike pa-pumput näemmä, 20 tkm, ja reilu vuosi. Pitänee vaihtaa merkkiä.

Mutta raportoidaanpas vielä jos tuo hörähtää käymään pa-pumpun vaihdon jälkeen. (kaikki alkuperäiset oireet viittasivat kyllä juurikin pumppuun, ei vain riittänyt usko millään, kun sne muka "vasta" olin vaihtanut)

peussotti

  • Vieras
Vs: 406 - Käyntihäiriö lämpimänä
« Vastaus #5 : 26.06.2015, 13:01:31 »
Ongelma:

Auto: 2002 406 2,0 (16-ventt., 100 kW, 215 000 km).

Pökötti on ollut minulla 2½ vuotta ja on pelannu hyvin. No, tässä alkoi sitten palamaan moottorin vikavalo kojetaulussa ja ilmesty ruutuun teksti "ANTIPOLLUTION FAULT". Tuttua monille, eikö ? Mitään muuta oiretta ei ollut noin viikkoon kunnes alkoi tapahtua lisää: Pöyssööni alkoi käydä kolmella pytyllä (tai ainakin siltä vaikuttaa). Tämä kuitenkin vain silloin, kun moottori saavuttaa normaalin lämpönsä. Kylmänä toimii. Kylmäkäynnistyksen jälkeen myös merkkivalot häipyvät palamasta ja kaikki vaikuttaa olevan ookoo. Lämmitessään vaan tökkii.

Noh, ajoin paikalliselle korjaamolle ja auto kytkettiin tietokoneeseen ja luettiin vikakoodeja: Ilmoittaa, että ykkössylinterissä jotakin häiriötä polttoainepuolella. Lisäksi asentaja tutki tietokoneella asiaa auton käydessä ja ilmeni, että moottorin lämpötila olisi +10 astetta vaikka auto oli lämmin ja mittari kojetaulussa näyttää normaalia 90 astetta. Anturi rikki, kenties tai jokin muu vika sielläpäin?? Auton käydessä asentaja kiskaisi   ykköspytyltä polttoainesuihkun irti mutta se ei vaikuttanut auton käyntiin mitenkään. Auto tupeltaa, käy siis kolmella. Noh, siltä pajalta loppuivat opit ja aloin soittamaan Pörhölle joka on, tai ainakin niin luulisi olevan, asiantuntija Pösöasioissa. Kuulosti Pörhön kaverista siltä, että vika voi olla ihan missä vaan ja käski ajamaan vehkeen niille sinne huoltoon. Hinta 95e/tunti + vikakoodien luku 65 e. Paikallinen paja ottaa vikakoodin luvusta kympin ja aina ei sitäkään kun on tuttu. No niin siis...

Mitä ehdottaisitte? Voisiko käyntihäiriö johtua viallisesta lämpöanturista? Meinaan jos moottori  luulee, että  on koko ajan kylmä vaikkei olekaan ja se sitten jotenkin muuttaa jotain juttuja esim. polttoaineensyötössä tai jossain? Voisiko polttoainesuihku olla viallinen? (Miksi se sitten toimii kylmänä muttei lämpimänä?)  Missä sellainen anturi sijaitsee? Onko muita releitä tai systeemejä josta häiriö voisi johtua?

Ratkaisu:

Ykkössylinterin polttoaineen suihkusuutin oli rikki. Uusi paikalleen ja auto toimii. Hinta 95 euroa.

TEMP_ARKISTOON

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 592
Vs: 406 - Käyntihäiriö lämpimänä
« Vastaus #6 : 13.02.2017, 17:56:42 »
Auto: 2003 406 2,0 ST Executive (EW10J4, 320 000 km).

Illalla reilu 20 km ajon jälkeen parkissa tuli tuttu antipollution fault. Oikein räpsäytti ja käynti muuttui sepelimyllyksi. Yleensähän se tulee ensimmäisessä startissa kylmänä. Ei poistu sammuttamalla kone ja uudelleenkäynnistyksellä. Nilkutin takaisin 10 km tehottomalla autolla. Yön yli seisottuaan toimii oikein kunnes taas reilu 20 km jälkeen kesken ajon alkaa pölytys eikä häviä.

Katoin koodit ja löytyi P0300 ja P0351. Otin toisesta puolapaketin kokeeksi ja sillä tuntuu toimivan, kop kop. Niin onko vika tykkänään puolapaketissa eikä muualla kuten tulpanhatuissa tai liittimessä, paljon muutahan siellä ei siinä kohtaa olekaan.
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red