Kirjoittaja Aihe: 406 - Etusumuvalojen johdot  (Luettu 6347 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vibe

  • Vieras
406 - Etusumuvalojen johdot
« : 17.03.2011, 18:20:21 »
Auto: 1998 406 2,0 ST (16-ventt.)

Tilasin Motonetistä sumuvalot ja heräsi suuri kysymys kulkeeko jossain valmiina sähköt sumuvaloille? Vakionahan niitä tuossa ei ole. Miten ja mistä on fiksuin vetää ne johdot?

Sisälle joutuu tekemään erillisen kytkimen esim hätävilkun ja takalasin lämmittimen napin viereen, kymysmerkiksi jää mitä ja miten tuon kytkimen ja valojen väliin tulee/mitä on valmiina (onko esimerkiksi niille rele olemassa jossain)? Sulakerasiastakaan en tiedä mitä ne on kun on se kansi päältä hukkunut.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Etusumuvalojen johdot
« Vastaus #1 : 17.03.2011, 18:44:48 »
VE1: Johtoliitin oli valmiina ratin vasemmalla puolella (panelin takana) ainakin mallissa 1996. Paneelia täydentämällä sai asennetuksi originaalipainikkeen (jossa sijaitsee myös ajovalojen korkeussäätö) ja releen kera. VE2:Viiksen johtosarja saattaa olla johdotettu valmiiksi, riippuen DAM-numerosta, eli Peugeot liike voi antaa ilmaisenkin neuvon sumuvalo-ohjauksella varustetun viiksen hankintaan (Motonet?). Tai autohajoittamolta hipleiden hakeminen >>> tulee tällä menetelmällä siisti ja originelli  ;). Sumuvalojen ohjaus oltava looginen ajovaloihin ja takasumuvaloonkin nähden.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vibe

  • Vieras
Vs: 406 - Etusumuvalojen johdot
« Vastaus #2 : 17.03.2011, 19:09:49 »
eli liitin sijaitsee sen paneelin alla missä on nuo korkeussäädöt ja mittariston himmentimet yms...satutko muistamaan minkä näköinen/kokoinen se on? muuta siis ei tarvitse tehdä kun lyödä sumarit kiinni (löysin puskurin sisältä piuhat niille :)) ja tuohon liittimeen kytkin?
auto on vanhempikorinen.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Etusumuvalojen johdot
« Vastaus #3 : 17.03.2011, 19:13:04 »
Valkea liitin, kiinni paneelissa. Jos ei ole, niin johdotus valmiina viiksessä (Peugeot varmistaa DAMista).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vibe

  • Vieras
Vs: 406 - Etusumuvalojen johdot
« Vastaus #4 : 17.03.2011, 23:09:35 »
Vasemman puolen panelista en löytänyt ylimääräisiä liittimiä, mutta oikealta panelin takaa, missä on hätävilkun ja takalasin lämmittimen painike, löytyi irtonainen neliönmuotoinen liitin... Voisiko olla se?

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - Etusumuvalojen johdot
« Vastaus #5 : 18.03.2011, 18:33:34 »
Jollei korkeus säätimen vieressä niin kytkin on viiksessä Motonet v.nr 48-8608. 55,50€ Peugeot v.nr 625368. 105€.

vibe

  • Vieras
Vs: 406 - Etusumuvalojen johdot
« Vastaus #6 : 19.03.2011, 20:09:17 »
Onkohan tuossa motonetin viiksessä myös takasumuvaloille kytkin?

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - Etusumuvalojen johdot
« Vastaus #7 : 19.03.2011, 23:00:44 »
On viiksi on samanlainen kun alkuperäinen.

vibe

  • Vieras
Vs: 406 - Etusumuvalojen johdot
« Vastaus #8 : 19.03.2011, 23:28:41 »
No, tuli tilattua motonetiltä nyt viiksikin toivotaan että rupeaa toimimaan kun lyö kiinni valot ja uuden viiksen. :)

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 406 - Etusumuvalojen johdot
« Vastaus #9 : 28.11.2011, 19:32:49 »
Auto: 1999 406 1,8 SL (2. mallisarja).

Tuuleeko johtoja mihinkään asti ja onko millainen homma vetää johtoja? (PH2)
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Etusumuvalojen johdot
« Vastaus #10 : 27.03.2016, 07:33:59 »
Auto: 1996 406 2,0 ST.

Hommasin autoon etusumuvalosarjan purkuautosta sisältäen viiksipaketin, releen ja itse sumuvalot kannakkeineen kummallekin puolelle. Muutama kysymys ennen kuin alan niitä paikoilleen laittamaan.

Ensinnäkin tuleeko puskurin alle johdot valmiina vai joutuuko itse vetämään sulakkeilta saakka uudet? Rele tulee ilmeisesti ajoneston näppäimistön alla olevaan releboksiin? Viiksipaketti joka tuli mukana on muuten täydellinen mutta siinä ei ole äänimerkin painiketta, toisin kuin autossa nyt kiinni olevassa orkkiksessa viiksessä. Takasumuvalojen kytkin on autossani tällä hetkellä orkkis paikalla keskikonsolissa hätävilkkujen katkaisijan vieressä. Osat tulivat -97 mallisesta autosta.
MB E250 cdi

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Etusumuvalojen johdot
« Vastaus #11 : 27.03.2016, 10:44:16 »
Ainakin -97-mallissa on johdot valmiina puskurin peitekilpien takana, tosin tässä mallissa takasumuvalo on viiksessä alunperinki ja valojen korkeus-säätö rullan viereltä ei löydy takasumarille kytkimen johdotuksia..

