Kirjoittaja Aihe: 406 - Laturin kunnostaminen  (Luettu 8206 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 801
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #15 : 30.12.2010, 12:48:05 »
400 tkm alkaa kokemukseni mukaan olemaan maksimi, laturille kuin laturille.

Mulla loppui hiilet 406:n Valeosta kilometreillä 397 tkm. 30 € maksoi korjaus ( uudet hiilet ), helppo vaihtaa laturi paikoillaan muuten, mutta joutui ensin ottamaan öljynsuodattimen ja öljynjäähdyttimen pois tieltä.

Miksa

  • Vieras
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #16 : 18.03.2011, 21:05:05 »
Auto: 2000 406 2,0 HDi 110 (80 kW).

Melkein 400tkm pääsin kun tänään hajosi laturi. Ajotietokone kertoi, että "Battery charger default" ja akkuvalo paloi. Puhallin ja valot sammuilivat. Se laturin ylin laakeri piti aika rohinaa. Ajettua sain huoltamon pihaan. Ensiviikolla sitten selviää mitä sieltä on rikki.

TEMP_ARKISTOON

Miksa

  • Vieras
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #17 : 31.03.2011, 16:51:46 »
300e oli lasku. Laturi oli tullut tiensä päähän. Aikalailla on tuo 400tkm kipuraja alkuperäiselle laturille. Nyt siis ilmeisesti, jonku tarvikelaturin pistivät. Hyvä vain kun alkuperäisessä on aika suolainen hinta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 270
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #18 : 31.03.2011, 18:20:58 »
Just tuli Peugeotin alkuperäinen tehdaskunnostettu laturi velipojan Xantiaan, hintaa karvan päälle 150€. Tarvikelaturit olisi maksaneet suht sama joiltain toimittajilta jopa enemmän.

lahelaine

  • Vieras
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #19 : 22.04.2012, 21:44:40 »
Auto: 2001 406 Coupe 3,0 V6.

Tänään alkoi laturi temppuilemaan ja mikähän mahtaisi olla vikana. Kun auton käynnistää, tulee ajotietokoneeseen "battery charger default". Tämä kuitenkin häviää kun sammuttaa auton ja käynnistää uudelleen. Kerran tämä temppu ei kuitenkaan auttanut vaan akkuvalo paloi koko ajan.

Autolla/laturilla on ajettu kuitenkin vain 100 000 km ja edellisistä viesteistä päätellen laturi kestää 300000-400000 km. Eikä se nyt ihan sökönä voi kuitenkaan olla kun sammuttamalla auton ongelma häviää.

Mitähän pitäisi lähteä tutkimaan ensiksi vai pystyykö tätä edes itse tutkimaan?

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #20 : 22.04.2012, 22:17:51 »
Varmaan se kannattee mitata latausteho. Tuo, että sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Niin valo sammuu, olis yksi arvaus, että hiili/hiilet jumittelee.?

MJ

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 4 766
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #21 : 23.04.2012, 01:06:44 »
Kaveri käynnistämään autoa, ja laitat jo ennen käynnistystä akun napohin jännitemittarin kiinni. Tarkastat, että nouseeko jännite heti moottorin käynnistyessä normaaliksi (vikailmoitusten tullessakin).

lahelaine

  • Vieras
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #22 : 24.04.2012, 22:23:20 »
Ongelma on kadonnut. Jännitteet mitattiin aluksi, jotka olivat 11 V, eli laturi ei ladannut juuri mitään. Ei kun pösö autosähkömiehelle. Alan mies ei löytänyt laturista mitään vikaa. Putsasi kaikki laturin tilpehöörit ja tämän jälkeen jännitteet pelasivat normaaleissa lukemissa eikä ainakaan vielä ole vikailmoituksia tullut.

