Kirjoittaja Aihe: 307 - Jarrujen ilmaaminen  (Luettu 7659 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
307 - Jarrujen ilmaaminen
« : 06.11.2011, 08:54:51 »
Auto: 2003 307 SW 2,0 (ABS, ESP).

Oikean puolen jarruputki (ei letku) hertyi puhki, kun muovinen sisälokari arvattavasti lumen tms. siirtämänä hiersi sitä. Jarrunestesäiliö valui tyhjäksi saakka ennen putken vaihtoa.

Vaihdon jälkeen uudet nesteet laitettiin järjestelmään normaalisti pumppaamalla (ilmattiin kaikki pyörät), nestettä kuluin noin litra. Tämän jälkeen jarrut toimivat, mutta poljin oli "kuin jarruissa olisi ollut hiukan ilmaa". Valutin vielä pumppaamatta puoli litraa jarrunestettä "hiljaa tippoina" ja tilanne parani mielestäni hiukan, mutta poljin on edelleen hiukan erilainen kuin ennen - veltompi.

Onko kyseessä vain tunne erilaisuudesta vai onko ABS&ESP jarruille tehtävä jotakin erityistä nestepiirin tyhjennyttyä?

Jukka P.

PS. Jarrunesteitä hiljalleen valutellessa ehti siistiä kesärenkaiden vanteet puhtaiksi ja siisteiksi sekä vahata auton talvea varten. :)

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Peugeot 3008 hybrid

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Jarrujen ilmaaminen
« Vastaus #2 : 06.11.2011, 11:57:57 »
Peugeotin ohjeen mukaan ilmausjärjestys 307:ssä on seuraava: vasen etupyörä, oikea etupyörä, vasen takapyörä ja oikea takapyörä. Ilmaus neuvotaan tehtäväksi paineilmakäyttöisellä laitteella, mutta jos jarrupääsylinteri on ollut irrotettuna, ilmaus suositellaan viimeisteltäväksi perinteisesti polkimen avulla.

Ohjeiden mukaan auton täytyy olla ilmauksen aikana käynnissä, vaikka mielestäni yleensä ohjeissa tämä nimenomaan on kielletty (esimerkiksi monien muiden mallien ohjeissa). Vaikka sama lukee ohjeissa ranskaksi, englanniksi ja suomeksi, voi kyseessä kuitenkin olla virhe (Peugeotin korjaamokirjallisuuden heikon tason tuntien). Joku muu osannee kertoa asian merkityksestä enemmän. Itse en suorittaisi ABS-jarruilla varustetun auton ilmausta auton ollessa käynnissä tai sytytysvirran ollessa kytkettynä, jollen saisi siihen vahvistusta esim. merkkiliikkeestä tai maahantuojalta.

Jos ilmaus ei sen toistamisesta huolimatta tuota haluttua lopputulosta, ABS-yksikkö voidaan ilmata testilaitteiston avulla.

Huom! Esim. 308:n ohjeet poikkeavat 307:n ohjeista (ilmausjärjestys on eri ja sytytysvirta ei saa olla päällä).
« Viimeksi muokattu: 06.11.2011, 12:18:57 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

mikkiZ

  • Vieras
Vs: 307 - Jarrujen ilmaaminen
« Vastaus #3 : 06.11.2011, 13:08:06 »
Autodatan ohje: Jos hydraulisen modulaattorin sisäisiin nestepiireihin on päässyt ilmaa, magneettiventtiilien aktivoimiseen tarvitaan ehkä erityislaitetta, jotta järjestelmä voidaan ilmata.

-Käynnistä moottori.
-Anna käydä joutokäynnillä.
-Järjestelmä voidaan ilmata normaalimenetelmällä.
-Ilmaa seuraavassa järjestyksessä: vasemmalla edessä, oikealla edessä, vasemmalla takana, oikealla takana.

Pugi406

  • Vieras
Vs: 307 - Jarrujen ilmaaminen
« Vastaus #4 : 06.11.2011, 14:46:13 »
Kannattaa käydä jarruttelemassa niin että abs hakkaa, saattaa ilmat lähtee pumpusta liikkeelle putkistoon.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 275
  • 206 -07, 3008 -13 ja 508sw -13
Vs: 307 - Jarrujen ilmaaminen
« Vastaus #5 : 20.11.2011, 11:13:33 »
Heips.

Tein lukkojarrutuksia "Sammakkojarruilla" hiekkatiellä ABS rapisten.  Sen jälkeen annoin jarrunesteen valua edestä yhtaikaa enemmän kuin pari desiä nestettä ja sitten takaa toinen puoli kerrallaan (arvelin, että säädin ei anna jarruille nestettä, jos koko peräpää on ylhäällä) reilu desi per puoli. Moottoria en pitänyt käynnissä. -  Hyvä tuli.

Kiitos jälleen avusta!

Jukka P.

hva570

  • Vieras
Vs: 307 - Jarrujen ilmaaminen
« Vastaus #6 : 04.05.2014, 21:54:41 »
Auto: 2004 307 SW 2,0 HDi.

Elikkä jarruremontissa järjestelmä tyhjeni ja ilmaus ei onnistu. On koitettu joka kulmasta, nestettä tulee läpi, mutta ei kovin kummosesti. Poljinkin omituisen tuntuinen.

