Auto: 2006 607 2,0 HDi (yksi puhallin, 365 000 km).
Omasta 607:sta juuri putsailin ja rasvasin tuon ropelin moottorin, kun puskuri oli muuta rassaamista varten irti. Ottaa vähän kärsivällisyyttä, mutta yllättävän paljon moottorin sisällä oli kakkuuntunutta pölyä yms. rähmää ja toki laakerit olivat rutikuivat.
Ropeli purkautuu ottamalla ensin keskeltä napaa
vääränkätisillä kierteillä oleva ristipääruuvi irti, jonka jälkeen nitkuttelemalla lavat lähtevät akselista irti vetämällä suoraan ulospäin. Nyt vastaan tulee moottoripaketti, joka on kolmella isolla ristipääruuvilla ja peltisellä klipsillä (johtojen päällä, kuvassa kello yhdessä näkyvä kirkas osa) kiinni tuulettimen runko-osassa. Moottorin etukansi oli ainakin omassani "stanssattu" kiinni muutamasta pisteestä. Väänsin ruuvimeisselillä moottorin kannen irti varovasti, jonka jälkeen roottorin sai vedettyä pois moottorin rungosta.
Tässä kohtaa putsailin kotelon & roottorin ja herkistelin neljää hiiliharjaa niin kauan, että hiilet liikkuivat jumittamatta koko matkan. Laitoin uudet laakerirasvat bräkleenillä putsattuihin laakereihin (takana pelkkä pronssipusla, edessä kuulalaakeri) ja laitoin roottorin takaisin koteloonsa. Hiiliharjat sai pysymään poissa tieltä asennuksen aikana käyttämällä neljää n. 5-6 mm hammastikun pätkää, joilla sai varovasti jängättyä pohjaan painetun hiiliharjan takapään puslan ulkoreunaan
. Lopuksi vasaralla varovasti koputtelemalla sain etukannen suoraksi ja takaisin stanssausten alle.
Kyseessä on siis tämännäköinen hyrrä: