Kirjoittaja Aihe: 406 - Moottoriöljyn mittatikku (XU7JP4)  (Luettu 4815 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jere rantonen

  • Vieras
406 - Moottoriöljyn mittatikku (XU7JP4)
« : 25.04.2011, 13:23:33 »
Auto: 1997 406 1,8 SR (16-ventt.).

Eli ongelmana on tuo että öljyn mittatikku ei kastu kuin vähän kärjestä. Ei ees lämpimällä tai kylmällä koneella. Olisiko jollain ölyn mittatikun mittoja. Sama homma oli edellisillä öljyillä ja nyt kun öljyt vaihettiin kastuu vaan kärjest ts siin näkyy kärjes tummempaa öljyy. Öljyy ei pitäs olla liian vähä kai se ny sytyttäs merkkivalon.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Moottoriöljyn mittatikku (XU7JP4)
« Vastaus #1 : 25.04.2011, 13:51:32 »
Öljyy ei pitäs olla liian vähä kai se ny sytyttäs merkkivalon.

Pinnankorkeuden taso-anturia ei taida SR-varusteisessa olla. Merkkivalo autossasi syttyy kun pumppu höräisee ilmaa, jolloin voiteluhäiriö eskaloituu eli indikointi on jo 'melko' myöhäistä.

jere rantonen

  • Vieras
Vs: 406 - Moottoriöljyn mittatikku (XU7JP4)
« Vastaus #2 : 25.04.2011, 14:10:07 »
Sen takii tuo vietii öljyn vaihtoo ja sillonkaan ei mittatikussa näkyny mitää.Voiko olla et joskus vaihettu liian lyhyt mittatikku.Mistä saisin tietoon oikeen mittatikun pituuden.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Moottoriöljyn mittatikku (XU7JP4)
« Vastaus #3 : 25.04.2011, 14:32:21 »
Täyttivätkö varmasti eli todetusti ja verifioidusti oikean määrän. Siis paljonko laittoivat?

jere rantonen

  • Vieras
Vs: 406 - Moottoriöljyn mittatikku (XU7JP4)
« Vastaus #4 : 25.04.2011, 14:47:53 »
Kyl ne oikeen määrän laitto en ny muista paljonko sitä oli.Ja tolla mittatikun näyttämäl on ajettu turust lahtee ja takas.Kai se ny jo pitäs jotaa ääntäkin jos öljyt vähissä.No pitää huomenna mennä tilaa uus mitta tikku josko sit kastus.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Moottoriöljyn mittatikku (XU7JP4)
« Vastaus #5 : 25.04.2011, 15:08:34 »
Aivan, eli oikeasta täyttömäärästä ei ole tietoa.

jere rantonen

  • Vieras
Vs: 406 - Moottoriöljyn mittatikku (XU7JP4)
« Vastaus #6 : 25.04.2011, 15:18:47 »
Mittatikun mitta on 51,5.Eli vanhoilla öljyillä ei mittatikussa näkynny mitään ja nytkään ei näy mittatikussa mitää.

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Moottoriöljyn mittatikku (XU7JP4)
« Vastaus #7 : 25.04.2011, 21:31:18 »
Elä nyt hyvä mies ainakaan aja sillä autolla enneku oot varma öljyn määrästä. Se on hiukka myöhästä rykiä sitte ku kone rykii ::) Eli on jo hajalla sillon luultavasti... Öljynvaihdollahan on TAKuu.. Soittoa liikkeeseen ja ihmettelyä kun tikku ei kastu... Aika töhö mekaanikko on ollu jos ei tikusta oo katsonu öljyn korkoa vaihdon jälkeen vaikka oikeen määrän oliski laittanu. Tsekkaus mielestäni tehtävä aina tikusta vaihdon jälkeen..

jere rantonen

  • Vieras
Vs: 406 - Moottoriöljyn mittatikku (XU7JP4)
« Vastaus #8 : 25.04.2011, 21:35:41 »
No tää ny on muutenkin kumma öljyn vaihossa tuli reilusti ölyy ulos vaik tikku ei kastunnu.Eli öljyy oli koneessa.Näky tikussa kun oli auto ollu lohkossa jonkun aikaa.Voiko olla et toi tikku vaihettu jostaan muusta mallista et ois liian lyhyt tikku ???.Tolla kuiteskin käytiin jopa lahdessa tai siis ollaa käyty useemman kerran vaik tikku ei kastu.Huomenna soitan automaalle ja kyselen uutta tikkuu mitä maksaa tohon kokeillaan josko se uuel tikul näyttäs paremmin.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Moottoriöljyn mittatikku (XU7JP4)
« Vastaus #9 : 26.04.2011, 04:29:32 »
Esim. ohjekirjasta pitäisi löytyä oikea tieto öljymäärästä. Korjaamokirjallisuus ilmoittaa seuraavat moottoriöljyn täyttömäärät 406:n XU7JP4-moottorille (sisältäen suodattimen):