Mystinen ongelma, mutta onneksi vähällä päästiin.

lahelaine

  • Vieras
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #23 : 25.04.2012, 13:21:13 »
Tadaa, vikailmoitusta taas pukkasi. Päivän tuo kesti ilman ongelmia. Nyt käynnistäessä taas sama juttu ja pari kilometriä ajoin. Parkkeerattuani sammutin auton ja käynnistin uudelleen niin vikailmoitus katosi.

Nyt tein kuitenkin merkillisen huomion. Ilmastointi/puhallin menee kokonaan pois päältä kun vikailmoitus tulee. Radio, valot ym. sähkölaitteet pelittävät kuitenkin normaalisti. Joten onko tässä enää laturivikaa vaikka ajotietokone niin väittää?

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 072
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #24 : 25.04.2012, 14:16:07 »
Mainitsemasi sähkölaitteet on riippuvaisia latauksesta, myös päivävalot on latauksen takana, jos ei lataa, ei nuo laitteet toimi. Sinulla taitaa olla johdinongelma.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

lahelaine

  • Vieras
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #25 : 25.04.2012, 18:01:50 »
Heittääkö auto ilmastoinnin automaattisesti sitten pois päältä jos virtaa ei ole tarpeeksi vai miksi näin tekee? Tarkentaisiko johdinongelmaa? Olen ihan käsi näissä asioissa joten mistä päin autoa tätä kannattaa lähteä etsimään ja miten tämän saisi jotenkin selville onko johtimissa vikaa?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #26 : 25.04.2012, 18:14:53 »
...autosähkömiehelle. Alan mies ei löytänyt laturista mitään vikaa. Putsasi kaikki laturin tilpehöörit ja tämän jälkeen jännitteet pelasivat normaaleissa lukemissa.

Katsoiko hiilet myös, että pituutta jäljellä - luokkaa 10 mm minimissään?

lahelaine

  • Vieras
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #27 : 25.04.2012, 18:24:02 »
Ei tullut mieleen kysyä erikseen hiilien tarkistuksesta mutta hän oli tarkastanut omien sanojensa mukaan kaiken eikä mitään vikaa löytänyt. 40-vuoden kokemus hänellä näistä hommista joten eiköhän tarkistanut myös nuo hiilet.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #28 : 25.04.2012, 18:35:58 »
No ei sitä aina tiedä - vaikka olisi 40 vuotta paininutkin. Noissa on hentoiset jouset, jotta kollektori ei kovin kuluisi, joten jousivoima hiilien ollessa lyhyehköiksi kuluneet on jo melko pieni -> hiilet saattavat värähdellä jne.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 072
Vs: 406 - Laturin kunnostaminen
« Vastaus #29 : 26.04.2012, 10:21:12 »
Heittääkö auto ilmastoinnin automaattisesti sitten pois päältä jos virtaa ei ole tarpeeksi vai miksi näin tekee? Tarkentaisiko johdinongelmaa? Olen ihan käsi näissä asioissa joten mistä päin autoa tätä kannattaa lähteä etsimään ja miten tämän saisi jotenkin selville onko johtimissa vikaa?

Määrätyt laitteet saa virranohjauksen latauksen ohjaamana, niitä on ainakin sisäpuhallin ja ilmastointi, saattoi olla jopa nokkaflekti ja ajovalot päivävaloasennossa. Esimerkkinä itselläni hajosi laturin hihnapyörä, se ei ottanut kunnolla kiinni, ja se sai ajovalot vilkkumaan päälle ja pois, kun valot sammui, vapaakytkin otti kiinni ja kuorma kytkeytyi, mutta vapaakytkin ei kestänyt kuormaa joten lataus loppui ja valot sammui. Vastaantulijat ihmettelivät vilkuttelua kun en sitä iste ensin huomannut kauniina kesäpäivänä, mutta edelläajavat antoivat hyvin tietä ohituksiin. Vilkuttelu selvisi vasta kun ajoin auton parkkiin nokka seinää vasten.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.