Kirjoittaja Aihe: 607 - Peruutustutkan toimintahäiriö  (Luettu 15208 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

tomba86

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 136
607 - Peruutustutkan toimintahäiriö
« : 05.12.2010, 20:34:11 »
Auto: 2005 607 2,7 V6 HDi.

Nyt on ruvennu parkkitutkat edessä ja takana herjaan, toimii joskus ja jouluna. Vissiin kuitenkin kaikki anturit on kunnossa, kun sillon kun toimii,niin tunnistaa kyllä jokaisesta anturista erikseen esteen .Antaa virheilmotusta Parking assistance system faulty. Missä voisi olla vikaa?
C5 Aircross Hybrid

Osku77

  • Vieras
Vs: 607 - Peruutustutkan toimintahäiriö
« Vastaus #1 : 05.12.2010, 21:13:31 »
Omassa ( 05-malli, 2,2 aut.) välillä herjailee myös häiriötä starttaillessa ja satunnaisesti parkkeeratessa. En tiedä, onko itseltä menossa lisää antureita, toivottavasti ei.

Häiriöilmoituksia on tullut satunnaisesti silloin, kun auto on ollut likainen kurasta tai suolamöhnästä ja tuolloin "silmien" pyyhkäisy auttanut, yleensä siis. Joskus kiukuttelua on tullut, kun on ollut nopeita lämpötilanvaihteluita esim. auto on juuri ajettu pakkasesta lämpimään parkkihalliin, nykyisin en em. tilanteessa yleensä tutkaa pidä edes päällä. 90% tapauksista lääke ollut pyyhkäistä "silmiä" kangasliinalla tai paperilla ja pari kertaa ajella eteen ja taakse, niin että keskikonsolista on näpäyttänyt ensin tutkat pois pelistä, sitten ajaa eteen kohti estettä ja takana sama juttu - tietysti tutka taas päälle kytkettynä.

Toisiaan pelkkä edestakaisin ajaminen esteitä kohti on palauttanut toiminnan normaaliksi. Tänään oli viimeksi häiriö, kun ilma ollut kuurainen, eli tuota jäätynyttä sumua ehti kertyä päälle ja tuli virheilmoitus - tutka pois päältä, silmien pyyhkäisy ja varaston seinään "resetointi" - pelittää taas. Tuntuu näin pakkasella tulleen noita virheilmoituksia toimintahäiriöstä auton oltua ulkona parkissa. Seuraavassa startissa ei yleensä tule enää ilmoitusta, ja auton lämmittyä tutkat toimivat normaalisti, vaikkei autoa ole välillä sammutettu. Tallista lähtiessä ei ole kertaakaan kiukutellut tähän mennessä, kop kop.

Toivottavasti näistä kokemuksista olisi edes hieman apua, ettei ole tunnistimien elektroniikka menossa, itsekin tuota joka kerta hiljaa pelkää, kun tulee virheilmoitus eikä kiinnosta Automaan keikat pelkän tunnistimen vaihdon merkeissä.

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Peruutustutkan toimintahäiriö
« Vastaus #2 : 05.12.2010, 21:28:00 »
Minulla herjaa jos antureiden päällä on jäätä, lunta tai kuuraa. Anturit on helppo testata vaikkapa laudalla, käsijarru ja pakki tai D päälle ja sitten vaan kuljettaa lautaa anturia kohti.

tomba86

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: 607 - Peruutustutkan toimintahäiriö
« Vastaus #3 : 06.12.2010, 16:21:16 »
Joo,no ei ainakaan toi anturien puhdistus auttanu.
C5 Aircross Hybrid

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Peruutustutkan toimintahäiriö
« Vastaus #4 : 06.12.2010, 17:52:01 »
Vissiin kuitenkin kaikki anturit on kunnossa, kun sillon kun toimii,niin tunnistaa kyllä jokaisesta anturista erikseen esteen .Antaa virheilmotusta Parking assistance system faulty. Missä voisi olla vikaa?

