Kirjoittaja Aihe: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)  (Luettu 15215 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #15 : 19.03.2011, 12:10:47 »
Näin on ja siitä syystä kannattaa ainakin kerran viikossa kurkata sinne konepellin alle, ei ole suuri vaiva ja joskus voi pelastaa ikävältäkin yllätykseltä. Itselläni tahtoo olla tuo "huono" tapa kurkkia aina välillä sinne konehuoneeseen. 8)
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #16 : 19.03.2011, 17:51:24 »
Minulta saa solenoidiventtiilit tuunattavaksi eli liimattavaksi, ken haluaa aiheen moottoriin. Maksan myös postikulut, että on riittävän reilu lahjoitus  ;)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #17 : 20.03.2011, 03:04:49 »
Lukekaapa uudestaan tämän ketjun aloitusviesti, onko siinä vuoto alkanut pikkuhiljaa? Luetun ymmärtäminen?

Ymmärän luetun - fakta on, että nuo vuotavat aluksi melko pitkään - vähänlaisesti, siis todellakin vain 'kostuen' öljystä. Vähäinen vuoto olisi paljastunut, jos edes kerran kuukaudessa vilkaistaan pellin alle.
« Viimeksi muokattu: 20.03.2011, 03:16:30 kirjoittanut Benkku »

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #18 : 20.03.2011, 03:15:14 »
Benkku, voitko antaa vinkkiä millä uretaaniliimalla ko. korjaus olisi hyvä (= varmasti onnistuva korjaus) tehdä? Voisi ostaa valmiiksi tuollaista liimaa 8)

Merkillä ei niinkään väliä - mikä tahansa tasotiivistekäyttöön öljyisissä olosuhteissa tarkoitettu uretaaniliima käy. Sen sijaan työnsuorituksella on. Rasvat pois hyvin - eli solenoidiventtiili kuuma-ilmapuhaltimella kuumaksi ja rasvanpoisto-aineella saumakohdan huolellinen kuivaus. Liimatuubi minigrip pussiin ja vesihauteessa kuumaksi. Liimataan osan ja liiman ollessa luokkaa 50-70 asteisia. Saumarako tiivistyy uretaaniliiman vulkanoituessa. Lämpö auttaa liiman kulkeutumisessa kapillaarirakoon.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #19 : 20.03.2011, 11:11:36 »
Kiitoksia hyvistä työohjeista, muuten olisin varmasti tehnytkin tuohon suuntaan mutta tuota lämmitämistä en kyllä olisi huomannut tehdä. Et kuitenkaan osaisi sanoa vielä hyväksitodettua "kauppanimikettä" tuolle liimalle, olisi helpompi metsästää tuota sitten jostain. Motonet on lähellä, mutta heidän sivuillaan kun noita tasotiivisteliimoja katselee niiin tuntuu siltä, että ne kaikki tahtovat olla silikoonipohjaisia...

Kävin muuten katsomassa konepellin alle ja siellä odotti ikävä yllätys >:( - Toinen solenoidiventtiili on todellakin öljyinen eli kannattaisi varmasti korjata pikimiten..?
Voiko tuon solenoidiventtiilin ottaa vain irti ja asentaa takaisin, eli tuolla asennolla ei taida olla väliä? Ei siis ole mikään kiertyvä malli vaan perinteinen solenoidi-tyyppinen "ulos-sisään" tyyppisesti liikkuva..?

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #20 : 20.03.2011, 11:47:04 »
Ymmärän luetun - fakta on, että nuo vuotavat aluksi melko pitkään - vähänlaisesti, siis todellakin vain 'kostuen' öljystä. Vähäinen vuoto olisi paljastunut, jos edes kerran kuukaudessa vilkaistaan pellin alle.

2 viikkoa aiemmin moottoriin vaihdettiin öljyt/suodatin drive in liikkessä, eikä mitään vuotoa havaittu. Viime viikolla tarkistin vielä tikusta öljyn tason (3/4 oli) vain varmistaakseni, että laittoivat öljyä tarpeeksi, eikä lumiseen pihaan ole koskaan ilmestynyt pisaraakaan öljyä. Kostea tuo solenoidi on voinut olla jo aiemmin, sitä tuskin asiasta tietämättä vilkaisemalla huomaa, mutta fakta on se, että kone pumppasi ulos lähes kaiken öljynsä tuolla 50km:n matkalla. Auton seisottua koukkupajan käytävällä vain muutaman hetken tyhjäkäynnillä, oli alle ehtinyt tulla iiiso lammikko. Ja kun auto saatiin nosturille ja vuoto paikallistettiin jakopään tienoille, oljyä valui koneen kylkeä isona norona, koko auton pohja oli öljyn peitossa niin, että sitä oikein tippui pisaroina sieltä täältä. Kone oli täysin öljyn kastelema, myös vasen puoli.

