Kirjoittaja Aihe: 607 - Etuoven lasinnostin  (Luettu 13944 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

rallyedriver

  • Vieras
Vs: 607 - Etuoven lasinnostin
« Vastaus #30 : 12.05.2016, 12:23:36 »
Paketti sieltä vaan lattialle ja suosiolla uudet vaijerisarjat tarvikkeena niitä saa luokkaa 15€ / sarja. Kokemusta tosin ei ole kestosta vielä kun 30tkm ja hirveän usein ei tule ikkunaa availtua. so far so good.

stikkaaj

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: 607 - Etuoven lasinnostin
« Vastaus #31 : 13.05.2016, 17:29:17 »
Joo tuli tarkastettua ja vaijerit eivät ole poikki (vielä). Vaan ainakin toinen lähtenyt "väärälle raiteelle" muovirullalta ja siten rusauttaa/jumittaa paksumman vaijerinipun metallikehikkoon joka on muovirullan ympärillä. Kaippa tuo pitäisi purkaa jotta saisi takaisin raiteelleen, ratkon kuitenkin nyt ongelman pitämällä ikkunan kiinni.

macis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
  • Tekniikan riemuvoitto!
Vs: 607 - Etuoven lasinnostin
« Vastaus #32 : 14.05.2016, 18:29:34 »
Minäkin suosittelen uutta lasinnostimen korjauskittiä ebaysta. Se alkaa jumittaa kun illunassa olevat kiinnikkeet alkavat pettää. Ne kannattaa uusia samalla. Youtubessa on korjausvideoita.

jrasi

  • Vieras
Vs: 607 - Etuoven lasinnostin
« Vastaus #33 : 22.07.2016, 09:48:28 »
Vaihtelin omaan kuskin ikkunaan tuon halvan korjaussarjan, olihan savotta... Kiva huomata, että ne vaijerit voi tosiaan kasata väärässä järjestyksessäkin paikalleen, nostin toimii, mutta kiskot ei mene paikalleen.  Ja tämänhän huomaa vasta kun sen systeemin on saanut pujoteltua takaisin oveen sisälle.

rallyedriver

  • Vieras
Vs: 607 - Etuoven lasinnostin
« Vastaus #34 : 22.07.2016, 12:24:02 »
 Kasataan peilikuvana toiselle puolelle. Itse kanssa vaihtelin juuri hanttarin puolella kanssa tarvikkeen.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Etuoven lasinnostin
« Vastaus #35 : 22.07.2016, 16:19:45 »
Yksinkertaisiltakin näyttävistä systeemeistä kannattaa ottaa kuva ennen purkamista, monesti helpottaa suuresti asennusvaiheessa  ;) tässäkin kun on tosiaan sama systeemi sekä vasemmalla että oikealla puolella, käänteisesti koottuna.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

PL

  • Vieras
Vs: 607 - Etuoven lasinnostin
« Vastaus #36 : 18.08.2016, 12:01:26 »
Auto: 2001 607 3,0 V6 (ES9J4S).

Korjasin itseltä kuskin puolen lasinnostimen. Oli jämähtänyt yläasentoon, ei liikkunut kuin millin ylös tai alas joten en uskaltanut koittaa pistää liikkeelle jottei tipu kokonaan. Takimmaisen ikkunanpitimen muovirunko oli hajonnut keskeltä, ja etummainenkin oli menossa poikki. Vaihdoin ainostaan pitimet uusiin, enkä koskenut vaijereihin.

Vaijerin esijännitystä säädetään yhdessä vaijerinkuoressa olevalla säätöpalalla (keltainen), jossa on kolme eri hahloa. Laitoin omani takaisin samaan hahloon kuin missä se olikin, eli kolmas ura rullan puolelta.

Purettaessa teippasin lasin tukevasti kiinni karmiin, ja se ei liikkunut remontin aikana mihinkään. Varmuuden vuoksi laitoin kolme teippimerkkiä ylälaitaan, sekä merkit etu- ja takalaitoihin. Huomioi purkaessa että lasinnostin pitää ajaa keskiasentoon lasin irrottamisen jälkeen. Ääripäissä vapaata vaijeria on vähän, joka tekee asennuksesta vaikean. Tässä listauksessa ei siis oteta huomioon vaijerien vaihtamista moottorin vetopyörälle.

    Kasattaessa seuraava järjestys:

    • Puhdista liukukiskoista lika ennen uusien osien asentamista.
    • Irrota yksi vaijerinkuori (virallisen ohjeen mukaan esijännityksen säätö, koska helpompi kiinnittää), jotta saa riittävästi löysää vaijeria.
    • Kiinnitä kummaltakin puolelta vaijerit lasinkiinnikkeeseen. Alapäästä tuleva vaijeri tulee ensin (syvempi ura kiinnikkeen rungossa).
    • Liu'uta lasinkiinnikkeet kiskoon, ja pujota samalla vaijerit väkipyörien kampimekanismin kautta (kts kuva). Säädä kammet niin, että vaijeri kulkee lyhimmän mahdollisen reitin.
    • Kolmen ensimmäisen vaijerin jälkeen kiinnitetään irtonaisena ollut vaijerinkuori. Tätä varten apuri painaa jouset täysin kokoon, ja homma onnistuu kivuttomasti. Jos eivät mene, varmista että kampimekanismit ovat oikein käännettynä, ja että esijännitys on oikea.
    • Käännä ruuvimeisselillä rullien kampimekanismit, joka nostaa vaijerin rullan uraan. Jos esijännitys on oikein säädetty, jouset ovat lähes täysin puristuneet tämän jälkeen.
    • Ennen kasaamista jätä lasikiinnikkeisiin ruuvit sopivan väljäksi, jotta lasi mahtuu menemään pohjaan asti.
    • Kiinnitä nostinmekanismi oveen, jätä kuitenkin alapäät sormitiukkuuteen ja yläpäät kevyeen momenttiin, jotta mekanismi mahtuu liikkumaan. Alapäät ovat vapaat ja hakeutuvat kohdalleen säädön aikana. Huomaa myös, että mekanismi roikkuu niihin tehdyistä väkäsistä; molemman kiskon yläpäässä sekä moottorin kiinnityksessä on väkäset jonka varassa mekanismi roikkuu pellissä olevista rei'istä.
    • Säätö: Aja nostin täysin ylös lasia vasten, ja kiristä lasinkiinnikkeet ovipellin rei'istä. Tämän jälkeen aja ikkuna täysin alas, ja kiristä kaikki ikkunamekanismin kiinnikkeet (5 kpl). Voitele vielä liukumekanismit kevyesti esim yleisrasvalla ja varmista toiminta.
    • Vesieristeen kiinnitin takaisin Sikaflex 221:llä.

    Muuta huomioitavaa:

    • Oven tukikahvan niitit pitää porata/lyödä taltalla irti, jotta vesieristeen saa pois. Muista ottaa katkenneet niitit pois ovesta, jotta eivät jää pitämään ääntä.
    • Oven avauskahvan niitit pitää myös irrottaa, koska avauskahvan takana on etummaisen kiskon kiinnitysreikä.
    • Ovipellissä on reiät, josta ikkunakiinnikkeen ruuvit pääsee löysäämään ja kiristämään.

pele1977

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
Vs: 607 - Etuoven lasinnostin
« Vastaus #37 : 05.12.2019, 15:53:55 »
Auto: 2006 607 2,2 Titane.

Sehän sitten rusahti kuskinpuoleinen ikkuna viimeisen kerran. Että pitikin väkisin avata se jäätyneenä. Juuri kesällä sinne vaihdoin nuo muoviosat. Näyttäisi saavan pelkkää lasinnostinta ilman moottoria edukkaaseen hintaan:

https://www.topautoosat.fi/miraglio-13722528.html

Tietääkö kukaan onko tuon moottorin siirto uuteen mitenkään hankala juttu?

Täällä vielä halvempi:

https://www.mister-auto.fi/lasinnostin-eteen/peugeot/607/607-9d-9u-2-2-16v-120kw-2005-2010/
« Viimeksi muokattu: 05.12.2019, 15:58:00 kirjoittanut pele1977 »
Peugeot 508, Allure 2016 1.6 e-THP.

pele1977

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
Vs: 607 - Etuoven lasinnostin
« Vastaus #38 : 10.01.2020, 12:42:00 »
Ei ollut vaikea laittaa uutta moottoria vanhasta tuohon uuteen mekaniikkaan kiinni. Kahvaa ei muuten tarvi irrottaa ainakaan facelift versiossa. Tarvitsee porata vain sopiva reikä tiettyyn kohtaan niin siellä näkyy pultti. Olisi voinut tietysti ottaa kuvan tuosta...
Peugeot 508, Allure 2016 1.6 e-THP.