Auto: 2007 607 3,0 V6 Titanium (automaatti).
Vaiherikas päivä. Aamulla ajelin Tikkurilaan koukkupajalle vetokoukun asennukseen. Auto pihaan parkkiin ja avaimet pajalle sekä muut muodollisuudet, sitten ala-Tikkurilan Shellille kahville. Koukkupajan asentaja soittaa perään, että auto vuotaa valtoimenaan öljyä, ei oteta halliin, tuuhan katsomaan. No, kusiluistimet sutien parkkipaikalle, just toivat autoa ulos ja vuotihan se lorisemalla.
Koko konehuone öljyssä ja tarkemmin kun katselin kyljet ja peräkin öljyssä. Mittatikku ei edes kastunut, hetki harkintaa ja Shelliltä 4 litraa Helix:ä. Neljällä litralla pinta nousi juuri maksimiin eli litra oli öljyä koneessa jäljellä. Vuotokohteesta ei siinä tietenkään saanut mitään selvää, mutta Shellin yhteydessä toimivalla EvaCar korjaamolla lupautuivat kesken muiden hommiensa (100 pistettä heille) katsomaan ainakin öljynsuodattimen kiinnityksen/tiivisteen, jota aluksi epäilin vuotokohteeksi, auto kävi öljynvaihdossa vain pari viikkoa aikaisemmin.
Pohjasuoja irti, ei saa selvää, oikea pyörä ja sisälokasuoja irti, selvästi lorottaa öljyä jakopään tienoilta, helevetti, oisko stefa, eurot vilisi silmissä. No, eipä tuolla ajaa uskaltanut, joten hinuri paikalle ja auto Vantaalle Automaalle. Soittaessani ennakkoon lupasivat ottaa tutkittavaksi ensi torstaina, mutta paikan päällä ajankohdaksi aikaistui tiistai. Taksilla olin porhaltamassa kotiin kun jo soittivat Automaasta perään, että joku solenoidiventtiili, joka ilmeisesti ohjaa öljynpaineella venttiilien ajoitusta tms. vuotaa öljyt pihalle. Solenoidiventtiileitä on kaksi ja "niillä on tapana vanhemmiten tehdä noin", kertoi asentaja.
Sovittiin, että kumpikin vaihdetaan ja osat oli tulossa jo tänään, mutta niin myöhään etteivät ehdi vaihtaa, heti maanantaina aamulla työnalle. Siinä oli aikas lähellä ettei mennyt kone uusiksi. Jos olisin ollut matkalla vähänkään pidemmälle, olisi öljy loppunut koneesta ja miten pysähdyt kehän aamuruuhkassa, varmasti olisin yrittänyt ontua seuraavalle rampille katastrofaalisin seurauksin. Toiset 100 pistettä Automaa Vantaalle, nopeaa/ensiluokkaista toimintaa ja sattui minun kohdalleni ensimmäisen kerran omalla peugeot aikakaudella 1996-2011. Joku palstalla varmaan tietääkin tarkalleen mistä kysymys, mutta palaan asiaan remontin jälkeen kun tarkalleen nuo solenoidit tiedossa.
Autollahan on nyt ajettu 138000km, että jos kellä tuollainen suunnilleen saman ikäinen, kannattanee katsoa "sillä silmällä" ja vaikka jonkun muun homman yhteydessä vaihdattaa ko. osat.