Kirjoittaja Aihe: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)  (Luettu 15218 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JS

  • Vieras
607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« : 18.03.2011, 15:56:06 »
Auto: 2007 607 3,0 V6 Titanium (automaatti).

Vaiherikas päivä. Aamulla ajelin Tikkurilaan koukkupajalle vetokoukun asennukseen. Auto pihaan parkkiin ja avaimet pajalle sekä muut muodollisuudet, sitten ala-Tikkurilan Shellille kahville. Koukkupajan asentaja soittaa perään, että auto vuotaa valtoimenaan öljyä, ei oteta halliin, tuuhan katsomaan. No, kusiluistimet sutien parkkipaikalle, just toivat autoa ulos ja vuotihan se lorisemalla.

Koko konehuone öljyssä ja tarkemmin kun katselin kyljet ja peräkin öljyssä. Mittatikku ei edes kastunut, hetki harkintaa ja Shelliltä 4 litraa Helix:ä. Neljällä litralla pinta nousi juuri maksimiin eli litra oli öljyä koneessa jäljellä. Vuotokohteesta ei siinä tietenkään saanut mitään selvää, mutta Shellin yhteydessä toimivalla EvaCar korjaamolla lupautuivat kesken muiden hommiensa (100 pistettä heille) katsomaan ainakin öljynsuodattimen kiinnityksen/tiivisteen, jota aluksi epäilin vuotokohteeksi, auto kävi öljynvaihdossa vain pari viikkoa aikaisemmin.

Pohjasuoja irti, ei saa selvää, oikea pyörä ja sisälokasuoja irti, selvästi lorottaa öljyä jakopään tienoilta, helevetti, oisko stefa, eurot vilisi silmissä. No, eipä tuolla ajaa uskaltanut, joten hinuri paikalle ja auto Vantaalle Automaalle. Soittaessani ennakkoon lupasivat ottaa tutkittavaksi ensi torstaina, mutta paikan päällä ajankohdaksi aikaistui tiistai. Taksilla olin porhaltamassa kotiin kun jo soittivat Automaasta perään, että joku solenoidiventtiili, joka ilmeisesti ohjaa öljynpaineella venttiilien ajoitusta tms. vuotaa öljyt pihalle. Solenoidiventtiileitä on kaksi ja "niillä on tapana vanhemmiten tehdä noin", kertoi asentaja.

Sovittiin, että kumpikin vaihdetaan ja osat oli tulossa jo tänään, mutta niin myöhään etteivät ehdi vaihtaa, heti maanantaina aamulla työnalle. Siinä oli aikas lähellä ettei mennyt kone uusiksi. Jos olisin ollut matkalla vähänkään pidemmälle, olisi öljy loppunut koneesta ja miten pysähdyt kehän aamuruuhkassa, varmasti olisin yrittänyt ontua seuraavalle rampille katastrofaalisin seurauksin. Toiset 100 pistettä Automaa Vantaalle, nopeaa/ensiluokkaista toimintaa ja sattui minun kohdalleni ensimmäisen kerran omalla peugeot aikakaudella 1996-2011. Joku palstalla varmaan tietääkin tarkalleen mistä kysymys, mutta palaan asiaan remontin jälkeen kun tarkalleen nuo solenoidit tiedossa.

Autollahan on nyt ajettu 138000km, että jos kellä tuollainen suunnilleen saman ikäinen, kannattanee katsoa "sillä silmällä" ja vaikka jonkun muun homman yhteydessä vaihdattaa ko. osat.

taantoku

  • Vieras
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #1 : 18.03.2011, 16:26:41 »
Kiitoksia tiedosta täytyy tarkkailla vuotojen varalta kun omallani on ajettu jo 250tkm ja on vm2005. Ilmoitathan mitä korjaus maksoi niin voisi varautua seuraavaan huoltoon.

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #2 : 18.03.2011, 17:46:30 »
Jäi vaahdotessa mainitsematta, että solenoidiventtiilit 200€ kappale ja ensimmäisen vaihto 200€, seuraava 20€ kun vaihtuu samalla eli n. 600€ koko homma, moottorin pesu siihen päälle. Näin 5 lonkeron jälkeen asiaa vatvoessa tuntuu että ihanan halpaa pahimpaan skenaarioon verrattuna ja mulla kun tuo tuuri on yleensä sieltä huonoimmasta päästä, niin että kerrankin ....