Kyllä siellä on joku anturi rikki. Ovat huonolaatuisia ja ainakin Veholla laittavat noihin lisävesieristystä vaihdon yhteydessä.

Systeemi kytkee itsensä heti pois pelistä, jos yksikin anturi ei toimi kunnolla. Testerillä näkee vikalokista mikä anturi on aiheuttanut ongelman. Todennäköisesti se viallinen anturi on takaa turvonnut. Vettä pääsee anturiin ja piirilevy syöpyy piloille. Samalla turpoaa tuo silikonintapaisella peitetty anturin takaosa. Yhden anturin sain uudestaan toimimaan kun kaavin silikonin pois, annoin kuivua ja laitoin Sikaflexiä tilalle. On toiminut ongelmitta 1,5 vuotta.

Antureita saa puolihintaan Automaahan nähden Vehosta ja niitä voi maalata aika hyvin itse paikkausmaalisarjalla. Anturin vaihto, ainakin takana, vaatii koko puskurin irroituksen.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Peruutustutkan toimintahäiriö
« Vastaus #5 : 10.12.2010, 16:31:23 »
Noissa antureissa on lämmitys tai sitten ne lämpenee muuten vaan, näyttävät sulavan ajan kanssa (ei tosin tarpeeksi) vaikka ympärillä kuura säilyy.

Osku77

  • Vieras
Vs: 607 - Peruutustutkan toimintahäiriö
« Vastaus #6 : 21.12.2010, 20:58:30 »
Läpötilan vaihteluissa tuo tutka huutaa virhettä: Nyt pakkasten aikaan nähty monta kertaa, että pakkasesta sisään parkkihalliin ajaessa ajoittain huutelee systeemin olevan pimeänä.
Mutta, lämpimästä hallista ulos ajaessa pakkaseen pari korttelin väliä ja lähes joka kerta huutaa systeemin olevan pimeänä! Noin 20 km ajoa ja loppuu kettuilu, itse painan tätä nykyä keskikonsolista kytkimestä tutkat pimeiksi, kun ilmoitus tulee ulos kylmään ajettaessa. Toimii taas n. 20 min kuluttua ihan kuin vettä vaan.

Parkkihallissa tuli vain huomattua, että huutaa jo 50 cm kohteesta yhtä soittoa, kun oli emäntä näyttämässä parkkihallissa, eli tutka onneksi ennakoi. Ja, kuten todettua, niin ajossa nuo silmät sulavat ihmeesti, joten kai niissä jokin lämmitys on.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Peruutustutkan toimintahäiriö
« Vastaus #7 : 22.12.2010, 16:24:45 »
Ei mulla huuda koskaan, vaikka päivittäin ajan lämpimästä hallista sisään ja ulos. Olisikohan autossasi joku anturi viimeisillään? Pari kertaa on kylläkin huutanut nollaetäisyyttä lumituiskussa ilmeisesti anturin eteen kertyneen jään takia. Nuo ovat menneet ohi parissa minuutissa tai viimeistään kun olen pyyhkinyt lumet antureiden edestä.

Anturithan ovat ultraäänilähettimiä. Ultraääntä ei synny ilman tehoa, joten lämpeäähän ne anturit varmasti hiukan käytössä. Ei ne kuitenkaan lumea edestään sulata enkä usko, että niissä on sen kummempaa lämmitystä. Itseasiassa yhden tuollaisen olen purkanut ja puskurissa näkyvässä osassa ei ollut muuta kuin ultraäänilähetin.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

tomba86

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: 607 - Peruutustutkan toimintahäiriö
« Vastaus #8 : 24.12.2010, 14:38:07 »
Joo,no toi ainakin auttaa kun pitää autoo jossain lämpimässä,niin sit järjestelmä toimii taas,niin kauan kunnes ajaa pakkaseen.Samaten kun on pitkään ajanut,niin rupee toimimaan järjestelmä.Kai tää pakkanen aiheuttaa niitten jäätymisen ja sitäkautta toimimattomuuden.
Tekee myös joskus sitä,että vaikka järjestelmä on napista poiskytkettynä.Autoo käynnistäessä tulee silti herjaa järjestelmän toimimattomuudesta.
C5 Aircross Hybrid

