Kirjoittaja Aihe: 407 - Moottoriöljyn vaihto (EW)  (Luettu 8483 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

makemich

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
407 - Moottoriöljyn vaihto (EW)
« : 01.07.2011, 20:24:31 »
Auto: 2007 407 2,0 Executive (EW10A).

Miten ihmeessä se paperisuodatin lähtee siitä kopastaan irti? Ostin juuri auton ja yllätyksekseni siinä olikin samanlainen filtterityyppi kuin omassa jamahassani. Nyt on öljyn vaihto käynnissä, mutta filtteri meinaa jäädä vaihtamatta, kun vanha ei lähde siitä kannestaan irti, ainakaan ilman tosi miehekkäitä otteita. Joku jekkuhan siinä on, mutta mikä?
508 HDi 163 Allure ´13, man.

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Moottoriöljyn vaihto (EW)
« Vastaus #1 : 02.07.2011, 12:13:26 »
Kyllä se lähtee ihan vetämällä.

407 2.2

  • Vieras
Vs: 407 - Moottoriöljyn vaihto (EW)
« Vastaus #2 : 29.03.2012, 17:19:37 »
Auto: 2006 407 SW 2,2.

Terve.

Olen aikeissa vaihtaa moottoriöljyt. Onko kellään kokemusta/ vinkkejä siitä, mitä olisi hyvä ottaa huomioon toimenpiteessä. Valuuko kaikki öljy ulos irrottamalla öljynsuodattimen? Vai onko öljypohjassa vielä tyhjennys tulppa?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 407 - Moottoriöljyn vaihto (EW)
« Vastaus #3 : 29.03.2012, 17:24:32 »
On tulppa öljypohjassa.
Peugeot 3008 hybrid

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 407 - Moottoriöljyn vaihto (EW)
« Vastaus #4 : 30.03.2012, 09:32:51 »
Öljyt on öljypohjassa eikä ne tule ulos suodattimen kautta. Suodattimesta tulee desi tai pari kun sen irrottaa (mitä sen sisälle nyt öljyä on jäänyt).

Aja moottori lämpöiseksi ennen öljynvaihtoa. Irrota moottorin alasuoja. Irrota öljynsuodatin ja laita tyhjennysastia suodattimen kohdalle, ettei suodattimesta valuja öljy mene maahan. Suodatin saattaa olla hiukan jumissa mutta sen saa irti siihen tarkoitetulla työkalulla. Suodatin irtoaa vastapäivään. Putsaa suodattimen tiivisteen vastinpinta ja öljypohjan kylki, jos/kun sitä öljyä siihen hiukan valui öljypohjan kylkeen. Uudesta suodattimesta voidellaan tiivistepinta tuoreella moottoriöljyllä ja se suodatin kiristetään kiinni sen verta mitä käsivoimilla sitä saa pyöritettyä kun se on ensin rullailtu "kierteiden loppuun".
Sen jälkeen avaat öljypohjasta tyhjennyspropun (älä tiputa proppua tyhjennysastiaan), jolloin öljyt valuu sopivaan astiaan. Kannattaa ottaa joku esim. 10 litran vetoinen astia, koska sitä öljyä tulee autosta riippuen noin 4-5 litraa. Sen jälkeen vaihdat proppuun uuden tiivisteen (merkkiliikkeestä euron <=> älä laita peruskupariprikkaa) ja kiristät propun. Sitä ei tarvitse kiristää naama punaisena vaan hiukan tiukata sen jälkeen kun proppu ei sormin enää pyöri. Tämän jälkeen uudet öljyt moottoriin täyttömäärän mukaan. Älä lisää samantien lisää, jos mittatikku näyttää vajaata, sillä kylmä öljy valuu hitaammin öljypohjaan
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 407 - Moottoriöljyn vaihto (EW)
« Vastaus #5 : 30.03.2012, 18:51:14 »
Olikohan tämä 2,2 (EW12J4) juurikin se moottori, jossa öljynsuodatinta ei kannata laittaa apinanraivolla kiinni, tai alkaa suodattimen jalka vuotamaan suodatinta myöhemmin irroitettaessa? Toisaalta en tiedä yhtäkään moottoria, jossa joutuisi kutsumaan  paikallisen rambon vääntämään filtterin kiinni.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2012, 18:59:46 kirjoittanut cone »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 236
Vs: 407 - Moottoriöljyn vaihto (EW)
« Vastaus #6 : 30.03.2012, 19:39:12 »
....vaihdat proppuun uuden tiivisteen (merkkiliikkeestä euron <=> älä laita peruskupariprikkaa)....

