Kirjoittaja Aihe: J5 - Jakohihnan vaihto (U25)  (Luettu 12691 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ville90

  • Vieras
J5 - Jakohihnan vaihto (U25)
« : 27.03.2011, 15:14:54 »
Auto: 1985 J5 2,5 (diesel, ei turboa).

Missä mahtaa olla J5:n ajoitusmerkit ja vastamerkit?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: J5 - Jakohihnan vaihto (U25)
« Vastaus #1 : 30.03.2011, 16:00:58 »
Autossasi lienee jokin Citroenin U25-moottorin (2500 cm³) versioista (todennäköisesti U25/661), joten tässä on hieman tietoa niistä siltä varalta, että joku osaisi vastata varsinaiseen kysymykseen. Kannattaa ostaa Alfamerin suomenkielinen korjausopas, jossa mm. jakohihnan vaihto on selvitetty. Tarkempaa tietoa löytyy ranskan- ja saksankielisistä oppaista.

Ensimmäinen J5:ssä/C25:ssä käytetty versio tästä moottorista oli U25/651, jossa jakopää on hammasratasvälitteinen: 75 hv (54,4 kW)/4100 rpm ja 147 Nm/2000 rpm. Jakajapumppuna Roto-Diesel R 3443 F 900.

Joulukuusta 1983 lähtien moottori korvautui uudella versiolla U25/661, jossa käytetään jakohihnaa: 73,5 hv (54 kW)/4250 rpm ja 149 Nm/2250 rpm). Jakajapumppuna Roto-Diesel R 3449 F 010 ja toukokuusta 1987 lähtien Roto-Diesel DPC R 8443 B 111 A. Nokka-akseli pyörittää jakajapumppua erillisen lyhyen hammashihnan välityksellä.

Heinäkuusta 1987 lähtien moottorivaihtoehdoksi tuli myös turboahdettu U25/673, joka perustuu moottoriin U25/661: 95 hv (70 kW)/3700 rpm ja 210 Nm/200 rpm. Jakajapumppuna Roto-Diesel DPC R 8443 B 123 B ja ahtimena Garrett TD 25 (431 023), jonka ahtopaine on 0,7 bar/3700 rpm.

Moottoria U25/661 (ja mahdollisesti myös U25/651) kutsutaan joissakin lähteissä mallimerkinnällä CRD93 tai CRD93L ja moottoria U25/673 merkinnällä CRD93LS. Uudempien autojen moottoreissa voi olla tapahtunut muutoksia, joita käytettävissä olevat lähteet eivät tunne.

Lähteet: Peugeot J5 - Description Technique (2830, 10/1981), ETAI 126 D/1264 (Citroen C25/Peugeot J5) ja Alfamer S144 (Fiat Ducato, Peugeot J5 & Boxer ja Citroen C25 & Jumper 1982-2002).
« Viimeksi muokattu: 30.03.2011, 17:29:13, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: J5 - Jakohihnan vaihto (U25)
« Vastaus #2 : 30.03.2011, 17:21:50 »
U25/661 ja U25/673-moottoreissa kampiakselin (vauhtipyörän) ajoitusmerkki (1. sylinterin puristustahdin yläkuolokohta) näkyy kytkinkotelon reunasta/reiästä ja hammasrattaissa ja hammashihnassa on omat merkit noin kello seitsemän paikkeilla (nokka-akselin hihnapyörän merkin tulee olla pultin kantaa kohden). Saksankielisen korjausoppaan mukaan joissakin moottoreissa ei ole lainkaan merkkejä, jolloin 1. sylinterin puristustahdin yläkuolokohta voidaan selvittää 1. sylinterin irrotetun imuventtiilin aukosta mittakellon avulla. 1. sylinteri sijaitsee jakopään puolella moottoria.

Jakohihnan kireys voidaan tarvittaessa määritellä karkeasti painamalla hihnaa voimakkaasti peukalolla pisimmän sivunsa puolivälistä, jolloin hihnan pitäisi painua n. 5-10 mm. Kyseessä on kuitenkin epävarma menetelmä, joten kireys pitäisi tarkistuttaa korjaamolla erikoistyökalun avulla.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.