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 607 - Peruutustutkan toimintahäiriö
« Vastaus #9 : 24.12.2010, 23:36:51 »
Kyllä ainakin jos on boschin-anturit niin niissä on ollut aikapaljon sitä vikaa että anturi ottaa kosteutta sisäänsä ja toimii lämpimässä, mutta ei kylmässä. Anturin kosteuden huomaa yleensä siitä kun anturin takapuolen eriste alkaa pullottamaan (ainakin bosch). Ei ole tullut kokeiltua sitä, että saisiko anturit elvytettyä kuivaamalla ja uudelleen suojaamalla anturin.

Osku77

  • Vieras
Vs: 607 - Peruutustutkan toimintahäiriö
« Vastaus #10 : 24.12.2010, 23:58:18 »
Boschithan nuo ovat, pitäisikö sanoa valitettavasti- eikä noihin antureihin pääse kiinni, kun puskureissa ovat piilossa ja vaihto vaatii etu- tai takapuskurin irroituksen.
Tässä juuri vanhaa anturia käsissäni pyöritellessä, pako todeta, ettei tuo päällepäin mitään merkkejä osoita ( L:n-mallinen) , eikä edes pää turvonnut.

Noh, kylmässä tallissahan tuo seisoo ja pestään keskimäärin viikottain, joten kai nuo silmät sitten leviävät turpoamalla,  saisi vain olla paremmin suojattu systeemi, mutta ainakin toistaiseksi nuo anturit toimivat ( kop kop ).

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Peruutustutkan toimintahäiriö
« Vastaus #11 : 25.12.2010, 15:43:23 »
Siis se puskurin takana oleva osan mustalla silokonin tapaisella suojattu alue turpoaa. Silloin on päässyt vettä anturin sisälle ja siellä oleva piirilevy on tuhoutumassa. Olen kaksi tuollaista purkanut. Toisessa piirilevy oli jo syöpynyt piloille ja toinen alkoi toimimaan kun otin silikonit pois, kuivatin sisustan ja laiton piirilevylakkaa + Sikaflexiä päälle. On toiminut 1,5 vuotta tuon jälkeen. Veholla kuulemma ovat Citikoiden antureita lisäsuojanneet tuolta alueelta jollain massalla. Tyhmää näpertelyä sinänsä, mutta toisaalta myös uutta anturia joutuu maalaamaan, jos haluaa siistiksi.

Oma epäily on, että anturit eivät oikein kestä painepesua.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

mooperi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 39
  • 607 -07 2.2
Vs: 607 - Peruutustutkan toimintahäiriö
« Vastaus #12 : 15.07.2012, 18:17:31 »
Auto: 2007 607 2,2.

Olisiko jollakin kertoa minulle mikä on noiden parkkitutkien varaosanumero? Ecu näyttää olevan Bosch, joten tuskin sensoreiksikaan kelpaa Valeon vastaavat, joita saisi ulkomailta edullisemmin. Samalla kiinnostaisi, että mikä on vastaavan Citroen C5:n varaosanumero ja minkä vuosimallin C5 on se, jossa on samanlaiset.

Kiitos jo etukäteen... Ja kyllä - olen koittanut haulla. :-\

Benkku

  • Vieras

mooperi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 39
  • 607 -07 2.2
Vs: 607 - Peruutustutkan toimintahäiriö
« Vastaus #14 : 15.07.2012, 19:10:52 »
Kiitos nopeasta vastauksestasi. Taas väärillä hakuasanoilla etsimässä. No näinhän se toimii :D