Kirjoittaja Aihe: 306 - Alapallonivelen vaihto  (Luettu 4910 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pökötti_306

  • Vieras
306 - Alapallonivelen vaihto
« : 10.05.2011, 19:25:39 »
Auto: 1997 306 1,9 XS (porrasperä, diesel, 340 000 km).

Milläs uskaltaisi vääntää niveltä että pystyisi vaihtamaan uuden alapallonivelen paikoilleen? Pultit lähtee helposti irti mutta pitäisi uskaltaa jollain vääntää, onko jossakin joku erikoistyökalu? Ei uskalla vääntää rautakangella, kun pelkää, että hajoaa jokin muu. Millä konsteilla ihmiset on alapallonivelet vaihtanut?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 148
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #1 : 10.05.2011, 20:25:21 »
Irrotin 306:sta alapallonivelen olka-akselista ja hakkasin alatukivarteen ihan pajavasaralla. Joku sopiva jatkovarsi väliin, että pääse lyömään sopivaan kohtaan.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2015, 02:37:34 kirjoittanut ToniL »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Kopi

  • Vieras
Vs: 306 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #2 : 01.06.2012, 06:28:00 »
Auto: 2000 306 1,6 (farmari, 7ENFZ).

Pitäisi vaihtaa alapallonivel vasemmalle puolelle (ja samalla murroksen suojakumi). Pitääkö auto käyttää aurauskulmien tarkastuksessa pallon vaihtamisen jälkeen?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #3 : 01.06.2012, 07:52:06 »
Ei tarvitse alapallonivelen vaihdon jälkeen säätää pyöränkulmia.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #4 : 12.07.2015, 02:33:08 »
306:ssa alapallonivelen vaihtaa helpoiten niin, että ensin irrottaa alapallonivelen alatukivarresta, josta sen saa vedettyä vaivatta irti, kunhan ensin irrottaa kolme pulttia ja mutteria - tietysti mm. vetoakseli pitää olla irrotettuna pyörännavasta sitä ennen, jotta olkatuki pääsee liikkumaan ulospäin. Sen jälkeen onkin helppo irrottaa pallonivel myös olkatuesta, jossa se on kiinni yhdellä pultilla ja mutterilla. Asennus sitten päinvastaisessa järjestyksessä eli ensin alapallonivel kiinni olkatukeen (muista myös laittaa väliin lämpösuojapelti) ja vasta sitten alatukivarteen.

Tuo tapa on kokemusteni perusteella huomattavasti vaivattomampi kuin se, jossa ensin irrotetaan alapallonivel olkatuesta ja vasta sitten tukivarresta. Lisäksi tuossa ei tarvitse vääntää alatukivartta niin paljon alaspäin ns. perusasennosta, jolloin alatukivarren takimmainen kumipusla ei pääse rikkoutumaan (se noista tukivarsista menee helpoiten käytössä rikki ihan ilman ylimääräisiä vääntämisiäkin; kumi repeytyy rikki).

Jos alapallonivelen tapin mentävä aukko olkatuessa on liian tiukka, voi sitä irrotuksen/asennuksen ajaksi hieman laajentaa sopivaa työkalua hahlossa kääntämällä tai vaikka kiilan avulla - mutta vain sen verran, että pallonivel irtoaa tai menee paikalleen, ei enempää.

Alapallonivel on kiinni alatukivarressa kolmella ylhäältä alaspäin tulevalla Torx-kantaisella pultilla. Vetonivelen ja alatukivarren välissä ei ole paljon tilaa, joten osa pulteista on hieman ahdasta asettaa paikoilleen, mutta kyllä ne sinne sopivat, koska vetonivelen suojakumi antaa kuitenkin sen verran periksi. Kiinni pulteista pystyy pitämään esim. L:n muotoisella Torx-avaimella ja silloinkin saattaa olla hiukan ahdasta ainakin yhden pultin osalta (toki siihen vaikuttaa myös vetonivelen halkaisija). Toki voi käyttää myös Torx-kärkeä, josta pitää kiinni kiintoavaimella.

Jos on esim. vaihtamassa iskunvaimentimia, niin asennus onnistuu helposti siten, että laittaa ensin alapallonivelen kiinni olkatukeen, sitten olkatuen kiinni iskunvaimentimeen/joustintukeen ja lopuksi laittaa koko paketin kiinni autoon aloittaen etuiskunvaimentimen ylätuen kiinnittämisestä koriin, jonka jälkeen vetoakselin voi ohjata pyörännapaan ja lopuksi alapallonivelen alatukivarteen. Iskunvaimentimen irrottamisessa/asentamisessa olkatuesta/olkatukeen auttaa jälleen olkatuen hahlon levittäminen sopivalla työkalulla, jolloin sitä olkatukea ei tarvitse lyödä vasaralla niin kovalla voimalla, vaan vähempikin naputtelu riittää.

TEMP_ARKISTOON
« Viimeksi muokattu: 12.07.2015, 02:43:22 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info