Edit: Automaan tiskillä muuten tarjosivat heti syyksi huohottimen jäätymistä, jonka tietenkin heti tyrmäsin.
« Viimeksi muokattu: 20.03.2011, 12:46:10 kirjoittanut JS »

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #21 : 25.03.2011, 06:38:35 »
Remppa kustansi 534€, sisältäen kummankin solenoidiventtiilin vaihdon sekä moottorin pesun.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #22 : 25.03.2011, 08:20:00 »
Kävin muuten katsomassa konepellin alle ja siellä odotti ikävä yllätys >:( - Toinen solenoidiventtiili on todellakin öljyinen eli kannattaisi varmasti korjata pikimiten..?
Voiko tuon solenoidiventtiilin ottaa vain irti ja asentaa takaisin, eli tuolla asennolla ei taida olla väliä? Ei siis ole mikään kiertyvä malli vaan perinteinen solenoidi-tyyppinen "ulos-sisään" tyyppisesti liikkuva..?

Kyllä, kannattaa korjata pikimmiten ennen vuodon suurenemista (vrt. JS:n tapaus). Asennolla ei ole väliä, sillä venttiilin karaporauksen ympärillä on kevennysolake eli ympäri ulottuva öljykanava.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #23 : 26.03.2011, 13:54:01 »
Nyt on tutkittu venttiiliä ja ympäristöä sekä suoritettu perusteellinen puhdistus. Seurataan ensi viikko miten tuo kostuu öljyn vaikutuksesta, kovin suurelta vuoto ei vielä vaikuta, lähinnä tuntuu olevan sellaista hikoilua. Mutta työn alle venttiili joutuu joka tapauksessa lähiaikoina...

Kun tuota venttilin ympäristöä puhdistelin niin huomasin myös, että liittimessä on runsaasti öljyä. Siitä taas tuli mieleen se, että mahtaakohan tuo päätylaipan liimaus poistaa tuon öljyn tihkumisen/ -vuodon jos myös liittimen kautta vuotaa? Onko näissä solenoidiventtiileissä myös sisällä jonkinlainen (ja millainen?) tiivistys joka on pettää, kun tuo vuoto alkaa?

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #24 : 26.03.2011, 13:59:38 »
Ei poista, vaan liittimen pohja pitää myös tiivistää. Itse olen tehnyt sen sopivan paksuisella NBR-kumilevyllä. Kumin pala leikattava sisämittoja hieman pienemmäksi ja pinnien kohdalle pelkät viillot. Paksuus siten (muistaakseni luokkaa 1.5 mm), että puristuu hieman liitin lukittaessa.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #25 : 02.04.2011, 21:49:42 »
No niin, nyt on sitten "tapeltu" tuon solenoidiventtiilin vaihdon kanssa :(

Purin tuon solenoidiventtiilin kokonaan ja liimasin tasotiivisteliimalla uudelleen kasaan, näin sain ainakin kaiken öljyn puhdistettua joka paikasta. Konstruktiossa on kaikkiaan 3 kpl O-renkaita joista yksi on vaihdettavissa. Loput 2 kpl on rakenteen sisällä ja nämä alkanevat kaiketi vuotaa, pikkuhiljaa ajan kanssa... No luulen, että tuo muuten pitää mutta nyt sitten alkoi vuotaa tuosta viimeisestä, itse s.venttilin ja kannen välisestä liitoksesta/ O-renkaasta (vanhoja, kovettuneita O-renkaita kun ovat...)  >:( Service Box ei tietystikään tunne tuota O-rengasta vaan on kaiketi ostettava koko paketti, a' 188€  ;D

Ei kenelläkään olisi tuon O-renkaan mittoja tai sitten tietoa miten oikea O-rengas valitaan? Uran mitat ovat seuraavat: sisähalk. 16.7mm, ulkohalk. 20.0mm, sekä uran leveys 2.4mm. Kyllähän tuon nyt sinnepäin saa valittua ilman mitään mutta olisi kai hyvä kun olisi heti kohdallaan, helpottaa ainakin kummasti asennusta kun ei "ahdista" liikaa :D

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #26 : 02.04.2011, 22:35:23 »
Tarkoitatko oheisen linkin kuvan o-rengasta?
http://i241.photobucket.com/albums/ff275/205_Proje/VVTIIMG_0098.jpg

Mitat tuolle: d = 16 x 1.78

Sopivia o-renkaita, uramittojen ollessa selvillä - voi tarkastella sallitun venymän/puristuman ja uramitoituksen suhteen. Sallittu venymä max. 5%, kokoonpuristuvuus/staattinen käyttö 15-20%.

http://tuotteet.tiivistekeskus.fi/main.html?nodeUid=1154695&parents=|1154661&path=0&catalogUid=1154028
« Viimeksi muokattu: 02.04.2011, 22:46:08 kirjoittanut Benkku »

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #27 : 03.04.2011, 10:41:19 »
Ei ole kuvan kaltainen s.venttiili, omassa (ES9A moottori) hieman "monitahoisempi" tuo venttiiliosio. Kuva liitteenä...

Pitänee vierailla huomenna jossain tiivistekaupassa, osaanevat siellä ottaa kantaa myös tuohon mitoitukseen.



[ylläpito on poistanut liitteen]

JS

  • Vieras
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #28 : 03.04.2011, 12:43:03 »
Mielestäni mun laskussa on tuolle vara-osanumero, hetki menee niin haen laskun ja tarkistan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Runsas öljyvuoto moottorista (ES9A)
« Vastaus #29 : 03.04.2011, 12:50:30 »
Oliko mittaamasti ulkomitta - karaporauksen, johon tuo venttiili asennetaan, vaiko tuon venttilirungon? Mikäli karaporauksen, niin tuo yllämainittu o-rengas on sopiva.