XU7JP4 (LFY) (ilmastointi, mittatikun kahva oranssi): 4,25 l
XU7JP4 (LFY) (ilmastointi, mittatikun kahva keltainen): 4,50 l
XU7JP4 (LFY) (ei ilmastointia, mittatikun kahva oranssi): 4,75 l
XU7JP4 (LFY) (ei ilmastointia, mittatikun kahva keltainen): 5,00 l

Erot öljytilavuuksissa johtuvat yleensä erilaisesta öljypohjasta eli ilmastoidussa mallissa se on alumiinia, kun se muuten on peltinen. En tiedä, miksi tässä tapauksessa myös mittatikulla on vaikutusta (keltainen ja oranssi). Siihen en ainakaan vielä löytänyt selitystä... Mahdollisesti sekä alumiiniset että peltiset öljypohjat tai jotkin muut osat ovat muuttuneet jossain vaiheessa ja tästä merkkinä olisi käytössä olevan tikun väri. Tai sitten kyse on suodattimen tilavuuden vaihtumisesta:

INJECTION XU7JP4:
1109 N2, RP 1109 AP, OIL FILTER, INJECTION XU7JP4 UNTIL RPO No. 07874 (31.05.1998)
1109 T0, RP 1109 AL, PURFLUX, INJECTION XU7JP4 SINCE RPO No. 07875 (01.06.1998)

Toisaalta samoja suodattimia käytetään kyllä muidenkin moottorien kanssa, eikä niiden kohdalla ole ilmoitettu vastaavaa muutosta öljytilavuudessa ainakaan 406:n kohdalla. Pitänee tutkia asiaa lisää. Eroahan on vain tuo 0,25 dl ja määrä on aina tarkistettava mittatikusta (auton ollessa tasaisella alustalla ja esim. vähintään 10 minuutin kuluttua sammuttamisesta), joten sen puolesta asialla ei liene suurempaa merkitystä.

Varaosana toimitetaan ilmeisesti vain keltapäistä mittatikkua kaikkiin XU7JP4-versioihin, kunnei mitään muuta vaihtoehtoa ei edes mainita:

1174 43, ENGINE OIL GAUG, JN - YELLOW, INJECTION XU7JP4, 16,60 e (Citroen 14,60 e).

CD-muotoisesta varaosaluettelosta selviää, että 1174 43 on korvannut osan 1174 30, mutta sen enempää asiasta ei kerrota.

Luulisin, että huollossa on osattu laittaa edes suunnilleen oikea määrä öljyä moottoriin. Jos öljyä on oikea määrä ja jollei mittatikku ole rikki, niin sitten se ei luultavasti kuulu ko. moottoriin. Itselläni ei valitettavasti ole vastaavalla moottorilla varustettua autoa, joten en voi ilmoittaa mittoja. Jos joku omasta XU7JP4-moottorilla varustetusta autostaan mittatikkua tutkii, niin ilmoittakaa myös sen väri (keltainen tai oranssi) ja onko autossa ilmastointia vai ei.
« Viimeksi muokattu: 27.04.2011, 03:11:39, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

jere rantonen

  • Vieras
Vs: 406 - Moottoriöljyn mittatikku (XU7JP4)
« Vastaus #10 : 26.04.2011, 07:46:18 »
Joo tää tikku on muuten oranssi no joo soitanpa sitten automaalle.Minun mielestä asentaja laitto oikeen määrän öljyy ja koneesta tuli myös reilusti öljyy ulos joten nyt veikkaan että öljytikkuu.

jere rantonen

  • Vieras
Vs: 406 - Moottoriöljyn mittatikku (XU7JP4)
« Vastaus #11 : 26.04.2011, 19:59:55 »
Automaalla selvis vika eli joku joskus vaihtannu keltasen tikun tilalle oranssin.Tää selvitettiin alusta numeron perusteella.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 754
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Moottoriöljyn mittatikku (XU7JP4)
« Vastaus #12 : 26.04.2011, 21:47:01 »
Ompas kaikenlaista tikku-jäynääkin ilmassa, kaikki hyvin, loppu hyvin  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

jere rantonen

  • Vieras
Vs: 406 - Moottoriöljyn mittatikku (XU7JP4)
« Vastaus #13 : 26.04.2011, 22:25:55 »
No pösö päättikin ruveta kiukuttelee muutenkin urakalla eli ranskatar vaatii selvästi hellyyttä ja huolenpitoo ;D

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 759
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Moottoriöljyn mittatikku (XU7JP4)
« Vastaus #14 : 27.04.2011, 01:29:45 »
Automaalla selvis vika eli joku joskus vaihtannu keltasen tikun tilalle oranssin.Tää selvitettiin alusta numeron perusteella.

Tuosta olisi mukava saada lisätietoa, kunnei varaosaluettelossakaan (ainakaan enää) mainita muita vaihtoehtoja kuin tuo keltainen. Ehkä kaivoivat tiedon esiin jostain huoltotiedotteesta. Saitko jo keltaisen mittatikun mukaasi vai jäikö tilaukseen? Entä onko uuden tikun mukaan nyt oikea määrä öljyä moottorissa? Mitat tuostakin olisivat tarpeen.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info