Kuvat saksankielisestä korjausoppaasta DK 100 (So wird's gemacht, Fiat Ducato, Peugeot Boxer Citroen Jumper 1982-2002).
« Viimeksi muokattu: 22.04.2011, 18:49:03, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

leikhan

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: J5 - Jakohihnan vaihto (U25)
« Vastaus #3 : 20.03.2018, 22:20:27 »
Pystyykö tuosta hammasrattaisesta säätämään polttoaineensyöttöä itse, ainakaan T-dieselissä ei ollut nähnyt ennen koko pumppua. Mulla on -90n mallin J5 johon on vaihdettu moottori, alunperin ollut TurboD .Katsastuksessa päästöt oli 0.5 ja sais olla 3. Ei kulje mihinkään. Niin siis tammerilla ei osannu säätää.

leikhan

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: J5 - Jakohihnan vaihto (U25)
« Vastaus #4 : 13.05.2018, 14:02:09 »
Vastaan itse, että voi säätää. Takana on luukku jonka aukasemalla näkyy sinne sisälle, löysää kahta pulttia ja työntää meisselillä, joko ylös tai alas kumpaa haluaa, isommalle tai  pienemmlle.
Sanoivat täällä Jyväskylässä paikallisella pumppukorjaamolla, ettei semmosta olekkaan mitä ei voi säätää.
Parhaiten löytyy tietoa masinistien sivuilta näihin Rotopumppuihin.

SeTTI

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: J5 - Jakohihnan vaihto (U25)
« Vastaus #5 : 25.07.2018, 13:50:05 »
Uutena Peugeotin omistajan kysyisin että onko tuo kytkinkotelon tarkistusaukko vaihteiston päällä vai alla?

leikhan

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: J5 - Jakohihnan vaihto (U25)
« Vastaus #6 : 25.07.2018, 13:55:34 »
Sehän riippuu mistä peugeotista on kyse

SeTTI

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: J5 - Jakohihnan vaihto (U25)
« Vastaus #7 : 03.08.2018, 12:44:39 »
 Meikäläisellä on U25/673,

Aloin tutkimaan merkkejä hihnapyöristä, kampiakselin rattaassa näkyy selkeästi merkki, mutta nokka-akselin pyörä on
hapettunut --> ei löydy merkkiä, yritin putsailla rostOffilla, joku pieni väkäsen häivä näkyy huonosti, hihnanssa on tehtaan leimat(selkeää merkkiä ei näy peugeotin oem hihnassa)
Vauhtipyörän luukun bongasin, taitaa olla niin pieni merkki ettei tämä puolisokea sitä nää, enkä nää hihnassa

Googlella löysin offipalstalta juttua aiheesta 

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=54973


Yllätyin että 1.sylinteri on vauhtipyörän puolella ?

fibe

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: J5 - Jakohihnan vaihto (U25)
« Vastaus #8 : 13.08.2018, 09:56:36 »
Saako sitä hihnan kireystyökalua mistään vai onko joku muu tapa saada oikea kireys?
Ohjeissa on kuva työkalusta ja näyttää tulevan aika löysälle jos siinä on vaan pieni punnus painamassa? Viime vaihdon jälkeen alkoi
kuulumaan vinkumista. Ääni tulee jakopäästä eli taisi mennä liian piukalle.

SeTTI

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: J5 - Jakohihnan vaihto (U25)
« Vastaus #9 : 19.09.2018, 16:16:24 »
Hyvähän se tarkistaa muutaman kilsan jälkeen. Nyt hihnan vaihdon jälkeen satakilsaa ajettu, seuraavaksi
hihna tsekkaus

Ite laitoin yhtä tiukalle miltä vanha hihna tuntu.

Omasta meni polttoaine letku sököks, dieselin peitossa olikoko koneen pääty, mitähän kumihihna tykkää
dieselille altistumisesta?