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Etusumuvalojen johdot
« Vastaus #12 : 02.04.2016, 20:49:24 »
Auto: 1996 406 2,0 ST.


Näköjään löytyy tästä alkupään mallistakin valmiit johdot puskurin alta. Hienoa. Joku on ajatellut tehtaalla meitä retrofittaajia kerrankin. Nyt Pösö saa 20 vuoden kunniaksi sumarit :D.


Sumuvalojen releelle oli paikka tyhjänä releboksissa kojelaudan alla.


Vilkkuviiksessä oli eniten tekemistä. Testasin uuden ja se sopi heittämällä liittimiin ja seisonta/lähi/kauko/vilkut ym. toimi normaalisti.


Suurin ongelma oli se että alkuperäisessä (kuvassa alempana) viiksipaketissa oli myös äänimerkin (töötti) painike tuossa päässä ja taasen tässä uudessa sumuvalojen mukana tulleessa ei.


Päätin tehdä sitten osia yhdistelemällä tuosta sumuvallisesta viiksipaketista äänimerkillisen. Tässä kuvassa näkyy hyvin erot sisuskaluissa. Oikealla alkuperäinen. Viiksiakselin sisällä kulkee tappi joka painaa kontaktipintoja yhteen painettaessa viiksen päässä olevasta napista.
Sumuvalollisessa viiksipaketissa päässä on vain pelkkä kova feikkinappi, jota ei voi painaa.


Alkuperäinen viiksi purettuna. Se lähtee osiksi vetämällä voimakkaasti osia erilleen. Tässä kuvassa näkyy metallitappi ja sen päässä oleva nailon tappi.


Sumuvalollisesta viiksipaketista piti poistaa sen feikkinapin alta vielä tuollainen metalliholkki. Tämän jälkeen pääsi kasaamaan sitä äänimerkin anto osilla.


Töötin akseli ja jousi laitettuna sumarillisen viiksipaketin sisään.


Kontaktipinnat liitinnastoineen irrotettuna.


Ja paikoilleen asennettuna.


Vanhasta sai melkein uutta vastaavan tapin vilkun kontaktipintojen väliin. Se kuluu aina eniten, ja aiheuttaa ikääntyessään vilkun räpsyttelyä omia aikojaan.


Tappi ja jousi irrotettuna.


Lopuksi kaikkien kontaktipintojen puhdistus ja uudelleen rasvaus. Näkymä juuri ennen kuin laitoin kannen kiinni ja paketin kasaan. Huomioitavaa on että viiksestä kummatkin nupit nolliin ja oikeassa yläreunassa näkyvä kytkin, jota viiksen metalliakseli liikuttaa hammastusten välityksellä, on ihan oikeassa laidassa. 

Tässä viiksessä on myös takasumuvalojen kytkin, joka toimii normisti kunhan keskikonsolin takasumuvalojen nappi on painettu pohjaan. Eli nyt se keskikonsolin nappi on oikeastaan turha. Täytyy katsoa josko jostain löytyisi alkuperäinen peitelevy sen kohdalle. Sen napin johdot voisi kytkeä yhteen ja laittaa konsolin taakse. Silloin kaikki toimisi tuosta viiksipaketin nupista.

MB E250 cdi

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Etusumuvalojen johdot
« Vastaus #13 : 03.04.2016, 16:55:20 »

Peitekilpien irrotuksen jälkeen piti sivuleikkureilla poistaa vielä nuo pikku tapit jotta sai sumuvalon asennettua paikoilleen.


Sumarien yläpään kiinnitys on tuollainen jousikuormitteinen. Alapää tulee samalla pultilla millä peitekilpikin oli kiinni.

Nyt on sumarit kummallekin puolelle asennettu, rele laitettu paikoilleen, sulakkeet paikoilleen ja vilkkuviiksi paikoilleen. Sitten testaamaan, auto päälle ja viiksestä manuaalisesti valot päälle. Kääntö toisesta vivusta, mutta etusumarit ei syty. Perhana!.
Otin auki vielä ratin vasemmalla puolella olevan paneelin, jossa sijaitsevat ajovalojen korkeuden säätö sekä mittaristovalojen himmennin. Siellä oli vielä yksi liitin irrallaan. Mahtaisiko se olla etusumuvalojen napin liitin?


Paneelin takana oleva liitin johon menee monta johtoa. Onko tämä sumuvaloille tarkoitettu?
MB E250 cdi

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Etusumuvalojen johdot
« Vastaus #14 : 06.04.2016, 20:49:41 »
Mahtaisiko joltain sähköihin perehtyneeltä harrastajalta löytyä ratkaisua ongelmaan? Katkaisijaa huutaisi, tarviketta tai alkuperäistä.
Tarvikkeen jos laittaa niin pitäisi tietää että minkälainen nappi ja kytkentä. Miksi tuossa alkuperäisessä on noin monta liitintä (johtoa) mutta esim. Motonetin myymässä napissa on vain kolme pinniä?


406 korjausoppaasta otettu kaavio.

MB E250 cdi