Kirjoittaja Aihe: 406 - Laturin kunnostaminen  (Luettu 8221 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kardaani

  • Vieras
406 - Laturin kunnostaminen
« : 29.12.2010, 10:37:34 »
Auto: 2003 406 2,0 HDi (80 kW, automaatti-ilmastointi, 350 000 km).

Akun varoitusvalo palaa eikä laturi lataa, mitattu käydessä n. 12 V. Onko tähän autoon saatavilla varaosia laturiin vai onko vaihtoehtona vain vaihtolaturi?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #1 : 29.12.2010, 10:47:04 »
Kyllähän latureihin vara-osia saa. Katso laturin tyyppikilvestä valmistaja (Mitsubishi, Valeo jne.) sekä tarkka tyyppikoodi.

kardaani

  • Vieras
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #2 : 29.12.2010, 10:52:34 »
Ok. Kiitos nopeasta vastauksesta! Sitten vielä korjauksesta-Onko esim. jännitteensäädin/hiilipaketti vaihdettavissa laturi paikallaan ollessa?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #3 : 29.12.2010, 16:11:54 »
Riippuu laturista, joihinkin (yleensä vanhemmat ulkotuuletteiset Boschin) säädin/hiilet pitimimeen ovat vaihdettavissa. Useimmissa muun merkkisissä ja uudemmissa Boschin valmisteissakin, laturi purettava - eli korjaus ei onnistu laturi paikallaan.

#timo#

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 212
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #4 : 29.12.2010, 16:26:36 »
Mulla on just saman ikänen ja mallinen auto. Siihen vaihdoin pelkän säätimen hiilineen sinne laturin takapuoleen. Laturi oli paikoillaan. Öljyfilsun joutui irrotamaan tieltä. Tosin noilla kilsoilla sen laturin liukurenkaat on jo aika loppu jos on alkuperäinen. Hihnapyörän vapaakytkin saattaa myös ruveta jo hajoamaan. Niin mulle kävi vaikka laturi muuten pelas vielä. Kilometrejä oli silloin n.300tkm. Sain tilalle paljon vähemmän ajetun uudella säätimellä.
406 GW 2,0 HDi 110 Executive autom. -03
Skoda Superb 1.4 TSI ACT 4X4 -16

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 797
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #5 : 29.12.2010, 16:58:17 »
Itse korjautin koko (Valeo) höskän, laakerit, liukurengaspakka, hiilet ja puhdistus. Makso 120€. 420tkm muistaakseni kesti alkuperäinen, kaikki oikeastaan loppu edellämäinituista. ykssuuntaspyörä vaihdettu 360tkm kohdalla.

kardaani

  • Vieras
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #6 : 29.12.2010, 17:42:54 »
Setäni oli tarkastanut, että kyseessä on juurikin Valeo -merkkinen laturi. Onkohan tuohon vaihdettavissa jännitteensäädinpaketti paikallaan. Jos ei ole, ja kun kilsoja jo jonnin verran, niin mistäs lähtisin laturia hakemaan?-motonetissa myydään joitakin latureita, ja niiden hinnat ovat noin 200 euroa-en tosin tiedä minkämerkkisiä ovat-ilmeisesti tehdaskunnostettuja kuiteskin.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 099
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #7 : 29.12.2010, 18:56:03 »
Alkuperäisellä laturilla on menty nyt 368000km ja välillä tulee mieleen että pitäisikö suosiolla vaihtaa laturi uuteen ennen kuin se pettää.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

kardaani

  • Vieras
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #8 : 29.12.2010, 19:02:48 »
Alkuperäisellä laturilla on menty nyt 368000km ja välillä tulee mieleen että pitäisikö suosiolla vaihtaa laturi uuteen ennen kuin se pettää.

Anna kuules mennä niin pitkälle kuin pääset-sehän voi kestää vielä vaikka kuinka pitkään. Minusta ei tuollaisia kannata etukäteen vaihdella, sitten kun syttyy akkuvalo, niin sitten vikaa selvittämään.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 797
  • Volvo s80d 2.5 Aut
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #9 : 29.12.2010, 19:09:33 »
Mullakin sen laturin tappoi lopullisesti varmaan huono akku. Uskottomaan kuntoon ne pystyy ajamaan ennenkuin lopettavat latauksen. Eli antaa mennä vaan 8)

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 099
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #10 : 29.12.2010, 19:35:25 »
Kaipa sillä vielä pääsee pitkälle,eihän yleensä tielle jätä kun akunkuva kojetauluun syttyy. Edellisessä (406 -98 2.o bensiini) vaunussa laturi kesti 375tkm,latausvalo ei koskaan syttynyt vaan akku kiehui pilalle ja silloin jäätiin tielle kun loppui sähkö.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

kardaani

  • Vieras
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #11 : 29.12.2010, 21:04:28 »
Saattaapi tämä kuitenkin kääntyä uuden laturin hankinnaksi, sillä ainakin yhdessä nettikaupassa pelkkä jännitteensäädin oli n. 80 euroa eli ei se 200 euroa valmiista koko laturista kuulostakkaan enää niin mahdottomalta kuin aamulla. Onko kenellekään suosituksia laturin ostopaikasta?

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 801
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #12 : 29.12.2010, 23:01:40 »
Kalliin kaupan olet löytänyt, Motonetissä maksavat 20 - 40 € laturista riippuen.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #13 : 30.12.2010, 01:42:02 »
Alkuperäisellä laturilla on menty nyt 368000km ja välillä tulee mieleen että pitäisikö suosiolla vaihtaa laturi uuteen ennen kuin se pettää.

Kyllä noilla metreillä, jo pro-aktiivisesti tarkastelisin hiilien kuntoa. Kulutuslaitteiden määrästä ja ajostakin - kesällä ruuhkassa, lyhyttä ajoa jne. = sähkön kulutus suurta - kesto riippuu. 400 tkm alkaa kokemukseni mukaan olemaan maksimi, laturille kuin laturille.

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #14 : 30.12.2010, 02:00:10 »
Motonetistä löytyy vanhan vaihdossa viemällä ilmeisesti tehdaskunnostettuja mallista riippuen jtn 180-210 ekee kustantavat laturit... Ite vaihoin kesällä just sen halvemman kun vapaakytkin sano ihtesä irti ja uutta osaa ei kerenny reissun takia odotteleen vaan hyllystä sai koko laitteen. Hyvin on toiminu ;)