ESP jaABS ilmoitukset näytössä. Millä pääsen kuittaamaan/availemaan yksikön venttiileitä? Lionheat?? Lexia pp2000? Tarviiko Lexia oman sovittimen? Eikö ELM327 toimi, jos lisää siihen sen vaihtokytkimen. Löytyy ELM327 ja siihen muutos ohje millä pitäisi päästä auton järjestelmiin (Lionheart). Creator testerillä nollaantuu moottorin viat, ei muuta.

En meinaa ostaa enään yhtäkään ohjelmointi kaapelia yms hyllyyn ,on jo niitä tarpeeksi!

Sitten ,löytyi rikkinäinen etuvastus kuskin puolelta ajovalon alta,johdot (2kpl) menee vieressä oleville releille. Liittyy Webastoon tai sitten ajovaloihin, täytyy tutkia. Ei tollaista parintonnin autoa viedä millään hinurilla huoltoon, ei kannata! Seisköön pihalla, otan kunnon pakun käyttöön, jossa ei ole turhia sähköjä ja ABS;ä.

Appura

  • Vieras
Vs: 307 - Jarrujen ilmaaminen
« Vastaus #7 : 21.05.2014, 18:41:12 »
Auto: 2004 307 1,6.

Itellä pieniä ongelmia jarrujen ilmauksen jälkeen.

Katkes oikeelta edestä jarruputki ja järjestelmä tyhjeni täysin. Korjasin puken ja ilmasin jarrut, jonka jälkeen koeajolle lähdettäessä syttyi abs fault valo palamaan. Mikäs ton valon sytytti? Saako valon nollattua jollain obd testerillä? Mitenkäs ton abs piirin saa ilmattua?

kahe

  • Vieras
Vs: 307 - Jarrujen ilmaaminen
« Vastaus #8 : 20.05.2018, 10:50:48 »
Auto: 2006 307 SW 1,6 (TU5JP4).

Ilmaaminen hankalaa, mutta erikoisista oli, ettei PP2000 näytä kuin PSI yksikön vikakoodinlukemisen, nollauksen ja vikalogin. Mikähän voi olla syynä?

Vaatiikin tuo ilmaaminen aina abs venttiilien avaamisen, jos jarruputkia vaihtaessa nesteet tulleet ulos kokonaan?

Poljin painuu syvälle, absit toimivat, ei vikakoodeja tullut ja jarrut ottavat kyllä kiinni.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 307 - Jarrujen ilmaaminen
« Vastaus #9 : 20.05.2018, 18:29:35 »
Jos apuna on alipaineilmaaja, niin voi kone käynnissä saada lisää virtausta kun ei tarvitse imuvaiheen aikana sulkea ilmaruuvia. Paras jos yksi kaataa säiliöön nestettä, toinen pumppaa polkimella ja alipaine vielä niin on virtausta. Mutta en tiedä auttaako jos absissa on ilmalukko.

kahe

  • Vieras
Vs: 307 - Jarrujen ilmaaminen
« Vastaus #10 : 20.05.2018, 18:34:42 »
Käyttöön tuli tuo alipaineilmainkin, muttei tunnu tosiaan tehoavan. Poljin ei ota terävästi kiinni. Mikähän voi olla syynä tuohon, ettei pp2000 näe koko abs-yksikköä?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Jarrujen ilmaaminen
« Vastaus #11 : 20.05.2018, 19:21:34 »
Onko toi polkimen tuntuma ongelma paikallaan vai liikkeessä? Noin mitä ite on noiden kanssa pelannu niin ABS tai ei, ilma pyrkii ylös päin, lukkiintumiseen saakka jarrut toimii kuten normaalit. Eikä 307an jarrujen ilmaaminen mun käsityksen mukaan ole sieltä hankalimmasta päästä. Mites käsijarru, noin vaan kun monesti 307ssa tuppaa menemään takasatulasta automaatti kiristys särki, se taas tekee just vastaavat oireet. No katsastuksessa yleensä tulee hylsy jossain kohtaa, vaikka vika saa olla kyllä aika paha ettei läpi pääse. Oon meinaan muutaman kerran ihmetellyt miten joku rousku on voinut mennä läpi vain viikkoa tai kahta aikaisemmin.

Edit: sellanen pikku yksityiskohta että jo 306 mallissa tuli elektroninen jarruvoiman jako, eli ne kuorman mukaan säätyvät jarrut kyllä on mutta ei siellä mitään erillistä säädintä ole. Noin siis 307 mallissa ei ole koskaan ollut erillistä säädintä.
« Viimeksi muokattu: 20.05.2018, 19:34:15 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

kahe

  • Vieras
Vs: 307 - Jarrujen ilmaaminen
« Vastaus #12 : 21.05.2018, 09:27:33 »
Tuntuma on löysä sekä auto käynnissä tai ei. Käymättömänä on jäykempi ja käynnissä on kevyt poljin ja painuu pohjaan molemmin tavoin. Jarrusatulat uudet takana ja takapätkät jarruputkia uusittu, jolloin nesteet valuivatkin siis pois. Etenkin takaosa ottaa heikommin kiinni. Polkimesta ja pääsylinteristä kuuluu selkeä ilman pihahdus. Imupumpulla ja tunteja ilmattu, eikä näytä paranevan. Olikohan muuta. Olisko pääsylinterille käynyt jotain jarruja pumpatessa?