306:ssa alapallonivelen vaihtaa helpoiten niin, että ensin irrottaa alapallonivelen alatukivarresta, josta sen saa vedettyä vaivatta irti, kunhan ensin irrottaa kolme pulttia ja mutteria - tietysti mm. vetoakseli pitää olla irrotettuna pyörännavasta sitä ennen, jotta olkatuki pääsee liikkumaan ulospäin. Sen jälkeen onkin helppo irrottaa pallonivel myös olkatuesta, jossa se on kiinni yhdellä pultilla ja mutterilla. Asennus sitten päinvastaisessa järjestyksessä eli ensin alapallonivel kiinni olkatukeen (muista myös laittaa väliin lämpösuojapelti) ja vasta sitten alatukivarteen.
Tuo tapa on kokemusteni perusteella huomattavasti vaivattomampi kuin se, jossa ensin irrotetaan alapallonivel olkatuesta ja vasta sitten tukivarresta. Lisäksi tuossa ei tarvitse vääntää alatukivartta niin paljon alaspäin ns. perusasennosta, jolloin alatukivarren takimmainen kumipusla ei pääse rikkoutumaan (se noista tukivarsista menee helpoiten käytössä rikki ihan ilman ylimääräisiä vääntämisiäkin; kumi repeytyy rikki).
Jos alapallonivelen tapin mentävä aukko olkatuessa on liian tiukka, voi sitä irrotuksen/asennuksen ajaksi hieman laajentaa sopivaa työkalua hahlossa kääntämällä tai vaikka kiilan avulla - mutta vain sen verran, että pallonivel irtoaa tai menee paikalleen, ei enempää.
Alapallonivel on kiinni alatukivarressa kolmella ylhäältä alaspäin tulevalla Torx-kantaisella pultilla. Vetonivelen ja alatukivarren välissä ei ole paljon tilaa, joten osa pulteista on hieman ahdasta asettaa paikoilleen, mutta kyllä ne sinne sopivat, koska vetonivelen suojakumi antaa kuitenkin sen verran periksi. Kiinni pulteista pystyy pitämään esim. L:n muotoisella Torx-avaimella ja silloinkin saattaa olla hiukan ahdasta ainakin yhden pultin osalta (toki siihen vaikuttaa myös vetonivelen halkaisija). Toki voi käyttää myös Torx-kärkeä, josta pitää kiinni kiintoavaimella.
Jos on esim. vaihtamassa iskunvaimentimia, niin asennus onnistuu helposti siten, että laittaa ensin alapallonivelen kiinni olkatukeen, sitten olkatuen kiinni iskunvaimentimeen/joustintukeen ja lopuksi laittaa koko paketin kiinni autoon aloittaen etuiskunvaimentimen ylätuen kiinnittämisestä koriin, jonka jälkeen vetoakselin voi ohjata pyörännapaan ja lopuksi alapallonivelen alatukivarteen. Iskunvaimentimen irrottamisessa/asentamisessa olkatuesta/olkatukeen auttaa jälleen olkatuen hahlon levittäminen sopivalla työkalulla, jolloin sitä olkatukea ei tarvitse lyödä vasaralla niin kovalla voimalla, vaan vähempikin naputtelu riittää.
TEMP_ARKISTOON