Auto: 1998 406 3,0 V6.
Nyt pukkaa ongelmaa automaattilaatikon kanssa. Foorumin perusteella veikkaisin laatikon olevan ZF4HP20...? Edellisellä matkalla (toivottavasti ei viimeisellä) auto nykäisi ensin muutaman kerran, ei mitään dramaattisia loikkia, pientä nykimistä, jota ei ennen ole esiintynyt. Sitten ajotauon jälkeen liikkeelle lähtiessä auto sammui melkein heti ylämäkeen. Pienellä suostuttelulla auto käynnistyi ja matka jatkui, nykien ja tehottomasti. Vikavalot syttyivät. Pysähdyin uudelleen noin kilometrin päässä olleelle huoltoasemalle, konepelti auki ja päätä väliin.
Öljyt olivat sisällä ja kaikki näytti päällepäin normaalilta. Kuuloaistimus ei sitävastoin ollut ihan totuttu. Laatikko oli ryhtynyt sirisemään/surisemaan taajuudella, joka kulki käsi kädessä moottorin kierrosluvun mukaan. Kun en reissun päällä pystynyt asialle mitään tekemään jatkoin vielä hiukan eteenpäin edelleen nykien, teho pikkuhiljaa hiipuen ja laatikon vikavalot vilkkuen. Muutaman kilometrin jälkeen veto kävi niin onnettomaksi, ettei jäljelle jäänyt kuin hinausvaihtoehto. Auto liikkuu tällä hetkellä satunnaisesti, eli veto ei ole täysin poissa, mutta ei tuolla järkevästi kulkemaankaan pysty.
Nyt auto on kotosalla ja tarkoitus olisi ottaa projekti työn alle. Muutamia kysymyksiä:
1) Pystyykö joku noilla yo. tiedoilla veikkaamaan, missä vika piilee? Turbiini? AL4:sesta tutut venttiiliviat?
2) Tarjolla olisi toimiva 4HP20-laatikko vm. 2000, mutta päällepäin eroja on ainakin laatikon lämmönvaihtimen koossa ja sijoittelussa, moottorigaavelin muotoilussa (uudessa pyöristetympi reuna, pulttijaosta en tiedä, kun vanha on vielä paikoillaan) ja vaihteenvalitsin on alkuperäisessä pystyasennossa ja tässä vaihtolootassa se on vaaka-asennossa (vaikuttaako?). Tämä uudempi on ilmeisesti ollut kiinni 2-litraisessa koneessa, vaikuttaako se ja jos, niin mihin? Kannattaako tuota edes yrittää paikoilleen?
3) Kojelaudan vasemmasta reunasta löytyy 16-pinninen OBD-pistoke, mutta en saanut OBD-lukijaani ymmärtämään Peugeot-kieltä. Jos muistan oikein, siinä vieressä oli vielä tuo 2-pinninen pistoke, josta jossain täällä oli maininta ja jonka pitäisi tarjota linkki laatikolle. Pystyykö tätä lukemaan ilman erillistä lukijaa, vai kannattaako hommata lukija? Onko hyviä ehdotuksia mallin suhteen? Vai onko järkevämpi luetuttaa huoltamolla? Ongelmana on vaan se, kun tuo kulkupuoli on hiukan heikkoa...
Kaikki neuvot ja ideat ovat tervetulleita, menee itsellä aikalailla arvailuksi...