Edit: Jos nyt yhtään olen kartalla niin tulppien vaihdon yhteyteen varmaan kannattaa tuollaista operaatiota suunnitella, käsittääkseni vaatii imusarjan irroituksen kuten tulppien vaihtokin.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2011, 17:50:09 kirjoittanut JS »

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #3 : 18.03.2011, 18:05:14 »
Automaa Vantaasta minullakin positiiviset kokemukset muutaman vuoden takaa kun oma pösö heitti öljyt kehä III:lle, 34 asteen pakkasessa. Auto kyllä jäi kehällä tasan siihen mihin öljyt ulos tuli ja hinurilla jatkettiin reilun tunnin päästä pajalle. Onneksi oli silloin Esso Tuupakassa, niin pääsi sisälle odottelemaan hinuria. Automaassa ottivat homman katsottavaksi samantien ja pistivät ajokuntoon, niin että juuri ennen sulkemisaikaa pääsin jatkamaan matkaa. Se onkin ainoa minkään merkin merkkihuolto, josta minulla on siinä suhteessa positiiviset kokemukset, että ollaan valmiita venymään ja laittamaan matkalaisen auto kuntoon, että matka pääsee jatkumaan. Yleensä saa kuulla vain näitä kahden-neljän viikon kuluttua selityksiä.

Mulle ei ehkä ole tuo kyseisen V6-moottorin rakenne kovin tuttu, mutta mistä tuo öljy nyt sitten tulee ulos?

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #4 : 18.03.2011, 18:37:10 »
Tuohon en osaa vielä vastata, mutta arvaus (joka voi olla huonokin) on, että öljy tulee letkulla ko. solenoidiventtiileille ja itse venttiili on jotenkin pettänyt. Kunhan menen autoa noutamaan koetan saada mahdollisimman tarkan selvityksen asiasta.

Edit: Siis moottorin oikealta puolelta, hihnapyörien ympäristöstä valuen ja oli sitä hivenen tullut vasemmaltakin puolelta. Näyttää vaan ajoviima levittävän sen tehokkaasti ympäri moottoritilaa. Venttiilit ilmeisesti sijaitsevat moottorin päällä, imusarjan alla.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2011, 18:44:21 kirjoittanut JS »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #5 : 18.03.2011, 20:29:26 »
407 3.0 V6 moottorissa (bensiini) on samat osat kuin aiheessa. Vaihtoivat (Toyota-Kaivokselan vaihtoautotakuuna) molemmat myös Automaa Vantaalla,  kun taempi toimimoottori tiputteli hieman öljyä. Vuoto aiheutuu toimimoottorin rungon ja aktuaattoriosan puristeliitoksesta. Vaihdettaessa uuteen ei ole tarvetta irroittaa imusarjaa, vain moottorin koristesuojus ja toimimoottorin yksi kiinnitysruuvi. O-rengastiivistys on konstuktiona. Foorumilla on aiempaakin tarinaa aiheesta. Ei tuo vuoto moottoria riko, mutta voi hälyttää öljynpaineesta, jos sokkona ajaa, eikä haista ö-katkua/kurkkaa auton etumuksen alle  ;)
 
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #6 : 18.03.2011, 21:04:52 »
Taitaa olla samasta asiasta kyse kuin tässä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=40408.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #7 : 18.03.2011, 23:01:49 »
"Ei tuo vuoto moottoria riko, mutta voi hälyttää öljynpaineesta, jos sokkona ajaa, eikä haista ö-katkua/kurkkaa auton etumuksen alle"
Jep jep, pisaraakaan ei ole tuo auto pihalleni aikaisemmin vuotanut, joten empä arvannut tuolla vaativalla lähes 50km mittaisella matkalla vetää tasaisin välein sivuun ja alla konttailla, siinä tein ilmiselvän virheen. Millaista väliä olet itse pitänyt hyvänä tarkkailuun, uskallatko ihan kilometrien siivuja vetää?  Muutakin vikaa taitaa autossani olla, kun sinne ei täydessä laukassa tule moottoritilan käryt, olisiko joku moottoritilan/mittaritaulun välinen putki tukossa? Vuotohan ei moottoria riko aivan kuten asiantuntevasti toteat , lienee moottorin kannalta pelkästään hyväksi, niin sanottu ulkopuolinen roiskevoitelu ja aivan oikein toteat, että öljynpaineen alarajahälytyshän siitä seuraa kun koneesta loppuu öljy, mutta sekö on mielestäsi vakavin mahdollinen seuraus? Että lamppu syttyy ja taitaa tulla oikein häiritsevä äänihälytyskin??? Kiitos ja anteeksi.
Edit: Minä kerron palstalla mitään lisäämättä/pois jättämättä ikävästä tapahtumasta joka autoani on kohdannut, syyttämättä autoa tai mitään muutakaan kuin tuuria ja siinä toivossa, että tapahtuma olisi avuksi/opiksi jollekin toiselle vastaavan auton omistajalle, niin eiköhän heti löydy joku joka on valmis tuostakin vierittämään syyn kuljettajan harteille. Peugeotissa tai sen alihankkijoissahan ei voi olla vikaa/virhettä! Peugeot 607 on yhä edelleen paras auto kaikinpuolin mitä minulla on ollut ja uudempaan on tarkoitus vaihtaa, samalla koneella kaikkine ongelmineen.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2011, 23:33:40 kirjoittanut JS »