Millaista tähän merkkiliikkeessä tarjotaan? Itse en ainakaan laittaisi mitään muuta kuin nimenomaan kupariprikan. Pari kertaa olen erehtynyt muovisen propun laittamaan ja molemmilla kerroilla alkoi vuotamaan.
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 407 - Moottoriöljyn vaihto (EW)
« Vastaus #7 : 30.03.2012, 19:44:50 »
On olemassa metallinen proppu jossa, kuminen tiiviste sisäkehällä.
« Viimeksi muokattu: 30.03.2012, 19:59:12 kirjoittanut cone »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 407 - Moottoriöljyn vaihto (EW)
« Vastaus #8 : 31.03.2012, 16:17:07 »
Peugeoteissa on ollut yleensä kuparinen ontelotiiviste, joka puristuu kasaan kiristettäessä = hyvä ja pitävä.

Öljynsuodatin taas ohjeistetaan, ainakin vanhempien moottorimallien tapauksessa, kiristämään 0,75 kierrosta sen jälkeen, kun tiiviste on osunut vastinpintaansa. Tämä ohje on ollut ainakin Purflux-suodattimien kyljessä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Moottoriöljyn vaihto (EW)
« Vastaus #9 : 31.03.2012, 16:22:31 »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

markpitk

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 407 - Moottoriöljyn vaihto (EW)
« Vastaus #10 : 06.07.2017, 22:13:03 »
Auto: 2006 407 1,8 (EW7, 6D6FYC/273, VF36D6FYC21417495).

Missä sijaitsee öljysuodatin ja mikä mallinen se on? Tarvitseeko työkalua irrotukseen ja millaista. Muita huomioita. Tarkoitus vaihtaa öljyt ihan itse.. 

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 407 - Moottoriöljyn vaihto (EW)
« Vastaus #11 : 07.07.2017, 08:18:24 »
Hei.
Tuossa kuva. Olikohan 27 vai 30 mm hylsy/lenkki millä suodatimen kansi aukeaa. Niin ja neliöavain öljypohjan proppuun.
Nyt 2008 Allure PureTech 130 EAT-8 ja Citroen Jumper 2.2 Hdi 120  - ex 2008 Active e-Hdi92 2Tronic, 2008 Active Vti82, 407 SW 1,6Hdi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

markpitk

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Vs: 407 - Moottoriöljyn vaihto (EW)
« Vastaus #12 : 11.07.2017, 17:48:30 »
Moi,
Öljynsuodatin patruunan pääsee käsittääkseni vaihtamaan konepellin avaamalla eli yläpuolelta tuon aiemman kuvan perusteella?

t: MP

tsi

  • Vieras
Vs: 407 - Moottoriöljyn vaihto (EW)
« Vastaus #13 : 01.03.2018, 17:05:22 »
Auto: 2005 407 1,8 (EW7).

Hei! Olisin vaihtamassa moottoriöljyt. Minkälainen öljytulpan avain on oltava? Yllä on mainittu neliöavain. Jos öljytulpan avain on neliöavain niin kiinnostaisi vielä tietää, että minkä kokoinen sen on oltava?

Jos joku tietäisi tarkemmin niin osaisin varautua, kun käyn tee-se-itse hallissa seuraavan kerran itse vaihtamassa.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 407 - Moottoriöljyn vaihto (EW)
« Vastaus #14 : 01.03.2018, 17:41:44 »
Pääsetkö peilillä näkemään onko tulpassa myös mutterikanta? Siitä saa paljon vahvemman otteen kuin neliövääntimellä. Saattaa olla 21mm avaimelle, tai mistä sen tietää.