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #8 : 18.03.2011, 23:04:45 »
Taitaa olla samasta asiasta kyse kuin tässä:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=40408.0

Varmaankin sama homma kyseessä ja tuossahan olikin oikein hienot "purukumilla me paikkaamme sen" ohjeet.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #9 : 18.03.2011, 23:34:57 »
"purukumilla me paikkaamme sen" ohjeet....

Kyseisellä tavalla olen operoinut jo muutaman uudemman hihnakutosen ja EW-moottorin VVTI-ohjainventtiilin menestyksekkäästi.

Nimim. Se nyt vaan on tyhmää, maksaa liikaa.

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #10 : 18.03.2011, 23:50:28 »
"Tiivisteen vaihtaminen ei auttanut asiaa. Nyt, kun olen osaa monelta kantilta pyöritellyt ja tiivisteiden kanssa roplaillut, tulin siihen tulokseen, että rikki se on. Ehjään verrattuna koko osa liikkuu liikaa."
Jep jep, ja puhdistukset ja uretaanit kehiin vieraalla paikkakunnalla kesken työviikon, kuivatellaan 6-8 tuntia? Give me a brake (anna minulle jarrut)

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #11 : 19.03.2011, 00:01:29 »
Tapauksessasi kenties hankalaa, muttei kuitenkaan mahdotonta. Nopeasti kuivuvia (luokkaa tunti) uretaanilaatujakin on ja ainoa joka tuossa liikuu on tuo liittimen muovinen runko-osa. Paikallinen pienempi korjaamo (KORJAAMO isolla, joissa vielä aitoa menneiden vuosikymmenten pajahenkeä) - tiivistäisi tuon lähes tulkoon samassa ajassa kuin vaihtaisi uudet. Niin ja se liitinvastakkeen eläminen/liikkuminenkin runko-osaan nähden, loppuu liimattuna kyllä.

Vastauksena tuohon jarru-asiaan... Onko lasinne puolityhjä vai puolitäysi?


JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #12 : 19.03.2011, 07:23:59 »
Näkemättä tilannetta, on vaikea antaa täydellistä vastausta. Yhtäkään moottoria, joka olisi rikkoontunut aktuaattorin vuodon seurauksena ei ole näkynyt tilastoissa. Autostaan huolehtiva vaistonvaraisesti kurkkaa, on lammikkoa auton alla ja ovatko renkaiden alapuolet täynnä ilmaa. Peugeotissa on ilmanpaineen tunnistimet, joten kuittaus ok. näyttötaulussa varmistaa, että asiat ovat ok. Benkku on täysin oikeassa korjauksen suhteen, kannattaa. Jos en olisi saanut aktuaattoreita takuuna, niin varmasti liimaaminen (toimivaksi havaittu ja riskitön) olisi ollut noin 700 euron arvoinen  ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #13 : 19.03.2011, 07:42:23 »
Hyvänen aika, jos moottorissa alkaa äkillinen runsas öljyvuoto niin ei sitä kuljettaja voi mistään tietää. Ja jos kone menee tämän seurauksena tyhjäksi niin kyllä se kone siitä kimahtaa. Näitä nähtii 2000-luvun alussa EW koneiden huohottimen jäätymisen yhteydessä Suomessa satoja tapauksia.

Ja sellaisen auton jolla ei voi tarkastelematta ajaa vaikka 500km siivua pitää jättää kauppaan, ei sellaisella sonnalla mitään auton virkaa ole.

En minäkään näe tuon osan korjaamiseen muuta järkevää vaihtoehtoa kuin vaihtaa uusi osa tilalle ja toivoa että se olisi tehty edes jonkinlaisia laatukriteerejä noudattaen. Liimailut jätettäköön harrastajille, korjaamot ei voi ottaa vastuuta liimauksista kun muutaman kympin työstä voi olla muutaman tonnin seuraukset.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #14 : 19.03.2011, 10:46:14 »
Hyvänen aika, jos moottorissa alkaa äkillinen runsas öljyvuoto niin ei sitä kuljettaja voi mistään tietää.

Ei voikaan, mutta nämä VVTI-säädinsolenoidit, alkavat vuotamaan pikkuhiljaa.